Er dette alvor

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.897
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    siden jeg er nevnt:
    når jeg har koll på akustikk, elektronikk, høyttalere og kontroll over hvordan disse interagerer seg imellom
    ja DA skal jeg kanskje vurdere å prøve ODIN nettkabler for å se om det løfter systemet til nye høyder
    men det blir trolig ikke imorgen
    fortsatt god diskusjon
    jeg må lese meg opp på midbasshorn
    mvh
    Leif

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Er det ingen som vil diskutere selve strømkabelen her da?

I mitt innlegg nr.661 så har jeg ramset opp mine tanker om hvorfor/hvorfor ikke denne eventuelt kan gjøre så mye godt med lyden som ihvertfall en hevder.

Roysen, Lars Erik (og andre) i stedet for å krangle om "bagateller" som pris og grunnlag for prissetting og lignende samt annet, har du ingen meninger rundt mine spørsmål,undringer og ønske om mulige forklaringer på denne konkrete kabelen eller er du også her bare som en motvekt til enkelte som etter din mening bare provoserer?

Hva kan den (Odinlederen) gjøre etter din mening med strømmen som ikke en godt nok skjermet annen leder kan gjøre utover og eventuelt virke som en strømrenser (på grunn av tvinningen?)

Hvor effektiv kan egentlig denne tvinningen være som strømrensende?
    Som eventuelt en strømrenser, så bør det jo være noe å rense på kursen, dette kan jo variere og med liten eller ingen støy på kursen vil du fortsatt ha tro på at den forbedrer lydgjengivelsen på en slik måte at du eventuelt andre uten tvil vil kunne høre det?
    Kan du i såfall sjøl eller ved hjelp av linker vise til hvorfor?
    Jeg trodde du allerede hadde foretatt gode tiltak på kursen å forhindre slikt?

Eller er det noen her som fullt og helt tror på (eller mener er vel riktigere sagt, tro kan vi alle) at selv med beviselig ren strøm så vil denne uansett bidra med tydelig hørbart bedre lyd?

Jeg ref. forøvrig til mitt nevnte innlegg, med bruk av PPP5 som regenerer strømmen, og spør; Vil det aldri bli ren nok strøm enten en bruker en stykk PPP eller 2 eller 3 i serie?
    Da må en jo ikke glemme at selve komponentene våre i de fleste tilfellene er konstruert med tanke på å forhindre slik støy fra å degradere lyden og særlig de dyre burde jo være bra i så måte imo.

Mvh.KW

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Har du noensinne hørt noen "bling" produkter? La meg legge til at jeg har hørt anlegget til flere av de 4 du nevner. Det låter knall. Det er ingen tvil om det, men ingen av de innehar den beste lyden jeg har hørt. I det anlegget var det massevis av "bling" produkter.

Mvh
    Roysen

Bling i betydningen dyrt-fordi-det-er-dyrt har man vel hørt noe av, men det er ikke poenget her. Jeg har ikke engang hørt anleggene til alle de 4 nevnte (som beklageligvis dras inn i en diskusjon de neppe er videre interessert i, og det er vel litt min skyld), men ut fra hva de skriver kan man kan lære noe mer enn at "hjemme hos meg, i mine ører, gir denne kabelen/ampen/friskduftsprayen masse luft og kropp og slam". Det de forteller har langt større verdi enn evige beretninger om de erfarnes pålitelige lytteinntrykk.

Dersom alle kunne enes om at anlegget du referer til er verdens beste, og jeg fikk kjøpt det for f.eks. 100 millioner, med rommet og blingen og det hele, så ville jeg ha det beste anlegget i verden. I HiFi-diskusjonar ville jeg allikevel ikke være noe mer enn en gjøk med penger og godlyd hjemme. Ingen ville kunne få noe ut av det jeg hadde å berette om mitt kompromissløse Hi-end-liv, bortsett fra de som liker bilder av bling (om jeg da hadde lært å overføre bilder fra kameraet, slett ikke sikkert). Jeg ville fortsatt vært et null. Det ville jo vært litt trist om jeg hadde håpet at innkjøpet skulle gjøre at jeg omsider ble tatt på alvor og anerkjent som audiofil.

R

Roysen

Gjest
    KW,

Svaret på det du spørr om vil du nok ikke få på dette forumet. Kompetansen er ikke stor nok. Jeg regner med at jeg blir slått i hodet av mange selverklært eksperter nå, men det får stå sin prøve. Jeg har hørt Nordost Odin signal, høytaler og nett-kabel og ja, den har bidratt til å løfte disse ved sammenligning direkte mot Valhalla.

Nei, testingen var ikke blind. Det oppfatter jeg som en fordel.

Jeg har forøvrig litt lyst til å spørre deg om noe KW. Selv om din PPP5 genererer en ny ren A/C sinuskurve på 50Hz, så kan vel nettkabelen du har koblet mellom denne og dine komponenter plukke opp støy som påvirker disse komponentenes lydgjengivelse? På samme måte er gode nettkabler av betydning selv om man har verdens reneste A/C ut av sine vegguttak.

