Er dette lureri eller virker det ?

B

brand-x

Gjest
"Placebo" i form av koner etc. under drivverk, forsterkere eller høyttalere som har naturstridig effekt med lydforbedrende potensiale som resultat. Jeg kunne nevnt flere "påfunn" med lignende effekt. Har i det siste sett flere tråder med dette som tema, og med tanke på hvor mye det meste av disse koster er det betenkelig att man ikke tenker litt rasjonelt over hvilken effekt disse passive komponenter i virkeligheten har. Hvorfor sier jeg det ? Jo fordi: De fleste av disse produktene er produsert i materialer som er tiltenkt en helt annen funksjon bla. formel 1 og romfartsndustri. Disse materialene har ikke evne til å koble fri resonanser eller annen reduserende funksjon som gagner hifi komponenter. Her må forstås den virkelige verden våre hifi produkter lever i. Ingen, overhodet ingen har en komponent med så mye bevegelse at en kone kan ommgjøre bevegelse-energi om til varme. All kobling mellom komponent og underlag som ikke absorberer har IKKe lydforbedrende effekt. Metall f.eks det være seg titan eller aluminium har ikke tilstrekkelig absorberingsevne til dette formålet. Hvis det derimot hadde vært snakk om så mye kraft att materialet ble deformert hadde det muligens kunne hatt den virkning det påståelig skal ha. En høyttaler er den komponenten som setter mest energi i sving så for presisjonens skyld bør den bevege seg minst mulig, men hvis den kobles til underlaget vil den trykke all energien korteste veien ned slik att uønskede resonanser vil fremstå, dette gjelder spesielt hvis underlaget er parkett eller lignende.
En cd-spiller f.eks. Her vil støy fra drivverk krype i chassiet og ned bena for så å kobles til underlaget. Har sett flere tips om å snu koner med spissen opp i chassiet, konsekvensen ved slik bruk er total tilbakekobling av resonanser og forverring. Det er så utrolig mange variabler som spiller inn her att jeg kan ikke nevne alle. Mye av disse produkter som tilbys har ingen positiv effekt overhodet men det ser flott ut og koster veldig mye penger. Så med tanke på prisen og utformingen er det mange som blir forledet til å tro att det må virke. De virker, men IKKE som avkobling.
Til de som mener lyden blir mere frigjort i form av bedre oppløsning og større ro, jeg tror dere men det har ingenting med ovennevnte materialer eller utforming å gjøre.

mvh
brand-x
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.958
Antall liker
4.397
Jeg tror mye av dette dreier seg om: S-T-Y-L-I-N-G
 

x250

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2006
Innlegg
758
Antall liker
12
Sted
porsgrunn
de har et med de tingene du lurer på tro det eller ei men de virker drt er til med forkjell på aluminium å titan men de er mye dyrere en aluminium husker ikke pris men prøv de skal du høre
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.559
Antall liker
1.183
Hva med å tweake musikksamlingen med tilsvarende sum istedetfor? ;)
 
T

Thomas_Lutro

Gjest
Det er snart vår, så jeg tar sjansen på å miste all audiofilkred:



Denne titanramma koster SEK 9295,- hos cyclecomponents.



For 4 slike i titan må du ut med NOK 4500,- hos OHC.
8 stk. blir altså litt dyrere enn sykkelramma.

Om det virker eller ikke, er bare en side av saken. Lurt blir dere uansett.
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Om det fungerer eller ei, kommer riktignok mer av underlaget, en av selve tweaket, om man kan si det slik. Bruker selv Cones i metall på effekttrinnene som desverre står på gulvet som er av tre og belagt med vinylbelegg. Resultatet er mer definisjon i bass med de forbedringene dette gjør ellers i lydbildet. Fornyød jeg og mange kronene ble det heller ikke.....
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.453
Antall liker
2.677
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Mulig at ikke alt funker like bra, men merket overraskende stor forskjell igang jeg "testet" å fjerne slakterblokka&vibrapods fra drivverket. Spesielt bass'n endret helt karakter (mistet sådann). Det ble normalt igjen etter at blokk&pods ble satt tilbake...
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
"Placebo" i form av koner etc. under drivverk, forsterkere eller høyttalere som har naturstridig effekt med lydforbedrende potensiale som resultat. Jeg kunne nevnt flere "påfunn" med lignende effekt. Har i det siste sett flere tråder med dette som tema, og med tanke på hvor mye det meste av disse koster er det betenkelig att man ikke tenker litt rasjonelt over hvilken effekt disse passive komponenter i virkeligheten har. Hvorfor sier jeg det ? Jo fordi: De fleste av disse produktene er produsert i materialer som er tiltenkt en helt annen funksjon bla. formel 1 og romfartsndustri. Disse materialene har ikke evne til å koble fri resonanser eller annen reduserende funksjon som gagner hifi komponenter. Her må forstås den virkelige verden våre hifi produkter lever i. Ingen, overhodet ingen har en komponent med så mye bevegelse at en kone kan ommgjøre bevegelse-energi om til varme. All kobling mellom komponent og underlag som ikke absorberer har IKKe lydforbedrende effekt. Metall f.eks det være seg titan eller aluminium har ikke tilstrekkelig absorberingsevne til dette formålet. Hvis det derimot hadde vært snakk om så mye kraft att materialet ble deformert hadde det muligens kunne hatt den virkning det påståelig skal ha. En høyttaler er den komponenten som setter mest energi i sving så for presisjonens skyld bør den bevege seg minst mulig, men hvis den kobles til underlaget vil den trykke all energien korteste veien ned slik att uønskede resonanser vil fremstå, dette gjelder spesielt hvis underlaget er parkett eller lignende.
En cd-spiller f.eks. Her vil støy fra drivverk krype i chassiet og ned bena for så å kobles til underlaget. Har sett flere tips om å snu koner med spissen opp i chassiet, konsekvensen ved slik bruk er total tilbakekobling av resonanser og forverring. Det er så utrolig mange variabler som spiller inn her att jeg kan ikke nevne alle. Mye av disse produkter som tilbys har ingen positiv effekt overhodet men det ser flott ut og koster veldig mye penger. Så med tanke på prisen og utformingen er det mange som blir forledet til å tro att det må virke. De virker, men IKKE som avkobling.
Til de som mener lyden blir mere frigjort i form av bedre oppløsning og større ro, jeg tror dere men det har ingenting med ovennevnte materialer eller utforming å gjøre.

mvh
brand-x

4 stk telys beholdere..ta ut telyset, fylle de opp med silikon, la det tørke,fjerne skallet, vips 4 stk dempeføtter til den nette sum av nesten ingenting..
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.427
Antall liker
1.142
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Alt virker! Eller rettere sagt, lyden endres!
Blir det nødvendigvis bedre??
 

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
Jeg har mindre og mindre tro på de små triks. Bruker Biltema signal kabler (150 kr) og har på lager ligende AudioQuest, Nordost, Van den Hul som tilsammen koster ca 20000 kr. Sykt
 

gunni2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
117
Antall liker
0
Bruker Aures CD mat . Og dette har faktisk en god effekt hos meg . Egentlig litt utrolig . Ser ut som en gammel Floppy Disk (tror dette er navnet) og mener at dette roer ned og gjør lyden klarere.
 

Raist

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.09.2004
Innlegg
784
Antall liker
29
Sted
Setesdal
Det er snart vår, så jeg tar sjansen på å miste all audiofilkred:



Denne titanramma koster SEK 9295,- hos cyclecomponents.



For 4 slike i titan må du ut med NOK 4500,- hos OHC.
8 stk. blir altså litt dyrere enn sykkelramma.

Om det virker eller ikke, er bare en side av saken. Lurt blir dere uansett.
Ok, måtte bare :)
Denne saken i titan fungerer bra i "mitt oppsett"!
 
S

slowmotion

Gjest
Lurer på om dette er et etterheng fra den tiden da alle drev og dilla
med platespillere. ( OK, jeg driver på ennå ;) ).
På en platespiller har alt du gjør betyding for lyden,
i ofte uforholdsmessig stor grad, siden en platespiller er
et mekanisk apparat.
Det er likevel greit å tenke over hva man gjør.

Klart at noen prøver å tjene penger på å innbille folk at det
hjelper på lyden med dill og dall under forsterkerne også.


;)
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
"Placebo" i form av koner etc. under drivverk, forsterkere eller høyttalere som har naturstridig effekt med lydforbedrende potensiale som resultat. Jeg kunne nevnt flere "påfunn" med lignende effekt. Har i det siste sett flere tråder med dette som tema, og med tanke på hvor mye det meste av disse koster er det betenkelig att man ikke tenker litt rasjonelt over hvilken effekt disse passive komponenter i virkeligheten har. Hvorfor sier jeg det ? Jo fordi: De fleste av disse produktene er produsert i materialer som er tiltenkt en helt annen funksjon bla. formel 1 og romfartsndustri. Disse materialene har ikke evne til å koble fri resonanser eller annen reduserende funksjon som gagner hifi komponenter. Her må forstås den virkelige verden våre hifi produkter lever i. Ingen, overhodet ingen har en komponent med så mye bevegelse at en kone kan ommgjøre bevegelse-energi om til varme. All kobling mellom komponent og underlag som ikke absorberer har IKKe lydforbedrende effekt. Metall f.eks det være seg titan eller aluminium har ikke tilstrekkelig absorberingsevne til dette formålet. Hvis det derimot hadde vært snakk om så mye kraft att materialet ble deformert hadde det muligens kunne hatt den virkning det påståelig skal ha. En høyttaler er den komponenten som setter mest energi i sving så for presisjonens skyld bør den bevege seg minst mulig, men hvis den kobles til underlaget vil den trykke all energien korteste veien ned slik att uønskede resonanser vil fremstå, dette gjelder spesielt hvis underlaget er parkett eller lignende.
En cd-spiller f.eks. Her vil støy fra drivverk krype i chassiet og ned bena for så å kobles til underlaget. Har sett flere tips om å snu koner med spissen opp i chassiet, konsekvensen ved slik bruk er total tilbakekobling av resonanser og forverring. Det er så utrolig mange variabler som spiller inn her att jeg kan ikke nevne alle. Mye av disse produkter som tilbys har ingen positiv effekt overhodet men det ser flott ut og koster veldig mye penger. Så med tanke på prisen og utformingen er det mange som blir forledet til å tro att det må virke. De virker, men IKKE som avkobling.
Til de som mener lyden blir mere frigjort i form av bedre oppløsning og større ro, jeg tror dere men det har ingenting med ovennevnte materialer eller utforming å gjøre.

mvh
brand-x
Det kan jo tenkes at disse tunge metallbitene, når plassert på riktige steder, reduserer ramlingen i tynt blikk og plastikk når man spiller musikk?
Er det dét hi-fi folket mener med lydforbedring - på samme måte som når man bytter ut hifi racket for å få bedre lyd? Kan jo tenkes det - at det rett og slett er så enkelt, men ingen har visst at det er ramling og jalling i tynne chassis og slarkete høyttalerstativer...
 

Nettbrum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.10.2004
Innlegg
101
Antall liker
0
Innrømmer gjerne at jeg har Pulsarpoints under mine komponenter(ikke de i Titan).
Hadde aldrig prøvd tweaking før jeg fikk besøk av en som hadde med disse slik at jeg kunne prøve. Dette ble kjøpt inn hos meg fordi jeg hadde utbytte av det(les bedre lyd)
Holfi Stabilazor bruker jeg til Cd`ene. Dette forbedret ting hos meg til det bedre. Tightere bass, bedre holografi. Kan ikke forklare hvorfor, men det funker ihvertfall.


Har forøvrig ikke spesiellt tynnt stål eller plastikk i mitt oppsett. Ei heller skranglete høyttalerstativer :)
Måtte bare få sagt det...
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Lurer på om dette er et etterheng fra den tiden da alle drev og dilla
med platespillere. ( OK, jeg driver på ennå ;) ).
På en platespiller har alt du gjør betyding for lyden,
i ofte uforholdsmessig stor grad, siden en platespiller er
et mekanisk apparat.
Det er likevel greit å tenke over hva man gjør.

Klart at noen prøver å tjene penger på å innbille folk at det
hjelper på lyden med dill og dall under forsterkerne også.


;)
Jeg tenker det samme. Det virker som at folk tror at CD-spillere eller MP3-spillere blir like mye påvirket av de samme kurene platespilleren en gang fikk (Eller ennå får). På samme måte med rør. Tror folk at transistorer og digitale kretser blir like mye påvirket av mekanisk påkjenning som det rør gjør?

Vidar
 
B

brand-x

Gjest
Selv om det ikke er noen sammenligning forøvrig kan man jo prøve å feste konvensjonelle koner under bena og ta seg en løpetur rundt kvartalet for så å bytte til gummi/sorbothane hvis bena har overlevd den første turen, så vet man jo hva som redusere/absorberer mest. jeg tviler på det er noen som finner førstnevnte best. Att en rørforsterker kan profittere på absorberende underlag finner jeg mere troverdig pga. mikrofoni. men hvis dette har positiv effekt på drivverk (cd) må det i allefall være ett materiale med elastitet. Platesnurrere har større krav til absorbering så her finner man det produktet som overhodet ikke har noe å hente på "stiv" avkobling.
Her er det bare en ting som gjelder for opptimal isolering og det er akustisk dempet underlag med elastitet. (i teorien ikke mindre enn 15%.)

mvh
brand-x
 
B

brand-x

Gjest
Et lite tips bare sånn på tampen av tråden.

Hvis dette har effekt lytt til plateskuffen på cd-spilleren, blir den stillere ? Hvis ja, da har den effekt i form av redusert akustikk= reduksjon i evenuell mikrofoni.

Har sett tips om vibrapods. Dette er ett meget bra tips til drivverk. Hvis noen effekt skal tydliggjøres på drivverk er nok myk avkobling eneste mulighet for å spore endringer. Og jeg håper herved ingen føler att opplevelsene det er referert til blir mistenkeliggjort.

mvh
brand-x
 

joaredge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2005
Innlegg
320
Antall liker
3
Ok, måtte bare :)
Denne saken i titan fungerer bra i "mitt oppsett"!


Hmmm... så kjent ut. Jeg var lykkelig eier av en Accord type-R i ett par år.
 

Raist

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.09.2004
Innlegg
784
Antall liker
29
Sted
Setesdal
Hehe, VTEC er svært vanedannende ;) (Får bare beklage, ble veldig OT detta)!
 

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
Godt innlegg! Helt enig! Det er mye hiflurium ute og går i form av spikes og lignenede. Tydelig at det er mye penger å lure fra de hififrelste.
 
K

kbwh

Gjest
Svært klok tråd dette her. Flott initiativ, brand-x.

Mine høyttalere trenger spikesene sine for å få den korrekte tilbakelente vinkelen.
Jeg holdt på å kjøpe vibrapods, men fant ut at jeg ville trenge en eller annen hard skive med rimelig stor diameter (eller en slakteblokkliknende sak) mellom dem og spikene for å få ting til å funke.
Prosjektet er stilt i ro til jeg finner på et eller annet frueakseptabelt.
 
B

brand-x

Gjest
I innledningen var det en viktig ingridiens jeg glemte å vie oppmerksomhet og det var møblet vi putter våre kjære komponenter inn i. De aller fleste er utformet komponert på vanlig møbellest. Det er som regel rør og hyller i mdf/finert eller glass og noen med galvanisert lettmetall. Ett konkret eks. uten å nevne produktnavn er de rack som har rør over under hver hylle: dette er "grov" resonse og akustikk kobling til komponetene og dermed ikke under noen omstendigheter lydforbedrende. Att det ser pent ut er en annen sak. GLASS: her finnes fint lite med fluktruter for uønsket akustikk/resonans for komponenten pga. massetettheten og dette gjelder selv om hyllene er produsert på såkalt lydisolerende fremstilling. For absorbere må underlaget ivareta denne evnen så nært komponeten som mulig for å ikke sende den tilbake.
Tuning av hyller er det også noen som benytter. det hjelper fint lite hvis materialet ikke greier å undertrykke problemet og det vil det ikke gjøre i den grad det består av enkeltstående materialer. Dette var en liten innføring på det generelle plan for ett hifi møbels påvirkning negativt eller som isolasjon som er det overordnede målet.

mvh
brand-x
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
8
Jeg har heller aldri fått noe godt resultat med glasshyller eller glassplater som underlag, selv om dette ser ut til å være ganske utbredt blant produsentene av rack. Dette kan jo komme like mye av designmessige årsaker som noe annet. Tuning av komponenter med koner og absorbenter vil helt sikkert forandre seg hvis man bytter rack eller hifimøbel. Man må derfor begynne helt fra bunnen igjen.
 

JOhan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
112
Antall liker
0
"Placebo" i form av koner etc. under drivverk, forsterkere eller høyttalere som har naturstridig effekt med lydforbedrende potensiale som resultat.
Å nei - skal jeg ha kona mi under noe er det ikke forsterkeren i alle fall. I bestefall er det snakk om drivverket - i overført betydning selvfølgelig...

;)
 
T

Thomas_Lutro

Gjest
Husk at det beste er tre koner. Da ligger ting stabilt oppå....
;D
 
S

slowmotion

Gjest
Jeg kjenner en som vistnok hadde tre koner en gang.
Men han anbefalte det ikke.
Det var vist både dyrt og slitsomt.


;D
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.798
Antall liker
21.543
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
jo flere koner jo bedre.
man kan aldri få nok ;D
 

JOhan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
112
Antall liker
0
Og så får du tre svigermødre... ::)
 
B

brand-x

Gjest
cone , kone eller kjegle velg hva dere vil, men i min sammenheng er ikke svigermødre inkludert.

mvh
brand-x
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.238
Antall liker
291
Og så får du tre svigermødre...  ::)
Gjør som Kjell Magne Bondevik, gift deg med en trilling!!
Tre koner og EN sivgermor!! Slå den!!! ;D
 
Topp Bunn