Politikk, religion og samfunn Er det et ukjent virus i drikkevannet??

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.862
Torget vurderinger
0
Ikke ment så alvorlig som noen kanskje tror men ærlig talt da folk! Det går knapt en dag uten at en eller annen er drept i dette landet????
Sist nå ser jeg på nettet at en person i Bergen er drept, en annen fraktet til sykehus med skader og status som siktet.
OG DET VAR BARN TILSTEDE I LEILIGHETEN........
Med andre ord mest sansynlig familievold.

Har ikke folk hørt om skilsmisse? Mye mye mindre grisete, mye enklere, og mye biligere i det lange løp.

Har du ei håpløs kjærring "vinner" hun garantert siste omgang hvis du tar livet av henne så det er jo en dårlig løsning.
Den eneste begrunnelsen jeg kan tenke meg å vurdere som i nærheten av gyldig, selv om det er en solid skivebom uansett, må være at det gjøres for at hun ikke skal forsure livet til en annen stakkar, ren "mannesolidaritet" med andre
ord. Men gå nå ut fra at hun har hatt seg med ham andre allerede så la han nå få henne, den mest utspekulerte hevnen noensinne!

På den helt seriøse siden, partnerdrap er ikke noe helt nytt og ukjent i Norge, men det omfanget dette nå foregår i????
Er litt usikker på om dette skyldes at "nyinnflyttede" har tatt med seg skikker hjemmefra eller om det er etniske nordmenn som har fått i seg noe de ikke burde ha drukket?

I og med at slikt som etnisitet gjerne skjules fra Politi/myndigheter er det jo ikke lett å se hva det faktisk er som foregår.

En samlet kvinnefront hevder selvsagt at det disse forbryterne har felles er at de er menn. Og at alle menn i utgangspunktet er voldelige. Jeg er ikke helt sikker på om det gir et riktig bilde. Og har vi ikke det riktige bildet av situasjonen vil vi aldri verden finne riktig "medisin" som kan løse problemet. Man kan holde seminarer for å lære menn
at de ikke skal være voldelige mot samboeren, men de som kommer til å gå på slike seminarer er garantert ikke de
som burde gått der.

Og til slutt, er det noen av dere som kjenner noen som åpent forteller at de banker kona?
 

Stein 99

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2009
Innlegg
1.621
Antall liker
931
Viruset har vært kjent noen år men ingen har våget å sette navn på det og preventiv behandling er vanskelig.
Trist og grotesk er det i hvertfall.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.862
Torget vurderinger
0
Viruset har vært kjent noen år men ingen har våget å sette navn på det og preventiv behandling er vanskelig.
Trist og grotesk er det i hvertfall.
Jeg antar at du har rett, men så lenge det ikke er lov å si det høyt blir det vanskelig å finne riktig medisin.
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.642
Antall liker
10.207
Jeg ser jo at dere sikler etter å si det: Det er innvandrernes skyld!!

Nå har jeg fulgt med på drapsstatistikkene en del år, og det finnes dog intet i dem som peker på at deres iver har noe konkret opphav. Det kan jeg si fordi drapsstatistikkene... a) har vært stabilt lave i mer enn 30 år, og b) fordi de inneholder både kjønn, alder, geografisk fordeling, statsborgerskap, og ikke nok med det, de inneholder også norske statsborgere med annet fødeland (joda, navnet på fødelandet er også med i statistikken)!
Og joda, de er nok overrepresentert som drapsmenn, disse med annet opphav enn det norske. De siste ca. 10 år hadde om lag 40% av dem et annet opphav enn her i steinrøysa, mens i 2023 var det ca. 30%. Dessverre var det en stigning i antall drap i 2023, en trend som (igjen dessverre) ser ut til å forsterke seg dette året. Men merk at %-andelen med fremmed opphav gikk ned, når antallet gikk opp. De siste 10 år var over 60% av drapsmennene (ja, nesten alle er menn) tidligere domfelt, og de var arbeidsledige og rusede. Det er med andre ord helt andre drivere her, enn hvilket språk foreldrene snakket. Videre skjer også nær 60% av drapene mellom kjente, dvs. enten en nærstående, eller en bekjent. Antallet drap i nære relasjoner gikk klart opp i fjor, og disse tragediene ser så langt ut til å fortsette i år. Dette understrekes av at i 2023 var åstedet i 75% av tilfellene i offerets eget hjem.

Beklager disse faktaopplysningene, som kan komme til å stå i veien for deres spekulasjoner.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.245
Antall liker
2.676
Sted
Liten by
Jeg ser jo at dere sikler etter å si det: Det er innvandrernes skyld!!

Nå har jeg fulgt med på drapsstatistikkene en del år, og det finnes dog intet i dem som peker på at deres iver har noe konkret opphav. Det kan jeg si fordi drapsstatistikkene... a) har vært stabilt lave i mer enn 30 år, og b) fordi de inneholder både kjønn, alder, geografisk fordeling, statsborgerskap, og ikke nok med det, de inneholder også norske statsborgere med annet fødeland (joda, navnet på fødelandet er også med i statistikken)!
Og joda, de er nok overrepresentert som drapsmenn, disse med annet opphav enn det norske. De siste ca. 10 år hadde om lag 40% av dem et annet opphav enn her i steinrøysa, mens i 2023 var det ca. 30%. Dessverre var det en stigning i antall drap i 2023, en trend som (igjen dessverre) ser ut til å forsterke seg dette året. Men merk at %-andelen med fremmed opphav gikk ned, når antallet gikk opp. De siste 10 år var over 60% av drapsmennene (ja, nesten alle er menn) tidligere domfelt, og de var arbeidsledige og rusede. Det er med andre ord helt andre drivere her, enn hvilket språk foreldrene snakket. Videre skjer også nær 60% av drapene mellom kjente, dvs. enten en nærstående, eller en bekjent. Antallet drap i nære relasjoner gikk klart opp i fjor, og disse tragediene ser så langt ut til å fortsette i år. Dette understrekes av at i 2023 var åstedet i 75% av tilfellene i offerets eget hjem.

Beklager disse faktaopplysningene, som kan komme til å stå i veien for deres spekulasjoner.
Lediggang er roten til alt ondt.jpg
Kittelsen skjønte det allerede i 1898.
 

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.591
Antall liker
1.319
Sted
Oslo
Partner drap er som oftest utført av de som har innvandret til Norge. De har en en æreskodeks
Hele 49 % og de er enda en minioritet
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.642
Antall liker
10.207
Partner drap er som oftest utført av de som har innvandret til Norge. De har en en æreskodeks
Hele 49 % og de er enda en minioritet
Alle sier at Jeppe drikker, men ingen spør hvorfor Jeppe drikker. Alt har en årsakssammenheng, og det er aldri noen enkle svar her. Men det er selvsagt at det kulturelle er en av flere drivere. Og du skriver "som oftest utført av" de som har innvandret til Norge, og fortsetter med at det er 49% (jeg har ikke sjekket dette tallet). Det korrekte begrepet skal være at de er overrepresentert i forhold til folketallet.
Når dette med ære er tatt opp; vi ser en tydelig tendens til at partnerdrap i etnisk norske familier er "familietragedier", mens i helt eller delvis innvandrede familier, er det snakk om "æresdrap". Jeg er ikke uten videre overbevist om at forskjellene er så veldig store, egentlig.
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.642
Antall liker
10.207
Du er nok inne på noe der....
Det er uansett å finne helt åpent og konkret i Politiets offentlige statistikker, så spekulasjonene er feilaktige. Men i en slik sammenheng blir det litt rart at ikke de virkelige driverne tas frem i stedet for opphavet til gjerningsmannen. Den typiske gjerningsmann er:
Mann
Mellom 20 og 40 år
Arbeidsledig
Tidligere domfelt
Beruset
En bekjent av offeret

Det er ikke typisk at han har brun hud.
 
Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.281
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Psykiatrien er jo bygget ned i mange år...


 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.050
Antall liker
2.513
Det er ikke typisk at han har brun hud.
Nå finnes det kulturell forskjeller også blandt hvittinger. Og kommer man fra østblokken og ikke får til språket er man jo i faresonen for flere av dine faktorkategorier siden selvmedisinering er minst like om ikke mer vanlig der enn her i Norge.

Psykiatrien er jo bygget ned i mange år...
Her vil jeg gjette at statestikkene lyver litt. Selvmedisinering med lovlige og ulivlige rusmodler gjemmer nok enda høyere tall enn dette. Og disse faktorene er jo vist som egen post i statestikken.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.281
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Nå finnes det kulturell forskjeller også blandt hvittinger. Og kommer man fra østblokken og ikke får til språket er man jo i faresonen for flere av dine faktorkategorier siden selvmedisinering er minst like om ikke mer vanlig der enn her i Norge.


Her vil jeg gjette at statestikkene lyver litt. Selvmedisinering med lovlige og ulivlige rusmodler gjemmer nok enda høyere tall enn dette. Og disse faktorene er jo vist som egen post i statestikken.
Psykiatrien er bygget ned over mange år.
Det blir et dårligere tilbud:

 

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.591
Antall liker
1.319
Sted
Oslo
Alle sier at Jeppe drikker, men ingen spør hvorfor Jeppe drikker. Alt har en årsakssammenheng, og det er aldri noen enkle svar her. Men det er selvsagt at det kulturelle er en av flere drivere. Og du skriver "som oftest utført av" de som har innvandret til Norge, og fortsetter med at det er 49% (jeg har ikke sjekket dette tallet). Det korrekte begrepet skal være at de er overrepresentert i forhold til folketallet.
Når dette med ære er tatt opp; vi ser en tydelig tendens til at partnerdrap i etnisk norske familier er "familietragedier", mens i helt eller delvis innvandrede familier, er det snakk om "æresdrap". Jeg er ikke uten videre overbevist om at forskjellene er så veldig store, egentlig.
En tragedie er det uansett !
 

I_L

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.03.2003
Innlegg
3.243
Antall liker
5.205
Når dette med ære er tatt opp; vi ser en tydelig tendens til at partnerdrap i etnisk norske familier er "familietragedier", mens i helt eller delvis innvandrede familier, er det snakk om "æresdrap". Jeg er ikke uten videre overbevist om at forskjellene er så veldig store, egentlig.
Det er mulig at det ikke er spesielt hensiktsmessig å gjøre dette skillet i media siden det øker oppslutningen til nasjonalkonservative naustegubber i FrP og Senterpartiet, men i analyse og forebyggingsøyemed gir det nok mening å operere med en litt mer nyansert forståelse enn at partnerdrap er partnerdrap eller at familiedrap er familiedrap.

Dersom en ung somalisk kvinne har vanæret slekta ved å ha sex utenom ekteskapet, og derfor drepes av faren sin etter at de har blitt enige om å ta henne av dage i familieråd med bifall fra storfamilien og nærmiljøet, så er dette en fundamentalt annen problemstilling enn om en nordmann med rusproblemer og psykoselidelse skyter kona og ungene sine. Og forebygging av disse to typer hendelser krever også helt forskjellige innfallsvinker, hvor den første dreier seg om æreskultur, religion og parallellsamfunn med grunnleggende ulikheter i moralsyn enn storsamfunnet, mens den andre dreier seg om psykisk helsevern, rusomsorg og rehabilitering.

Hvis man feier under teppet at disse forskjellene er reelle, så kommer begge deler bare til å bli verre.
 
Sist redigert:

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.642
Antall liker
10.207
Det er mulig at det ikke er spesielt hensiktsmessig å gjøre dette skillet i media siden det øker oppslutningen til nasjonalkonservative naustegubber i FrP og Senterpartiet, men i analyse og forebyggingsøyemed gir det nok mening å operere med en litt mer nyansert forståelse enn at partnerdrap er partnerdrap eller at familiedrap er familiedrap.

Dersom en ung somalisk kvinne har vanæret slekta ved å ha sex utenom ekteskapet, og derfor drepes av faren sin etter at de har blitt enige om å ta henne av dage i familieråd med bifall fra storfamilien og nærmiljøet, så er dette en fundamentalt annen problemstilling enn om en nordmann med rusproblemer og psykoselidelse skyter kona og ungene sine. Og forebygging av disse to typer hendelser krever også helt forskjellige innfallsvinker, hvor den første dreier seg om æreskultur, religion og parallellsamfunn med grunnleggende ulikheter i moralsyn enn storsamfunnet, mens den andre dreier seg om psykisk helsevern, rusomsorg og rehabilitering.

Hvis man feier under teppet at disse forskjellene er reelle, så kommer begge deler bare til å bli verre.
Dette deler vi selvsagt syn på.
Men den unyanserte debatten om "oss og dem" er lite formålstjenlig. Derimot er det formålstjenlig å begrense (les: forby) tvangsekteskap, slektningsekteskap (fetter/kusine), samt innføre ordninger for å bringe kvinner inn i samfunnets normer og regler. Pålagt språkundervisning, og andre tiltak som fører til at kvinner ikke isoleres, men blir bidragsytere i samfunnet. Vi ser tross alt klare trekk av parallellsamfunn også her i landet, og det må vi faktisk begrense så godt som overhodet mulig.
Men det vil uansett ikke ha stor innvirkning på drapsstatistikkene her i landet, ettersom drapene for en stor del skjer utenfor familiesituasjonen, ute i rus- og gjengmiljøene.
 

Stein 99

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2009
Innlegg
1.621
Antall liker
931
Familiedrap foregår i alle kulturer med forskjellig omfang og årsak.
De årsaker jeg kjenner er:
1. Æresdrap, hvor kona vil skilles p.g.a mangeårig vold og undertrykkelse, og da vil mannen ta henne av dage og deres felles barn også siden han selv vil tilbringe mange år i fengsel eller kanskje ta sitt eget liv også. (muslimer er vel i denne gruppen)
2. Mannen er sjalu, kona vært utro og flørter med andre, og det tåler han svært dårlig, så sprekker det en dag og han dreper henne, kanskje felles barn og seg selv, men ofte ikke det siste.
3. Noen ganger er det sykelig barmhjertighet, mannen synes verden er for ille til at familien skal gå videre på denne jord, og dreper kona, barna og seg selv. Hender av og til blant små sekter også.
4. I deler av verden er levekårene så dårlig at en familiefar ikke ser noen mulighet til å fø sin familie og så avslutter hele greia.
5. Om det er direkte rus relaterte årsaker har jeg ikke sett hevdet men at noen gjerninger er utført i ruset tilstand er velkjent, men neppe hoved problemet.
F.ex ekstremt, patologisk anfall av sinne av kort varighet, og rus, brutal affekthandling, (ofte i Russland tror jeg)
7. Sikkert flere årsaker som jeg ikke kommer på. Psykiatri er jo et fag men ikke lett å se hva det kan bidra med mot slike tragedier.
( noen hører stemmer og får befaling om å drepe)

Jeg blir veldig trist av å lese om slike saker, forferdelige greier. (4 barn slått ihjel med hammer mens de sov, kona skutt, og mannen skjøt seg selv.)
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.642
Antall liker
10.207
Som en fortsettelse av mitt innlegg om den typiske gjerningsperson, her er det typiske drapsoffer:

Mann eller kvinne (menn svakt overrepresentert)
21 - 30 år eller over 60 år
Norsk statsborger med norsk opphav (her er ofre med annet opphav dog sterkt overrepresentert; 37% med annet opphav enn Norge)
Bekjent eller partner til gjerningsperson (de bekjente er i hovedsak menn, partner /ekspartner er i hovedsak kvinne)
De fleste er i arbeid, men her er arbeidsledige klart overrepresentert (over 45% av de drepte er arbeidsledige)
De fleste er edrue, men også her er ruspåvirkede klart overrepresentert (om lag 40% er ruspåvirket)
Drept med kniv hjemme hos seg selv
 

I_L

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.03.2003
Innlegg
3.243
Antall liker
5.205
Dette deler vi selvsagt syn på.
Men den unyanserte debatten om "oss og dem" er lite formålstjenlig. Derimot er det formålstjenlig å begrense (les: forby) tvangsekteskap, slektningsekteskap (fetter/kusine), samt innføre ordninger for å bringe kvinner inn i samfunnets normer og regler. Pålagt språkundervisning, og andre tiltak som fører til at kvinner ikke isoleres, men blir bidragsytere i samfunnet. Vi ser tross alt klare trekk av parallellsamfunn også her i landet, og det må vi faktisk begrense så godt som overhodet mulig.
Hvis man skal gjøre noe med parallellsamfunn så må man nok til en viss grad kunne snakke om ”oss“, som i storsamfunnet med sine verdier, normer og regler, og ”dem“, som i parallellsamfunnene med sine ditto. Eller man kan i hvert fall ikke benekte at det er reelle og relevante forskjeller. Og ei heller sykeliggjøre eksistensen av andre verdisyn enn våre egne.

Men enn så lenge er det vel egentlig ikke avklart om tråden handler om parallellsamfunn og innvandringproblematikk, eller om den handler om de tingene som fører til partnerdrap og tilsvarende tragedier i det norske storsamfunnet. Så den kan kanskje lande det spørsmålet først.
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.642
Antall liker
10.207
Hvis man skal gjøre noe med parallellsamfunn så må man nok til en viss grad kunne snakke om ”oss“, som i storsamfunnet med sine verdier, normer og regler, og ”dem“, som i parallellsamfunnet med sine ditto. Eller man kan i hvert fall ikke benekte at det er reelle og relevante forskjeller. Og ei heller sykeliggjøre eksistensen av andre verdisyn enn våre egne.

Men enn så lenge er det vel egentlig ikke avklart om tråden handler om parallellsamfunn og innvandringproblematikk, eller om den handler om de tingene som fører til partnerdrap og tilsvarende tragedier i det norske storsamfunnet.
Min oppfatning er at det er et åpenbart blindspor å fokusere på feil mål. Dersom man skal gruppere (noe jeg er sterk motstander av i utgangspunktet), så er det ikke "innvandrere" som er problemet, det er andre drivere som er sterkere, som tidligere nevnt.
Statistisk sett er det ikke fremmed kultur eller ære som skaper drapsmenn, det er rus og arbeidsledighet, samt tidligere fengselsstraff. Sagt på en annen måte: utenforskap. Derfor er "the low hanging fruits" ikke å finne i det som heter fremmed kultur, det ligger i å ivareta de som faller utenfor, uansett årsak.
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.716
Antall liker
1.945
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Det har jo vært noen (nå 4) vanskelige år for folk, det kan jo tære på familien.
Først blir man tvunget til å være isolert med de i månedsvis, så får du to år på rappen der du ikke ser de lenger fordi du må jobbe hele tiden for å brødfø, når selv ikke det er nok så tilter det over for enkelte..
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.825
Antall liker
5.472
Sted
Holmestrand
Ikke ment så alvorlig som noen kanskje tror men ærlig talt da folk! Det går knapt en dag uten at en eller annen er drept i dette landet????
Sist nå ser jeg på nettet at en person i Bergen er drept, en annen fraktet til sykehus med skader og status som siktet.
OG DET VAR BARN TILSTEDE I LEILIGHETEN........
Med andre ord mest sansynlig familievold.

Har ikke folk hørt om skilsmisse? Mye mye mindre grisete, mye enklere, og mye biligere i det lange løp.

Har du ei håpløs kjærring "vinner" hun garantert siste omgang hvis du tar livet av henne så det er jo en dårlig løsning.
Den eneste begrunnelsen jeg kan tenke meg å vurdere som i nærheten av gyldig, selv om det er en solid skivebom uansett, må være at det gjøres for at hun ikke skal forsure livet til en annen stakkar, ren "mannesolidaritet" med andre
ord. Men gå nå ut fra at hun har hatt seg med ham andre allerede så la han nå få henne, den mest utspekulerte hevnen noensinne!

På den helt seriøse siden, partnerdrap er ikke noe helt nytt og ukjent i Norge, men det omfanget dette nå foregår i????
Er litt usikker på om dette skyldes at "nyinnflyttede" har tatt med seg skikker hjemmefra eller om det er etniske nordmenn som har fått i seg noe de ikke burde ha drukket?

I og med at slikt som etnisitet gjerne skjules fra Politi/myndigheter er det jo ikke lett å se hva det faktisk er som foregår.

En samlet kvinnefront hevder selvsagt at det disse forbryterne har felles er at de er menn. Og at alle menn i utgangspunktet er voldelige. Jeg er ikke helt sikker på om det gir et riktig bilde. Og har vi ikke det riktige bildet av situasjonen vil vi aldri verden finne riktig "medisin" som kan løse problemet. Man kan holde seminarer for å lære menn
at de ikke skal være voldelige mot samboeren, men de som kommer til å gå på slike seminarer er garantert ikke de
som burde gått der.

Og til slutt, er det noen av dere som kjenner noen som åpent forteller at de banker kona?
I slike situasjoner så er det vel kjærringa som har en gærning i familien…
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.862
Torget vurderinger
0
Tråden ble startet fordi det nå er flere drap pr uke. Dette er IKKE "normalt" i Norge. Og fordi man igjen og igjen får messet "sannheten" om at det er menn, som i ALLE menn, som utgjør det store problemet. Og der er jeg dypt og inderlig uenig. De fleste, den store majoriteten av menn hverken slår kona, dreper henne eller misbruker sine døttre seksuellt. Hadde dette narrativet vært korekt ville jo slik oppførsel ha vært "normalt" og dermet ikke noe å bry seg med. Nå er saken den at dette er så langt fra "normal" oppførsel som man kan komme, og jeg reagerer en smule negativt på å bli slått i hartkorn med slike ( i min verden ) avvikere!
Jeg mener at hvis vi skal kunne gjøre noe med problemet må vi først stille den opplagte diagnosen at det er et lite mindretall som driver med slikt. Noen gjør det fordi de mangler visse psykiske sperrer, mao. er gærne, noen har andre problemer som alkoholisme, som gjerne ikke nødvendigvis er årsak alene, men ofte et annet symptom på andre underliggende problemer. Så har vi de kulturelle "problemene". Folk med en annen kulturell bakgrunnn enn den, enn så lenge, rådende her i landet. Dvs æresrelatert. Så her er det, bør det, være ganske innlysende at man må stille noe ulike "diagnoser" og også anngripe problemene på ulike måter. Kvinnefrontens tilnærming "alle menn er svin!" er særdeles lite matnyttig. Og slik jeg ser det er det derfor nyttig at man ikke legger lokk på hvem disse kriminelle er.
Å "unskylde" slik oppførsel med: "Han kommer jo fra en kultur der dette ikke bare er akseptert men også oppfordret til, så vi kan ikke være alt for strenge med ham" er i mine øyne rimelig rasistisk! Det kalles ofte "De lave forventningers rasisme". Det er imho like tåpelig som å si om en etnisk norsk "konedrapsmann": "Stakkers, han sliter jo med/ligger under for alkohol så vi må ikke være strenge med ham". Å sende alle menn i landet på et "slå ikke kona di kurs" er også idioti. Det store flertalle driver ikke med slikt. Ref spørsmålet fra min første post. Hvor mange kjenner du som åpent sier at de denger kona? Hvis man sier noe slikt høyt i Norge vil man ganske fort "gå tom for" omgangskrets.
Hva skal man gjøre? De som kommer hit som innvandrere må ganske enkelt få en "mottakspakke" der de blant annet blir undervist om at konedenging og misbruk av døttre er forbudt og sosilt IKKE akseptabelt. Vil man drive med slike ting må man finne seg et annet sted å bo! Og i forhold til norske menn, kan man gjerne ta disse problemstiilingene inn i skolen, det vil ikke skade. Lær ungene at hvis gubben utøver vold mot familien så er man IKKE normal og har probemer som må beandles.
Men man må ta tak i problemet og ikke vike unna bare fordi noen kommer løpende med rasismekortet. Som vi har fått vist andre steder i tråden er utlendinger (norske borgere født i utlandet evt barn av slike ) overrepresentert i slike saker.
Men det er uansett også alt for mange etnisk norske menn som utøver partner/familievold. Og disse må også adresseres og ikke få lov til å gli under radaren. Men det er nok ganske ulik "medisin" som behøves, og det er uansett ikke riktig medisin å medisinere ALLE menn bosatt i landet, slik de ekstreme kvinnesaksaktivistene ønsker.
 
Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.652
Antall liker
15.753
Torget vurderinger
2
Kanskje belegge påstanden om at de seneste drapene er utført av innvandrere? Fra media kjenner jeg til to unntak. Er det flere?
 
Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.148
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Den siste hendelse i Bergen gjelder vel et par med bakgrunn fra Uganda
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.281
Antall liker
2.525
Torget vurderinger
1
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.642
Antall liker
10.207
Tråden ble startet fordi det nå er flere drap pr uke. Dette er IKKE "normalt" i Norge. Og fordi man igjen og igjen får messet "sannheten" om at det er menn, som i ALLE menn, som utgjør det store problemet. Og der er jeg dypt og inderlig uenig. De fleste, den store majoriteten av menn hverken slår kona, dreper henne eller misbruker sine døttre seksuellt. Hadde dette narrativet vært korekt ville jo slik oppførsel ha vært "normalt" og dermet ikke noe å bry seg med. Nå er saken den at dette er så langt fra "normal" oppførsel som man kan komme, og jeg reagerer en smule negativt på å bli slått i hartkorn med slike ( i min verden ) avvikere!
Dette narrativet er vel bare i ditt hode. Har ikke sett noen på nær 40 år påstå at alle menn er problemet. Så slapp bare av, du blir ikke slått i hartkorn med den ekstreme minoritet som slår kone og barn, og ender med å drepe dem.

Jeg mener at hvis vi skal kunne gjøre noe med problemet må vi først stille den opplagte diagnosen at det er et lite mindretall som driver med slikt.
Check

Noen gjør det fordi de mangler visse psykiske sperrer, mao. er gærne, noen har andre problemer som alkoholisme, som gjerne ikke nødvendigvis er årsak alene, men ofte et annet symptom på andre underliggende problemer. Så har vi de kulturelle "problemene". Folk med en annen kulturell bakgrunnn enn den, enn så lenge, rådende her i landet. Dvs æresrelatert. Så her er det, bør det, være ganske innlysende at man må stille noe ulike "diagnoser" og også anngripe problemene på ulike måter. Kvinnefrontens tilnærming "alle menn er svin!" er særdeles lite matnyttig. Og slik jeg ser det er det derfor nyttig at man ikke legger lokk på hvem disse kriminelle er.
Da er det godt å vite at den "diagnosen" du kommer trekkende med her, ikke eksisterer i dagens samfunn

Å "unskylde" slik oppførsel med: "Han kommer jo fra en kultur der dette ikke bare er akseptert men også oppfordret til, så vi kan ikke være alt for strenge med ham" er i mine øyne rimelig rasistisk! Det kalles ofte "De lave forventninger rasisme". Det er imho like tåpelig som å si om en etnisk norsk "konedrapsmann":
Så da er det godt å vite at ingen med vettet i behold sier noe så dumt som det. Hvor tar du det fra, i grunn?

"Stakkers, han sliter jo med/ligger under for alkohol så vi må ikke være strenge med ham". Å sende alle menn i landet på et "slå ikke kona di kurs" er også idioti. Det store flertalle driver ikke med slikt. Ref spørsmålet fra min første post. Hvor mange kjenner du som åpent sier at de denger kona? Hvis man sier noe slikt høyt i Norge vil man ganske fort "gå tom for" omgangskrets.
Nå er det en kjennsgjerning at alkohol fjerner sperrer, fremkaller vrangforestillinger og misforståelser i fleng, enkelte tåler ikke å drikke, eller ruse seg på diverse andre stoffer. Nå er det i seg selv IKKE formildende omstendighet, så igjen slår du inn åpne dører, og beskriver en ikke-eksisterende situasjon. Det finnes de som har stått fram på TV med sin manglende selvkontroll, og dette med konebanking er også komplekse greier, og kan ha flere årsaker. Ingen av årsakene er dekkende som unnskyldning, uansett.
Jeg kan anbefale denne dokumentaren:
Deeyah Khan er bare helt fantastisk!

Hva skal man gjøre? De sm kommer hit som innvandrere må ganske enkelt få en "mottakspakke" der de blant annet blir undervist om at konedenging og misbruk av døttre er forbudt og sosilt IKKE akseptabelt. Vil man drive med slike ting må man finne seg et annet sted å bo! Og i forhold til norske menn, kan man gjerne ta disse problemstiilingene inn i skolen, det vil ikke skade. Lær ungene at hvis gubben utøver vold mot familien så er man IKKE normal og har probemer som må beandles.
Og det får de da, også, sånn i all hovedsak. Men det ligger dype røtter her, og det er ikke gjort over natta. Og en del kvinner som tvangsgiftes inn i et parallellsamfunn, har ofte ikke nok kontakt med virkeligheten utenfor, til at de har en sjanse mot flere hundre års patriarkat. Igjen, det må settes klare grenser for hvordan ekteskap kommer i stand, og det må innføres rutiner og systemer for å unngå at kvinner isoleres. Men denne pakka er f.. ikke enkel å pakke opp, det er som sagt tunge systemer med hard indre justis som ligger til grunn.

Men man må ta tak i problemet og ikke vike unna bare fordi noen kommer løpende med rasismekortet. Som vi har fått vist andre steder i tråden er utlendinger (norske borgere født i utlandet evt barn av slike ) overrepresentert i slike saker.
Nå fantaserer du igjen, det du beskriver er et forlengst tilbakelagt stadium. Og dessuten, med det utgangspunkt at det er konedrap vi prater om, er det et blindspor.

Men det er uansett også alt for mange etnisk norske menn som utøver partner/familievold. Og disse må også adresseres og ikke få lov til å gli under radaren. Men det er nok ganske ulik "medisin" som behøves, og det er uansett ikke riktig medisin å medisinere ALLE menn bosatt i landet, slik de ekstreme kvinnesaksaktivistene ønsker.
Antakelig er ikke medisinen nødvendigvis så forskjellig, annet enn i noen enkelttilfeller. Dypes sett dreier det seg om indre usikkerhet, og et sett normer og leveregler som enkelte mennesker ikke klarer å forholde seg til. Det finnes hjelp å få, enten man ligger under for kulturelt press, eller press fra sin egen usikkerhet.
 
Sist redigert:

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.281
Antall liker
2.525
Torget vurderinger
1
Men man må ta tak i problemet og ikke vike unna bare fordi noen kommer løpende med rasismekortet. Som vi har fått vist andre steder i tråden er utlendinger (norske borgere født i utlandet evt barn av slike ) overrepresentert i slike saker.
Nå fantaserer du igjen, det du beskriver er et forlengst tilbakelagt stadium. Og dessuten, med det utgangspunkt at det er konedrap vi prater om, er det et blindspor.
Hva er fantasien, bortsett fra bortforklaringene dine?

I 2007 var det for første gang overvekt av innvandrere blant gjerningsmennene. 14 prosent av Norges befolkning er innvandrere (2019), mens 49 prosent av partnerdrapene er utført av innvandrere.
Her er betingelsen at begge foreldre er født i utlandet, så da kan man nok legge til en god del, så det skulle vel gi en overrepresentasjon på 6x, så å ikke ta dette med som faktor er da å skyve ting under teppet




Det er da stadig noen som mener menn er problemet og ikke er det 40 år siden heller

https://www.dagsavisen.no/kultur/2015/03/06/menn-er-problemet-og-losningen/

https://www.forskning.no/kjonn-og-samfunn-nkvts-partner/vold-ma-inn-i-forskning-om-menn/1766237

https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/menn-som-slar

Kan det sies klarere
Fellestrekkene blant menn som slår sine nærmeste, er enkle: De er menn.
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.642
Antall liker
10.207
^ Fantasien er at man umiddelbart drar rasismekortet når gjerningsmannens nasjonalitet og/eller opphav blir nevnt. Den er offentlig tilgjengelig i Politiets statistikker.

Statistikkene fra Politiet viser både statsborgerskap og eventuelt opprinnelig statsborgerskap, om gjerningsmann er blitt norsk statsborger.

Fellestrekkene blant kvinner som slår sine menn er enkle: De er kvinner.
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.642
Antall liker
10.207
Til temaet:
Drapsstatistikkene steg i 2023 etter en lang periode med temmelig stabile tall. Tallene var jevnt stigende opp gjennom 50 og 60-tallet, før de gjorde et byks og havnet på dagens nivå i 1977; 35, det samme antall saker som i 2023, som igjen var noe høyere enn 2022 og en del høyere de foregående år, da tallene lå omkring 25. I januar 2024 har vi allerede 10 tilfeller. På 90-tallet lå tallet omkring 40 / år, 2000-2010 rundt 30. I 2013 hadde vi et unntaksår, da var det plutselig 41 tilfeller. Breivik er unntatt fra disse tallene.

Har noe skjedd? Oppleves verden mindre trygg, er det mer gjengrelaterte drap, eller hva er det som foregår? Tilfeldigheter? Smitteeffekter? Som tidligere nevnt er det nøyaktig 0 korrelasjon mellom antallet innvandrede / fremmedkulturelle i Norge, og antallet drapssaker. Men er det et eller annet som fører til fjorårets oppgang, og inngangen til 2024's bånntriste statistikk, da spesielt angående drap av nærstående / familie.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.578
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Et eller annet sted på veien har det gjerne gått litt skeis ifht utvikling av en ønsket mengde sosial kompetanse, herunder også evnen til empati.....
Kan jo være fordi vi har hatt det så forbaska godt over lang tid, som igjen har ført til at "Hvermansen" kanskje i for stor grad har blitt egosentrerte?
Og når det skjer, forsvinner vel det meste av sperrene, fordi man rett og slett ikke føler behovet for konsekvenstenkning....dessverre.
Så kan man jo diskutere hva som skal til og hvordan man kan sørge for at flere skal evne å forholde seg til normer og regler for livet i samfunnet vi er en del av - nær sagt uavhengig av om det er snakk om "norske nordmenn" eller nordmenn med røtter i andre land/kulturer.

mvh
Proffen
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.642
Antall liker
10.207
Et eller annet sted på veien har det gjerne gått litt skeis ifht utvikling av en ønsket mengde sosial kompetanse, herunder også evnen til empati.....
Kan jo være fordi vi har hatt det så forbaska godt over lang tid, som igjen har ført til at "Hvermansen" kanskje i for stor grad har blitt egosentrerte?
Og når det skjer, forsvinner vel det meste av sperrene, fordi man rett og slett ikke føler behovet for konsekvenstenkning....dessverre.
Så kan man jo diskutere hva som skal til og hvordan man kan sørge for at flere skal evne å forholde seg til normer og regler for livet i samfunnet vi er en del av - nær sagt uavhengig av om det er snakk om "norske nordmenn" eller nordmenn med røtter i andre land/kulturer.

mvh
Proffen
Men skjedde dette i 2023? Nei, selvsagt gjorde det ikke det. Norge har internasjonalt sett fantastisk lave drapsrater, la oss ikke glemme det. Og fjoråret, som markerte en merkbar oppgang fra de foregående år, var på nivå med "normalen" på 90-tallet, og 2013, for den del.
Så det er av interesse hva som gjør at vi allerede har sett 25% av fjorårets tall etter årets første måned, men det er mulig det er rene tilfeldigheter. Og husk at i 2021 ble det ikke registrert ett eneste drap i Norge de tre første månedene.

Innvandrerne var mye snillere vinteren 2021. Men etterpå har de glemt alt om hva det norske samfunnet står for.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.281
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Når jeg diskuterer ulike problemer så er jeg svært interessert i hvilke løsninger debattantene ser for seg.
I denne aktuelle debatten mener jeg at nedbyggingen av psykiatrien er en viktig faktor, og her er løsningen enkel, psykiatrien må bygges opp igjen. Noe også bl.a. psykiater Randi Rosenquist har påpekt utallige ganger. Det går mennesker ute i samfunnet med alvorlige psykiske problemer som får lite eller ingen oppfølging.





Og til de av oss som ønsker å fremheve at det er innvandrerbakgrunnen som er hovedproblemet, hva er løsningen på problemet ?
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.281
Antall liker
2.525
Torget vurderinger
1
Til temaet:
Drapsstatistikkene steg i 2023 etter en lang periode med temmelig stabile tall. Tallene var jevnt stigende opp gjennom 50 og 60-tallet, før de gjorde et byks og havnet på dagens nivå i 1977; 35, det samme antall saker som i 2023, som igjen var noe høyere enn 2022 og en del høyere de foregående år, da tallene lå omkring 25. I januar 2024 har vi allerede 10 tilfeller. På 90-tallet lå tallet omkring 40 / år, 2000-2010 rundt 30. I 2013 hadde vi et unntaksår, da var det plutselig 41 tilfeller. Breivik er unntatt fra disse tallene.

Har noe skjedd? Oppleves verden mindre trygg, er det mer gjengrelaterte drap, eller hva er det som foregår? Tilfeldigheter? Smitteeffekter? Som tidligere nevnt er det nøyaktig 0 korrelasjon mellom antallet innvandrede / fremmedkulturelle i Norge, og antallet drapssaker. Men er det et eller annet som fører til fjorårets oppgang, og inngangen til 2024's bånntriste statistikk, da spesielt angående drap av nærstående / familie.

Dette er da ren ønsketenkning, at totalen holder seg på ca samme nivå er da fullstendig irrelevant for korrelasjonen, om man skulle følge din tankegang ville det fremdeles være null korrelasjon om innvandrere stod for hele totalen.
 
Sist redigert:

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.642
Antall liker
10.207
Dette er da ren ønsketenkning, at totalen holder seg på ca samme nivå er da fullstendig irrelevant for korrelasjonen, om man skulle følge din tankegang ville det fremdeles være null korrelasjon om innvandrere stod for hele totalen.
Men ettersom arbeidsledighet er en betydelig større faktor enn etnisitet, hvorfor retter du ikke ditt skyts mot de arbeidsledige i stedet? Og hva med rus? Mye større faktor enn etnisitet det også. Hvorfor ikke forby alkohol? Spørsmålet vi må stille oss dersom en arbeidsledig, beruset innvandrer dreper en bekjent, dreper han da fordi han kommer fra Eritrea, fordi han er ruset på heroin, eller fordi han ikke har en jobb? Eller er det noe mer komplekst enn at vi kan velge ut ett enkelt fenomen og skylde alt på det?
Sannheten er at vi ikke har hatt noen signifikant økning i det absolutte antallet drap i dette landet siden 1977. I 1977 var vi 4 millioner innbyggere, nå er vi 5,5. Det betyr en klar nedgang pr. capita fra 1977 fram til i dag. Mens du ønsker å framstille det som om vi har en økende drapsstatistikk som skyldes kultur. Jeg påpeker at det neppe kan være en særlig presis teori. Og åpenbart gjør vi noe riktig i dette landet, ettersom vi faktisk er ganske lite blodtørstige, uansett hvor vi ble født.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.235
Kriminalomsorg, rusomsorg, eldreomsorg, psykiatri.
Felles for disse områdene er at brukerne trenger omsorg.

Men får de det?
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.642
Antall liker
10.207
Når jeg diskuterer ulike problemer så er jeg svært interessert i hvilke løsninger debattantene ser for seg.
I denne aktuelle debatten mener jeg at nedbyggingen av psykiatrien er en viktig faktor, og her er løsningen enkel, psykiatrien må bygges opp igjen. Noe også bl.a. psykiater Randi Rosenquist har påpekt utallige ganger. Det går mennesker ute i samfunnet med alvorlige psykiske problemer som får lite eller ingen oppfølging.

Og til de av oss som ønsker å fremheve at det er innvandrerbakgrunnen som er hovedproblemet, hva er løsningen på problemet ?
Dette er også tendensiøst. De siste 10 år var det 67 gjerningspersoner som ble erklært psykisk syke i gjerningsøyeblikket, andelen er 24% av totalen blant gjerningspersonene. De registrerte årlige tilfeller har ikke økt siden 2015. Hvordan skal man verne seg mot at enkeltpersoner som ender i en psykose ender med å drepe noen? Det kan fort bli ubehagelig for mange fler enn nødvendig, samtidig som jeg ser at spørsmålet er av interesse. Dessuten vil jeg tro at det kan være sammenheng mellom traumer, rus og psykoser, igjen peker det i mot at dette slett ikke er enkelt, det meste henger sammen i en eller annen form.
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.281
Antall liker
2.525
Torget vurderinger
1
Men ettersom arbeidsledighet er en betydelig større faktor enn etnisitet, hvorfor retter du ikke ditt skyts mot de arbeidsledige i stedet? Og hva med rus? Mye større faktor enn etnisitet det også. Hvorfor ikke forby alkohol? Spørsmålet vi må stille oss dersom en arbeidsledig, beruset innvandrer dreper en bekjent, dreper han da fordi han kommer fra Eritrea, fordi han er ruset på heroin, eller fordi han ikke har en jobb? Eller er det noe mer komplekst enn at vi kan velge ut ett enkelt fenomen og skylde alt på det?
Sannheten er at vi ikke har hatt noen signifikant økning i det absolutte antallet drap i dette landet siden 1977. I 1977 var vi 4 millioner innbyggere, nå er vi 5,5. Det betyr en klar nedgang pr. capita fra 1977 fram til i dag. Mens du ønsker å framstille det som om vi har en økende drapsstatistikk som skyldes kultur. Jeg påpeker at det neppe kan være en særlig presis teori. Og åpenbart gjør vi noe riktig i dette landet, ettersom vi faktisk er ganske lite blodtørstige, uansett hvor vi ble født.

Nå må du slutte å tolke for mye, det er du ikke noe god på.

Jeg ønsker alle fakta på bordet, for å ta kvalifiserte avgjørelser er det det som trengs og slike som deg som helst vil underslå fakta som du ikke liker eller ikke finner relevant er en hemsko for å finne rette løsningene. Du vil for enhver pris fristille kultur og religion som viser overrepresentasjon i negative statistikker og hvem her inne er det som benekter at arbeidsledighet, fattigdom, psykiatri eller rus er faktorer?

Ser gjerne også en statistikk over drap og rus som du helt sikkert må sitte på siden du snakker fakta.

Fremdeles helt på villspor, jeg liker å forholde meg til tall og antall drept er det jo ingen tvil om.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.854
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Denne gir jo et greit bilde:
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.235
De som dreper hele familien først og deretter seg selv burde byttet om på rekkefølgen.
De fleste gjør det.

Husk det er ca. 212 partnerdrap siden 2000. 650 tar eget liv i snitt per år.
 
Topp Bunn