Er gravitasjon gravitasjon?

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
442
Sted
Bergen
Ah, selvfølgelig! Takker så mye, da lærte jeg noe nytt i dag også :)

Man bruker ordet akselerasjon i enhver forandring av hastighet og/eller retning i fysikken.

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Antall liker
3
Aha, ok. Så det var altså en aksellerasjon fra 173 til 0 km/t på 66 cm? Eller kaller man det f.eks. negativ aksellerasjon?

Meh, jeg lover å ta 3FY før eller siden! :-[

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
442
Sted
Bergen
Aha, ok. Så det var altså en aksellerasjon fra 173 til 0 km/t på 66 cm? Eller kaller man det f.eks. negativ aksellerasjon?

Meh, jeg lover å ta 3FY før eller siden! :-[
Dersom man ikke regner med vektorer kan man se en slik akselerasjon som en rettlinjet bevegelse med positiv og negativ retning.  Dersom man velger at fartsretningen er representert med positive verdier (farten er 173 km/t) vil akselerasjonen være negativ.  "Negativ" betyr her bare at den har motsatt retning enn fartsretningen.  

Slik: der fikk du en liten dråpe 2FY.  ;)

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Vi er vel enig i at dersom massetettheten hadde vært lik, så hadde dette ikke vært noe problem. Så det eventuelle problemet som oppstår er at kroppens deler har ulike densitet, og de delene som har høyest densitet vil synke til bunnen. Dette tror jeg ikke er noe stort problem dersom man ligger på ryggen raltivt flatt.

Mvh
OMF
Nei nå må du gi deg! Ingen grunn til å blande inn tetthet, trykk eller noe slikt. Her trenger du kun å tenke på gravitasjon. Ved f.eks. 20 G vil hjertet veie 20 ganger mer, leveren veie 20 ganger mer etc. Helt umulige arbeidsvilkår altså, og organene og vevet vil komprimeres mot kroppens yttergrense, på et punkt vil f.eks. vel leveren bli til most som til juice som en appelsin. Likegyldig om du befinner deg i vann eller luft eller ethvert system der kroppen er i ro. Hjertet og organene vet ikke noe om at at kroppen ligger nedsenket i vann: Eksempel: Tenk deg at du er i en ubåt, som kan representere kroppen. Hvor mye veier du? Like mye som på overflaten selvsagt, uavhengig av hvor dypt ubåten er. Hvis jordens gravitasjonskraft skulle komme til å stige dramatisk vil du presses mot gulvet ubåten og kanskje bli knust av egen vekt.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.440
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei Bach!

Har ikke tenkt å gi meg ennå.....

Jeg har jo mange ganger sagt at kroppens hulrom må trykkutliknes, eller veskefylles....og når du gjør det så kan kroppen på ingen måte sammenlignes med en ubåt. For når kroppen er væskefylt så vil trykket være likt i hele kroppen og alle kroppsfunksjoner vil fungere basert på differansetrykk.

Det er på ingen måte likegyldig om du er i vann eller luft. Er helt enig med deg i det du sier i luft, men ikke i vann. Hvorfor i alle dager skal leveren bli skviset. Den er jo full av veske og veske lar seg i komprimere. Hva er det da som skal gjøre at denne blir skviset...?

Hvis du f.eks bader i et akselererende system...du bader i saltvann og flyter på overflaten.... Vil du synke dersom systemet akselererer? Nope....

Mvh
OMF

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
442
Sted
Bergen
Hei OMF. Du vil utjevne kreftene meget bra ved å ligge i et væskefylt medie ja. Absolutt bedre enn en spikerseng ;D Kanskje ikke bedre enn en kroppsformet liggestol a la det man ser i science fiction, da væsken over kroppen ikke bidrar positivt til å utjevne presset men kommer i tillegg.

Det beste hadde vært å dra alle atomene samtidig. Dette er faktisk det som skjer når en astronaut er vektløs. Astronauten er kun påvirket av en kraft, nemlig gravitasjonen. Astronauten faller fritt men det gjør alt rundt ham også slik at det er kun gravitasjonen som virker; ingen kontaktkrefter.

