Er det noen her som vet om en rensespray til phono plugger?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • L

    larsmartin

    Gjest
    Jeg er ikke så opptatt av pynt og juggel, men jeg har nå et par ringer i 585.... de oksiderer ikke....
    En får med rent gull, men det er tynnslitt etter 10-20 år.
    Om det er magi er det bare å trylle selv ved å prøve!
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Fordamper det bare av seg selv, sånn sakte men sikkert??
    Jeg har smurt ALLE kontakter på anlegget. Det var ingen hørbar effekt på nye kabler, men antar kontaktflaten holder seg bedre når alle mikroskopiske hull er fylt og oksygen ikke kommer til.

    Har gjort akkurat det samme med gamle Chord kabler jeg kjøpte, der funket det så bra at jeg likte ikke Chord kabler lenger, de ble harde i toppen.

    Uansett tro kommer det masse oksidering på vaske serviett på gamle kabler.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    3.075
    Torget vurderinger
    2
    Dersom kaviteter på mikroskopisk/nano-størrelse har betydning for kontakt og ledningsevne, så må det være fordi kontaktflatens areal øker ? Tenk hvilken forbedring det ville representere å lansere kontakter og plugger som er 5mm lenger ! Ohoy, audionirvana garantert 🤩🤩🤩
     
    A

    aardappeleter

    Gjest
    Hvis man er redd for å kortslutte en plugg, hva bekymrer man seg mest for? Isopropaol, som ikke er en elektrolytt så langt jeg vet, og som fordampe veldig fort? Eller en olje som ikke fordamper, og i tillegg inneholder metallpartikler?

    Nå er jeg ikke kjemiker, så jeg spør. Er fettsyrer elektrolytter?
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.729
    Antall liker
    5.944
    Hvis man er redd for å kortslutte en plugg, hva bekymrer man seg mest for? Isopropaol, som ikke er en elektrolytt så langt jeg vet, og som fordampe veldig fort? Eller en olje som ikke fordamper, og i tillegg inneholder metallpartikler?

    Nå er jeg ikke kjemiker, så jeg spør. Er fettsyrer elektrolytter?
    Ren olje er en isolator.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.346
    Antall liker
    3.694
    Torget vurderinger
    1
    Beste er vel å ikke ha det, bare rent kobber eller sølv. Men da må det poleres månedlig.
    To flater med god kontakt gjør at det ikke kommer luft til. Oksygen er et kriterie som må til for at noe skal oksidere, salt er gjerne en katalysator. Så om man må polere så er det vel dårlig kontakt i utgangspunktet.
    Om gull oksiderer så er det ikke rent gull ihvertfall.
    Olje hindrer gjerne at det kommer luft til, men når oljen tørker ut så har man enda en urenhet som gjør at metallet ruster/oksiderer og da må man tilføre olje hele tiden. Olje har også dielektriske egenskaper som man ikke vil ha om man skal ha god kontakt.

    Mest effektivt er elektrorens, da fjerner man både oksidering, fett og oljer og skaper en ren overflate og elektrorensen er lettflyktig så den fordamper veldig fort (det samme gjelder isopropanol som også kan brukes) og etterlater seg svært lite produktrester. Rødsprit fungerer også, men den etterlater seg noe produktrester. Loddetinn inneholder rensestoffer det også når det smelter, som hjelper til med å få det rent før tinnet knytter seg til metallene og etterlater seg i tillegg en hinne over loddepunktet så det ikke slipper oksygen til.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.102
    Antall liker
    20.425
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Uansett tro kommer det masse oksidering på vaske serviett på gamle kabler.
    Ja da.....klart det. Om du vasker alu-felgene på bilen din, er det dritt, du vasker vekk.
    Men på gamle kabler, da må det pinedød være osksidering da?? :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
    Hører nokk hjemme i humortråden 😂😂
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.316
    Antall liker
    9.557
    Torget vurderinger
    2
    Først tannpasta , så tran og så microfiberkluten for det avsluttes med neglelakkfjerner(aceton) …. Lykke til
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jeg har smurt ALLE kontakter på anlegget. Det var ingen hørbar effekt på nye kabler, men antar kontaktflaten holder seg bedre når alle mikroskopiske hull er fylt og oksygen ikke kommer til.

    Har gjort akkurat det samme med gamle Chord kabler jeg kjøpte, der funket det så bra at jeg likte ikke Chord kabler lenger, de ble harde i toppen.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.578
    Antall liker
    35.550
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hm... hadde det vare vært tilfellet så vet jeg hvilke musikkgruppe jeg skulle ha spilt etter noen drypp av edel olje..
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Hm... hadde det vare vært tilfellet så vet jeg hvilke musikkgruppe jeg skulle ha spilt etter noen drypp av edel olje..
    Ha-ha! Jeg satt faktisk og drodlet på et innlegg til deg om akkurat det. Kanskje til og med på kassett?!
     
    • Haha
    Reaksjoner: HoJ

    eirg

    Medlem
    Ble medlem
    10.12.2007
    Innlegg
    6
    Antall liker
    7
    Hei. Lite forslag for trådstarters ønske her. Mitt lille forslag er de kjente produktene fra Caig -tidligere ProGold. Bruker DeoxIT på plugger for signal/høyt./ batt.kontakter (småelektronikk) ++ med overraskende hørbare forskjeller. Nettsiden til Caig skriver både om teori og kjemi, Mitt lille stikkord for at prod. «fungerer» kan være selve deoksyderingen.
    Ref. naX innslag #50
    En ren rensespray gjør ikke det. Litt tilførsel av oljegull gjør ikke virkningen dårligere. og kontaken glir meget fint og ser bra ut etterpå.
    Husk å vask hender etterpå!
    Mvh -E

    DeoxIT Gold G5 fås hos Svalander. (443 sv.Kr.)

     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.346
    Antall liker
    3.694
    Torget vurderinger
    1
    Hei. Lite forslag for trådstarters ønske her. Mitt lille forslag er de kjente produktene fra Caig -tidligere ProGold. Bruker DeoxIT på plugger for signal/høyt./ batt.kontakter (småelektronikk) ++ med overraskende hørbare forskjeller. Nettsiden til Caig skriver både om teori og kjemi, Mitt lille stikkord for at prod. «fungerer» kan være selve deoksyderingen.
    Ref. naX innslag #50
    En ren rensespray gjør ikke det. Litt tilførsel av oljegull gjør ikke virkningen dårligere. og kontaken glir meget fint og ser bra ut etterpå.
    Husk å vask hender etterpå!
    Mvh -E

    DeoxIT Gold G5 fås hos Svalander. (443 sv.Kr.)

    Oljegull!!?? Gull blander seg ikke med andre væsker eller metaller, ihvertfall ikke om det er rent. Det er også derfor det ikke oksiderer..

    Gadd ikke å lese de linkene engang.


    Kjøp heller en elektrorens fra clas eller biltema, så får man bort fingerfettet fra kontaktene istedet. Det hjelper! Koster hele 50,- for en boks!


    Edit: Den heter gold fordi den brukes til å rense gull, sølv, kobber og andre metaller, ikke fordi den inneholder gull.. Ifølge produsentens side, du linket til den selv.
     
    Sist redigert:

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.456
    Antall liker
    459
    Torget vurderinger
    2
    Mye svada i denne tråden. Men DEOXIT er et merke som brukes i jobben ofte,det fungerer. Mazda forlanger at det brukes i stikkforbindelser. Det fjerner oksidasjon,kan faktisk høre at det freser inni oksiderte stikk,jo verre jo mere lyd..

     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Noen ler seg ihjel og syntes alle er idioter, men det er jo bare synd på han. Det er godt han er på hfs og lærer av oss så kanskje han en dag forstår.
     
    Sist redigert av en moderator:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.346
    Antall liker
    3.694
    Torget vurderinger
    1
    Mye svada i denne tråden. Men DEOXIT er et merke som brukes i jobben ofte,det fungerer. Mazda forlanger at det brukes i stikkforbindelser. Det fjerner oksidasjon,kan faktisk høre at det freser inni oksiderte stikk,jo verre jo mere lyd..

    Så DEOXIT er et merke, på lik linje med CRC som lager forskjellige sprayer. DEOXIT er vel mer vanlig i USA enn i Norge, så ikke noe som er lett tilgjengelig her til lands pga. importører. Hvilket merke man bruker spiller ingen rolle sådan, alle merkene gjør en veldig lik jobb bare man kjøper rett modell av det merket nærmeste sjappe fører.
    Alt til sin bruk, på noen ting bruker man 5-56, 6-66 og andre ting elektronikk rens. Men man skal ikke bruke WD-40, 6-66 eller 5-56 der man skal bruke elektronikk rens, da 5-56 smører og tilfører litt olje og dette legger igjen en hinne som gjerne lagrer på både fett, støv og annen dritt over tid.

    WD-40, 6-66 eller 5-56 er mye av samme greia, fin til dørhengsler og skruer etc. eller andre steder som gjerne trenger en rens og smøring. Men ikke noe man bruker i elektronikk, da man bare ønsker å rense overflaten og ikke tilsette smøring. Men for all del, om man ikke ønsker at noe skal oksidere så får man kjøpt fett for å smøre over etter man har satt i pluggen så det blir helt luft tett, batteri pol fett f.eks. er fint til slik (koster også svimlende 50,- for en tube).
    Eller bare kjøp seg ordentlige plugger først som sist, så slipper man å rense annenhver uke som enkelte tydeligvis gjør med overprisede crappy kabler. :ROFLMAO:
     

    BerntJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.401
    Antall liker
    185
    Jeg kjøpte en bitteliten flaske fra Cardas på Hortenmessa for minst 5 år siden. Tar jeg service på utstyr renser jeg gjerne Phonoplugger med disse dråper
    før de forlater benken. Gull mot Gull. Rent og pent. BJ.
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.456
    Antall liker
    459
    Torget vurderinger
    2
    Sa ikkje at æ høre forskjell med og uten rens,sa bare at Deoxit fungerer mht oksiadsjon og medfølgende kontaktproblemer. Eneste kontaktfeil æ har vært borti innen hifi har vært pga ymse rca-plugger,var noen Supra med korte senterpinner,da holdt det på å ryke hørsel og elementer🥵 Dårlig standarisering på mye innen denne hobbyen. Skulle vel gått over til xlr og Neutrik
     

    eirg

    Medlem
    Ble medlem
    10.12.2007
    Innlegg
    6
    Antall liker
    7
    Heisann -ja dette var morro…
    Rettelse innlegg #61
    «Litt tilførsel av oljegull gjør ikke virkningen dårligere.» -skulle kun stått «gull» i hermetegn og ikke oljegull!
    Ellers når jeg skrev rensespray -feks. Biltemas Elektronikkrens (har den) kun renser mens Elektrorens har nok oksyd-egenskaper som na_X skriver.
    Eg gremmes…
     
    A

    aardappeleter

    Gjest
    Sa ikkje at æ høre forskjell med og uten rens,sa bare at Deoxit fungerer mht oksiadsjon og medfølgende kontaktproblemer. Eneste kontaktfeil æ har vært borti innen hifi har vært pga ymse rca-plugger,var noen Supra med korte senterpinner,da holdt det på å ryke hørsel og elementer🥵 Dårlig standarisering på mye innen denne hobbyen. Skulle vel gått over til xlr og Neutrik
    Nå kom jeg til å tenke på at det ikke er lenge siden sist jeg hørte en kontaktfeil i et anlegg. Jeg hadde montert ny pickup for en kompis, og skulle få høre kort etter om det var noe gærnt å oppdage med mine dårlige ører. Plutselig forsvant den ene kanalen, så kom den tilbake, så forsvant begge. Det viste seg at den ene BFA-pluggen hadde knekt tvers av. Heldigvis, må man kunne si, så hadde han kjøpt sånne NordOst-jumpere for å skjøte på enden av høyttalerkabelen. Først ble det et ledningsbrudd på grunn av den knekte bananen mot høyttaler, så rota han rundt med høyttalerkabelen til han kortslutta mellom de uisolerte bananene mellom jumper og den egentlige kabelen, og forsterkeren gjorde som den skulle, slukka alt.

    Jeg flekka av jumperne, plugga den egentlige høyttalerkabelen rett i høyttaleren, og delte ut 'hør etter om det er noe forskjell' som hjemmelekse.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.069
    Antall liker
    7.968
    Torget vurderinger
    12
    Nå er jeg en veldig dårlig troende, så hvis jeg er bekymret for om kontaktflatene leder godt ville jeg primært koble de fra og til et par ganger. Det river opp oksydlaget og skaper mulighet for å etablere noen flere av de knøttsmå kanalene som faktisk leder strøm i en kontakt. For å tilfredsstille behovet for å tro man har vært til nytte kunne jeg i tillegg ha sprayet de litt med kontaktspray eller dratt over med isopropanol. Parfymeflasker med kaviarpriser fenger ikke.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.069
    Antall liker
    7.968
    Torget vurderinger
    12
    Ja, fornuft er vel hva de fleste trenger, andre lodder fast kontakter for å være sikker.
    Det er en veldig tungvin løsning å ty til hvis den i det hele tatt lar seg realisere.
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    CaigLabs har en rekke gjennomprøvede industrielle produkter til formålet:

    Når det gjelder påføring av kontaktvæske der hvor det er vanskelig å komme til, kan tannstikkere i børsteform fungere.

    "Squalene oil" som nevnes ovenfor, behøver ikke nødvendigvis komme fra hailever. Oljen kan også fremstilles fra planter.
     
    M

    mr hifi

    Gjest
    Bruker deoxit d100 til rens, og deoxit g100 til beskyttelse og forbedring av kontakt flater på alt av kabler eg bruker, på noen kaber fikk eg lyd forbedring og på noen fikk eg ikkje, det har nåk med hvor i oppsettet kablene er. Har selvsagt lite for seg å bruke dette på vanlige lampe ledninger og annet ikkje high end greier, da slike er såpass dårlig at man ikkje vil høre noen forskjel.
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.032
    Antall liker
    545
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Nå må dere være greie med trådstarter her, blir jo rene mobbingen det her :unsure:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn