Er det "vanlig" med noe "skraping" på helt nye plater - eller noe galt her hos meg

Mawrick

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.04.2012
Innlegg
51
Antall liker
3
Er det "vanlig" med noe "skraping" på helt nye plater - eller noe galt her hos meg

Har en helt ny CA Concept og har testet en del helt nye plater.

Er det vanlig at det er noe "skurring"/"Glitch" også på helt nye plater eller ?.

Nokså ny på vinyl selv......så ikke så mye erfaring med det.
 

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Innlegg
15.640
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Tja...

Uvanlig er det i alle fall ikkje. Kvaliteten på dagens vinyl(pressinger) virker å være så ymse - noe er kanonbra, noe er direkte ræva. Et eksempel på det sist er utgivelser fra Bloodshot records. Mye god musikk, dessverre (ofte) elendig kvalitet på vinylutgivelsene. Dagens "audiofile" 180 grammere er ofte en lidelse å høre å sammenlignet med noe "billig tynn skrotavinyl" fra 80 tallet. Det er i alle fall mitt inntrykk.

En god del av titlene i hylla er nettopp bruktkjøp av plater gjerne utgitt på 80 tallet. Disse låter nesten uten unntak helt suverent bra. Av titler som er utgitt de siste par åra er det mye mer variabelt.
 

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Innlegg
9.066
Antall liker
17.053
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Tja...

Uvanlig er det i alle fall ikkje. Kvaliteten på dagens vinyl(pressinger) virker å være så ymse - noe er kanonbra, noe er direkte ræva. Et eksempel på det sist er utgivelser fra Bloodshot records. Mye god musikk, dessverre (ofte) elendig kvalitet på vinylutgivelsene. Dagens "audiofile" 180 grammere er ofte en lidelse å høre å sammenlignet med noe "billig tynn skrotavinyl" fra 80 tallet. Det er i alle fall mitt inntrykk.

En god del av titlene i hylla er nettopp bruktkjøp av plater gjerne utgitt på 80 tallet. Disse låter nesten uten unntak helt suverent bra. Av titler som er utgitt de siste par åra er det mye mer variabelt.
Jeg støtter Townes her. Nye utgivelser er hit and miss.
 

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Innlegg
1.037
Antall liker
406
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
"Nyere er ikke alltid bedre", ett begrep som er høyst gjeldene for vinyl ja!
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.799
Antall liker
8.114
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Her er mange variablar, og det er litt vanskeleg å vite akkurat kva som ligg i "noe skraping". Eg har "skrapefrie" plater av både ny og gammal type, så vel som det motsette. Det finnest nokre faktorar som kan sjekkast:
- Feiljustering. Dersom pickupen står feil (spesielt om han er ein slik med god nålesliping), oppfører han seg ikkje slik han skal. Finn justeringsmal og sjekk ut.
- Stifttrykket ditt. Dersom du har skrapefrie plater, er nok ikkje dette problemet, men i motsett fall kan for lågt stifttrykk vere årsaken. Om skrapinga minkar drastisk ved hjelp av å auke med 5 - 10 % stifttrykkk, kan det vere lurt å legge seg på dette. Bruk ei vekt.
- Pickuptype. Nokre superslipingar samlar merkbart mindre støy (døme VdH og Shibata). Har du råd, kan du oppgradere med ein slik, men hugs at det då gjerne trengs betre, passande arm. Så må du kanskje ha ein betre riaa, og så kjem tanken på drivverket....ting har ein tendens til å balle på seg...
- Reine plater. Ei platereinsemaskin løyser gjerne problem ganske godt. Du kan også bruke LAST sitt vedundermiddel for nye plater. Det fjernar ein del skraping, og kan gjere overflatene mykje betre.
Men kvaliteten på både nye og gamle vinylplater kan variere. Nokre leverandørar garanterer overflatene sine (ut frå sjekk mot ein meirkostnad) Kan kanskje vere ein ide å prøve dette.
 
O

Oblivion

Gjest
Nye pressinger blir ikke vasket slik at "slipp" middlet ligger igjen i rillene..
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Tilslutter meg det Audiophile-Arve gir uttrykk for. Jeg har aldri vasket mine vinylskiver, men bruker støvbørste på de ved hver avspilling. Mine gamle fra '70 og '80-tallet, hadde sikkert ikke tatt skade av en vask, men jeg er ikke plaga av knitring, så....hvorfor da vaske?? Jeg tror mye av knitring og støy, skyldes a) dårlig p.u, eller b) feiljustert p.u. Prøv en skikkelig justering av p.u og arm, det vil uansett ikke skade skivene dine. Og mest sannsynlig blir du kvitt knitringen også - hvis du ikke er plaga med masse statisk elektrisitet i boligen, da.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
12.062
Antall liker
12.167
Sted
Hus
Har platevasker, og vasker de platene som ikke er rene. Har fått nypressinger på 180 gr vinyl som også knitrer, og kjører de en tur i vaskeren. Da blir det borte. :)
 
C

Cyber

Gjest
Er det ikke den knitringen og skrapingen man er ute etter da? :cool:
 

Doc.G

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.01.2009
Innlegg
434
Antall liker
16
Sted
Steinkjer, Nord Trøndelag

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Innlegg
1.037
Antall liker
406
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Har en slik HIFI LP stabilisator sak som jeg bruker til tider. Enkelte plater ser ut til å ha lit videre senter hull, sik at de lett glipper.
 
Topp Bunn