Det er IKKE slik at tyngen ikke virker på astronauten. Han er akselerert med en akselerasjon som er lik tyngdekraften. Man skal uendelig langt vekk fra nærmeste objekt for å være helt uten påvirkning av gravitasjon.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Vi diskuterer vel ikke samme saken OMF. Selv om det er en teoretisk mulighet med trykkutjevning, så er det flere hindringer, som du jo selv har vært inne på:
1) Trykkutjevning tar altfor lang tid i forhold til akselerasjonsforandringer.
2) Være til hinder for livsprosessene, hvordan vil f.eks. prosesser i cellene fungere under høyt trykk, eller oksygenopptak?
3) Kroppen har ikke homogen tetthet, og består ikke utelukkende av veske.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.440
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Vi diskuterer vel ikke samme saken OMF. Selv om det er en teoretisk mulighet med trykkutjevning, så er det flere hindringer, som du jo selv har vært inne på:
1) Trykkutjevning tar altfor lang tid i forhold til akselerasjonsforandringer.
Det kan jeg ikke skjønne. Er jo ikke spesiell forsinkelse i hydraulikksystemer Lydhastighetene (altså trykkforandringshastigheten) øker jo også med tettheten, slik at vann har rimelig høy lydhastighet. Dersom dette er et problem kan han jo legge seg i en veske med større masse...(kvikksølv...men det introduserer kanskje andre problemer igjen...
2) Være til hinder for livsprosessene, hvordan vil f.eks. prosesser i cellene fungere under høyt trykk, eller oksygenopptak?
Cellene operer under et enormt trykk når du spaserer på jorden. Igjen referer jeg til vakum - prøv å lag et vakum på 100 liter - det er ikke lite krefter som skal til for det. Poenget er selvsagt at dette trykket er jevnt fordelt. Det hadde ikke spilt noen større rolle om vi doblet det, eller tredoblet det. Oksygenopptaket har jeg nevnt tidligere at blir problematisk, da det er oksygenets partsielltrykk som påvirker opptaket.
3) Kroppen har ikke homogen tetthet, og består ikke utelukkende av veske.
Det med homogen tetthet kjøper jeg, også at det ikke utelukkende er veske. Det kan skape problemer

Mvh
OMF

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
I en diskusjon som blir stadig mer søkt:

1) Kroppen har jo en rekke membraner og skillevegger som nettopp hindrer trykk i å utjevne seg, huden er et eksempel.
2) Stoffers egenskaper som kokepunkt og smeltepunkt endrer seg avhengig av trykket. F.eks. kan faste stoffer bli til veske dersom trykket er tilstrekkelig. Det er klart at livsvilkårene påvirkes av dette.

Menneskekroppen er tilpasset for å fungere optimal ved en atmosfæres trykk.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Hva ville skjedd først?

Trykket fra utsiden av lungene ville kanskje gjort det umulig å puste ganske tidlig?

Eller kanskje badekaret ville kollapset først?

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.440
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
I en diskusjon som blir stadig mer søkt:
Tja....det er vel ikke en situasjon som jeg påregner å havne i
1) Kroppen har jo en rekke membraner og skillevegger som nettopp hindrer trykk i å utjevne seg, huden er et eksempel.Her må du fortelle meg hva du mener. En membran har overhodet ingen problemer med å overføre trykk. Så lengde den er fleksibel vil den kunne overføre trykk, og det er med andre ord stort sett bare skjellettet som ikke kan overføre trykk.

2) Stoffers egenskaper som kokepunkt og smeltepunkt endrer seg avhengig av trykket. F.eks. kan faste stoffer bli til veske dersom trykket er tilstrekkelig. Det er klart at livsvilkårene påvirkes av dette.
Kokepunktet øker det er riktig...men det er ikke stort poblem, det er vel ingen vesker i kroppen som skal koke....At faste stoffer blir væske er vel også å trekke dette langt. Vi snakker vel om 10-20-100g, ikke sorte hull....
Menneskekroppen er tilpasset for å fungere optimal ved en atmosfæres trykk.
Jepp......
mvh
OMF

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
1) Kroppens yttergrense er i liten grad fleksibel pga skjelettet. Selvfølgelig går det jo an å tenke seg at innholdet er most i stykker slik at huden er fleksibel, men da er du jo allerede død, og vi har en kontradiksjon.

