Er fjernkontroll til sub en nødvendighet?

Brum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2006
Innlegg
316
Antall liker
16
Kjære sub-eier,
jeg planlegger å kjøpe en sub som helst skal fungere både for hifi og film, og håper på råd fra deg som har erfaring med dette her....

Etter du har stilt inn nivået til sub'en, er det din erfaring at du må justere inn nivå og/eller delefrekvens på nytt for ulike CD-plater og DVD-filmer?

Er innspillingene så forskjellige at du må inn for å justere stadig vekk, dvs sette opp sub til "Hifi-modus" og"Filmmodus"?

Kort sagt: bør jeg kjøpe en sub med fjernkontroll?

Har lurt på en SVS - de leveres kun uten fj kontroll....dessverre (?).

Er nysgjerrig på den siste "mini-modellen" deres, men egentlig enda mer fristet av de to største "beistene"? Kan dette kanskje bli for "voldsomt"?

Vil en monster-SVS-sub, eller annen "alvorlig dypbass-sub" innstilt for "filmlyd"/DVD måtte justeres oftere enn en mindre type sub når en skal skifte over til å spille CD/ "hifi musikk"?

Håper på tips....det er "alvorlige greier" når hifi-grillene først begynner å sette seg.... hodet "verker"....av nysgjerrighet... :)

Brum-brum
 

Godmode

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2003
Innlegg
142
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Jeg bruker fjernkontrollen sjeldent til min sub. Det er en REL Stampede. Men, nå har jo den også to innganger som man programmerer forskjellig.

Høyttaler inngangen er anbefalt til hifi bruk, mens en vanlig rca inngang er ment å kobles til LFE utgangen til en hjemmekino forsterker. Når jeg tenker meg om er det vel mulig å lagre forsjellige programmer til hver av inngangene også, men dette har ikke jeg orket å belemre med meg. Da blir det formye å tenke på og jeg glemmer musikken ;)
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
789
Torget vurderinger
5
Min erfaring tilsier at fjernkontroll ikke er noen nødvendighet.

Alt etter ønske, men hva med å finne optimal plassering og nivå for musikk og merke av nivået.

Filmmusikk er ofte noe man stiller relativt høyt, tidvis for høyt kanskje, for å få den "moro"faktoren som gjør seg på filmforevisninger.
Jeg føler at nivået på film ikke er så kritisk som på musikk.
Men som du nevner er det stor forskjell på bassnivået på filmer og man regulerer deretter. Men ikke flere ganger underveis i filmen.
 

orion

Medlem
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
44
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Jeg vil vel ikke si det like nødvendig med fjernkontroll til sub som til forsterker, som er ett must.
Men meget praktisk den første tiden (2-5dager) da det blir mye justering for å prøve seg frem.

Hadde vel hatt slite merker på gulvet mellom sitteplass og sub dersom jeg ikke hadde hatt fj.kon. ;)
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Skal du bruke den til mer enn et formål ja, kun til et, nei.

Edit:
Kan droppe fjernkontroll om du har mulighet for innstilling av sub-nivå pr.kilde på forsterkeren.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Kjære sub-eier,
jeg planlegger å kjøpe en sub som helst skal fungere både for hifi og film, og håper på råd fra deg som har erfaring med dette her....

Etter du har stilt inn nivået til sub'en, er det din erfaring at du  må justere inn nivå og/eller delefrekvens på nytt for ulike CD-plater og DVD-filmer?

Er innspillingene så forskjellige at du må inn for å justere stadig vekk, dvs sette opp sub til "Hifi-modus" og"Filmmodus"?

Kort sagt: bør jeg kjøpe en sub med fjernkontroll?
Jeg har en REL Storm V med fjernkontroll; det var kjekt de første ukene med innstilling. Nå bruker jeg den aldri, hverken til musikk eller film. Sub'en er godt innstilt, og da går remoten i skuffa.

Når det så er sagt, så har jo REL-sub'ene mange andre fine spec's utover fjernkontroll da.. sistnevnte må man vel bare se på som en bonus.

Mvh Vidar P
 

Brum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2006
Innlegg
316
Antall liker
16
OK, takker for fine svar.

Får jeg en sub uten fjernkontroll, satser jeg på at jeg ryggen vil tåle litt krabbing på gulvet de første dagene/ukene inntil lyden "sitter" skikkelig.... og at behovet for etterjustering er minimalt....

Forresten, er det ikke slik at en sub også endre litt karakter over tid, dvs at det kan ta noen hundre timer før den spiller 100%.

Så, sub-man, any erfaring med tilspilling?

Takker for ytterligere tips....
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.270
Antall liker
6.563
Jeg hadde fort blitt irritert om det ikke var fjernkontroll til sub'en min.

Det er ekstremt lettvindt å stille inn fase, nivå, frekvens etc fra lytteposisjon, så du slikker løpe frem og tilbake. Min sub har også fire minne"slots" du kan ha forskjellige oppsett på, som jeg synes er kjekt. Det er noen få innspillinger som trenger et par puff med volumkontrollen, til det har jeg to forskjellige minner.

Når det er sagt bruker jeg ikke fjernkontrollen ofte, men jeg vil se på den som langt mer enn en bonus.
 

Brum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2006
Innlegg
316
Antall liker
16
HALLO: Noen som har erfaring med sub'er og tilspilling....?

Antar det kan ta noen timer før en sub funker skikkelig........eller .... hur er det her?

Brum
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Noen timer ja...gikk et halvt år med daglig bruk her. Velodyne DD-18.

Fjernkontrollen er svært grei å ha når man skal sette opp sub'en, men deretter blir den liggende i skuffen. Bruker heller Prosessoren til å stille nivå bass ved musikk eller filmavspilling (forskjellige nivåer). Bruker mye mere DB bassnivå ved DD eller dts enn 2-kanals musikk. På 2-kanals er sub'en stilt 1,5db opp fra helt flatt hos meg. På film er vi rundt 13db opp fra helt flatt.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
HALLO: Noen som har erfaring med sub'er og tilspilling....?

Antar det kan ta noen timer før en sub funker skikkelig........eller .... hur er det her?

Brum
Du rekker ikke engang å stille den inn skikkelig før den er tilstrekkelig innspilt...

Mvh Vidar P
 
Topp Bunn