Mvh
    Roysen

Sist redigert:
    R

Roysen

Gjest
    Har du noensinne hørt noen "bling" produkter? La meg legge til at jeg har hørt anlegget til flere av de 4 du nevner. Det låter knall. Det er ingen tvil om det, men ingen av de innehar den beste lyden jeg har hørt. I det anlegget var det massevis av "bling" produkter.

Mvh
    Roysen

Jeg har ikke engang hørt anleggene til alle de 4 nevnte....
    Likevel benytter du de som et argument for ditt syn og for at det låter best uten "bling"?

Forøvrig er det svært få her som er opptatt av om være noe annet enn et null. Det er ganske kult å være et null noen ganger fordi da har man stor mulighet for å overraske i positiv retning og ikke spesielt stor fallhøyde. Helt ideelt egentlig.

Jeg ser at eierskapet til definisjonen av "bling" produkter hører hjemme hos deg. Siden jeg har en litt annen oppfattingen av det, ser jeg lite konstruktivt i å fortsette den diskusjonen.

Mvh
    Roysen

Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.897
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    forutsatt at man før eller siden klarer å overraske positivt......:cool:
    det er dessuten forskjell på å være et null i egne øyne og i andres....
    mvh
    Leif

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.897
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    kun en vei til å bli geni-erklært;
    få deg horn og bli ferdig med det!
    :rolleyes:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.897
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    kult ord for hvem pisser høyest på telefonstolpen..........
    mvh
    Leif

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.897
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    trenger man måle verdien i det hele tatt?
    50K for meg kan være et støvkorn i lommeboka di..........
    mvh
    Leif

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    For en idiotisk tråd egentlig...
    Det kjempes om definisjonsmakt. Ikke idiotisk det.
    Definisjonsmakt - Wikipedia
    Trådstarter begynte.

Tenk om trådstarter i stedet for dette - som nærmest definerer dette som at selger er ute etter å loppe en stakkars uvitende kjøper for alle sparepengene:

Ser at der ligger for salg på bruktbørsen en brukt strømkabel på 1,25m til skarve 55000,- Er dette virkelig alvor.Får frysninger av dette.

hadde skrevet noe i denne stilen:

Ser at det ligger for salg på bruktbørsen en brukt strømkabel på 1,25m til ca. HALV pris, 55.000,-. Mye penger for en kabel, men kan det virkelig være alvor at en slik kabel selges SÅ billig? Jeg får frysninger av slike prisfall - tenke seg til HALV pris på ubetydelig brukte ting. Det blir vel snart til at alt brukt havner på søppelfyllingen eller må gis bort. Hvor skal dette ende?

Det er jo nesten så man synes synd på denne stakkars kabelselgeren. Tenk om han må gå ned ytterligere i pris? Hvor skal dette ende?

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    KW,

Svaret på det du spørr om vil du nok ikke få på dette forumet. Kompetansen er ikke stor nok. Jeg regner med at jeg blir slått i hodet av mange selverklært eksperter nå, men det får stå sin prøve. Jeg har hørt Nordost Odin signal, høytaler og nett-kabel og ja, den har bidratt til å løfte disse ved sammenligning direkte mot Valhalla.

Mvh
    Roysen
    Snakker du om hele oppsettet eller om forsøk hvor strømkabelen Odin alene ble sammenlignet mot Valhalla.

Hele oppsettet, ja da har jeg ingen problemer med å ha tiltro til at enkelte med gode ører og god lyttetrening kan evne å høre forskjeller.

Det er ikke her min meget sterke skepsis kommer til orde, jeg fatter bare ikke at strømkabelen for sin egen del selv foran en PPP kan bidra til lett hørbare forskjeller i et eventuelt anlegg med gode strømforhold (tiltak foretatt) og ikke minst dyre komponenter hvor vi bør kunne gå ut i fra at er konstruert slik at de små eventuelle rester av støy (på strømnettet) overhode ikke kan eller burde være hørbart for noen.

Det er greit for meg at du ikke har tiltro til blindtesting, så diskusjon rundt det er absolutt ikke hensiktsmessig, det har vi vel erfart gjennon årene her på HFS.

Derimot å ikke vite hva som benyttes, har jeg en viss erfaring med at den ene etter den andre driter seg ut på, fordi de trodde det var annet som var tilkoblet.
    En nær bekjent av meg som er ivrig innen hifi har en del erfaring på/med å gjøre slike stunt, forvirre folk med hensyn til hva de hører på av f.eks. kabler men også annet, slikt synes jeg er meget avslørende.
    Det er ikke forvirringen som forårsaker feiltolkningen i disse eksemplene imo, den forvirringen oppstår nok først i etterkant når de "stakkars prøvekaninene" uten å vite i etterkant blir fortalt at dessverre det forholder seg nok ikke som du tror, fordi det var det andre du lyttet til (kabel e.l.)

Paster inn dette fra et svar som LMC har tidligere i tråden.

<Steve Schell, mannen bak bl.a Cogent field coil drivere og en av de største autoritetene i verden på bl.a horn og drivere, spilte på et system på RMAF som imponerte alle. han fortalte meg at systemet gjenga ikke et pip over 13K, og det var det ingen av de hundretalls besøkende som overhoved var inne på å oppdage/kommentere>.

