Er dette alvor

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Alternativt kan man bare sette på noe god musikk og gi beng i kabler...
    Det blir veldig lite lyd uten kabler da.

Mvh
    Roysen
    Sa vel aldri at det ikkje skulle være kabler tilstede? Bare at det av og til kan være en idé å lytte til musikk i staden for potensielle hørbare forskjeller mellom strømkabler til fullstendig latterlige priser. Av og til må ting leses litt mellom linjene...

Men det er uansett fullt mulig å nyte musikk uten kabler. Har boomblaster som går på batteri, eg.

R

Roysen

Gjest
    Ingen grunn til å spille magi-kortet Gjestemedlem, dersom det ikke er du som tror på magi da. Ingen har vel noensinne hevdet her på HFS at det ikke er fysikk som ligger bak egenskapene til en kabel. Spørsmålet er om man er villig til å åpne øynene for at fysikk er mer enn bare det som stod i de nybegynnerbøkene man benyttet på skolen.

Mvh
    Roysen
    Det er vel ikke de med de tynneste fysikkbøkene som er mest skeptiske?
    De med tykkest fysikkbøker har en tendens til å ha et åpent sinn. De har ofte lært gjennom erfaring at ikke alt er firkantet og det som beskrives som firkantet i teorien bare er en liten del av den hele og fulle sannhet (som vi ennå ikke kjenner til det fulle ennå). Hva de med tynnest fysikkbøker mener skal jeg la være usagt.

Mvh
    Roysen

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Vis meg et anlegg i norges rike som er så kompromisstløs at kabler er siste finpussen.

Mitt inntrykk er det motsatte. De fleste kabeltroende bruker store summer på kabler selv med gigantiske og elementære svakheter i anleggene. Men dersom man tror dyrt utstyr alene er tilstrekkelig for topp resultat, så kan det selvsagt hende man lever i villfarelsen av at kablene er siste finpussen.

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg vil presisere at mitt innspill om trekloss som verdiskapende og effektskapende element langt fra var ment som hoverende bidrag -- dette er da etterhvert blitt et anemerke for kabler i denne prisklassen, nærmest uavhengig av produsent, og må følgelig gi et betydelig bidrag til den suverene musikkopplevelsen kabelen, i henhold til mange rapportører, befordrer.
    Se derfor etter treklossene!
    Kan du utdype om hvilke treslag som utmerker seg i audiofil retning? Jeg personlig holder en knapp på Islandsk Bjørk!
    Tiltredes!

Vis vedlegget 150386
    Den LPen har jeg. Den er fin å lytte til.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.878
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er vel en god oppsummering der. Det er jo to forskjellige retninger innen hifi og veien til godlyden, fysikk og magi.

Som vanlig har du intet annet å komme med enn dine henvisninger til religion og overtro. Det passer best på off topic.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er nok flere og fler det demrer ett lys for, i klubben der vi er 8-9 stykker aktive er det vel bare 1 igjen med superkabler, resten er ganske kabelavslappet.
    Poenget er at det virker som om det er fler og fler som for ett litt mer nøkternt syn på hvor mye disse kabelstumpene egentlig spiller inn selv om ikke alle skriver hjem om det.

Jeg husker en representat fra Nordost skulle teste 3 forskjellige strømkabler i økende prisklasse (dette var på en messe i Vika) han spilte en snutt og byttet, spilte samme snutt igjen og byttet. Han fortalte veldig entusiastisk om hvor mye bedre lyden ble - Jeg hørte ikke en døyt forskjell og jeg satt midt i smørøyet. På den tiden trodde jeg faktisk at jeg hørte forskjell på kabler og følte meg kanskje litt besviken der og da på at jeg ikke hørte forskjell...vel vel. ;)
    De er liten tvil om at kabler er finpuss. Det er det aller siste du må tilpasse anlegget for å få klemt ut det aller siste av godlyd ut av anlegget. Dersom du ikke er 100% fornøyd med det anlegget gir deg, er det åpenbart at pengene er bedre anvendt på annet enn dyre kabler. Er du derimot 100% fornøyd og ikke ønsker å endre på komponentene dine vil kabeltilpasning være det som bringer det helt i mål.

Jeg tror at det er dette som demrer for folk når de ikke er så oppatt av kabler. Jeg har selv ikke lagt særlig vekt på kabler en stund og brukt signalkabler jeg har kjøpt på Elkjøp i en periode. Det betyr imidelertid at det ikke er noe å hente på kalber. Det betyr bare at man bør få det andre på plass først. Så kan man finpusse med kablene til slutt. Det er som krydder på maten.

Mvh
    Roysen

Det har også med å gjøre at det har dukket opp nye og mer fantastiske redskaper for å justere og finpusse lyden i mye mye større grad enn man noensinne kan få til med å bytte rundt på ledninger.

Har man et ekstremt statisk oppsett så er det uhyre begrenset hva man kan gjøre annet enn å flytte rundt på ting, plassere dem på eksotiske møbler eller kjøpe audiofil pynt til passering på dem etc. Har man derimot muligheter for å ta kontroll selv over resultatet og justere den til det optimale, f.eks. med verktøy som Audiolense eller tilsvarende, så er jo slike verktøy så kraftfulle at eventuelle mer eller mindre reelle mikronyanser med strømkabelbytter blir steinalderteknologi i forhold. Og helt irrelevante.

Så for samme sum som en av disse dyre ledningsstumpene kan man få et sofistikert oppsett med PC, korrigeringssystemer, og en topp DAC som tilsammen gir deg et verktøy uhyggelig mye kraftigere enn å bytte den siste biten med ledning fra spøpselet og inn i komponenten sin.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Jeg skal ikke se bortifra at jeg prøver meg igjen på noen superkabler når jeg er ferdig med nytt rom og anlegget har spilt inn ørene med de billigkablene jeg innehar idag, dette mest for morro skyld.

På ett treff (Skedsmo Audio) byttet vi ut noen selvlagde XLR kabler med noen til 70K, vi var vel 7-8 stykker som måtte erkjenne at det ikke låt annerledes, såvidt jeg husker måtte eieren av kabelen også innse at de store forskjeller uteble uansett hvor entusiastisk han hadde vært i forkant.

R

Roysen

Gjest
    Vis meg et anlegg i norges rike som er så kompromisstløs at kabler er siste finpussen.

Mitt inntrykk er det motsatte. De fleste kabeltroende bruker store summer på kabler selv med gigantiske og elementære svakheter i anleggene. Men dersom man tror dyrt utstyr alene er tilstrekkelig for topp resultat, så kan det selvsagt hende man lever i villfarelsen av at kablene er siste finpussen.
    Orso,

Nå tar du utgangspunkt i at alle må verifisere sine synpunkter om anlegget låter godt eller ikke vha målinger. Slik er nok ikke verden. Mange gir fullstendig beng i målinger og kan være 100% fornøyd med det de hører. Det er disse jeg snakker om. Pris har intet med saken å gjøre på anlegget eller kablene.

Mvh
    Roysen

Sist redigert:
    R

Roysen

Gjest
    Jeg skal ikke se bortifra at jeg prøver meg igjen på noen superkabler når jeg er ferdig med nytt rom og anlegget har spilt inn ørene med de billigkablene jeg innehar idag, dette mest for morro skyld.

På ett treff (Skedsmo Audio) byttet vi ut noen selvlagde XLR kabler med noen til 70K, vi var vel 7-8 stykker som måtte erkjenne at det ikke låt annerledes, såvidt jeg husker måtte eieren at kabelen også innse at de store forskjeller uteble uansett hvor entusiastisk han hadde vært i forkant.
    Vi hadde en seanse hjemme hos meg med mange erfarne lyttere til stede hvor vi først lyttet til anlegget mitt via mine normalt benyttede kabler og deretter byttet til fullt Zensati oppsett. Forskjellen var ikke liten. Ingen tilstendeværende var i tvil om de hørte forskjell og alle var enige om hva forskjellene gitt ut på.

Når det gjelder Nordost Lars (Kristensen), så tror jeg at man nå har blitt så oppmerksom på hans triks at man går dit med tanker i hodet om at denne gangen skal jeg virkelig finne ut hvordan han lurer oss. Så hører man ikke forskjell på kablene fordi man har bestemt seg på forhånd.

Mvh
    Roysen

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.933
    Sted
    Holmestrand
    Litt av grunnen til at jeg startet denne tråden er at jeg har arbeidet i mange år innenfor HiFi bransjen (ikke nå lenger) og ser at bransjen har dreid fokuset rimelig kraftig over på ekstremt dyre kabler.Tror en skal lete veldig godt i gamle hifi blader etter annonser på kabler i dette segmentet.Vi mente også den gang at kabler burde være av en viss kvalitet, så var aldri ekstremkabler noe tema.Dette begynte å vokse frem sånn ca.andre halvdel av 90 tallet og har bare blitt mer og mer ekstremt har jeg inntrykk av.At noen betaler 60-70 tusen for en strømkabel på 1m er jo selvsagt deres valg men det må være lov å mene at dette er galskap.Hvor skal grensen på selve anlegget prismessig gå.La oss si at man har en pre+amp+cd og disse komponentene koster 300,000.Er det da det er fornuftig å bruke nesten 200 tusen på tre strømkabler for det er det som må til for å få utstyr til 300 tusen til å spille bra,eller er det når man kjøper pre+amp+cd til 20 tusen og får bedre lyd med denne komboen enn den til 300 tusen uten disse strømkablene:p:p:p Jeg kan overhode ikke klare å se at en slik kabel kan forsvare prisen i forhold til den lydforbedring som eventuelt må oppstå.
    Dyre kabler er jo genialt! Akkurat som religion er det umulig å argumentere i mot siden hele greia bygger på at det er umulig å vite eller forstå. Og hvis du tviler eller avviser så er du blant de som påstod jorda var flat en gang i tida, og de tok jo feil...

R

Roysen

Gjest
    Det er nok flere og fler det demrer ett lys for, i klubben der vi er 8-9 stykker aktive er det vel bare 1 igjen med superkabler, resten er ganske kabelavslappet.
    Poenget er at det virker som om det er fler og fler som for ett litt mer nøkternt syn på hvor mye disse kabelstumpene egentlig spiller inn selv om ikke alle skriver hjem om det.

Jeg husker en representat fra Nordost skulle teste 3 forskjellige strømkabler i økende prisklasse (dette var på en messe i Vika) han spilte en snutt og byttet, spilte samme snutt igjen og byttet. Han fortalte veldig entusiastisk om hvor mye bedre lyden ble - Jeg hørte ikke en døyt forskjell og jeg satt midt i smørøyet. På den tiden trodde jeg faktisk at jeg hørte forskjell på kabler og følte meg kanskje litt besviken der og da på at jeg ikke hørte forskjell...vel vel. ;)
    De er liten tvil om at kabler er finpuss. Det er det aller siste du må tilpasse anlegget for å få klemt ut det aller siste av godlyd ut av anlegget. Dersom du ikke er 100% fornøyd med det anlegget gir deg, er det åpenbart at pengene er bedre anvendt på annet enn dyre kabler. Er du derimot 100% fornøyd og ikke ønsker å endre på komponentene dine vil kabeltilpasning være det som bringer det helt i mål.

Jeg tror at det er dette som demrer for folk når de ikke er så oppatt av kabler. Jeg har selv ikke lagt særlig vekt på kabler en stund og brukt signalkabler jeg har kjøpt på Elkjøp i en periode. Det betyr imidelertid at det ikke er noe å hente på kalber. Det betyr bare at man bør få det andre på plass først. Så kan man finpusse med kablene til slutt. Det er som krydder på maten.

Mvh
    Roysen

Det har også med å gjøre at det har dukket opp nye og mer fantastiske redskaper for å justere og finpusse lyden i mye mye større grad enn man noensinne kan få til med å bytte rundt på ledninger.

Har man et ekstremt statisk oppsett så er det uhyre begrenset hva man kan gjøre annet enn å flytte rundt på ting, plassere dem på eksotiske møbler eller kjøpe audiofil pynt til passering på dem etc. Har man derimot muligheter for å ta kontroll selv over resultatet og justere den til det optimale, f.eks. med verktøy som Audiolense eller tilsvarende, så er jo slike verktøy så kraftfulle at eventuelle mer eller mindre reelle mikronyanser med strømkabelbytter blir steinalderteknologi i forhold. Og helt irrelevante.

Så for samme sum som en av disse dyre ledningsstumpene kan man få et sofistikert oppsett med PC, korrigeringssystemer, og en topp DAC som tilsammen gir deg et verktøy uhyggelig mye kraftigere enn å bytte den siste biten med ledning fra spøpselet og inn i komponenten sin.
    Dessverre er det slik at disse verktøyene du henviser til også er litt omstridt. Ikke alle er 100% enige i at det de ikke i tillegg til å kunne justere på detaljene etter behov også innfører negative artifakter til lyden.

Mvh
    Roysen

V

vredensgnag

Gjest
    Enkelte audiofile rapporterer entusiastisk om lytteinntrykk fra fantasianlegg de ikke en gang disponerer, men har planer om en gang å kanskje ha. I sammenligning blir litt entusiasme over et kabelbytte som en fjert på fjøset. Folk må da få kunne gjøre som de vil.

Se etter treklosser. Både rundt og under kablene. Et sikkert kvalitetstegn.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2

Orso,

Nå tar du utgangspunkt i at alle må verifisere sine synpunkter om anlegget låter godt eller ikke vha målinger. Slik er nok ikke verden. Mange gir fullstendig beng i målinger og kan være 100% fornøyd med det de hører. Det er disse jeg snakker om. Pris har intet med saken å gjøre.

Mvh
    Roysen
    På sett og vis. I tillegg må du selvsagt ta med generell viten om lyd og persepsjon. Målinger må alltid være relatert til dette og det er det også når vi snakker om lyd.
    Tar man avstand fra denne viten, så beveger man se også vekk ifra generell kunnskap og logikk. Man blir utelukkende sin egen viten. Og da er det som jeg tidligere påpekte ingen grunnlag for debatt. Verdensynet er radikalt forskjellig.

Eksempel: Studier viser at kanselleringer i bassområdet er negativt. "Jeg har diper og synes det låter bra totalt sett alikevel. Ergo kan ikke kanselleringen være negativt eller går ikke ut over lytteopplevelsen."

R

Roysen

Gjest
    Enkelte audiofile rapporterer entusiastisk om lytteinntrykk fra fantasianlegg de ikke en gang disponerer, men har planer om en gang å kanskje ha. I sammenligning blir litt entusiasme over et kabelbytte som en fjert på fjøset. Folk må da få kunne gjøre som de vil.

Se etter treklosser. Både rundt og under kablene. Et sikkert kvalitetstegn.
    Dersom Vreden har noe usagt med noen, forslår jeg at han tar det direkte. Ellers kan vi kanskje holde oss til tema og ikke bruke plass på å skrive tull om noe vi ikke vet noe om?

Tilbake til kabler?

Edit: Jeg må si meg mer og mer enig med Pedal med hensyn på det han har skrevet om Vredensgnag når jeg leser slike innlegg som dette.

