Politikk, religion og samfunn Er det på tide med et nytt norsk storparti?

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.070
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Arbeiderpartiet har falt hardt, og ser ikke ut til å ha en tanke om hvordan de skal reise seg igjen.
Høyre og FrP sliter også med mye tvilsom praksis innad i partiet. Velgerne føler seg stadig mindre lystne til å støtte de store partiene, og det kan se ut som at det fører til at det etterlater seg et ganske stort hull i sentrum.

I alt dette oppstyret skulle man tro at det er en fin anledning for å lansere et nytt alternativ. En slags supergruppe, uten en fastlåst og forenklet partipolitikk som vi er vant til å se, men som kan trekke til seg talenter fra alle partier og fraksjoner.

Jeg har tidligere fablet om et slags RGB-parti som jobber pragmatisk og vitenskapelig med politikk, fremfor følelsesbasert.

Men hvor vanskelig er det å starte opp noe slikt? Og er dette et rett tidspunkt?
I dagens crowdfunding-samfunn burde det jo være enklere enn noensinne å samle inn penger for å etablere et relativt profesjonelt opplegg raskere enn tidligere. Men hva med økonomisk støtte til partier basert på medlemsmasse? Hvordan funker det i praksis?

Er det noen som er, eller har vært såpass politisk aktive at de kan uttale seg om hvordan dette i praksis ville fungere? Og er det faktisk en god ide å lansere et alternativ i disse dager? Vil konseptet være levedyktig?

Jeg er dessverre ikke nyansert eller smart nok til at jeg vil bidra i en slik prosess selv, men jeg ville mer enn gjerne støttet en slik gruppering, rett og slett fordi jeg tror Norge trenger et mer nyansert syn på politikken vår. Mer fakta, mindre følelser.
Og mange her inne viser gang på gang at de har enormt med kunnskap og evner, og jeg føler at HiFiSentralen ikke kan være det eneste stedet med dyktige og intelligente mennesker. Sjansen for at det finnes mange fantastiske , ubrukte ressurser rundt omkring er relativt stor.

Om du synes tanken er god; Hva skal til for at DU skulle kunne tenke deg å jobbe med slikt på heltid, deltid, eller på frivillig basis?
 

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
2.999
Antall liker
725
I norsk politikk er forskjellene små. Det lille som er blåses opp av hensyn til partiene selv.
Jeg foreslår: Det Norske Parti, det kan inneholde alt fra Ap, sentrum og Høyre. Frp og Sv kan vi ha som korrektivt krydder på hver sin side.
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.003
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Å tro at pragmatisk politikk unngår ideologiske trefninger er mer enn naivt. Det er som den gamle visa om at ideologiene er døde. Bare tull, selvfølgelig, selv om det kan gies korte perioder hvor det kan virke som de har gått i dvale.

EU var jo en byråkratitanke; vi ser hvor den gikk og som om det ikke var ideologisk grunnet.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Enig med Dong. Vi kan like gjerne rope etter den sterke mannen eller kvinnen. Noe jeg heller ikke ønsker å gjøre.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.546
Antall liker
7.866
Torget vurderinger
0
Enig med Dong. Vi kan like gjerne rope etter den sterke mannen eller kvinnen. Noe jeg heller ikke ønsker å gjøre.
Skal vi heller rope på den svake utgaven? :rolleyes:
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.546
Antall liker
7.866
Torget vurderinger
0
I norsk politikk er forskjellene små. Det lille som er blåses opp av hensyn til partiene selv.
Jeg foreslår: Det Norske Parti, det kan inneholde alt fra Ap, sentrum og Høyre. Frp og Sv kan vi ha som korrektivt krydder på hver sin side.
Tanken er god, men som med de etablerte partiene vil også dette trekke til seg folk med med ønske om og vilje til å få tilfredstillt personlige ambisjoner.

Makt har en tendens til korrumpere og revolusjonen spiser sine barn heter det jo. Og det finnes et visst empirisk grunnlag for å anta at det er riktig.

Jo større partiet er jo større sjanse for at det utvikler seg fraksjoner og indre fronter, og som en naturlig følge vil det komme avskallinger og så er vi tilbake til utgangspunktet.

Det som antakelig ville kunne overleve lengst er et opplyst enevelde der enevoldsherskeren hadde en utpekt ( ikke valgt ) regjering av fagspesialister. Mao et "snillt" diktatur.
Det store spørsmålet er hvor lenge en slik "snill" diktator ville fortsette å være snill?

Problemet er kanskje at vi "har det for godt" i Norge? Ideologiene er satt igjen på bakrommet og det som diskuteres er stort sett kroner, og ikke mange heller, et par prosent av BNP er det som synes å utgjøre de ideologiske forskjellene mellom høyre og venstresiden.

USA og UK har jo i praksis nesten topartisystem. Det fungerer jo det også, eller ikke, hvis man ser på problemene i USA med budsjettet og permittering av offentlige ansatte. Problemene i USA kan jo forenklet oppsummeres slik at opposisjonen er mere opptatt av å finne på jævelskap som rammer det andre partiet enn å legge energi i å løse landets problemer. Så der har man jo også de samme bakenforliggende problemer med at politikeres personlige ambisjoner og mål står i veien for å finne de "gode løsningene" som ville ville være gode for landet. Ikke helt som i Norge men mange av de samme årsakene likevel.

Tegneserien "Iznogood" tar vel dette ganske så på kornet. Der Storvisiren Iznogood har som personlig målsetting at han vil være "Kalif i stedet for Kalifen". En vesentlig del av problemene til AP for tiden er at de har for mange Storvisirer som ønsker å være "Kalif i stedet for Kalifen"! Og i et slikt samleparti som vi diskuterer her vil det nok komme enda flere ukvalifisrte med ønske om å bli Kalif!

Et så sammensatt parti vil måtte ha en særdeles sterk partisekretær ( innpisker kalles posisjonen i UK ) som hadde 100% fokus på partiets beste og som holdt seg utenfor renkespillet og var rimelig "nøytral" i forhold til de ulike fraksjonene. Det er her årsaken til mye av APs problemer ligger i dag, svake partisekretærer som har valgt side!
 

zuzubolin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.05.2010
Innlegg
211
Antall liker
101
For å være pragmatisk;

Ett nytt storpari trenger ett program.
Dette partiet kan ikke være ett «særinteresse parti» og må derfor mene mye om mangt.
Partiet skal ha ett pragmatisk og vitenskapelig verdigrunnlag.

I uprioritert rekkefølge, hva mener vi da om f. eks:
Forvaltning av energi som olje, gass, vannkraft
Fiskerinæringen
Landbruk
Samferdsel
Økonomi, skatter og avgifter.
Utdannelse
Forskning
Personvern
Helse
Miljø
Religion
Forsvar
Vannforsyning
Privatisering
Beredskap
Innvandring
EU
m.m.

Vel, poenget mitt er vel å illustrere at det er en formidabel oppgave å danne ett nytt parti som er ansvarlig på de fleste av samfunnets områder.
Om man har politiske ambisjoner er det mulig at det å påvirke innad i ett eksisterende parti nært ditt politiske ståsted vil være bedre bruk av resurser..

Ingenting er umulig, så kladd gjerne i vei på partiprogrammet. Alle valg bør selvsagt være basert på forskning, så ha med referanser for dine valg.
Om sentralen klarer å å enes om ett program har vi ett nytt parti. :)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Njaei.

Det er i mine øyne et ideologisk standpunkt å hevde at det ikke lenger finnes noe rom for ideologi. Å la noen late som blir å la dem drive ideologi under dekke av forvaltning.
 

zuzubolin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.05.2010
Innlegg
211
Antall liker
101
Njaei.

Det er i mine øyne et ideologisk standpunkt å hevde at det ikke lenger finnes noe rom for ideologi. Å la noen late som blir å la dem drive ideologi under dekke av forvaltning.
Enig med du. Utgangspunktet (...et slags RGB-parti som jobber pragmatisk og vitenskapelig med politikk, fremfor følelsesbasert.) gir i prinsippet ikke rom for ideologi.
Blir kjedelig å være "politiker" om man ikke kan mene noe...
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.070
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Selv i et helautomatisert, robotstyrt diktatur, vil det uansett være meninger. De er bare godt skjult. Man må jo alltid programmere enkelte verdier for å vektlegge hvilke prioriteringer automatikken skal benytte.

På samme måte vil man jo innad i en pragmatisk vitenskapelig gruppe også ha meninger. Men tanken er å åpne for litt flere meninger i håp om å få med flere nyanser før konklusjonene spikres.

Meningene trenger med andre ord ikke være formet i forkant av ethvert spørsmål.
Som politiker i dag er man allerede fastlåst av partiprogrammet sitt. Er ikke mye meninger for individuell fritenkning når programmet allerede har definert de riktige svarene.

[edit] men akkurat dette med det pragmatiskvitenskapelige er vel bare en drøm fra min side. Spørsmålet om tiden er inne for et nytt norsk storparti vil fremdeles være aktuelt uavhengig av RGB-eksempelet mitt. For eksempel om tiden er inne for et nytt arbeiderparti som faktisk er et arbeiderparti, og ikke bare et alternativt høyre. (alt.right... øhm... det ble litt feil. men dere skjønner hva jeg mener) [/edit]
 
Sist redigert:

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.580
Antall liker
2.780
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Å ha et tverrpolitisk "parti" sittende i Oslo og skulle styre hele landet har jeg ingen tro på.
Mer regionalt styre er veien å gå.
Da får man forhåpentligvis litt mer bakkekontakt, slik at beslutninger og bevilgninger gjerne blir mer riktig for både befolkningen i regionen og i landet forøvrig.
Men det er nok et stykke til maktapparatet i Oslo er villig til å gi slipp på posisjonen de har etablert.

mvh
Proffen
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Veien fram til et rettferdig styresett ifølge Platon.