Slikt synes jeg det er interessant og høre om og for meg kan være et bevis på at det en ikke vet ikke nødvendigvis blir oppdaget som degraderende i gjengivelsen, men hadde noen fortalt de det først..........................

Mvh.KW

Sist redigert:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er greit for meg at du ikke har tiltro til blindtesting, så diskusjon rundt det er absolutt ikke hensiktsmessig, det har vi vel erfart gjennon årene her på HFS.

Derimot å ikke vite hva som benyttes, har jeg en viss erfaring med at den ene etter den andre driter seg ut på, fordi de trodde det var annet som var tilkoblet.
    En nær bekjent av meg som er ivrig innen hifi har en del erfaring på/med å gjøre slike stunt, forvirre folk med hensyn til hva de hører på av f.eks. kabler men også annet, slikt synes jeg er meget avslørende.

Å insistere på å få vite hva som er i bruk før man identifiserer det selv og våger seg på si noe om det, er som en vinkjenner som insisterer å få lese etiketten før han skal identifisere flasken. Ikke særlig krevende øvelse for alle over leseferdig alder uten Altzheimers. Og slik har svært begrenset verdi som trumfkort når man blir stilt til veggs med tørre fakta og vitenskap.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    KW,

Jeg har forøvrig litt lyst til å spørre deg om noe KW. Selv om din PPP5 genererer en ny ren A/C sinuskurve på 50Hz, så kan vel nettkabelen du har koblet mellom denne og dine komponenter plukke opp støy som påvirker disse komponentenes lydgjengivelse? På samme måte er gode nettkabler av betydning selv om man har verdens reneste A/C ut av sine vegguttak.

Mvh
    Roysen
    Shiit sånn går det når en ikke leser hva som står rett nok.
    Trodde først at det dreide seg om din kompetanse jeg.
    Edit; men noen av spørsmålene går jo mer på hva du og andre mener/tror.
    Men nå forstår jeg deg slik at en strømkabel utover eventuelt å virke også som strømrenser kan ha andre virkninger som ingen her på forumet har kompetanse til å forklare/bortforklare................strøk det som sto her...............sorry:(

Dette om jeg denne gang har forstått innlegget rett.
    Ser frem til link til de som HAR kompetanse som forklarer dette for meg slik at også jeg kan få en forklaring på det som for meg nå fortoner seg som hittil ukjente størrelser, snakker da fortsatt om ledningen som strømforlenger og ikke renseeffekten.

Mvh.KW

Sist redigert:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hifi kan sammenlignes litt med kaffe. De som ikke bryr seg om good feeling, men utelukkende er ute etter den beste kaffen kjøper seg gjerne en slik.
    Aeropress 001 (Custom).JPG

Mens andre kjøper seg en kaffemaskin til 5000-20 000 kr og får dårligere kaffe.

Og innenfor hifi ser vi samme paralellen. Noen bryr seg ikke om status og merkenavn og er opptatt ene og alene om lydkvalitet. Her fokuserer man på høyttalere, sub/bass-integrering, aktiv deling, akustikk og elektronikk med lav forvrengning. Så har man gruppen som sikler over merkenavn, bruker store summer på det ene og andre tvilsomme tweaket og resultatet blir sjelden mer enn middels. IMHO!

Sist redigert:
    R

Roysen

Gjest
    KW,

Det var hele oppsettet kabler med Odin.

Ingen har vel kompetanse til å fortelle hvordan en komponent eller kabel lyder uten å ha hørt den?

Mvh
    Roysen

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg er ikke så sikker på at det er dette diskusjonen handler om. Snarere forsøker i hvert fall jeg å poengere at man diskuerer helt forbi hverandre fordi man ikke er enige om hvordan man skal måle verdien av denne kabelen.

Mvh
    Roysen
    Slik jeg oppfatter det er det ingen som snakker forbi hverandre i det hele tatt. Men det er ingen enighet hvorvidt det faktisk eksisterer noen kvalitativ forskjell på denne og andre liknende stømledninger, eller om bruken av slike har noen som helst innvirkning på lyden. Det farger selvsagt diskusjonen, selv om den også tidvis berører mange andre elementer også.

Det hadde hjulpet svært mye om man kunne dokumentere at det er tilfelle, for så lenge dette ser ut til å være en umulighet så vil dette blir stående som en ekstrem kontrast både til reklamen, anekdotene og den påståtte motivasjonen omkring anskaffelse av noe slikt, og ikke minst den latterlige prisen som det forlanges for noe slikt.

Poirot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Antall liker
    2.109
    Nå er verken lever tøfler eller kaviar min verden ett krydder men det er nå så. Forøvrig så mener jeg at å bruke 500-600 kroner på en omelett med hvite tøfler er jåleri da. Til slutt vil jeg bare legge til at det er lett å forklare/forsvare prisen på hvite tøfler fordi det beviselig er lite av det, kort sesong og veldig vanskelig å finne.. imotsetning til kabler :)
    Tøfler? :confused:

G

Gjestemedlem

Gjest
    KW,

Det var hele oppsettet kabler med Odin.