Mvh
    Roysen

Sist redigert:
    R

Roysen

Gjest

Orso,

Nå tar du utgangspunkt i at alle må verifisere sine synpunkter om anlegget låter godt eller ikke vha målinger. Slik er nok ikke verden. Mange gir fullstendig beng i målinger og kan være 100% fornøyd med det de hører. Det er disse jeg snakker om. Pris har intet med saken å gjøre.

Mvh
    Roysen
    På sett og vis. I tillegg må du selvsagt ta med generell viten om lyd og persepsjon. Målinger må alltid være relatert til dette og det er det også når vi snakker om lyd.
    Tar man avstand fra denne viten, så beveger man se også vekk ifra generell kunnskap og logikk. Man blir utelukkende sin egen viten. Og da er det som jeg tidligere påpekte ingen grunnlag for debatt. Verdensynet er radikalt forskjellig.

Eksempel: Studier viser at kanselleringer i bassområdet er negativt. "Jeg har diper og synes det låter bra totalt sett alikevel. Ergo kan ikke kanselleringen være negativt eller går ikke ut over lytteopplevelsen."
    Orso,

Sier du at de som ikke er opptatt av målinger og i stedet koser seg med musikk med den lyden de selv synes er bra fra det anlegget de har satt sammen vha av egen sanseorganer og smak ikke er relevante eller vellkomne her fordi dette ikke er relevant i forhold til et eller annet verdenssyn?

Mvh
    Roysen

Todd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Antall liker
    46
    Skulle gjerne sett at noen av kabelfolket satte ord på hva en slik strømkabel kan gjøre med musikken. Altså hva er den opplevde forskjellen av å gå fra bra nok til en helt sjuk priset strømkabel??

Fant dette sitatet fra en review på nett:
    "Plugging in the Odin power cord from the wall socket to the PS Audio PPP. Wow! A huge soundstage, tons of details and nuances, transparence and openness. The definition is so much better all over frequency range. From top to buttom."

Ikke verst av en strømkabel.

R

Roysen

Gjest
    "Bra nok" - hva er det? Tror du bør begynne der.

Mvh
    Roysen

BURMESTER BOB

Medlem
    Ble medlem
    19.07.2012
    Antall liker
    10

Mvh
    Roysen
    Krydder på maten ja - god analogi der, og vi snakker i så fall safran og trøfler ref. de priser som her diskuteres. Problemet er vel ikke teknikk, forbedringer og prinsipper rundt kabler per se, men det sølde faktum at en relativt stor prosentandel av oss vanlige dødelige som synes vi har (og med rette) vært fælt så flinke med nøysom sparing og fornuftige disposisjoner klart å sette sammen et hyfsat anlegg til 2-300.000 over en periode på noen år så blir tutet fulle med at en strømkabel BRUKT til 55.000 er relevant fornuft. Det ER nemlig ikke relevant fornuft for andre enn de som er involvert i salgets diverse ledd, og for de som MÅ ha ting med størst prislapp og evner/vil betale det lappen sier uansett. Dette er en del av industrien som selvsagt lever, og lever sitt eget liv, plager ikke meg men konseptet må ses på med helt andre øyne enn de rasjonelle. Loven om kost/nytteverdi som avtar bratt i den dyre enden av skalaen gjelder her som for alt annet. Så kan man selvsagt spørre seg om hva nattesøvnen til de som bare MÅ HA er verdt - kanskje slike artikler blir rent ut av gunstige sett med slike øyne...

Hva min egen nattesøvn angår har jeg helt andre metoder for å sikre akkurat den..:cool:

R

Roysen

Gjest

Mvh
    Roysen
    Krydder på maten ja - god analogi der, og vi snakker i så fall safran og trøfler ref. de priser som her diskuteres. Problemet er vel ikke teknikk, forbedringer og prinsipper rundt kabler per se, men det sølde faktum at en relativt stor prosentandel av oss vanlige dødelige som synes vi har (og med rette) vært fælt så flinke med nøysom sparing og fornuftige disposisjoner klart å sette sammen et hyfsat anlegg til 2-300.000 over en periode på noen år så blir tutet fulle med at en strømkabel BRUKT til 55.000 er relevant fornuft. Det ER nemlig ikke relevant fornuft for andre enn de som er involvert i salgets diverse ledd, og for de som MÅ ha ting med størst prislapp og evner/vil betale det lappen sier uansett. Dette er en del av industrien som selvsagt lever, og lever sitt eget liv, plager ikke meg men konseptet må ses på med helt andre øyne enn de rasjonelle. Loven om kost/nytteverdi som avtar bratt i den dyre enden av skalaen gjelder her som for alt annet. Så kan man selvsagt spørre seg om hva nattesøvnen til de som bare MÅ HA er verdt - kanskje slike artikler blir rent ut av gunstige sett med slike øyne...

Hva min egen nattesøvn angår har jeg helt andre metoder for å sikre akkurat den..:cool:
    Nå bør du trå varsomt. Mener du at siden du har brukt noen år på spare deg frem til et anlegg av en gitt pris og ikke synes at en slik kabel er verdt prisen for deg - at alle andre også skal ha ditt verdisyn. Det finnes vel ikke noe som er så subjektivt som den individuelle betydningen av verdi. Jeg tror nok du bør holde deg til at du synes at det ikke er verdt pengene for deg. At det finnes folk der ute som har annet verdisyn eller ressurser kan da vel ikke provosere. I så fall er det mye annet som bør provosere mer enn en skarve kabel til 55K. Provoserer det at andre har dyrere biler som det påstås er bedre enn din også?