10 – 20 år: Alle elever får samme undervisning, viktige fag er gymnastikk, musikk og religion. De skal lære samhold, lydighet og offervilje. Til slutt blir de beste silt ut og fortsetter med studiene til andre fase.
20 – 30 år: Disse studerer matematikk. Utsiling igjen.
30 – 35 år: Disse studerer filosofi, men også matematikk og dialektikk er viktige evner.
35 – 50 år: Praksisperiode, elevene skal ut i samfunnet og få erfaring.
50 år →: Nå har denne finutsilte eliten oppnådd nok kompetanse til å overta styret i samfunnet. Disse personene vil nå ha nok innsikt i den godes idé til å styre de andre i samfunnet.
Kopiert fra Wikipedia.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.035
Antall liker
6.276
Enig, vi trenger et nytt stort parti som er bedre enn andre andre, mer velmendende, gode løsninger på alt, pragmatisk, rettferdig, gode intensjoner osv.

Med andre ord akkurat sånn som alle partiene vi alleredde har mener at de er.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.070
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Forsåvidt et gyldig poeng.
Men med så mye maktkamp innad i partiene, samtidig som at det er så mange som mener at flere av partiene har distansert seg veldig fra sine kjernevelgere, skulle man jo tro at det var et marked som åpnet seg for enda et nytt stort parti som mener at de er bedre enn alle andre.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.174
Antall liker
4.358
Torget vurderinger
1
Drømmen om teknokratiet ? og landet der det kun finnes «rasjonelle» beslutninger ?

mvh
KJ
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.035
Antall liker
6.276
Et mektig parti uten maktkamp, er ikke det litt vel optimistisk?
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.070
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
OK, her har jeg vært for dårlig til å formulere meg ser jeg.
Tanken er at når det er så mye kluss på mange områder samtidig, så vil jeg jo se for meg at noen må være interesserte i å prøve å gjøre noe bedre selv, ved å gå sammen om å danne et nytt parti som er tiltenkt å appellere til de store massene.

Om det blir et nytt skandaleprosjekt med intern maktkamp og velgerforakt er selvsagt en mulighet, men det vil jo aldri være det som er utgangspunktet når man starter opp noe nytt.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.035
Antall liker
6.276
Tanken er god den, men muligheten for å lykkes med et slikt prosjekt tror jeg er begrensent. En veldig stor del av velgermassen er veldig fastgrodd i partiet de er glad i, så å få til et stort nytt parti vil være svært krevende. Og problemene man ønsker å unngå har en tentens til å dukke opp likevel.

Og så skal vi ikke glemme at selv om vi er misfornøyd med våre politikere og partier, så er det få av oss som synes man har mye bedre politikere i andre land.
Når man ser på hvor mange politikere vi har så er det relativt få av dem som hopper i klaveret.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Veien fram til et rettferdig styresett ifølge Platon.

10 – 20 år: Alle elever får samme undervisning, viktige fag er gymnastikk, musikk og religion. De skal lære samhold, lydighet og offervilje. Til slutt blir de beste silt ut og fortsetter med studiene til andre fase.
20 – 30 år: Disse studerer matematikk. Utsiling igjen.
30 – 35 år: Disse studerer filosofi, men også matematikk og dialektikk er viktige evner.
35 – 50 år: Praksisperiode, elevene skal ut i samfunnet og få erfaring.
50 år →: Nå har denne finutsilte eliten oppnådd nok kompetanse til å overta styret i samfunnet. Disse personene vil nå ha nok innsikt i den godes idé til å styre de andre i samfunnet.
Kopiert fra Wikipedia.
Ikke så ulikt hvordan det fungerer i Norge dette?

6-15: Grunnskole, lik for alle. KrF sørger for at de lærer om Jesus (og litt om de andre), de spiller blokkfløyte, spiller fotball både i gymtimene og i friminuttene, jentene hopper strikk i begynnelsen og har menssmerter i gymtimen mot slutten av perioden.
16-19: Videregående. Strengt tatt ingen siling å snakke om. Alle fortsetter med ettellerannet hvis de vil, mer og mer likt også, for yrkesfag bør jo også gi studiekompetanse, sånn i tilfelle.
19-20: Noen få gutter, og noen enda færre jenter gjennomfører førstegangstjeneste. Der lærer de å fryse, noen er skikkelig slitne for første gang, og de lærer faktisk litt om å samarbeide og ta vare på hverandre. De lærer også å vaske gulv på de mest perverse måter.
20-35: Nesten alle går på universitet eller høyskole der lærer de mye rart, en del de ikke har bruk for, og enda mer de ikke synes de har bruk for. Opptil flere bachelorstudier på de ivrigste, de aller snåleste tar en bachelor, en master, og en doktorgrad. Alle drikker usigelige mengder dyrt lånefinansiert øl.
35-50: Posisjoneringsperiode, alt handler om å prøve å snike seg til en mellomlederrolle, skaffe seg eget kontor, og ta etterutdanning og kurs på BI.
50 →: Det meste handler om å være på kontoret, bli sett nok til å tilfredsstille sine overordnede, bli sett lite nok til ikke å irritere sine underordnede, trå vannet, komme seg til granca når muligheten byr seg, vente på pensjon, og etterhvert nyte pensjonisttilværelsen, konsumere så mye som mulig, henge på hfs og sutre over hvor elendig vi har det.
 
Sist redigert av en moderator:

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.035
Antall liker
6.276
50 år →: Hvis du er mann satser du på aggressiv sjekking av gruppen 10 – 20 år
 
S

Slubbert

Gjest
Veien fram til et rettferdig styresett ifølge Platon.

10 – 20 år: Alle elever får samme undervisning, viktige fag er gymnastikk, musikk og religion. De skal lære samhold, lydighet og offervilje. Til slutt blir de beste silt ut og fortsetter med studiene til andre fase.
20 – 30 år: Disse studerer matematikk. Utsiling igjen.
30 – 35 år: Disse studerer filosofi, men også matematikk og dialektikk er viktige evner.
35 – 50 år: Praksisperiode, elevene skal ut i samfunnet og få erfaring.
50 år →: Nå har denne finutsilte eliten oppnådd nok kompetanse til å overta styret i samfunnet. Disse personene vil nå ha nok innsikt i den godes idé til å styre de andre i samfunnet.
Kopiert fra Wikipedia.
På Platons tid var forventet levealder noenogtredve, så dette var nok forbeholdt de som trakk mer heldige lodd i livet.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.570
Antall liker
103.012
Torget vurderinger
23
Dette er det korrigert for i pensjonsreformen :cool::cool:
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.570
Antall liker
103.012
Torget vurderinger
23
I'm there dude.... har lista med ministerposter klar også, dersom jobben skulle bli aktuell :D Listhaug er eneste bankers fra dagens beite...
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.035
Antall liker
6.276
Jeg ville hatt med Linda Hofstad Helleland. Vennligst ikke spør hvorfor.

LHH.JPG
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.169
Antall liker
6.866
Torget vurderinger
4
Jeg forstår ikke poenget med dette "storpartiet".

Det finnes knapt et land i verden med mer homogen befolkning, (tross innvandring og bortsett fra noen miniputtstater), med mindre forskjeller mtp utdanning, økonomi, politikk etc. Befolkningen har overveldende stor tillitt til staten og høy skattevilje. Det er marginal reell forskjell på de største partiene og et solid byråkrati slik at de reelle endringene ved regjeringsskifter er forutsigbare og marginale. Vi har et svært styringsdyktig og forutsigbart demokrati og statsapparat.

Og nå foreslår man altså et storparti hvor man skal være mindre uenige med hverandre, hvor det homogene politiske Norge skal representeres av en gjeng som er enda like hverandre, hvor man skal være gode og snille mot hverandre, hvor de få uenigheter som skulle oppstå løses objektivt og pragmatisk uten partipolitisk maktkamp.

Kan hende det met virkelighetsfjerne og naive forslaget hittil i år.

chartoftheday_12771_the_best_and_worst_countries_for_democracy_n.jpg
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.174
Antall liker
4.358
Torget vurderinger
1
Jeg ville hatt med Linda Hofstad Helleland. Vennligst ikke spør hvorfor.

Vis vedlegget 479452
I muppetshow ?

Hun gjør det litt for fristende å komme med SurGrineteGubbeHerskeTeknikkerTM, og jeg som ikke utstår såkalte «herkseteknikker» ...

mvh
KJ
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Det er vanskelig å lage en nytt storparti. Nye partier er per definisjon mikropartier og de har en jobb foran seg om de skal bli store. Det eneste andre alternativet er jo sammenslåing av politiske partier.

RV, SV og MDG kunne slått seg sammen men storheten hadde nok uteblitt der også, men 10% ville nok være innenfor rekkevidde. Ser ingen andre kandidater for sammenslåing i det norske politiske landskapet nå heller. Det var en stung jeg trodde Krf hadde spist Venstre med hud og hår, men nå har de heldigvis skilt litt lag igjen.

Men tverrpolitisk samarbeid i store viktige saker er heller noe man skal trakte etter, også på tvers av blokktenkingen.
 
Topp Bunn