Ingen har vel kompetanse til å fortelle hvordan en komponent eller kabel lyder uten å ha hørt den?

Mvh
    Roysen
    Det har ikke slått deg at det kanskje var musikken, hifikomponentene og rommet du hørte på da og ikke strømledningen? Og at du i så fall heller ikke har "hørt" på en odin strømkabel selv om en slik sto mellom PSUen og støpselet på komponentene og ikke en hvilken som helst annen strømledning?

Og siden du har en slik sterk aversjon mot å måtte lytte til noe før noen forteller deg hva det er du hører på, så er nok også slike opplevelser av svært begrenset verdi i en slik debatt som dette.

R

Roysen

Gjest
    Gjestemedlem.

Vi hørte hele oppsettet med Valhalla kabling først og deretter Odin. Musikken, komponentene og rommet var det samme. Gjengivelsen var ikke den samme. Du kan rakke ned på produktet med alle dine verdibegreper og jeg gir fullstendig F i det så lenge det spiller bra. Det er da ikke på bakgrunn av dette feil at jeg kan synes at den er verdt pengene uavhengig av prisen.

I en slik diskusjon Gjestemedlem er den typen argumentasjon like god som din helt avhengig av hvordan du oppfatter verdien av produktet.

Mvh
    Roysen

Sist redigert:

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Det blir som å si at man kjøper en ferrari kun for kjørekvalitetene og påstå at det at den ser skamtøff ut og tiltrekker seg oppmerksomhet er helt urelevant, den kjøper jeg ikke. Hadde alle slike ting vært urelevant så hadde man ikke giddet å vise frem utstyret sitt her og forsvart sine kjøp opp og ned i mente.

Som kokk og purist på det området finner jeg sammenligningen med mat merkelig, jeg bruker salt/pepper og smør(og kun det)for å hente frem og forsterke smakene i råvarene jeg bruker. Jeg registrerer jo selvsagt at mange bruker grillkrydder for å farge smakene i maten eller lyden i forbindelse med forskjellige kabler men dem om det.

Det er litt rart at du påstår det? Når flesteparten av de som forsvarer denne, og andre kabler her inne, har helt andre kabler selv!

Denne strømkabelen er uten tvil overpriset, og som trådstarter spør, er dette alvor? Ja, dette er ramme alvor for enkelte, men kanskje ikke for menigmann (kvinne) her inne!

Tar man Zensati sine kabler, som fikk rundjulig av enkelte her inne, så er daglig leder hos OHC helt uenig. Han utalte i Aftenposten/A - magasinet i fjor at denne høytalerkablen var meget bra, og han burde ha alle forutsetninger til å vite hva han prater (hører) om!

Han forhandler ikke dette kabelmerket igjennom OHC kjeden en gang?

Husker for en del år siden i en lyttetest, at man svitset mellom DP og EC sine produkter. Nesten samtlige i lytterommet (8 Stk.) mente at DP produktene låt overlegent best, mens undertegnede mente at DP faktisk låt dårlig i forhold til EC sine produkter den gang? DP produktene var faktisk også en del dyrere?

Sist redigert:
    K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Hifi kan sammenlignes litt med kaffe. De som ikke bryr seg om good feeling, men utelukkende er ute etter den beste kaffen kjøper seg gjerne en slik.
    Vis vedlegget 151552

Mens andre kjøper seg en kaffemaskin til 5000-20 000 kr og får dårligere kaffe.

Og innenfor hifi ser vi samme paralellen. Noen bryr seg ikke om status og merkenavn og er opptatt ene og alene om lydkvalitet. Her fokuserer man på høyttalere, sub/bass-integrering, aktiv deling, akustikk og elektronikk med lav forvrengning. Så har man gruppen som sikler over merkenavn, bruker store summer på det ene og andre tvilsomme tweaket og resultatet blir sjelden mer enn middels. IMHO!
    Jeg har drukket verdens beste kaffe på et kaffested i Roma. Så ikke den kaffedingsen som er avbildet i innlegget ditt orso. Derimot en svær diger maskin med høy blingfaktor

G

Gjestemedlem

Gjest
    Gjestemedlem.

Vi hørte hele oppsettet med Valhalla kabling først og deretter Odin. Musikken, komponentene og rommet var det samme. Gjengivelsen var ikke den samme.

I en slik diskusjon Gjestemedlem er den typen argumentasjon like god som din helt avhengig av hvordan du oppfatter verdien av produktet.

Mvh
    Roysen
    Men ved et slikt bytte skiftet man jo etter hva jeg forstår hele oppsettet, både i signalveien og strømmen. Så hvordan kan du likevel påstå at du har "hørt" strømledningene eller slutte av den seansen der at odin strømkabler "låter" anderledes enn valhala? Eller tar du bare selgerens ord for god fisk? Virker som et svært så tynt grunnlag å trekke noen bastante konklusjoner på.

Eller er det bare en automatisk slutning av at de tilhører en høyere serie og derfor automatisk får apparatene til å låte bedre?

Og hvorfor skal en slik anekdote veie tyngre enn andre innlegg og argumenter som for meg i alle fall gir mye mye mer mening.