Det er imidlertid en iboende svakhet i den norske folkesjela at man blir provosert over slikt. Jante kalles det visst. Et typisk norsk fenomen.

Mvh
    Roysen

Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.878
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    396
    Merkelig at dere ikke bruker tiden på musikklytting når kablene deres "låter" så bra istedet for å bruke tiden på å argumentere for noe som ikke lar seg bevise her?

R

Roysen

Gjest

Hadde jeg hatt råd så hadde jeg kjøpt den.
    Er ikke i tvil om at den hadde løftet NAD forsterkeren min opp til Burmester nivå
    Denne har jeg litt lyst til å kommentere. Dette er en kommentar som går igjen. I et forsøk på å være spydig legger man inn en kommentar der man på den ene siden forsøker å påpeke at det er de aktive komponentene som betyr noe og at kabler aldri vil kunne gjør de aktive komponentene til noe annet enn det de er.

Det disse personene glemmer er at man ikke lytter til en og en komponent. Man lytter til en helhetlig synergi av alle de aktive komponentene og kablene som fører lyden fra kilden til forrsterkeren ut gjennom høytalerne via rommet og til lytteren. Så selv om kablene aldri kan gjøre en NAD forsterker til en Burmester forsterker vil den selvsagt innvirke på den totale lydoplevelsen. Ingen lytter bare til forsterkeren. Det man i så fall hører er i beste fall stillhet og i værste fall brum. Ikke spesielt givende spørr du meg.

Mvh
    Roysen

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg er ikke det spor forbauset over at sensuriveren er voldsom og at det klør i fingrene etter stenging, forbud og det som verre er.

new clothes.jpeg

Det som ikke er tillatt er å linke til annonser, av den grunn at når de fjernes sitter man igjen med en død link og tråden blir irrelevant i ettertid. Et screenshot av hva man snakker om derimot er stikk motsatt, og helt uproblematisk. Det gjør at tråden beholder sin relevans lenge etter at produktet er solgt. Og med all denne publisiteten står vel kundene i kø for å sloss om ledningen.

BURMESTER BOB

Medlem
    Ble medlem
    19.07.2012
    Antall liker
    10

Mvh
    Roysen

Nå bør du trå varsomt. Mener du at siden du har brukt noen år på spare deg frem til et anlegg av en gitt pris og ikke synes at en slik kabel er verdt prisen for deg - at alle andre også skal ha ditt verdisyn. Det finnes vel ikke noe som er så subjektivt som den individuelle betydningen av verdi. Jeg tror nok du bør holde deg til at du synes at det ikke er verdt pengene for deg. At det finnes folk der ute som har annet verdisyn eller ressurser kan da vel ikke provosere. I så fall er det mye annet som bør provosere mer enn en skarve kabel til 55K. Provoserer det at andre har dyrere biler som det påstås er bedre enn din også?

Det er imidlertid en iboende svakhet i den norske folkesjela at man blir provosert over slikt. Jante kalles det visst. Et typisk norsk fenomen.

Mvh
    Roysen
    Trår akkurat slik jeg vil - og du misforstår totalt. Ser du ikke hva jeg skriver??? Det er helt i orden for meg at noen vil bruke slike summer på strømkabler - og deri ligger nettopp mitt verdisyn. Det er hver manns sak hva han vil bruke hvilke penger til - skulle bare mangle. Biler er forøvrig ikke en del av denne diskusjonen og har heller ikke noe særlig relevante elementer ref. pris. Jeg personlig blir ikke provosert i det hele tatt. Men i motsetning til deg så forstår jeg alle ANDRE som blir provosert - enten grunnen er beløpene involvert eller pris/ytelse.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1

Dette likte jeg å lese:)

Noen er flinkere enn andre til å fortelle folk hva de hører og han du referer til her (vi er mange som vet hvem han er) er rene predikanten.

Han er ikke aleine, men det aller verste jeg vet er demonstratører som skal hjelpe folk med hva de hører (bør høre) snakk om pisspreik.
    Jeg var på en demo i en HiFiforetning i Oslo vest for mange år siden, hvor de (representanter fra produsenten) demonstrerte 3 forsterkerier av samme merke bare med indre forbedrede oppgraderinger/kretser e.l.
    Hele demoen bar preg av fenomenet at vi skulle fortelles/manipuleres til å høre forskjell (som sikkert kunne være der), jeg hadde allerede da blitt skeptisk og fulgte godt med.
    HT.kablene ble flyttet mellom forsterkerne alt var ellers likt, jeg fikk da obeservert at demonstratøren i det han gikk fra anlegget og bak i rommet etter kabelskiftet skrudde opp volumet med fjernkontrollen.........svært godt kamfulert, men det var tall på displayet som viste at volumet ble økt.
    Jeg og en til hadde lagt merke til det samme og vi tok det opp, litt flau måtte vedkommende bare innrømme at det ble gjort, men forklaringen var at det var for å hjelpe til å høre forskjellen:cool: Hva gir du meg..................... resten av besøket var for min del negativ og jeg har ikke vært der siden.
    Anlegget sto på sideveggen og HT rett frem.

Når folk skal fortelle meg at det er forskjell, så blir jeg svært skeptisk, om de så eventuelt forteller hva som er hørbar forskjell/hva en bør prøve å få med seg, så er det et lite hakk formildende, men helst ikke.

Lignende har jeg opplevd noen ganger, men heldigvis ikke alt for ofte, sett da bort fra han som snakker folk inn i drømmeland angående kabler.
    Jeg orker ikke en gang å gå inn i de lokalene han eventuelt har sitt show, jeg kjenner at jeg blir lett småagressiv:eek:

Strømkabel til villedende 100K........................jeg trodde ikke det skulle være mulig å få solgt noe slikt til "oppegående" folk som eventuelt i tillegg kunne være i stand til å trykke pengene sine sjøl.
    Nå er det sannsynligvis heller ikke mulig, så jeg tipper at her er det lagt inn et svært godt prutningsmonn, som selv etter prutting gir svært god fortjeneste.

Så for kort tid siden først et par med Bertam HT.kabler til salgs for ca. 1/5 +/- del av nypris (dokumentarbar) nypris var vel 125K +/-
    Tror den ble tilbudt for under 1/5 etter en tid, så ble den borte så dukket det opp fra samme selger 2 par av samme og da for 1/10 del av nypris.
    Dette med forbehold om at jeg husker rett.
    Nå er de kanskje solgt, men lettsolgte var de ikke selv for en sterkt redusert pris, som imo ikke er annet enn en på rett vei rett pris og knapt nok det.

Jeg tror dette viser at flere og flere er i ferd med å forstå at div. kabler ikke er verdt de imo helt vannvittige prisen som i blant blir forlangt.
    Noen bruker lengre tid enn andre på å se dette, andre ønsker kanskje ikke å se det da prisen for sin egen del overbeviser dem om at kvaliteten på hva de gjør med lyden............ koster det det koster.

Egentlig helt greit for meg at andre bidrar med å holde liv i en bransje (tenker da på de som driver med salg av produkter innefor HIFI) som sikkert merker at det ikke nødvendigvis er en dans på roser, ved å kjøpe overprisede kabler.

Fint for de fleste at det er butikker som kan vise og selge og demonstrere utstyr, så jeg retter en takk til de som kanskje i noen grad er redningsmennene
    her :cool:

Mitt bidrag i så henseende har i noen grad funnet sted, men det begynner å bli noen år siden og selv da var de aldri på fantasinivåer.

Akkurat strømkabel er jo det jeg mener kan gjøres svært godt på en billig måte, min 2 siste kostet meg 6-700 pr. stykk nye og med furutech kontakter og skjermet kabel.

Det er deilig å ha blitt kvitt troen på at ikke disse holder mål, at det er helt andre steder de (lett) hørbare forskjellene kan vekkes til live.

For meg er det ubegripelig at noen slenger ut 50 til 100K, på noe som høyst sannsynlig kun er innbillt forskjell (kun min mening og det må være lov så lenge det kun forefinnes en påstand og ikke bevis), sammenlignet med noe som koster 10 til 30 parten, og det uten forgylling og diamanter.

Men prestisjen skal en jo selvfølgelig ikke se bort i fra, for noen er det verdt det.

Litt tilbake til de nevnte Bertrams kablene, så snakket jeg med han på en messe for noen år siden, og da fikk jeg til svar at han knapt regnet med å selge disse i Skandinavia/Europa og at markedet var Asia/Russland og slike steder med en god del vanvittig rike folk og flere svært godt bemidlede.
    At så en og annen her på disse breddegrader blar opp etter 50 % + rabatt, er sikkert helt greit det også pen fortjeneste blir det nok uansett.

Bilde av en utstillers kabelutvalg på Münchenmessa i fjor, de var fra Tyrkia.
    Stort utvalg og noen av kablene her har jo noe av det samme prinsippet som bertram sine (tvinnet sølv eller kobber) 93100 er flere ledere lagt ved siden av hverandre, men det går sikkert an å tvinne de rundt hverandre i stedet og få de inn i en tykkere PVC rør, ikke vet jeg men det er heller ikke poenget.
    Poenget er at denne konstruksjonen sikkert kan bestilles fra flere steder og til det jeg bestemt mener å huske var i en helt annen prisliga.
    Kabel.jpg

Men strømkabler...............................................kan da funke mer enn godt nok til annet enn slike fantasipriser, men det dreier seg kanskje om annet:cool:

Mvh.KW

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1

De er liten tvil om at kabler er finpuss. Det er det aller siste du må tilpasse for å skape synergien som klemmer ut det aller siste av godlyd fra anlegget. Dersom du ikke er 100% fornøyd med det anlegget gir deg, er det åpenbart at pengene er bedre anvendt på annet enn dyre kabler. Er du derimot 100% fornøyd og ikke ønsker å endre på komponentene dine kan kabeltilpasning være det som bringer deg helt i mål.

Jeg tror at det er dette som demrer for folk når de ikke er så oppatt av kabler. Jeg har selv ikke lagt særlig vekt på kabler en stund og brukt signalkabler jeg har kjøpt på Elkjøp i en periode. Det betyr imidlertid ikke at det ikke er noe å hente på kalber. Det betyr bare at man bør få det andre på plass først. Så kan man finpusse med kablene til slutt. Det er som krydder på maten.

Mvh
    Roysen
    Visst ein er 100% fornøyd med lyden kan da ikkje ein kabel føre til at du blir meir fornøyd?
    100% er maks uansett.
    Dessuten hevder du at kabler er siste finpuss,så i et innlegg litt seinere, hevder du at du mfl,høyrte tydleg forskjell mellom kabler i ditt oppsett.
    Henger ikkje på greip det eg leser.

Mvh.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Vel, det finnes slike bøker med "forvridde bilder" som man skal glane på uten å fokusere, og etter hvert kommer det frem et 3D- bilde. Noen får ikke til å se dette.
    Det finnes de som får hodepine av å se 3D- filmer på kino, og det er visst en prosentsats av befolkningen som rett og slett ikke klarer å tolke synsinntrykkene riktig slik at 3D- bildene fremtrer.
    De er forøvrig de som er helt analfabet på enkelte fagområder, det er for eksempel de som aldri klarer å forstå symbolsk matte, selv om de prøver ganske hardt.
    Det er de som er klossete i sport, her er det vel litt koordinering av kroppsbevegelser som skorter.
    OSV OSV

Og så er det de som ikke hører forskjell på kabler.

Jeg har en god del erfaring med signalkabler og høyttalerkabler, og har også benyttet veldig oppløst utstyr under disse forsøkene. Når man lever med og er vant med slikt utstyr, så er det en veldig umiddelbar forandring ved å bytte til (signifikant) bedre kabel (fra noe tilfeldig rask). Skjønner ikke dette skal være så vanskelig for noen. De må skaffe seg bra nok UTSTYR før de konkluderer med at de selv har begrensninger eller at kabler bare er tull, eller hva de nå vil konkludere med.

R

Roysen

Gjest
    Merkelig at dere ikke bruker tiden på musikklytting når kablene deres "låter" så bra istedet for å bruke tiden på å argumentere for noe som ikke lar seg bevise her?
    ...men å benytte tilden på HFS når man er på jobben er vel tillatt? ;)

Mvh
    Roy O. hagen

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.229
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Den nye high-speed-tråden med forsvar av egne valg og masse følelser. DET liker vi å lese....[nope]

R

Roysen

Gjest
    Jeg er ikke det spor forbauset over at sensuriveren er voldsom og at det klør i fingrene etter stenging, forbud og det som verre er.

Vis vedlegget 150411

Det som ikke er tillatt er å linke til annonser, av den grunn at når de fjernes sitter man igjen med en død link og tråden blir irrelevant i ettertid. Et screenshot av hva man snakker om derimot er stikk motsatt, og helt uproblematisk. Det gjør at tråden beholder sin relevans lenge etter at produktet er solgt. Og med all denne publisiteten står vel kundene i kø for å sloss om ledningen.
    Som jeg skrev har jeg ikke noe i mot innlegget. Det kan gjerne stå der for min del. Det er dog et regelbrudd - ikke sant?

Mvh
    Roysen

R

Roysen

Gjest
    Den nye high-speed-tråden med forsvar av egne valg og masse følelser. DET liker vi å lese....[nope]
    Forsvaring av egne valg? Gratulerer med bestemannsprisen i dag. Snakk om å lese debatten slik at den passer egne synspunkter.

Mvh
    Roysen

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg er også enig i at folk må få bruke penger på hva de vil. Jeg har brukt mer penger på vinyl i år enn hva den ledningsstumpen koster, og det er ihvertfall sinnsykt, eller?
    Men når det gjelder slike kabler er det viktig å se etter treklossen, mener nå jeg.

Sist redigert:
    R

Roysen

Gjest

De er liten tvil om at kabler er finpuss. Det er det aller siste du må tilpasse for å skape synergien som klemmer ut det aller siste av godlyd fra anlegget. Dersom du ikke er 100% fornøyd med det anlegget gir deg, er det åpenbart at pengene er bedre anvendt på annet enn dyre kabler. Er du derimot 100% fornøyd og ikke ønsker å endre på komponentene dine kan kabeltilpasning være det som bringer deg helt i mål.

Jeg tror at det er dette som demrer for folk når de ikke er så oppatt av kabler. Jeg har selv ikke lagt særlig vekt på kabler en stund og brukt signalkabler jeg har kjøpt på Elkjøp i en periode. Det betyr imidlertid ikke at det ikke er noe å hente på kalber. Det betyr bare at man bør få det andre på plass først. Så kan man finpusse med kablene til slutt. Det er som krydder på maten.

Mvh
    Roysen
    Visst ein er 100% fornøyd med lyden kan da ikkje ein kabel føre til at du blir meir fornøyd?
    100% er maks uansett.
    Dessuten hevder du at kabler er siste finpuss,så i et innlegg litt seinere, hevder du at du mfl,høyrte tydleg forskjell mellom kabler i ditt oppsett.
    Henger ikkje på greip det eg leser.

Mvh.
    Selvsagt kan man være 100% fornøyd dersom man ikke vet eller tror det kan bli bedre. Dette er helt uavhengig om det faktisk kan bli bedre eller ikke. Forøvrig skrev jeg vel at grunnen til at man burde finpusse kabler når man først er 100% fornøyd er fordi man får mer for pengene ved å bruke de på aktive komponenter. Jeg sa ikke at man ikke kunne høre forskjell på kabler før man er 100% fornøyd. Altså (for de med problemer med å lese) - bruk pengene på aktive kompoenenter til du er fornøyd. Så kan du finusse med kabler.

Mvh
    Roysen

Sist redigert:

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.229
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Forsvaring av egne valg? Gratulerer med bestemannsprisen i dag. Snakk om å lese debatten slik at den passer egne synspunkter.

Mvh
    Roysen
    Enda en kabeldebatttråd, tenkte jeg - og fikk rett. Bare grums og forsvar av egne valg og en ekstase av verbale følelsesutbrudd. Totalt unyttig IMHO.
    Takk for bestemannsprisen! ;-)

danelectro

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.08.2010
    Antall liker
    1.302
    Kan man ikke bare sende en liten delegasjon av troende og ikketroende på en miniturnè til Roysen, lars_erik og Kule-Trygve, som vel er blandt de mest profilerte troende her, og la de ta en liten blindtest i sitt eget hjemmemiljø på eget anlegg. Med kabler de har testet før, og hørt forskjell på. Burde være interessant for begge sider.

R

Roysen

Gjest

Mvh
    Roysen

Mvh
    Roysen
    Trår akkurat slik jeg vil - og du misforstår totalt. Ser du ikke hva jeg skriver Det er helt i orden for meg at noen vil bruke slike summer på strømkabler - og deri ligger nettopp mitt verdisyn. Det er hver manns sak hva han vil bruke hvilke penger til - skulle bare mangle. Biler er forøvrig ikke en del av denne diskusjonen og har heller ikke noe særlig relevante elementer ref. pris. Jeg personlig blir ikke provosert i det hele tatt. Men i motsetning til deg så forstår jeg alle ANDRE som blir provosert - enten grunnen er beløpene involvert eller pris/ytelse.
    Det er jo flott dersom det var det du nå skriver du egentlig mente. Det du imidlertid faktisk skrev var jo dette (som vanskelig kan tolkes på så mange måter):

"Problemet er vel ikke teknikk, forbedringer og prinsipper rundt kabler per se, men det sølde faktum at en relativt stor prosentandel av oss vanlige dødelige som synes vi har (og med rette) vært fælt så flinke med nøysom sparing og fornuftige disposisjoner klart å sette sammen et hyfsat anlegg til 2-300.000 over en periode på noen år så blir tutet fulle med at en strømkabel BRUKT til 55.000 er relevant fornuft. Det ER nemlig ikke relevant fornuft for andre enn de som er involvert i salgets diverse ledd, og for de som MÅ ha ting med størst prislapp og evner/vil betale det lappen sier uansett."

Du skriver ikke noe om at folk som synes kablene er verdt prisen og deres egenskaper må få lov til det. Det du skriver er faktisk at det er helt andre motiverende faktorer som ligger til grunn for at folk kjøper slike kabler. Det faller nøyaktig inn under samme kategori - manglende forståelse for individuelt verdisyn og individuelle ressurser. Når det provoserer finnes det en definisjon på det, som jeg også nevnte.

Mvh
    Roysen

R

Roysen

Gjest
    Kan man ikke bare sende en liten delegasjon av troende og ikketroende på en miniturnè til Roysen, lars_erik og Kule-Trygve, som vel er blandt de mest profilerte troende her, og la de ta en liten blindtest i sitt eget hjemmemiljø på eget anlegg. Med kabler de har testet før, og hørt forskjell på. Burde være interessant for begge sider.
    Det kunne sikkert vært veldig interessant - for de "blindtest troende".

Mvh
    Roysen

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.428
    Torget vurderinger
    12
    Jeg aksepterer helt og fullt alle som ikke hører forskjell/ikke vil høre forskjell/ikke vil bruker særlig penger på kabler/av noen som helst grunn ikke synes kabler fortjener den oppmerksomhet (og dertil hørende prislapp?) de får i markedet.

Det jeg IKKE aksepterer er mer eller mindre fantasifull raljering over temaet og de produkter/løsninger/priser som finnes på markedet. Ikke har det nyhetens interesse lenger, ikke har det noen nytteverdi, ikke er det morsomt.

Eller kanskje jeg bare skal slutte å lese/reagere på slike tråder ;). Da mister fantene sin injurierende kraft og det er vel nettopp det man ikke ønsker.

Konklusjon:
    Jeg oppfordrer herved alle som lar seg provosere av kabeljantefantene til ikke å skrive ett ord om det så slipper vi enda en ørkesløs tråd med resirkulerte holdninger, slik som jeg demonstrerer nå ....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn