Mer tråden for å rakke ned på noe de ikke har den minste peiling på. Som så ofte før her inne. Men dyrt, ja!
Men det har selvsagt du? Ja, jeg så at du skrev at du hadde hørt den. Men hva fortalte det deg, ut over at akkurat der, i den lyttesituasjonen du var i, og med full kjennskap om at dette var et dyrt produkt fra en leverandør du har stor tro på og har investert masse penger i; hva fortalt det deg?
Eller sagt på en annen måte; kan du overbevise oss om at den hadde gjort samme inntrykk i en lyttesituasjon der du ikke visste hva du lyttet på, og at det du da hørte, hadde relevans for oss?
Det er nøkkelspørsmålet de må kunne svare på når du hevder å ha peiling på dette produktet. Hva ørene og hodet ditt fortalte
deg, der og da, er sørgelig irrelevant uten mer informasjon.
Det er pussig og sørgelig hvordan forsøk på å anvende kunnskap og metodikk på evaluering av HiFi produkter systematisk av deg (i mange tråder) blir kalt "nedrakking av produkter av folk som ikke vet hva de snakker om", mens din opphaussing av dyre produkter basert på dine lytteinntrykk (uten forsøk på å fortelle mer om omstendigheter og metodikk bak lytteinntrykkene) automatisk blir opphøyet til evige sannheter.
Det er mange kompetanserike personer på sentralen med stor erfaring på dyrt utstyr som makter å komme med strukturerte og innsiktsfulle kommentarer på subjektive lytteinntrykk av dyrt utstyr på en måte som det faktisk går an å lære noe av - du er dessverre ikke en av de. Du kunne jo starte med å fortelle noe om når du hørte de, på hvilket utstyr, hva dere sammenlignet med, om dere gjorde deler av lyttingen blindt eller ikke, og prøve å beskrive forskjellene. Er det noe jeg har lært opp gjennom årene, selv om jeg aldri har vært manisk opptatt av ekstremt dyrt utstyr, så er det hvor lett det er å bli lurt av overfladiske lytteinntrykk, og hvor vanskelig det av og til er å gjenskape inntrykkene i andre situasjoner.
Det betyr ikke at subjektive lytteinntrykk alltid er feil, særlig ikke blant erfarne lyttere, og det betyr selvsagt heller ikke at alt utstyr lyder likt. Men av og til lyder det likevel mer likt enn det jeg lurer meg selv til å tro. Men det er selvsagt bare meg. Men nettkabler til 55.000 basert på å satse på at det ikke også gjelder deg, tror jeg de færreste våger.