R

Roysen

Gjest
    Det blir som å si at man kjøper en ferrari kun for kjørekvalitetene og påstå at det at den ser skamtøff ut og tiltrekker seg oppmerksomhet er helt urelevant, den kjøper jeg ikke. Hadde alle slike ting vært urelevant så hadde man ikke giddet å vise frem utstyret sitt her og forsvart sine kjøp opp og ned i mente.

Som kokk og purist på det området finner jeg sammenligningen med mat merkelig, jeg bruker salt/pepper og smør(og kun det)for å hente frem og forsterke smakene i råvarene jeg bruker. Jeg registrerer jo selvsagt at mange bruker grillkrydder for å farge smakene i maten eller lyden i forbindelse med forskjellige kabler men dem om det.

Det er litt rart at du påstår det? Når flesteparten av de som forsvarer denne, og andre kabler her inne, har helt andre kabler selv!

Denne strømkabelen er uten tvil overpriset, og som trådstarter spør, er dette alvor? Ja dette er ramme alvor for enkelte, men kanskje ikke for menigmann (kvinne) her inne!

Tar man Zensati sine kabler, som fikk rundjulig av enkelte her inne, så er daglig leder hos OHC helt uenig. Han utalte i Aftenposten/A - magasinet i fjor at denne høytalerkablen var meget bra, og han burde ha alle forutsetninger til å vite hva han prater (hører) om!

Han forhandler ikke dette kabelmerket igjennom OHC kjeden en gang?

Husker for en del år siden i en lyttetest, at man svitset mellom DP og EC sine produkter. Nesten samtlige i lytterommet (8 Stk.) mente at DP produktene låt overlegent best, mens undertegnede mente at DP faktisk låt dårlig i forhold til EC sine produkter den gang? DP produktene var faktisk også en del dyrere?

De fleste som har hørt Zensati kabler vet at de lyder svært godt. Det er i stor grad de som tror de kan lese hvordan noe lyder fra målinger eller opptatt av hvor de er laget som hevder motsatt.

Mvh
    Roysen

R

Roysen

Gjest
    Gjestemedlem,

Opplevelsen var et tilsvar til KWs spørsmål. Jeg har hørt Nordost Odin produkter flere ganger. Nettkabelen har jeg hørt sammenlignet ved skifter mellom lakris, en av Nordosts mellommodeller og Odin. Samme rom, komponenter og musikk her også. Flere av landets mest erfarne ører var til stede. Responsen var temmelig entydig.

Mvh
    Roysen

G

Gjestemedlem

Gjest
    Gjestemedlem,

Opplevelsen var et tilsvar til KWs spørsmål. Jeg har hørt Nordost Odin produkter flere ganger. Nettkabelen har jeg hørt sammenlignet ved skifter mellom lakris, en av Nordosts mellommodeller og Odin. Samme rom, komponenter og musikk her også. Flere av landets mest erfarne ører var til stede. Responsen var temmelig entydig.

Mvh
    Roysen
    Det er jo straks mer interessant. Ble det fortalt på forhånd hva som var koblet til, eller er det forskjeller og forbedringer som er mulig å oppdage uten fuskelapp og instruksjoner?

N

nb

Gjest
    Jeg har vært på Nordost-demo på OHFC. Der ble man ikke bare fortalt hva man lyttet til, men også hva man skulle høre. Det hele var en underlig seanse. Det var neppe landets mest erfarne ører som var til stede, men responsen var rimelig entydig. Jeg tror jeg var den eneste som ikke slukte salgspratet med sluk, søkke og snøre. Det ble i alle fall nikket ivrig rundtomkring og det var opptil flere siklende og drømmende blikk å observere. Det er også verdt å merke seg at de sedvanlige kravene om god tid for å lytte etter subtile forskjeller, sitte i sweetspot og lignende åpenbart ikke gjaldt de som var til stede på demoen. Det holdt lenge å sitte ved veggen utenfor begge høyttalerene eller stå i døråpningen til det lille rommet og det var tydligvis nok med noen få sekunder av stadig skiftende musikk for å høre hvor fantastiske disse sakene var. Det var en demo av strømkabler der de spillte gjennom ulike varianter av strømledninger opp til og med Valhalla (Odin var enda ikke lansert). Så vidt jeg husker var all annen kabling av Valhalla og det enetse de byttet ut mellom snuttene var strøkablelen fra veggen til strømfilteret.

Det ble fokusert på det vanlige fra Nordost: Ledehastiget som han på en eller annen finurlig måte og i total forakt for basal mekanikk, elektroteori og sunn fornuft fikk folk til å tro at transienter og slikt ble tydeligere da. Videre snakket han mye om at sakene hadde ekstremt høy båndbredde, i verdenen til selgeren var "høy båndbredde" noe man virkelig trengte når det skjedde mye i musikken. Om vi lar poenget med at det verken er det båndbredde er eller betyr så er det også en underlig påstand.

Nå har sikkert Roysen vært på en eller annen lukket demo for spesielt interesserte og potensielle kunder - den jeg var på var åpen og en del av en minimesse OHFC holdt for noen år siden.

Om mulig ble respekten min for Nordost enda lavere etter å ha hørt på sakene og ikke minst hørt på de som representerer firmaet.

