Politikk, religion og samfunn Er det på tide med Norsk EU-medlemsskap?

Er det på tide for Norge å melde seg inn i EU?

• Ja

Stemmer: 20 51.3%
  • Nei

Stemmer: 16 41.0%
  • Usikker/vet ikke

Stemmer: 3 7.7%

• Totalt antall stemmer
    39

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
13.305
Sted
Smurfeland
Sånn som verden utvikler seg med trusler fra Øst, og et uforutsigbart USA med Trump som president: bør Norge melde seg inn i EU for å sikre seg?

Donald Trumps uttalelser om å gjøre USA større, denne gangen i faktisk størrelse, er skremmende. De siste dagers hendelser har gjort spørsmålet om norsk EU-medlemskap enda mer aktuelt.

Det er på tide å ta den store samtalen om hvor Norge hører til i verden. Hvem vi skal være sammen med i årene fremover. Hvordan vi skal holde oss tryggest mulig i urolige tider.

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.405
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Det er i alle fall noe som tyder på at EU begynner å bli lei av land som Norge som bruker EU etter kafeteria-prinsippet. Til nå har det vært relativt enkelt å stå utenfor da EU ikke har gjort alvor av sine «trusler» om konsekvenser ved å dra ut tida mht implementering av diverse forpliktelser iht EØS-avtalen. Noe tyder på at sterke krefter ønsker å stramme til skruen et hakk eller to. Jeg håper de gjør det, det er på tide å våkne. La oss få kjenne på hvordan det er å bli nektet å ta del i ting vi ønsker oss, som satelittsamarbeid og helseunion.

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Antall liker
347
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Norge bør overhodet ikke melde seg inn i EU!
Blir nesten dårlig av all den skremselspropagandaen for tiden.

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
1.362
Torget vurderinger
1
Stemte nei i 1994. Tok eg feil då? Ja, me får koma oss inn fort som tykjen!

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
11.052
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Nei i 73 og ja i 94. Har vært overbevist om at jaet i 94 var rett i 30 år.

• Liker
Reaksjoner: MML

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
2.434
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
5
Ja, fortest mulig. Jeg har bodd i EU nesten halvparten av året de siste 22 årene og jeg har ikke akkurat blitt skremt av det. ;)
Jeg blir derimot mer skremt av den gjødselstanken som har spredt seg i norsk politikk.

• Liker
Reaksjoner: MML

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.232
Torget vurderinger
1
Ingen som ser motstridende interesser der Norge er en typisk råvare leverandør som har interesse av stabilt gode råvarepriser mens EU stort sett er råvarekjøper og vil ha lave priser? Fiskeriressursene? Det er jo en del av det som ga Nei i to avstemminger som gjelder ennå. Hva med det demokratiske underskuddet i EU-systemet? Avmaktsfølelsen som svært mange vanlige folk oppl ver i møtet med de fire friheter, der man fort blir utkonkurrert. Osv.

Dette er ikke en tråd jeg kommer til å skrive noe særlig i, tenkte bare å gi noen innspill utover det vanlige Vedum/jævla bønder/Gnore- kjøret som garantert kommer.

I_L

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.03.2003
Antall liker
6.776
Ja! Alt er ikke perfekt med EU, langt derifra, men det er en sammenslutning av nasjoner som bygger på opplysningstidsidealene, og som bygger på det vestlige og europeiske verdigrunnlaget som har formet våre samfunn og gjort dem til de mest menneskevennlige i verden. Det er ikke landegrenser som definerer fellesskap, men kultur og verdier. Og Norge er en del av den europeiske verditradisjonen, den europeiske kulturen og det europeiske fellesskapet. Og denne kulturen og disse verdiene er for tiden under formidabelt press, og vi kan heller ikke lenger ta det for gitt at USA vil forbli en del av vår kulturelle sfære og forsvare verdiene våre samfunn bygger på. Og da er det maktpåliggende at de som fortsatt kan faktisk gjør det. Vi må finne sammen og ikke kjempe mot hverandre. For det handler dypest sett om å forsøke å bevare vår sivilisasjon.

Topp Bunn