Javel. Hvordan kommer så informasjonen fra den erfaringen tilbake til oss som fortsatt er her? Om jeg har på meg et slikt headset, tar det av og ser noe interessant, kan jeg snakke til/dulte borti de som fortsatt har det på og be dem om å ta av headsettet og se på hva det nå enn er. Jeg har litt vanskelig for å se at noen som er døde og presumptivt har "erfart" hva som er "utenfor" har spesielt mye å fortelle meg. Sammenligningen synes å halte en del.
Slik jeg ser det har vi ingen direkte hukommelse i forhold til den absolutte verden som jeg tror vi har vårt opphav i. Heller ikke har vi noen direkte hukommelse i forhold til tidligere liv. Hvis vi hadde hatt det tror jeg det ville ha forstyrret vår opplevelse av de livene vi lever nå. Det vi tar med oss fra livene vi lever er erfaring. Erfaring i form av følelser som lagres i sjelen, som i mine øyne er vår databank. Vi husker ingenting direkte, men følelsene som ligger lagret i sjelen har vi tilgang til. Vi kan hente frem tidligere erfaringer i form av følelser lagret i sjelen fra liv til liv.
I motsetning til den absolutte verden som jeg tror vi har vårt opphav i, er vårt univers relativistisk. Eller sagt på en annen måte; ting står i forhold til hverandre og kan oppleves separat. Dette er en forutsetning for tilegning av erfaring. I en absolutt verden er alt ett, og erfaring er derfor umulig å oppnå.
Min tro er at vi alle har en arbeidstegning innebygget som er vår sannhet. Vitsen med livene vi lever i det fysiske univers er å bygge huset basert på arbeidstegningen. Dette kan også kalles å erfare sin sannhet. Når vi fødes inn i dette universet er det uten direkte hukommelse av arbeidstegningen som vi skal bygge huset vårt i henhold til. Men vi har en ledetråd; vi kan huske gjennom erfaring. Det vil si at du kan prøve frem forskjellige væremåter og du kan føle om det kjennes riktig. I det du føler om væremåten kjennes riktig husker du gjennom erfaring. Man kan si at du bygger et hus, går gjennom huset og føler om det kjennes riktig. I de fleste tilfeller vil de fleste bygge hus som er feil i forhold til arbeidstegningen. De må kanskje rive en del av huset og bygge det opp på nytt, eller kanskje rive hele fordi det føles feil. Men det er nødvendig, for å få vite hva
du er må du først vite hva
du ikke er. I denne skapelsesprosessen med å erfare sin sannhet inngår sirkelen; forestilling (på sjelsplan), skapelse (menneskesinnet), erfaring (menneskekroppen).
I dette inngår det i min forståelse av det fysiske univers at det egentlig er en illusjon laget med en spesiell hensikt; å kunne erfare sin egen sannhet. Men dette er bare min oppfatning. Det viktige i mine øyne er ikke å si at ens egen måte å oppfatte verden på er det riktig. Det viktige i mine øyne er å være opptatt av litt høyerestående spørsmål enn bare hva man skal ha til middag i morgen. På den måten tror jeg vi bringer menneskeheten et lite skritt videre.