Jeg har ikke vært på religiøse vekkelsesmøter, men min forestilling om slike harmoniserer godt med den seansen jeg var med på.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.713
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sånn litt på siden av hovedsporet i tråden: Jeg snublet nettopp over denne beskrivelsen av Edison som hifi-pusher, tilbake dengang fonografen var ny og folk som fikk den demonstrert mente at det var umulig å høre forskjell på opptaket og lyden av de levende musikerne:
    Thomas Edison was among the first audio engineers to embrace live-versus-recorded demonstrations. In 1910, he invented the Edison Diamond Disk Phonograph, which he claimed had “no tone” of its own. To prove it, a series of road shows involving 4,000 live-versus-recorded demonstrations of his phonograph were conducted in auditoriums across the United States At some point during the live music performance there would be a switch over to the recorded performance, and apparently audience members could not tell the difference between the live and recorded performances.

After a 1916 live-versus-recorded demonstration in Carnegie Hall, the New York Evening Mail stated “the ear could not tell when it was listening to the phonograph alone, and when to actual voice and reproduction together. Only the eye could discover the truth by noting when the singer’s mouth was open or closed” [1].

By today’s standards, the fidelity of Edison’s disc phonograph was egregious in terms of its noise, distortion, limited dynamic range, bandwidth and frequency response (you can hear some of Edison’s recordings online here). It’s hard to imagine that listeners were fooled into thinking his Diamond Disk recording was indistinguishable from the live performance. In fact, we now know that Edison manipulated the tests to produce the results he wanted. First, he carefully chose the music and musicians to work within the technical limitations of his technology. Edison detested music with extreme dynamics, high tones, vibrato and complex textures because they were a challenge to his deafness and his Tone Tests. He selected and coached musicians to mimic the sound of their recordings to minimize the audible differences between live and recorded performances [1],[2].

Second, Edison was the consummate audio salesman and was known to say, “People will hear what you tell them to hear” [2]. The expectations and perceptions of his listeners were manipulated before the test to produce a more predicable outcome. Audience members were given a concert program before his Tone Tests that clearly told them exactly what they would hear, how amazing it will sound, and what an appropriate response would be:

“Those who hear this test will realize fully for the first time how literally true it is that Mr. Edison has made possible the re-creation of the artist’s voice. No more exacting test could be made to demonstrate that the New Edison actually does re-create the voice of the artist than to play it side by side with the artist who made the records. This is the final proof. Close your eyes. See if you can distinguish the voice of the New Edison from that of the artist. Did you ever believe it possible to re-create a voice? Note that the voice of the artist and the voice of the Edison are indistinguishable”.
    Audio Musings by Sean Olive: Why Live-versus-Recorded Listening Tests Don't Work

Her er noen smakebiter på Edison's hi-fi, umulig å skille fra lyden av de levende musikerne ifølge en rekke erfarne lyttere som hadde hørt apparatet selv, formodentlig også i egen stue (regner jo med at de kjøpte tingen etter demonstrasjonene):
    Edison:Selected Diamond Disc Recordings by Genre

Intet nytt under solen, eller som P. T. Barnum påstås å ha oppsummert det: "There's a sucker born every minute."

Sist redigert:
    R

Roysen

Gjest
    @Roysen det ser ut til at du har klokketro på denne nordost kabelen.
    Kan du i enkle ordelag forklare hvorfor du mener bla denne kabelen gir det siste krydderet ett annlegg trenger.
    Og for å ha sagt det. Jeg trenger ikke klipp og lim fra produsentens reklame. Det jeg er ute etter er en entusiasts egen begrunnelse for at denne kabelen
    gir det lille ekstra.
    Det mener jeg blir helt feil i denne debatten. Min subjektive erfaring og verdivurdering passer ikke nødvendigvis andre. Den er også kontekstavhengig. Ut over det er dette et konkurrerende produkt.

Mvh
    Roysen

Sist redigert:

Jaerbu

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Antall liker
    582
    Jeg er en av de som mener det er forskjell på kabler.
    Hvis en prøver seg frem med forskjellige typer ledere, solid-core eller multistrand, tverrsnitt, isolasjon og skjerming etc. Vil en etterhvert finne noe som IKKE er optimalt, og selvfølgelig, noe som en ikke kan høre det er noe feil med og dermed foretrekker.
    Nå er jeg heldigvis ikke ikke belemret med masse støy som evt. kan stråle inn i kablene mine. Og jeg har heller ikke megawatt forsterkere som trenger dertil egnede tverrsnitt. Men det er jo alltid greit å være på den sikre siden så derfor bruker jeg lmc kabler med gode terminaler. Ferdig arbeid.

Men! Det er ikke alle som er like heldige som meg. Så at de som har store utfordringer på strømkabelsiden må ty til sterkere lut, og derfor bruker store resurser her ser jeg selvfølgelig en logikk i.
    Det jeg ikke liker er at mange bruker penger ukritisk for å løse ett problem. Nesten som politikere som sier hvor mye penger de bruker på ett "problem", snakker en om hvor mye noe bør koste før det blir bra. Kvalitet og virkemåte/ effekt er m.a.o ikke første prioritet.

