Er det noen kaffeelskere her på Hifisentralen?

olav_larsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.01.2004
Antall liker
84
Er det noen på sentralen som har en interesse for kaffe?
Jeg har anskaffet meg en manuel espresso maskin som jeg forventer vil gi meg mye glede, etter mange dårlige kopper i innkjøringsperioden :)

Hilsen,
Olav Larsen

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.101
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Her er en :)
Jeg kjøpte min første i Italia for mange år siden. Ville bare ha med et minne. Tanken var ikke å lage espresso.
Tok feil!
Jeg har ingen av disse store og fancy typene. Bare de som varmes opp på gass eller elektrisk kokeplate.
Det lysebrune skummet uteblir, men kaffe blir det.

Triver

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.10.2006
Antall liker
0
Ja, en kaffeelsker her og :)

Driver fortsatt med traktekaffe jeg da.
Men kverner kaffebønner selv. Synes det er viktig for å få frem aromaen de holder på.
Tips: Jo blankere kaffebønnene er jo ferskere er de.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.578
Torget vurderinger
2
I love the smell of Gul Coop in the morning.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.101
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Det er nesten ikke grenser for hvor mye "styr" en kan lage rundt kaffetilberedning. Kværne bønnene selvfølgelig. Med motor eller for hånd.
Skremme varmt vann gjennom kaffen og drikke den første lille koppen rett ned. Deretter kan en lage en Latte med håndristet fløtemelk. Jeg bruker lettmelk tilsatt en skvett kaffefløte. Litt sukker etter smak. Og hvis lystene tar helt overhånd: En GRAPPA ved siden.

ArtDeco

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2003
Antall liker
59
Sted
Modum
Hei

Jeg er nok en lidelsesfelle. Har en Rancilio Silva med tilhørende kvern. Kaffe er like ille som HiFi, jakten på den perfekte koppen som er like illusorisk som den perfekte lyd. Dog skal det sies at det er hyggeligere å drikke den samme kaffen av samme bønne/malingsgrad/tamping osv, enn høre den samme låten om og om igjen.
Har forresten nesten gitt opp kaffen, har oppdaget at jeg foretrekker ferdigmalt Illy, det er vel en god Denon tenker jeg.
En gang i blant kjøper jeg en ny bønne og eksperimenterer med malingsgrad og tamping, det går gjerne en fire fem kopper før jeg er måtelig fornøyd, om jeg overhodet blir det. Tror jeg må montere LMC FAT på Silvaen, det vil nok hjelpe..

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
12
Tok Akkurat å rensa & antistatbehandla moccamastern i dag, justerte spikesene, sjekka polaritet på nettstikk og dro ut en Neverbad til terningkast 5+ kaffe, vel vitende om at neste brygging blir hakket bedre 8)

Mvh. RS

Z

Zomby_Woof

Gjest
Det går gjerne med et par liter om dagen. Ja. Jeg er statsansatt. ;D

B

Back_Door

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Hva gjør en statsansatt om han ikke like kaffe? ;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
Karma skrev:
Zomby_Woof skrev:
Ingenting, vil jeg tippe. Nå er det stort sett røykeforbud over alt også.... ;)

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Zomby_Woof skrev:
Karma skrev:
Zomby_Woof skrev:
;D ;D

Ingenting er som ett stort krus med kokekaffe og en rødmix nr2 på morran iaffal ;)

/jan

B

Back_Door

Gjest
JanR skrev:
Zomby_Woof skrev:
Karma skrev:
Zomby_Woof skrev:
;D ;D

Ingenting er som ett stort krus med kokekaffe og en rødmix nr2 på morran iaffal ;)

/jan
Den form for nytelse bør du virkelig nyte mens du kan! Det er nemlig ikke godt å si hvor lenge det varer.. ::)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Har vurderte å kjøpe med en nespresso maskin. Noen som har erfaringer med de? Trenger noe som er lettvindt, lite søl og med bra kvalitet. Det går enten i vanlig kaffé eller latté.

B

Back_Door

Gjest
Jeg har egentlig aldri forstått at god kaffe skal være avhengig av dyre maskiner.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har ingen erfaring med Nespresso. Er ikke denne sånn at den kun kan brukes med porsjonspakker fra samme leverandør? Jeg er skeptisk til å binde meg til en leverandør av 'påfyll'.

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Antall liker
1.456
Sted
Trondheim
Jeg har kommet fram til at følgende tilberedning gir best kaffe:

1. Ha grovkvernet kaffe, litt grovere enn kokmalt, i en stor kopp.
2. Hell varmt vann (nesten kokende) i koppen.
3. La koppen stå i ro i minst tre minutter, før du forsiktig blåser/rister/rører slik at gugga synker til bunns.
4. Drikk med velbehag.

Dette tilsvarer en egokopp med kokekaffe.

Advarsel: Egner seg ikke for den gruggredde.

Mvh Ola

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Karma skrev:
Jeg har egentlig aldri forstått at god kaffe skal være avhengig av dyre maskiner.
Det behøver det forsåvidt heller ikke være. God kaffe kan kjøpes ferdigmalt i spesialbutikker. Da trenger man en kaffekjele, eller en trakter. Og det er gjerne noen man allerede har i huset. Eller man kan investere i en manuell eller elektrisk kvern, som ikke behøver koste all verden, og male kaffen selv.

