Er gravitasjon gravitasjon?

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
296
Når vi (jeg) går på landjorda, så veier vi (jeg) noe sånt som 100+. Når jeg bader veier jeg "ingenting", altså subektiv null gravitasjon. La oss nå si at jeg blir forvist til "ytre andromeda" etter å ha gjort noe forferdelig her på jorden, og de som steller med rakettene tenker som så at " han skal vi jammen ha det litt moro med, vi lar raketten langsomt aksellrere mer og mer, helt til han blir kvalt sakte men sikkert av g-kreftene, eller mister bevisstheten for så å bli kvalt. Okay, sett nå at det er et stort badekar ombord på denne raketten, og jeg senker meg ned i dette med adgang til surstoff via en slange eller noe sånt. Hvordan vil g-kreftene påvirke meg? Etter mine forestillinger, så vil trykket øke, men det vil skje rundt hele meg, akkurat som om jeg dypdykker, men jeg vil fremdeles ikke ha noe større problemer med å overleve. Dykkere har operert på 400-500 meters dyp uten noen øyeblikkelig fare for livet. Er dette en sammenligning som "ikke holder vann" ;D, eller er jeg på sporet av noe??

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Kroppen vil få "støtte" av vannet, så man får ikke den effekten at huden trekkes nedover og slikt som skjer i luft. Men det som skjer inne i kroppen vil være upåvirket av vannet. Blodet vil synke til nederste del av kroppen akkurat som i luft eller noe annet medium.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Blodet vil synke til nederste del av kroppen akkurat som i luft eller noe annet medium.
Vil det det?

I luft trekkes blodet nedover, men dette skjer vel ved at kroppsdelene som fylles med blod utvider seg?

Jagerpiloter har 'G-bukser' (må ikke forveksles med G-streng) som pumpes opp med luft for å motvirke dette.

Det er vel sånn at blodet flytter seg hvis det har annen massetetthet enn andre bestanddeler i kroppen.
I og med at kroppen ikke har helt samme massetetthet som vann vil det likevel virke G-krefter uansett. Men hvor mye og hvordan? Aner ikke!

Vil Forskjellige deler av kroppen flytte seg 'internt' på grunn av forskjellig tetthet?

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Kroppsdeler kan utvide seg i vann også, det er jo et meget formelig medium. Hovedsaken er at kraften som virker på overflaten av kroppen ikke må forveksles med gravitasjonskraften, eller akselerasjonen om du vil, for den trekker på alle punkter inne i kroppen. Med alle de løse, bløte organene som befinner seg der, så vil det skje forskyvninger før eller siden.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Kroppen kan selvfølgelig endre form i vann. Spørsmålet er heller om den vil. I og med at vannet og kroppen har relativt lik massetetthet vil vel dette skje i mindre grad.

Det som skjer i luft er jo at kroppsveskene flytter seg nedover ved å fortrenge luften som har mye lavere tetthet?

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Det er klart at vannet tillater kroppen å deformere seg. Hvordan skulle det ellers gå an å svømme? Og selv om kroppens yttergrenser skulle stå fast, så er jo vevet deformerbart, blodårer kan utvide seg etc. Selvfølgelig er det jo av mindre betydning at blodet går i beina når hjernen renner ut av hodet.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg sier jo at vannet tillater deformering av kroppen. Det er ikke noe poeng å diskutere det vi er enige om.

Det jeg tviler på er at kreftene som forårsaker deformasjonen vil bli like sterke som de vil bli i luft ved samme aksellerasjon.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Nei, men jeg forstod det slik at akselerasjonen bare skulle øke og øke. Da vil kreftene før eller siden bli store nok for alle praktiske formål.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Da er vi nok ganske enige likevel. Når aksellerasjonen bare blir stor nok, vil hvert enkelt atom sortere seg etter tetthet og legge seg pent på plass i sitt lag. Blodet i seg selv vil ikke bare flytte seg i kroppen. Det vil skille seg også, fettet er jo lettere enn vann o.s.v.

Men da snakker vi alvorlig stor aksellerasjon også...

:)

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Men hvor er realisten blitt av egentlig?

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Gravitasjon....? æ`kke det siste skiva fra Dum dum a.....? :D

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
296
Men hvor er realisten blitt av egentlig?
Gikk å la seg tidlig, egentlig ;). Vet ikke riktig hvordan jeg skal tolke svarene, men vil en aksellrasjon på f,eks 10g være til å "leve" med under vann?? Jeg mener vel, uten å ha den fjerneste anelse om dette egentlig, at nedsenking i vann vil være til hjelp uansett.....

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Jeg vil gjerne bli venner med gravitasjon.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
10G er nok ikke til å leve med. Jeg oppfatter det slik at nedsenking i vann kan være et hjelpemiddel på samme måte som en G-drakt. Men akselerasjonen/gravitasjonen forsvinner ikke ikke bare fordi du er nedsenket i vann. Du føler deg vektløs i vann fordi kroppens tetthet er noenlunde den samme som vannets, slik at oppdriften blir omtrent like stor som tyngden din. Dette er ikke ekte vektløshet som i verdensrommet, men bare en kraft som holder deg oppe uten at du trenger å bruke krefter. Indre organer påvirkes av akkurat samme gravitasjonskraft som i når du beveger deg i luft. Tenk på en halvfull flaske som flyter i vann, den synker ikke men innholdet vil likefullt alltid befinne seg i nederste del av flasken.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Stemmer det. We are mostly water.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.441
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Min umiddelbare tanke er vel at hvis du befinner deg alene på en romferje, nedsenket i et badekar, pustende gjennom et sugerør, i en stadig akselererende fart bortfra jorden, så er ikke det å bli skviset noe du bør bekymre deg for.

Konstant hastighet gjør deg jo som du sier ingenting. Det er akselerasjonen som er problemet. Konstant akselerasjon plager deg ikke så mye - da er tyngden din konstant. Det er når akselerasjonen hele tiden øker at tyngden din blir større og større.

Hvis du står på bena, så vil det være slik at blodet samler seg i bena. Tyngdekraften som trekker blodet nedover er større en trykkforskjellen i sirkulasjonssystemet ditt - blodet blir ikke sirkulert. Blodet i bena er ikke problemet, problemet er tilførselen til hjernen. Når denne kutter, så takker du for deg.

Løsningen i første omgang er å legge deg flatt på gulvet. Da vil hjerte måtte pumpe blodet horisontalt, og ikke jobbet i mot tyngdekraften.Her kan du også justere strømmen litt - føler du at du får for mye blod i bena kan du jo legge et håndkle fra doen på romferja under bena.

Men igjen møter du på problemer - hvis du nå er oppe i f.eks 10g - så er jo tyngden din rundt 981 kg. Og hvis du synes at det er tungt å puste i dag, så er nok dette værre. trolig vil du ikke greie å løfte brystkassa -så du dør nok. Et annet problem er den mekaniske presset som gjerne kan knuse noen ben eller gi blødninger.

Men du er en gluping - så du hopper opp i badekaret.
Problemet her er at vannets tyngde er enorm - og siden du kun har en atmosfæres trykk i lungene, så vil lungene dine kollapse (og for øvrig alle andre luftfylte hulrom). Løsningen på dette problemet er å puste inn luft med en tilsvarende trykk som vannet (Eller enda bedre - bruke pusteutstyret fra The Abyss, hvor man puster i en oksygenberiket væske, som selvsagt løser problemet). Ok - du har kommet deg i karet og g-ene øker.

Et problem her, er jo at det er voldsommet trykkforskjeller mellom bunn og topp på karet.  Gitt at det er en meter dypt og du har kommet det opp i 20 g, så er trykket i overfalten 0 bar overtrykk, mens det på bunnen er 2 bar overtrykk. Kommer du deg opp i 30g, så risikerer du nitrogenforgifting, noe du lett løser med Hel-ox blanding.

Men greier du nå og ligge flatt på bunnn, med realtivt likt trykk i hele kroppen, så skal dette egentlig gå ganske greit. Kroppen er trykksatt med et jevnt trykk, både utvendig og innvendig og det mese skal faktisk funke....

NB - en kollisjon - altså en bråstopp vil jo gjøre at vannes tyngde blir drastisk mindre og du eksploderer (med mindre du puster i denne væsken da.....

Lykke til!

Mvh
OMF

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.287
Sted
'
Når vi (jeg) går på landjorda, så veier vi (jeg) noe sånt som 100+. Når jeg bader veier jeg "ingenting", altså subektiv null gravitasjon.
Jo, men du må holde vekt og masse atskilt. (De fleste vekter er inndelt i kg, noe som er misvisende siden en vekt påvirkes av kraft og burde vært inndelt i Newton).
Kraften som trekker deg nedover (gravitasjonen) er, i eller utenfor badekaret, lik F=ma, hvor m er massen av kroppen din og a er gravitasjonen (9.8m/s^2).
Årsaken til at du føles vektløs er at du har omtrent samme tetthet som vannet og at oppdriften er lik massen av vannet du fortrenger. Det som er litt kult hvis du endrer gravitasjonen (eller akselererer systemet du befinner deg i) så vil du ikke falle mot bunnen av karet men fortsatt være flytende fordi at vekten av vannet du fortrenger vil øke i samme omfang son vekten av kroppen din. Med andre ord vil både du og vannet bli tyngre, men som andre har vært inne på vil de bløte organene i kroppen din deformeres fordi den økende akselerasjonen virker i kun en retting. Så helt på linje med dypdykking blir det dog ikke. Om du vil overleve aner jeg ikke. (med forbehold om at det snart er 30 år siden jeg slo opp i boken med den psykedeliske tittelen "Rom Stoff Tid" -- tilvarer vel FY2/3 i dagens videregående)

Jan E Veiset.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.441
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Jo, men du må holde vekt og masse atskilt. (De fleste vekter er inndelt i kg, noe som er misvisende siden en vekt påvirkes av kraft og burde vært inndelt i Newton).
Kraften som trekker deg nedover (gravitasjonen) er, i eller utenfor badekaret, lik F=ma, hvor m er massen av kroppen din og a er gravitasjonen (9.8m/s^2).
Årsaken til at du føles vektløs er at du har omtrent samme tetthet som vannet og at oppdriften er lik massen av vannet du fortrenger. Det som er litt kult hvis du endrer gravitasjonen (eller akselererer systemet du befinner deg i) så vil du ikke falle mot bunnen av karet men fortsatt være flytende fordi at vekten av vannet du fortrenger vil øke i samme omfang son vekten av kroppen din. Med andre ord vil både du og vannet bli tyngre, men som andre har vært inne på vil de bløte organene i kroppen din deformeres fordi den økende akselerasjonen virker i kun en retting. Så helt på linje med dypdykking blir det dog ikke. Om du vil overleve aner jeg ikke. (med forbehold om at det snart er 30 år siden jeg slo opp i boken med den psykedeliske tittelen "Rom Stoff Tid" -- tilvarer vel FY2/3 i dagens videregående)

Jan E Veiset.
Her må du holde tunga rett i munnen Jane.....oppdriften er vel lik TYNGDEN av det frotrengte vannet....Og det skal også være tyngden som endrer seg med akselerasjonen...

Mvh
OMF

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
442
Sted
Bergen
Dersom du tror at du overlever høy G ved å ligge i et badekar med vann, kan du jo teste ut hypotesen din enkelt slik:

Ta et badekar.
Fyll det med vann.
Ligg oppi det slik at du flyter fritt (stort badekar mao)
Heis det opp 100 m.
La det falle mot bakken vannrett (her blir du ekte "vektløs" et lite øyeblikk)
Treff betonggulvet.
Se om du overlever. ;D

Her får du høy G lett tilgjengelig.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.441
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Dersom du tror at du overlever høy G ved å ligge i et badekar med vann, kan du jo teste ut hypotesen din enkelt slik:

Ta et badekar.
Fyll det med vann.
Ligg oppi det slik at du flyter fritt (stort badekar mao)
Heis det opp 100 m.
La det falle mot bakken vannrett (her blir du ekte "vektløs" et lite øyeblikk)
Treff betonggulvet.
Se om du overlever. ;D

Her får du høy G lett tilgjengelig.
Her tester du vel egentlig to ting.
For det første får man en utrolig høy g i et slikt tilfelle....

Det andre er at her får du en veldig rask økning i g. Og det er forskjell på å tåle veldig rask økning i g, og å tale en høy g. Jagerflyvere kan vel greie 8-9g med disse buksene, mens en økning 0 - 9 g i løpet av et hundredels sekund er en helt annen ting.

Tilfellet kan sammenlinges med å dykke dypt. Og hvis man greier å trykkutligne kroppens hulrom er det ikke noe i veien for å dykke til både 100-200-500 og 1000m (En må selvsagt ta hensyn til oksygen og nitrogenforgifting)

Mvh
OMF

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.287
Sted
'
Her må du holde tunga rett i munnen Jane.....oppdriften er vel lik TYNGDEN av det frotrengte vannet....Og det skal også være tyngden som endrer seg med akselerasjonen...
Jeg forsøker så godt jeg kan. ;) Tyngde og vekt er vel synonyme begreper? Hvis vekt er tvetydig var det tyngde jeg ville frem til. (Og ja, oppdriften er lik tyngden av det fortrengte vannet).

Jan E Veiset

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Man tåler generelt en høy økning av kort varighet bedre enn en konstant høy G. I et kort støt kan mennesker tåle langt mer enn 10G, det finnes folk som har overlevd 50G eller mer. Men 10G konstant er det ingen som tåler.

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
442
Sted
Bergen
Her tester du vel egentlig to ting.
For det første får man en utrolig høy g i et slikt tilfelle....

Det andre er at her får du en veldig rask økning i g. Og det er forskjell på å tåle veldig rask økning i g, og å tale en høy g. Jagerflyvere kan vel greie 8-9g med disse buksene, mens en økning 0 - 9 g i løpet av et hundredels sekund er en helt annen ting.

Tilfellet kan sammenlinges med å dykke dypt. Og hvis man greier å trykkutligne kroppens hulrom er det ikke noe i veien for å dykke til både 100-200-500 og 1000m (En må selvsagt ta hensyn til oksygen og nitrogenforgifting)

Mvh
OMF
Det er helt klart en fordel å ha høy G så kort tid som mulig. 20G skal du tåle på hoften (jfr setebelte i fly) i 1/100 sekund. Du mener at det var en fordel å få dette gradvis opp i slike tall over tid?!

Å tåle 9 G over tid krever enn G drakt for å at den sittende piloten (forutsagt positiv G) ikke besvimer. Å takle 0-9G på et øyeblikk kan du lett oppnå ved å hoppe litt og lande hardt. Små hastigheter men meget kort akselerasjonstid.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
296
Etter hva jeg kan tolke ut av disse svarene, så blir det nok ikke noen nobelpris i fysikk på meg allikevel....shit happens... ;D

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
Gravitasjon kan enkelt forklares slik...
Einsteins forklaring om noen skulle synse litt...

Tenk deg universet som en flate... en masse som er i denne ligger på flate og lager da ett *"søkk" det som havner inni denne "dalen" vil da begynne å rulle ned mot bunnen av "søkket"

Massen buer "rommet" ... jo større masse jo større søkk i universets "flate" lager den og jo brattere blir veggene på denne "bulken" og ned ruller man fortere eller saktere...

Dette er gravitasjon mine damer og herrer! Enkelt og billedlig forklart...

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.441
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Jeg forsøker så godt jeg kan. ;) Tyngde og vekt er vel synonyme begreper? Hvis vekt er tvetydig var det tyngde jeg ville frem til. (Og ja, oppdriften er lik tyngden av det fortrengte vannet).

Jan E Veiset
Hei
Var litt kjapp der ja....
Du skrev masse av vannet, det skulle være tyngde, men etterpå er vekt et greit ord for tyngde...

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.441
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Man tåler generelt en høy økning av kort varighet bedre enn en konstant høy G. I et kort støt kan mennesker tåle langt mer enn 10G, det finnes folk som har overlevd 50G eller mer. Men 10G konstant er det ingen som tåler.
Ok...hvorfor er det slik. Kjøper ikke den argumentasjonen sånn uten videre......

Mvh
OMF

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Ok...hvorfor er det slik. Kjøper ikke den argumentasjonen sånn uten videre......

Mvh
OMF
Det har nok noe med tyngdekraften å gjøre. Det koster energi å elevere væske(blodet, og alle ting som har vekt), mens tyngdekraften gjør at det renner ned av seg selv.
Når kroppen utsettes for G-krefter i tillegg til vanlig gravitasjon vil enda mer blod i kroppen bli presset nedover (mot laveste punkt, gjerne bena. Underskuddet på blod i øverste etasje (hodet) gjør at vi besvimer.
Og altså, det tar litt tid for blodet å samles nedrest i lroppen grunnet alle store og små blodårer som skal ta unna for væskestrømmen. Hodet tømmes ikke på brøkdelen av et sekund...

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Det er jo forskjell på konstant aksellerasjon og økende aksellerasjon. Økende vil si 1 til 5 til 10.....100....1000G
Altså kan kroppen tåle 5 G uten drakt, men hvor lenge den vil tåle å være i 5G's aksellerasjon vet jeg ikke. Men det kommer jo blant annet an på hvor sterkt hjerte man har. Om hjertet klarer å overvinne tyngdens aksellerasjon.
(Å være i konstant aksellerasjon vil jo medføre at hastigheten øker hele tiden, inntil man nærmer seg lyshastighet.)

Å ligge i et vannbad under konstant aksellerasjon vil ikke hjelpe, fordi gravitasjonskreftene som virker på kroppen, er like sterke om man er i luft eller vann. Densitetsforskjellen mellom kropp og vann er det som gjør at vi føler oss vektløse i vann, såsant vi er i ro. Densitetsforskjellen vil altså medføre at vi vil synke til bunns og ligge listret til bunn av karet så lenge aksellerasjonen er konstant.

larsfs123@mail.com

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.07.2003
Antall liker
1

Mvh
OMF
Har med kor mykje energi som blir tilført kroppen. Ein tåler fint eit kakk i hovudet, får ein derimot eit konstant press med samme kraft er det takk og farvel.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3

Mvh
OMF
Det er vel egentlig ganske enkelt å forstå. Det dreier seg om to adskilte problemer. En kortvarig G-påkjenning er rett og slett et støt der man umiddelbart vender tilbake til 1G igjen, og hvis vitale organer ikke blir skadet, bør dette være mulig å overleve. Men en langvarig G-påvirkning gir et helt annet sett av effekter som trenger noe lengre tid på å manifestere seg, som at man besvimer, at hjertet ikke klarer å pumpe blodet, at det blir vanskelig å puste - altså et helt annet sett av symptomer, som med sikkerhet kommer til å drepe deg hvis det vedvarer.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Gravitasjon kan enkelt forklares slik...
hehe, det er jo ikke ofte man hører den generelle relativitetsteorien beskrevet som enkel. Men den er vel kanskje ikke så fryktelig vanskelig om man er en racer med tensorer og Riemanngeometri.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.441
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei igjen....

Vi kan jo henge oss på realitvitetsteorien.....

Den sier jo at det er umulig for et objekt å avgjøre om det blir utsatt for akselereasjon eller garvitasjon...(Det er mulig jeg forenkler en smule nå, men men....)

Så da er mitt spørsmål.....
Hvis man ligger nedsenket i vann....og man har fått utlignet trykket i lungene og andre hulrom...hvorfor skal man da ikke overlevere f.eks 50 g. Siden trykket nå er likt på alle steder.....Jeg regner med at folk vet hvileket enormt trykk vi beveger oss i daglig...De som ikke vet, oppfordres til å prøve å oppretthodle et vakum på ca 100 liter som tilsvarer kroppens volum. Det blir ingen forskjell om dette trykket dobles er min påstand!

Mvh
OMF

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Hei igjen....

Vi kan jo henge oss på realitvitetsteorien.....

Den sier jo at det er umulig for et objekt å avgjøre om det blir utsatt for akselereasjon eller garvitasjon...(Det er mulig jeg forenkler en smule nå, men men....)
For å være helt presis så er dette en av teoriens apriori antagelser, som brukes til å utvikle den geometriske modellen for gravitasjon. Altså er ikke dette et resultat av teorien.

Så da er mitt spørsmål.....
Hvis man ligger nedsenket i vann....og man har fått utlignet trykket i lungene og andre hulrom...hvorfor skal man da ikke overlevere f.eks 50 g. Siden trykket nå er likt på alle steder.....Jeg regner med at folk vet hvileket enormt trykk vi beveger oss i daglig...De som ikke vet, oppfordres til å prøve å oppretthodle et vakum på ca 100 liter som tilsvarer kroppens volum. Det blir ingen forskjell om dette trykket dobles er min påstand!

Mvh
OMF
Her er det viktig å skille mellom trykk og kraft. Trykk er kraft per flateenhet, og har like stor virkning i alle retninger, altså gis det ikke noen netto kraftpåvirkning i et punkt når trykket er utlignet. MEN når du snakker om gravitasjon/akselerasjon så er det en kraft, som altså virker i en, enkelt retning. Effekten er den jeg har nevnt tidligere: At alt som befinner seg inne i kroppen (bløt flytende materie for det meste) vil trekkes i en retning av denne kraften. Det er katastrofalt for livsprosessene.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
296
Det er jo forskjell på konstant aksellerasjon og økende aksellerasjon. Økende vil si 1 til 5 til 10.....100....1000G
Altså kan kroppen tåle 5 G uten drakt, men hvor lenge den vil tåle å være i 5G's aksellerasjon vet jeg ikke. Men det kommer jo blant annet an på hvor sterkt hjerte man har. Om hjertet klarer å overvinne tyngdens aksellerasjon.
(Å være i konstant aksellerasjon vil jo medføre at hastigheten øker hele tiden, inntil man nærmer seg lyshastighet.)

Å ligge i et vannbad under konstant aksellerasjon vil ikke hjelpe, fordi gravitasjonskreftene som virker på kroppen, er like sterke om man er i luft eller vann. Densitetsforskjellen mellom kropp og vann er det som gjør at vi føler oss vektløse i vann, såsant vi er i ro. Densitetsforskjellen vil altså medføre at vi vil synke til bunns og ligge listret til bunn av karet så lenge aksellerasjonen er konstant.
Javel, la oss sette til salt i vannet, slik at egenvekten av vannet blir større enn kroppen (ref Dødehavet), spretter vi da opp som en fisk som vaker eller?? Kunnskapsløse i...... kan finne på å spørre om mye rart, vet du....

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Antall liker
3
Ifølge http://www.asag.sk/bio/purley.htm overlevde David Purley så mye som 179.8 G i et øyeblikk, som må sies å være ganske imponerende :eek: Dette var en deselerasjon fra 173 til 0 km/t på 66 cm. Er "deselerere" et ord forresten? Finner det ikke i ordboka :p

Den største gravitasjonsgraften som noen er utsatt for frivillig sies å være 82.6 G i 0.04 sekunder. Ikke dårlig det heller...

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.441
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei Styx...

Tror du leter etter retardasjon....

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.441
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
. MEN når du snakker om gravitasjon/akselerasjon så er det en kraft, som altså virker i en, enkelt retning. Effekten er den jeg har nevnt tidligere: At alt som befinner seg inne i kroppen (bløt flytende materie for det meste) vil trekkes i en retning av denne kraften. Det er katastrofalt for livsprosessene.
Vi er vel enig i at dersom massetettheten hadde vært lik, så hadde dette ikke vært noe problem. Så det eventuelle problemet som oppstår er at kroppens deler har ulike densitet, og de delene som har høyest densitet vil synke til bunnen. Dette tror jeg ikke er noe stort problem dersom man ligger på ryggen raltivt flatt.

Mvh
OMF

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Antall liker
3
Hei Styx...

Tror du leter etter retardasjon....

Mvh
OMF
Ah, selvfølgelig! Takker så mye, da lærte jeg noe nytt i dag også :)

Topp Bunn