Har en 100K+ øremerket til linken mellom vegg og apparat vil jeg tro det beste er å hyre inn en konsulent/fagperson, som etter å ha behørig sjekket alle if's and but's laget en opptimal kabel. En hadde da kanskje tilogmed sittet igjen med penger nok til en sydenferie eller to :-D

N

nb

Gjest
    En annen sak ang demoen jeg var på: Da jeg kom med noen av de mest opplagte innvendingene til salgspratet til Nordost-mannen så begynte han først med litt blablabla men etter ganske kort tid så smilte han bare og lo litt, så det virket som han var fullt klar over at det han sa ikke hang på greip i alle fall.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    KW,

Mvh

Roysen
    Ser at det har kommet et tillegg her og det er det jeg svarer på.
    Da er vi altså kun inne på skjerming så langt jeg skjønner deg?
    Mitt svar er at jeg føler meg svært sikker på at selve skjermen ( for det er det vi nå snakker om) på f.eks. mine PS Audio kabler er minst like god (funksjonsmessig angjeldende skjerm) som den nevnte Odin, så da blir mitt svar nei, og jeg mener videre at det skal ganske så dårlig skjerming til for at slik støy under rimelig normale forhold vil påvirke lyden negativt.

Med rimelig gode forhold hjemme i stua eller annet hvor en har sitt påkostede anlegg, så tenker jeg på at en prøver å unngå div. som kan tenkes å påvirke negativt støymessig.
    Her vil jeg nevne dimmerer/spotlight halogen og det meste av annet som kan påvirke slikt negativt, kjøleskap i lyttrommet og induksjonsplater på komfyren eventuelt i delt rom kjøkken/stue og andre kan sikkert kunne supplere meg.

Jeg går ut i fra at når en kommer opp på et visst nivå så prøver en å renske/rydde opp i nærmiljøet før enn en eventuelt bruker unødvendig mye penger på en strømkabel grunnet frykten for slik innstrålt støy, så ja imo vil det være overveiende sannsynlig at mange forskjellige gode/fornuftig skjermede strømkabler er mer enn godt nok.

Jeg klarer nok ikke å forklare deg godt nok hvor lite jeg frykter at ikke andre gode strømkabler gjør denne jobben minst like godt.

For min del så tror jeg dette dreier seg om frykt for tap i kjeden, jeg er ikke som du nå kanskje tror, helt frigitt all frykt for at ikke noen kabler kan funke bedre på andre steder (IC ogHT.kabel), men jeg har roet meg svært også på de områdene.
    Dette fordi jeg for min del synes at forskjellene ofte er så små eller av liten betydning at det for meg ikke er verdt de eventuelle kronene det måtte koste.
    Kanskje ofte ikke større enn dagsformen og annet som påvirker en.

Kan fortelle at jeg på tross av at jeg forsåvidt har noen sett med HT.kabler (ikke noen kostbare lenger*) så har jeg bestillt noen nye (litt kostbare imo) for å prøve om ikke annet..........og nei jeg kommer ikke til å be om hjelp til en nøye gjennomført ABX test for å finne ut av om jeg eventuelt evner å høre forskjell, for å sjekke om kronene er bortkastet eller ikke, da får jeg bare trøste meg med feelgoodfaktoren, det har og tar jeg meg råd til.

*Au24 er den dyreste jeg har eid som jeg solgte for noen år siden.

Føler/mener jeg at det er grunnlag for meg til å handle så gjør jeg det, kun min avgjørelse ut fra det jeg mener (eventuelt innbiller meg) å høre og jeg kommer aldri til å hevde at jeg er sikker på at det virkelig er en reell forbedring eller forskjell.
    Slikt ville jeg ikke ha gjort uten å ha en tilsvarende reelt grunnlag for det, der har jeg havnet.

Jeg sliter stort med at enkelte ikke tar innover seg seg at de kanskje ikke hører det de hører, om det nå er slik som f.eks. musicus nå iblant sier
    ...........dreier det seg eventuelt om placebo så er den velkommen bare jeg nyter det (dette om jeg har forstått han rett) og det er også helt greit.

Eller lyttero som noen kaller det, det er da rimelig greit, så kan neste diskusjon (om en er enig om dette) hvor mye kroner det er verdt å bruke på lyttero.

Her vil nok størrelsen på anvendte kroner være forskjellig fra man til man avhengig av kroner tilgjengelig,prioritering og graden av frykt etter min mening.

Frykten min for at mine siste innvesteringer på stømkabelfronten degraderer lyden er så liten at jeg ligger godt under 1K pr. stykk og det lever jeg svært godt med.
    Dessuten så er jeg nok litt "kjiip" som jeg ble kalt av en OASer nede i München, med det så mener jeg at jeg prøver å få mest mulig ut av de kronene jeg bruker på de fleste områder også på hifi selv om jeg iblant sløser litt på feelgood der:)

Disse 3 (siste strømkablene) i tallet brukes fra PPP ikke 5, jeg har den forrige modellen, de jeg har fra før stive som f..... bruker jeg til subbene og effektfortserkeren fordi jeg om ikke annet innbiller meg at de er bedre egnet fordi de går rett fra veggkontaktene og egner seg bedre der p.g.a at de nærmest skal rett inn i nevnte komponenter.
    Den siste PS Audiokabelen min bruker jeg til Emmlabsdacen i kjelleranlegget, igjen fordi jeg om ikke annet innbiller meg at den er bedre enn mine 3 siste og skal kobles utenom en PPP som jeg heller ikke har mer enn en av og neppe kommer til satsae på i et andreanlegg.

Som du og kanskje andre skjønner nå så har jeg nok forandret mitt syn på viktigheten av kablers (enorme) betydning, men det er først og fremst strømkabel som er og blir min kjepphest, da det er den kabelen som imo hvor en virkelig får lite igjen for penga om noe i forhold til hva like godt egnede strømkabler kan utrette for ganske mye mindre kroner enn selv slike for 20K.

På hvilket grunnlag enkelte kan hevde at strømkabelen er den viktigste kabelen i anlegget gjør ikke dette til en mindre kjepphest for min del.

Her har Asbjørn laget en fin tråd om hvordan og hvorfor IC og HT. kabler i gitte sammenhenger kan gi hørbare lydmessige forskjeller, jeg ønsker meg en ditto for strømkabler om han ser muligheten for å lage noe tilsvarende.

Tråden ligger der allerede............Asbjørn eller andre.

http://www.hifisentralen.no/forumet/forskjeller-og-testmetodikk/64845-designstra-mkabel.html

Mvh.KW

Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.897
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    jeg har og hørt "foredrag" av ham og han er bare ennå en sleip "pølsedanske" imo
    om man bare opptrer med tilstrekkelig auktoritet og "pondus" er det sjelden noen som tør å stille kritiske spørsmål av redsel for å dumme seg ut.
    kjent "hersketeknikk" og like effektiv etter flere tusen års bruk
    mvh
    Leif

N

nb

Gjest
    jeg har og hørt "foredrag" av ham og han er bare ennå en sleip "pølsedanske" imo
    om man bare opptrer med tilstrekkelig auktoritet og "pondus" er det sjelden noen som tør å stille kritiske spørsmål av redsel for å dumme seg ut.
    kjent "hersketeknikk" og like effektiv etter flere tusen års bruk
    mvh
    Leif
    Det var dansken som styrte showet jeg var på også, og så var det en ung finne(?) som snakket svensk men som ikke gjorde noe større nummer av seg, men han fikk i alle fall lov til å bytte ledningene og si noen ganske få ord.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.713
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er en av de som mener det er forskjell på kabler.
    Jeg også. Det samme mener nok alle andre som deltar i tråden, vil jeg tro.

Poenget er bare at fra en teknisk synsvinkel er de forskjellene nærmest trivielle, og i et sånn noenlunde robust anlegg er de hørbare forskjellene så små at de ikke har nevneverdig betydning for lyden heller. I den grad forskjellene i det hele tatt er hørbare, da. Mindre enn f eks forskjellene mellom effekttransistorer fra forskjellige produksjonsbatcher. Derfor er verdien av de forskjellene for meg omtrent to kroner og femti øre, eller hva som nå enn er prisforskjellen mellom skjøteledning med litt større eller mindre tverrsnitt.

Men bevares, det er forskjeller, og det er fullt mulig å rigge til et anlegg slik at de forskjellene blir hørbare. Eller ikke.

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.918
    Torget vurderinger
    3
    @Roysen det ser ut til at du har klokketro på denne nordost kabelen.
    Kan du i enkle ordelag forklare hvorfor du mener bla denne kabelen gir det siste krydderet ett annlegg trenger.
    Og for å ha sagt det. Jeg trenger ikke klipp og lim fra produsentens reklame. Det jeg er ute etter er en entusiasts egen begrunnelse for at denne kabelen
    gir det lille ekstra.
    Det mener jeg blir helt feil i denne debatten. Min subjektive erfaring og verdivurdering passer ikke nødvendigvis andre. Den er også kontekstavhengig. Ut over det er dette et konkurrerende produkt.

Mvh
    Roysen
    Det er greit. Jeg klarer uansett å danne meg ett inntrykk ved å lese i tråden :)

Mvh

Kristen Nylend

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.897
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    slik jeg ser det er behovet for tweaking/tuning ved help av kabler mindre desto bedre komponert anlegget er
    at det er forskjell på kabler er hevet over enhver tvil, men at en nevnt kabel alltid vil være bedre enn andre i nærmest ethvert system, tror jeg ike et sekund på
    det er mere snakk om å "treffe" ifht spesifikke parametre i lydgjengivelsen
    som fex at Transparent var super match til Wilson Audio
    2 wrongs doesn´t make a right
    mvh
    Leif

N

nb

Gjest
    Mindre enn f eks forskjellene mellom effekttransistorer fra forskjellige produksjonsbatcher.
    Jeg har lurt på hvorfor tilsynelatende ingen leter etter "the golden sample" av et gitt produkt siden det nødvendigvis må finnes (små) variasjoner mellom ulike eksemplarer og serier, og kanskje særlig dersom sakene er håndbygget i tillegg.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn