Sluket er innom problemet, og det handler om nålens hastighet gjennom rillen. Selv om LPen snurrer i 33 1/3 omdreining pr minutt, så endrer hastigheten til nålen gjennom rillen seg konstant, fra hurtigst helt ytterst til sakte helt innerst.
Dette gjorde at kvalitetsutgivelser på LPer hadde et stort "deadwax" område, dvs blank vinyl med utkjørsspor fra siste musikkrille og inn til etiketten. Dette var spesielt av betydning der LPen hadde musikk med ens instrumentering, f.eks. orkestermusikk. Om ikke ville man få merkbart ulik gjengivelse av musikken om man sammenlignet ytterspor med innerspor, og dette skyldes at frekvensgjengivelsen endrer seg med nålens hastighet gjennom rillen. Man kunne kompensere for dette i noen grad ved å justere kutternålens utslag - men igjen var dette fy-fy fra kvalitetsselskap.
Med utbredelsen av populærmusikk via LP ble det vanlig å legge musikk så og si klin inntil etiketten, og dermed ble variasjonen i gjengivelse mellom ytter- og innerspor potensielt tydeligere. Dette tok man høyde for når man la ut kuttene, ved å legge dem som trengte best gjengivelse tidlig på LP-siden. Ting som inneholdt store dynamiske spenn eller perkusjonseffekter eller ffff kunne/burde ikke legges på innerspor, og der la man gjerne ballader og dusere kutt.
I mange tilfeller var det begrenset hvor mange sjanser man fikk til å skjære en brukbar lacquer, og man måtte skjære med slingringsmonn som gikk ut over gjengivelseskvaliteten. Noe man ikke merket på et billig anlegg dengang, men som gjerne kan høres på et godt oppsatt anlegg i dag.
Vil man teste hvordan gjengivelsen kunne variere, alt etter hvor mye arbeid som ble lagt i vinylen, så er 10CC Original Soundtrack et bra album. Skaff en vanlig utgivelse fra ca. 1975, prøv å finne den spesialutgivelsen gruppen fikk laget på 70-tallet og sammenlign de to med half-speed master versjonen.
Vinyl Records by AudioPhile USA