KW,
Svaret på det du spørr om vil du nok ikke få på dette forumet. Kompetansen er ikke stor nok. Jeg regner med at jeg blir slått i hodet av mange selverklært eksperter nå, men det får stå sin prøve. Jeg har hørt Nordost Odin signal, høytaler og nett-kabel og ja, den har bidratt til å løfte disse ved sammenligning direkte mot Valhalla.
Nei, testingen var ikke blind. Det oppfatter jeg som en fordel.
Jeg har forøvrig litt lyst til å spørre deg om noe KW. Selv om din PPP5 genererer en ny ren A/C sinuskurve på 50Hz, så kan vel nettkabelen du har koblet mellom denne og dine komponenter plukke opp støy som påvirker disse komponentenes lydgjengivelse? På samme måte er gode nettkabler av betydning selv om man har verdens reneste A/C ut av sine vegguttak.
Mvh
Roysen
Ser at det har kommet et tillegg her og det er det jeg svarer på.
Da er vi altså kun inne på skjerming så langt jeg skjønner deg?
Mitt svar er at jeg føler meg svært sikker på at selve skjermen ( for det er det vi nå snakker om) på f.eks. mine PS Audio kabler er minst like god (funksjonsmessig angjeldende skjerm) som den nevnte Odin, så da blir mitt svar nei, og jeg mener videre at det skal ganske så dårlig skjerming til for at slik støy under rimelig normale forhold vil påvirke lyden negativt.
Med rimelig gode forhold hjemme i stua eller annet hvor en har sitt påkostede anlegg, så tenker jeg på at en prøver å unngå div. som kan tenkes å påvirke negativt støymessig.
Her vil jeg nevne dimmerer/spotlight halogen og det meste av annet som kan påvirke slikt negativt, kjøleskap i lyttrommet og induksjonsplater på komfyren eventuelt i delt rom kjøkken/stue og andre kan sikkert kunne supplere meg.
Jeg går ut i fra at når en kommer opp på et visst nivå så prøver en å renske/rydde opp i nærmiljøet
før enn en eventuelt bruker unødvendig mye penger på en strømkabel grunnet frykten for slik innstrålt støy, så ja imo vil det være overveiende sannsynlig at mange forskjellige gode/fornuftig skjermede strømkabler er mer enn godt nok.
Jeg klarer nok ikke å forklare deg godt nok
hvor lite jeg frykter at ikke andre gode strømkabler gjør denne jobben minst like godt.
For min del så tror jeg dette dreier seg om frykt for tap i kjeden, jeg er ikke som du nå kanskje tror,
helt frigitt all frykt for at ikke noen kabler kan funke bedre på andre steder (IC ogHT.kabel), men jeg har roet meg svært også på de områdene.
Dette fordi jeg for min del synes at forskjellene ofte er så små eller av liten betydning at det for meg ikke er verdt de eventuelle kronene det måtte koste.
Kanskje ofte ikke større enn dagsformen og annet som påvirker en.
Kan fortelle at jeg på tross av at jeg forsåvidt har noen sett med HT.kabler (ikke noen kostbare lenger*) så har jeg bestillt noen nye (litt kostbare imo) for å prøve om ikke annet..........og nei jeg kommer ikke til å be om hjelp til en nøye gjennomført ABX test for å finne ut av om jeg eventuelt evner å høre forskjell, for å sjekke om kronene er bortkastet eller ikke, da får jeg bare trøste meg med feelgoodfaktoren, det har og tar jeg meg råd til.
*Au24 er den dyreste jeg har eid som jeg solgte for noen år siden.
Føler/mener jeg at det er grunnlag for meg til å handle så gjør jeg det, kun min avgjørelse ut fra det jeg mener (eventuelt innbiller meg) å høre og jeg kommer aldri til å hevde at jeg er
sikker på at det virkelig er en reell forbedring eller forskjell.
Slikt ville jeg ikke ha gjort uten å ha en tilsvarende reelt grunnlag for det, der har jeg havnet.
Jeg sliter stort med at enkelte ikke tar innover seg seg at de kanskje ikke hører det de hører, om det nå er slik som f.eks. musicus nå iblant sier
...........dreier det seg eventuelt om placebo så er den velkommen bare jeg nyter det (dette om jeg har forstått han rett) og det er også helt greit.
Eller lyttero som noen kaller det, det er da rimelig greit, så kan neste diskusjon (om en er enig om dette) hvor mye kroner det er verdt å bruke på lyttero.
Her vil nok størrelsen på anvendte kroner være forskjellig fra man til man avhengig av kroner tilgjengelig,prioritering og graden av frykt etter min mening.
Frykten min for at mine siste innvesteringer på stømkabelfronten degraderer lyden er så liten at jeg ligger godt under 1K pr. stykk og det lever jeg svært godt med.
Dessuten så er jeg nok litt "kjiip" som jeg ble kalt av en OASer nede i München, med det så mener jeg at jeg prøver å få mest mulig ut av de kronene jeg bruker på de fleste områder også på hifi selv om jeg iblant sløser litt på feelgood der
Disse 3 (siste strømkablene) i tallet brukes fra PPP ikke 5, jeg har den forrige modellen, de jeg har fra før stive som f..... bruker jeg til subbene og effektfortserkeren fordi jeg om ikke annet innbiller meg at de er bedre egnet fordi de går rett fra veggkontaktene og egner seg bedre der p.g.a at de nærmest skal rett inn i nevnte komponenter.
Den siste PS Audiokabelen min bruker jeg til Emmlabsdacen i kjelleranlegget, igjen fordi jeg om ikke annet innbiller meg at den er bedre enn mine 3 siste og skal kobles utenom en PPP som jeg heller ikke har mer enn en av og neppe kommer til satsae på i et andreanlegg.
Som du og kanskje andre skjønner nå så har jeg nok forandret mitt syn på viktigheten av kablers (enorme) betydning, men det er først og fremst strømkabel som er og blir min kjepphest, da det er den kabelen som imo hvor en virkelig får lite igjen for penga om noe i forhold til hva like godt egnede strømkabler
kan utrette for ganske mye mindre kroner enn selv slike for 20K.
På hvilket grunnlag enkelte kan hevde at strømkabelen er den viktigste kabelen i anlegget gjør ikke dette til en mindre kjepphest for min del.
Her har Asbjørn laget en fin tråd om hvordan og hvorfor IC og HT. kabler i gitte sammenhenger kan gi hørbare lydmessige forskjeller, jeg ønsker meg en ditto for strømkabler om han ser muligheten for å lage noe tilsvarende.
Tråden ligger der allerede............Asbjørn eller andre.
http://www.hifisentralen.no/forumet/forskjeller-og-testmetodikk/64845-designstra-mkabel.html
Mvh.KW