ArtDeco

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2003
Antall liker
59
Sted
Modum
Karma skrev:
Dyrt? Det er i alle fall vesentlig billigere enn mange respektable kabler. Men jeg er enig, en god presskaffe kan i blant være akkurat det riktige.. og presskanner og bialettikanner er rimelige

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Zomby_Woof skrev:
Der fikk jeg forklaringen på mitt avhengighetsproblem! ;D Går gjerne med to eller tre traktinger på to mann på et skift.

Jeg er avhengig av svineriet! Fungerer rett og slett ikke uten, bare må ha det, bare MÅ!!

Det var godt å se at suget vil gi seg når jeg slutter å jobbe for staten. ;D ;D ;D ;D

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
12
OAlex skrev:

3. La koppen stå i ro i minst tre minutter, før du forsiktig blåser/rister/rører slik at gugga synker til bunns.
4. Drikk med velbehag.

Dette tilsvarer en egokopp med kokekaffe.

Advarsel: Egner seg ikke for den gruggredde.

Mvh Ola

Har ei gammel serveringskanne i stål (fra Grand Hotel Vikersund der jeg residerte i ungdomen) som egner seg utmerket til å tilberede kaffe på det her viset. Har foreløpig brukt vanlig kokemalt men skal prøve "litt grøvre" ;)

Mvh. RS

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
26.729
Torget vurderinger
24
Karma skrev:
Er prisen du må betale for en Moccamaster så avskrekkende?

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Det er også mange som mener at gamlemåten med kaffekjele og kokemalt kaffe gir best resultat så det ikke være så dyrt å lage god kaffe. Men det stiller seg kanskje annerledes med espressokaffe? Er det nødvendig med en kostbare maskin? Ikke vet jeg.

G

Gjestemedlem

Gjest
Steinar_Lund skrev:
Det er også mange som mener at gamlemåten med kaffekjele og kokemalt kaffe gir best resultat så det ikke være så dyrt å lage god kaffe. Men det stiller seg kanskje annerledes med espressokaffe? Er det nødvendig med en kostbare maskin? Ikke vet jeg.
Du kan lage ganske god mokkakaffe med noe slikt. Og har du en presskanne også i skapet så kan den brukes til å skumme melk med hvis du vil lage cappuccino eller cortado.

Vedlegg

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Antall liker
3
Man er jo glad i kaffe, men holder meg til en vanlig svarte varianten.... Ser dog helst at den har rent igjennom en MoccaMaster eller tilsvarende da.

B

Back_Door

Gjest
Fosse skrev:
Karma skrev:
Siktet selvsagt til den nye trenden med maskiner til mellom 5-og 10 tusen kr. Altså behovet for å lage kaffe på en slik måte at det fordrer slike maskiner. ;)

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Antall liker
1.456
Sted
Trondheim
R.Solhaug skrev:
OAlex skrev:

4. Drikk med velbehag.

...

Har ei gammel serveringskanne i stål (fra Grand Hotel Vikersund der jeg residerte i ungdomen) som egner seg utmerket til å tilberede kaffe på det her viset. Har foreløpig brukt vanlig kokemalt men skal prøve "litt grøvre" ;)

Mvh. RS
Min erfaring er at kaffen smaker bedre om den trekkes i koppen, enn om den trekkes i en kjele, og deretter tømmes over i kopp. Dette er vel en analogi til å lodde kablene direkte til høytalerelementene :)

Mvh Ola

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
26.729
Torget vurderinger
24
Karma skrev:
Fosse skrev:
Karma skrev:
Siktet selvsagt til den nye trenden med maskiner til mellom 5-og 10 tusen kr. Altså behovet for å lage kaffe på en slik måte at det fordrer slike maskiner. ;)
De maskinene du sikter til lager espresso, for å lage dét på riktig måte trenger du mulighet for å utvikle et visst trykk. Men tradisjonell kaffe kan man jo få av traktere til nesten ingen penger. Disse kokerne til å ha på kokeplaten lager også god kaffe, men det har ikke noe med espresso å gjøre (cremaen får man neppe i riktig monn).

B

Back_Door

Gjest
Fosse skrev:
Karma skrev:
Fosse skrev:
Karma skrev:
De maskinene du sikter til lager espresso, for å lage dét på riktig måte trenger du mulighet for å utvikle et visst trykk. Men tradisjonell kaffe kan man jo få av traktere til nesten ingen penger. Disse kokerne til å ha på kokeplaten lager også god kaffe, men det har ikke noe med espresso å gjøre (cremaen får man neppe i riktig monn).
Da burde vi kanskje heller spørre om espresso forsvarer merprisen i forhold til vanlig kaffe? ;)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
26.729
Torget vurderinger
24
Det beror vel fullt og helt på hva man foretrekker og i hvilken grad? Eller om man ønsker tilgang til begge deler?
Noen finner det fullstendig uinteressant, andre synes det er verdt jobben med å lage en god espresso.

stesch

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
0
Kjøpte min første kaffetrakter nå etter å ha gitt etter for presset. Traktekaffe skal jo være sunnere(eller mindre usunt om du vil) enn kokekaffe. Skikkelig nedtur! Trur nok ikke den trakteren blir utslitt, kokekaffe blir bedre. Og selvsagt må kaffen males rett før bruk. Det er nok den billigste måten for de fleste for å få bedre kaffe. Kaffekvern koster noen få hundrelapper og varer enn evighet, ga et par hundre for min for over 10 år siden. God investering, den har gitt meg mye god kaffe.Tidligere kjøpte jeg kaffe på spesialforretninger, men synes det ble dyrt, kjøper nå hele bønner på Ikea, helt grei kaffe. Tror som sagt maling og kokekaffe er det avgjørende.

Topp Bunn