Det er nok flere og fler det demrer ett lys for, i klubben der vi er 8-9 stykker aktive er det vel bare 1 igjen med superkabler, resten er ganske kabelavslappet.
Poenget er at det virker som om det er fler og fler som for ett litt mer nøkternt syn på hvor mye disse kabelstumpene egentlig spiller inn selv om ikke alle skriver hjem om det.
Jeg husker en representat fra Nordost skulle teste 3 forskjellige strømkabler i økende prisklasse (dette var på en messe i Vika) han spilte en snutt og byttet, spilte samme snutt igjen og byttet. Han fortalte veldig entusiastisk om hvor mye bedre lyden ble - Jeg hørte ikke en døyt forskjell og jeg satt midt i smørøyet. På den tiden trodde jeg faktisk at jeg hørte forskjell på kabler og følte meg kanskje litt besviken der og da på at jeg ikke hørte forskjell...vel vel.
Dette likte jeg å lese
Noen er flinkere enn andre til å fortelle folk
hva de hører og han du referer til her (vi er mange som vet hvem han er) er rene predikanten.
Han er ikke aleine, men det aller verste jeg vet er demonstratører som skal hjelpe folk med hva de hører (bør høre) snakk om pisspreik.
Jeg var på en demo i en HiFiforetning i Oslo vest for mange år siden, hvor de (representanter fra produsenten) demonstrerte 3 forsterkerier av samme merke bare med indre forbedrede oppgraderinger/kretser e.l.
Hele demoen bar preg av fenomenet at vi skulle fortelles/manipuleres til å høre forskjell (som sikkert kunne være der), jeg hadde allerede da blitt skeptisk og fulgte godt med.
HT.kablene ble flyttet mellom forsterkerne alt var ellers likt, jeg fikk da obeservert at demonstratøren i det han gikk fra anlegget og bak i rommet etter kabelskiftet skrudde opp volumet med fjernkontrollen.........svært godt kamfulert, men det var tall på displayet som viste at volumet ble økt.
Jeg og en til hadde lagt merke til det samme og vi tok det opp, litt flau måtte vedkommende bare innrømme at det ble gjort, men forklaringen var at det var for å hjelpe til å høre forskjellen
Hva gir du meg..................... resten av besøket var for min del negativ og jeg har ikke vært der siden.
Anlegget sto på sideveggen og HT rett frem.
Når folk skal fortelle meg at det er forskjell, så blir jeg svært skeptisk, om de så eventuelt forteller hva som er hørbar forskjell/hva en bør prøve å få med seg, så er det et lite hakk formildende, men helst ikke.
Lignende har jeg opplevd noen ganger, men heldigvis ikke alt for ofte, sett da bort fra han som snakker folk inn i drømmeland angående kabler.
Jeg orker ikke en gang å gå inn i de lokalene han eventuelt har sitt show, jeg kjenner at jeg blir lett småagressiv
Strømkabel til villedende 100K........................jeg trodde
ikke det skulle være mulig å få solgt noe slikt til "oppegående" folk som eventuelt i tillegg kunne være i stand til å trykke pengene sine sjøl.
Nå er det sannsynligvis heller ikke mulig, så jeg tipper at her er det lagt inn et svært godt prutningsmonn, som selv etter prutting gir svært god fortjeneste.
Så for kort tid siden først et par med Bertam HT.kabler til salgs for ca. 1/5 +/- del av nypris (dokumentarbar) nypris var vel 125K +/-
Tror den ble tilbudt for under 1/5 etter en tid, så ble den borte så dukket det opp fra samme selger 2 par av samme og da for 1/10 del av nypris.
Dette med forbehold om at jeg husker rett.
Nå er de kanskje solgt, men lettsolgte var de ikke selv for en sterkt redusert pris, som imo ikke er annet enn en på rett vei rett pris og knapt nok det.
Jeg tror dette viser at flere og flere er i ferd med å forstå at div. kabler ikke er verdt de imo helt vannvittige prisen som i blant blir forlangt.
Noen bruker lengre tid enn andre på å se dette, andre ønsker kanskje ikke å se det da prisen for sin egen del overbeviser dem om at kvaliteten på hva de gjør med lyden............ koster det det koster.
Egentlig helt greit for meg at andre bidrar med å holde liv i en bransje (tenker da på de som driver med salg av produkter innefor HIFI) som sikkert merker at
det ikke nødvendigvis er en dans på roser, ved å kjøpe overprisede kabler.
Fint for de fleste at det er butikker som kan vise og selge og demonstrere utstyr, så jeg retter en takk til de som kanskje i noen grad er redningsmennene
her
Mitt bidrag i så henseende har i noen grad funnet sted, men det begynner å bli noen år siden og selv da var de aldri på fantasinivåer.
Akkurat strømkabel er jo det jeg mener kan gjøres svært godt på en billig måte, min 2 siste kostet meg 6-700 pr. stykk nye og med furutech kontakter og skjermet kabel.
Det er deilig å ha blitt kvitt troen på at ikke disse holder mål, at det er helt andre steder de (lett) hørbare forskjellene kan vekkes til live.
For meg er det ubegripelig at noen slenger ut 50 til 100K, på noe som høyst sannsynlig kun er innbillt forskjell (kun min mening og det må være lov så lenge det kun forefinnes en påstand og ikke bevis), sammenlignet med noe som koster 10 til 30 parten, og det uten forgylling og diamanter.
Men prestisjen skal en jo selvfølgelig ikke se bort i fra, for noen er det verdt det.
Litt tilbake til de nevnte Bertrams kablene, så snakket jeg med han på en messe for noen år siden, og da fikk jeg til svar at han knapt regnet med å selge disse i Skandinavia/Europa og at markedet var Asia/Russland og slike steder med en god del vanvittig rike folk og flere svært godt bemidlede.
At så en og annen her på disse breddegrader blar opp etter 50 % + rabatt, er sikkert helt greit det også pen fortjeneste blir det nok uansett.
Bilde av en utstillers kabelutvalg på Münchenmessa i fjor, de var fra Tyrkia.
Stort utvalg og noen av kablene her har jo noe av det samme prinsippet som bertram sine (tvinnet sølv eller kobber) 93100 er flere ledere lagt ved siden av hverandre, men det går sikkert an å tvinne de rundt hverandre i stedet og få de inn i en tykkere PVC rør, ikke vet jeg men det er heller ikke poenget.
Poenget er at denne konstruksjonen sikkert kan bestilles fra flere steder og til det jeg bestemt mener å huske var i en helt annen prisliga.
Men strømkabler...............................................kan da funke mer enn godt nok til annet enn slike fantasipriser, men det dreier seg kanskje om annet
Mvh.KW