Snickers-is
Bransjeaktør
Hvis du leser spørsmålet så fremgår det vel ganske tydelig at du allerede har svart på det?
Tja, å hevde noe krever ikke noe grunnlag i det hele tatt. Så det svaret vinner i så fall på walkover.Snickers-is skrev:Hvis du leser spørsmålet så fremgår det vel ganske tydelig at du allerede har svart på det?
Det respekterer jeg og synes det er bra at du deler denne erfaringen. Men, man kan selvfølgelig ikke trekke noen andre slutninger av det enn at du mener det ikke er signifikante forskjeller. Jeg mener selv å ha gjort andre erfaringer med kabler, nemlig at det kan være forskjeller som er såpass betydningsfulle at det er interessant. Jeg mener at mine erfaringer tilsier at det er lett å høre forskjeller, men vanskelig å si hva som fungerer best. Det siste tar lang tid.KindOfBlue skrev:At man kan mikse så det holder uten at det blir utslagsgivende forskjeller. Spesielt det å forsøke ulike lengder var morsomt - jeg hører ikke forskjell, selv om jeg tidligere nærmest mente at det måtte være på 1/10mm om det skulle bli bra.Trondmeg skrev:Hva erfarte du med det da?KindOfBlue skrev:Jeg har prøvd å mikse kabler - ulike lengder, ulike typer, ulike funksjoner (signal/ht) -- har tom prøvd coax antennekabel til ht.Trondmeg skrev:Bare nysgjerringhet: Har du prøvd såkalte audiokabler? Og ikke bare Europrisvarianten?
Har du?
Takker for at du deler dine erfaringer. Det er interessant å lese. Ellers blir videre kommentar det samme som jeg skrev til KindOfBlue i forrige innlegg. Flott!Low-Q skrev:Ja. Det var en periode for en stund siden jeg testet ut forskjelige kabler jeg lånte fra medlemmer her på HFS. Blandt dem Duelund-kabelen, og en Synergic Research Ten (??). Det var ifm. sammenligning av andre typer kabler jeg lånte dem - kabler i en prisklasse som burde gi hørbar forandring. Synergic kabelen har jeg lest en del om ikke spiller spesiellt bra, og har fått dårlig kritikk av mange, men også ros av noen. Duelund-kablene hadde jeg i hus pga et Duelund-høyttaler-oppussingsprosjekt for en kar her. Disse er laget på grunnlag av en filosifi som går ut på at kabler ikke skal oppta statisk elektrisitet, og forhindre elektroner å vandre fritt og uhemmet gjennom kabelen. De ha silkeisolasjon som er dynket med linolje og en "hemmelig væske" for å kunne absorbere så mye fuktighet som mulig i form av vann. Som kjent er vannmolekyler bipolare, og lar seg ikke lade opp og oppta statisk elektrisitet. De både målte og låt identisk med mine plastisolerte Europris-kabler (og som i aller høyeste grad lot seg ta opp statisk elektristet) begge to. Lampettledningen jeg hadde liggende, likeså.Trondmeg skrev:Bare nysgjerringhet: Har du prøvd såkalte audiokabler? Og ikke bare Europrisvarianten?
Mvh. Vidar
Javel, da.Trondmeg skrev:La være å lese de da vel?
Du er morsom med fontstørrelser. Et slags lesbart kroppsspråk.lark skrev:Javel, da.Trondmeg skrev:La være å lese de da vel?
Jeg har selv lest 'kabeldebatter' i artikler fra 60-tallet. Har lest et eller annet sted at de første som hevdet noe lignende gjorde det på tredvetallet. Ikke regn med at kabeldebattene forsvinner med det første.lark skrev:Hvis ikke disse kabeldebattene snart tar slutt, så slutter jeg med kabler
Det er egentlig ikke det jeg gjør. Men jeg mener at kabler kun evt. har hørbare forskjeller i kontekst av anlegget. Jeg synes ikke svaralternativene er presise nok. For det sies ingenting om at det skal gjelde i alle systemer (hvis det er det du mener så er det greiere). I noen systemer kan det godt være slik at det ikke er hørbar forskjell på noen kabler, og i de systemene er det faktisk ikke hørbar forskjell på kabler.Snickers-is skrev:@Roffe: SPørsmålet er om du "mener å ha grunnlag for å avvise blankt at kabelforskjeller opptrer i noen systemer". Hvorfor må alle lese dette som en "Jeg tror på forskjeller/jeg tror ikke på forskjeller-debatt?
Hvorfor ikke ganske enkelt stille spørsmålet slik: "Mener du at valg av kabler kan påvirke lyden fra anlegget?"roffe skrev:Jeg vil forslå denne ordlyden istedet:
"Mener du å ha grunnlag for å kunne hevde at det ikke kan være hørbar forskjell på normale kabler?"
Jeg synes at du hadde en god måte å formulere spørsmålet på. Du fokuserer på sluttresultat ("lyden fra anlegget"), og den reelle variabelen som er tilgjengelig i denne diskusjonen ("valg av kabel"). Det unngår kverulering fra de som hevder at "ingen kabler gir ingen lyd" (som i mine øyne er opplagt og lite interessant).lark skrev:Hvorfor ikke ganske enkelt stille spørsmålet slik: "Mener du at valg av kabler kan påvirke lyden fra anlegget?"
Hva med denne formuleringen: "Har skifte av kabler noen gang påvirket lyden i anlegget ditt?Snickers-is skrev:Er du så optimist at du tror en endret formulering er det som skal til for å ungå en kverulerende debatt på HFS? ;D
Det er et helt annet spørsmål. Det Snickers-is spør om er kablers eventuelle innvirkning på lyden for alle tenkelige hifi-anlegg. Det du spør om er personlige erfaringer. Personlige erfaringer kan ikke brukes for å svare på Snickers' spørsmål, siden ingen har hørt kabelbytter mellom alle tenkelige kabler i alle tenkelige hifi-anlegg.lark skrev:Hva med denne formuleringen: "Har skifte av kabler noen gang påvirket lyden i anlegget ditt?
Interessant. Svaret må jo bli JA, når man tenker på hvor mye energi (pun intended) som legges i strømkabler. ;Dlark skrev:Hva med denne formuleringen: "Har skifte av kabler noen gang påvirket lyden i anlegget ditt?Snickers-is skrev:Er du så optimist at du tror en endret formulering er det som skal til for å ungå en kverulerende debatt på HFS? ;D
Her er det vel ikke så mye annet å svare enn et enkelt ja/nei.
Jeg forstår det. Med en slik spørsmålsstiling så ville du vel vektlegge det at de to "fløyene" ikke er så langt fra hverandre som debatten til tider kan tyde på.Snickers-is skrev:I denne undersøkelsen er nr 1 og nr 2 slått sammen fordi jeg var kun interessert i fordelingen mellom de to og nr 3.
Det er jo derfor det er viktig at spørsmålet er presist. Jeg kunne tolke spørsmålet ditt på flere måter:Snickers-is skrev:Det er jo lite poeng å arrangere en meningsmåling når folk finner på sitt eget spørsmål og svarer på bakgrunn av det.
Dersom to kabler har samme (ca) kvadrat tilsammen men konstruert på forskjellige måter som f.eks. Nordost sine flate 1. flere ledere liggende ved siden av hverandre med avstand seg i mellom.Low-Q skrev:@KW, og alle dere andre som har vært så snille å lage en bås til meg, med høy og en skål med vann - knegg ;D
Det stemmer at jeg selv ikke greier å høre forskjell på kabler, uansett hva jeg har testet av "normale" kabler.
Det stemmer IKKE at jeg har målt kabler uten å spore forskjell.
Rent teknisk, er det termodynamikkens lover, som tvinger fram teorien og praksisen at kabler låter forskjellig. Men termodynamikkens lover sier også at energi ikke kan skapes, eller ødelegges - kun omformes.
Termodynamikkens lover er veldig klare, og praksisen er nokså klar på at to kabler av forskjellig merke, men som har like elektriske målte prestenda (f.eks at begge har ledere i 4 kvadrat kobber, og er like lange), aldri kan gi forskjellig lyd. Det lille ekstra man måtte høre på en "bedre" kabel, er da i så tilfelle trigget av en forventning, og en motivasjon til å høre etter. Den kan ikke skapes i kabelen, ei heller bli "borte" i en dårligere kabel. Den endringen som skjer er HOVEDSAKELIG i lytterens eget hode og ALLTID når man vet om kabelbytte - og blindtester av forskjellig slag bekrefter jo dette gang på gang på gang på gang på gang på gang!! Der er jeg sykt påstålig, men det for stå for min egen regning
Det forbauser meg også når jeg ser på kabler ute hos forhandlere. Et typisk eksempel er dette med hvordan forhandler priser en 2 meters- og en 4 meters terminert kabel. De koster gjerne hhv. 4200 kroner og 4400 kroner - helt i orden det. Hvis denne kabelen i seg selv er så forbanna god, hvorfor koster ikke den lengste 8400 kroner i stedet? Kabelen i seg selv er forbausende lite verdsatt, og hva er det med lyden denne kabelen vi da betaler for? Jo, det er masse jobb med flotte termineringer, masse krympestrømpe, ei pil, og en pen logo.
Selvsagt skal det være flott å se på, og det kan godt koste en del penger - bevares, kabler kan jo se bra ut de også -, men jeg lurer jo på hvilken lydmessig filosofi produsenten legger til grunn for sine kabler med en slik prisdifferensiering. Noen som vet?
Mvh.
Vidar
Hei Vidar!
Du hevder:
Termodynamikkens lover er veldig klare, og praksisen er nokså klar på at to kabler av forskjellig merke, men som har like elektriske målte prestenda (f.eks at begge har ledere i 4 kvadrat kobber, og er like lange), aldri kan gi forskjellig lyd.
Hei KW,KW skrev:Dersom to kabler har samme (ca) kvadrat tilsammen men konstruert på forskjellige måter som f.eks. Nordost sine flate 1. flere ledere liggende ved siden av hverandre med avstand seg i mellom.Hei Vidar!
Du hevder:
Termodynamikkens lover er veldig klare, og praksisen er nokså klar på at to kabler av forskjellig merke, men som har like elektriske målte prestenda (f.eks at begge har ledere i 4 kvadrat kobber, og er like lange), aldri kan gi forskjellig lyd.
2. flere ledere som er tvunnet rundt en kjerne (av forskjeligge materialer)i eller annen form.
3. rund sc
4. flat sc
5. flere typer flertrådet liggende tett uten isoalsjon seg i mellom (tenker her på antallet)
Alle med tilsammen så godt som samme kvadrat, men ellers lik lengde og kobber.
Er det også i slike tilfeller etter din mening hverken målbar eller hørbar forskjell?
Mvh.KW