2) Trengs jo ikke akkurat noe sort hull. Mange stoffer som er sentrale for liv er følsomme for trykkforandringer ved relativt normale temperaturer. For å ta et eksempel som oppstår ved LAVT trykk, så vil kroppens vanninnhold koke og fordampe allerede i noen titalls kilometers høyde.

At det er snakk om 10 eller 20 G er din påstand, den originale forutsetningen var en akselerasjonsøkning som går mot uendelig, eller i det minste det fysisk mulige.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.440
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
1) Kroppens yttergrense er i liten grad fleksibel pga skjelettet. Selvfølgelig går det jo an å tenke seg at innholdet er most i stykker slik at huden er fleksibel, men da er du jo allerede død, og vi har en kontradiksjon.
Hvis man senker menneskekroppen i vann, vil alt unntatt kroppens luftfylte hulrom og skjelettet trykkutlignes. Dette er det ingen tvil om.
2) Trengs jo ikke akkurat noe sort hull. Mange stoffer som er sentrale for liv er følsomme for trykkforandringer ved relativt normale temperaturer. For å ta et eksempel som oppstår ved LAVT trykk, så vil kroppens vanninnhold koke og fordampe allerede i noen titalls kilometers høyde.
Joda, men nå var det jo ikke trykksenkning vi pratet om....
At det er snakk om 10 eller 20 G er din påstand, den originale forutsetningen var en akselerasjonsøkning som går mot uendelig, eller i det minste det fysisk mulige.
Joda, det er sant. Men den orginale problemstillingen var om man kunne beskytte seg en økende gravitasjon ved å senke seg ned i vann, noe jeg hevder at man kan...innen rimelighetens grenser. Til slutt vil vel hele dritten kollapse i et sort hull eller noe slikt så da går man jo dukken. Men hvis du leser mitt første innlegg, så tar jegfor meg noen problemer som oppstår, men prinsipoielt vil en nedsenking i vannbad, beskytte mot svært høy gravitasjon er min påstand....Selv om dette selvsagt ikke lar seg gjøre i praksis....så er tankeeksperimentet interessant!
Mvh
OMF

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Aksellerasjon defineres som antall meter delt på sekund i annen.
(meter) / (sekund x sekund)
Hastighet er meter pr sekund.
1G er 9.81 dvs en økning på 9.81 meter pr. sekund. Etter ett sekund har vi mao. en hastighet på 9.81m/s, etter to sekund19.62m/s osv.
Kroppen vår er "designet" for å virke i 1G.
Kraften vi utsettes for er størrelsen av aksellerasjonen ganget med tyngden. Veier man 100 kilo ved 1G vil vi på en vekt i 5G aksellerasjon veie ca 500 kilo. Siden blodet vårt er væske, vil det presses i motsatt retning av den retning vi aksellereres i. Hodet tømmes, vi besvimer når vi oppnår et visst minimum. Og hvis vi lå oppned under aksellerasjon, vil blodtrykket i hodet stige. Avhengig av størrelsen på aksellerasjonen vil vi besvime av det også.
Hvis vi flyter i vann, og så utsettes for aksellerasjonekrefter lik 2G, vil vi synke med en hastighet av 1G inntil vi når bunn i karet, for da å bli utsatt for 2G
Hjalp det på noensomhelst måte? :)

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Hvis man senker menneskekroppen i vann, vil alt unntatt kroppens luftfylte hulrom og skjelettet trykkutlignes. Dette er det ingen tvil om.
Hva med f.eks. hjernen, som er en klump bløt ligger inne i et fast skall? Hvis trykket trenger inn i hodeskallen er det potensiet dødelig.
Joda, men nå var det jo ikke trykksenkning vi pratet om....
Om det er øking eller senking er mindre viktig i akkurat dette tilfellet. Jeg ville bare vise at en endring av trykket også endrer kjemien i kroppen. Vann er jo langt fra det eneste stoffet som hvis kritiske temperaturer ligger relativt tett på kroppstemperaturen.
Joda, det er sant. Men den orginale problemstillingen var om man kunne beskytte seg en økende gravitasjon ved å senke seg ned i vann, noe jeg hevder at man kan...innen rimelighetens grenser.
Du er nokså selektiv i ditt valg av hva som er rimelig, ting som gavner din teori trenger åpenbart ikke å være rimelige, mens du velger å se bort fra slike ting som kroppens oppbygning. Man kan ikke sette trykk på vitale organer og tro at de skal fungere som vanlig.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Hvis vi flyter i vann, og så utsettes for aksellerasjonekrefter lik 2G, vil vi synke med en hastighet av 1G inntil vi når bunn i karet, for da å bli utsatt for 2G
Dette er ikke riktig, for oppdriften som vannet gir er avhengig av gravitasjonen. Hvos gravitasjonen dobles dobles også oppdriften.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Dette er ikke riktig, for oppdriften som vannet gir er avhengig av gravitasjonen. Hvos gravitasjonen dobles dobles også oppdriften.
Var litt usikker på om jeg skulle poste den påstanden, fordi jeg ikke på stående fot kunne redgjøre for den.
Men etter å ha gjort et forsøk fikk den være med likevel.
Forsøket forgikk slik:
Fyllte en flaske med stor tut med vann. Fant et gammelt kinderegg på rommet til en av ungene, og fylte i nok bly til at den akkurat lå og duppet i overflaten. Så eleverte jeg flasken (aksellererte den vertikalplanet), og kinderegget sank hele tiden mens aksellerasjonen pågikk. Da flaska var kommet så høyt som jeg kan strekke meg (aksellerasjonen opphørte) fløt kinderegget sakte opp til overflaten igjen.

Z

Zomby_Woof

Gjest
En ting til før jeg legger meg:

Vi diskuterer ikke gravitasjon i det hele tatt. Gravitasjon er tiltrekningskraften mellom to legemer. Vi diskuterer akselerasjonskrefter. Riktignok refererer vi stadig til G, men da som en kjent referanse (den kraften som virker på et legeme ved jordens overflate).

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Ja, formelt er det jo et skille mellom gravitasjon og akselerasjon, men ekvivalensprinsippet som har blitt nevnt sier at det er om man ikke vet opphavet til kraften så er gravitasjon og akselerasjon ekvivalente. Vi får fortsette i morgen...

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.440
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hva med f.eks. hjernen, som er en klump bløt ligger inne i et fast skall? Hvis trykket trenger inn i hodeskallen er det potensiet dødelig.
Det er riktige at hjernen ligger inne i hodeskallen, men den ligger i en veske, og lar seg trykkutligne. Så vidt jeg vet har fridykkere dykket ned til ca 100 meter. Her er trykket 10 bar. Det som skjer i et slikt dykk er at kroppen trykksettes, og trykket i kroppens vesker blir utlignet. Dykkeren utligner selv trykket i hodets hulrom (Øreganger, bihuler) mens lungene faktisk delvis blir fylt med kroppsveske, samtidig som brystkassen blir komprimert. Alle kroppsfunksjoner fungerer. Metningsdykkere i Nordsjøen lever greit på 20 bars trykk i 14 dager. For å si det kort….kroppen trykkutligner – trykk utenifra er ikke et problem.

Om det er øking eller senking er mindre viktig i akkurat dette tilfellet. Jeg ville bare vise at en endring av trykket også endrer kjemien i kroppen. Vann er jo langt fra det eneste stoffet som hvis kritiske temperaturer ligger relativt tett på kroppstemperaturen.
Hvilke andre stoffer er det snakk om……? Og da regner jeg ikke med urin, blod eller andre ting hvor hovedbestanddelen er vann…..

Du er nokså selektiv i ditt valg av hva som er rimelig, ting som gavner din teori trenger åpenbart ikke å være rimelige, mens du velger å se bort fra slike ting som kroppens oppbygning. Man kan ikke sette trykk på vitale organer og tro at de skal fungere som vanlig.
Hvis man leser utgangspunktet…..så tolker jeg at spørsmålet som stilles i denne tråden er om man teoretisk kunne ”motsette” seg gravitasjonskreftene ved å senke seg i vann. På det spørsmålet mener jeg svaret er JA. At en rekke praktiske problemer vil oppstå – oksygenforgifting, nitrogenforgiftning, at faste stoffer blir til flytende, før de så endre seg til plasma, at temperaturen øker, at elektronene blir presset inn i kjerne og danner en nøytronstjerne, før det hele kollapser i et sort hull er ting jeg mener går litt på siden av spørsmålet. Ja, kroppen har tilpasset seg vår trykk, derfor vil man møte på en del problemer med biologiske prossesser!

Jeg ser gjerne at du henviser til hvilke åpenbart urimelig ting som gavner min teori jeg har brukt i min argumentasjon?

Mvh
OMF

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.207
Torget vurderinger
0
Dette begynner å bli vel avansert. For egen del stopper kunnskapen ved Arkimedes læresetning som sier at: " et legeme som nedsenkes i vann blir vått !" ;D ;D ;D ;D ;D

K

kbwh

Gjest
Det er også bevist at dersom man senker Marianne Faithfull ned i et badekar champagne må hun til pumping!

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.440
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Dette er vel benevelsen. Akselerasjon er vel definert som hastighetsendring pr tidsenhet. Men i SI standarden er jo dette m/s2.

1G er 9.81 dvs en økning på 9.81 meter pr. sekund.
Her har du glemt at du skal ha sekund i annen. For øvrig er det vel lille g du snakker om.
Vi snakker om en akselerasjon altså 9,81m/s2

Kraften vi utsettes for er størrelsen av aksellerasjonen ganget med tyngden.
Nei, Tyngden er lik g ganger med massen.

Veier man 100 kilo ved 1G vil vi på en vekt i 5G aksellerasjon veie ca 500 kilo.
Nei. Kg er en betegnelse på masse og den endres seg ikke. Derimot vil tyngden som ved 1 g (Altså lille g) være 981N, som vil 5 dobles når lille g øker.

Hastighet er meter pr sekund.
Siden blodet vårt er væske, vil det presses i motsatt retning av den retning vi aksellereres
Alt som har masse påvirkes av gravitasjon, det har ingen ting med at det er væske å gjøre. Det presses heller ikke, men siden det har masse har det treghet.

Hodet tømmes, vi besvimer når vi oppnår et visst minimum. Og hvis vi lå oppned under aksellerasjon, vil blodtrykket i hodet stige. Avhengig av størrelsen på aksellerasjonen vil vi besvime av det også.
Dette vil skje dersom du står oppreise i luft, men det vil ikke skje dersom du senkes i vann. Blodtrykket vil riktignok stige – både pga av det økte trykk og trolig også på grunn at man blir en smule stresset.

.
Dette er allerede kommentert…skulle også være lille g.

Egentlig ikke…..

Mvh
OMF

O

OldBoy

Gjest
Interessant problem, dette.

Utgangspunktet for at vi flyter i vann er at oppdriften er stor nok til å holde oss flytende. Mye av denne tilstrekkelige oppdriften skapes av luften vi har i lungene. Prøv selv når du ligger i et svømmebasseng: pust dypt inn og du flyter, pust ut så mye du kan, og du synker.

Anta nå at realist blir utsatt for g-krefter som er større enn det han blir utsatt for her på jorden, for eksempel 5X jordens. Realist begynner å få følelsen av at han er overvektig, og tyr til badekaret. Hva skjer? Jo, realist som nå veier 5 ganger mer enn før, legger seg i vann som heldigvis har en egenvekt som også er 5 ganger det den var, så langt ingen problemer. Men, kroppen til realist er ikke laget for å tåle trykk fra vann som har fem ganger den tettheten det har på jorden. Med luft i lungene blir han litt sammenklemt, og når han blir sammenklemt, fortrenger han ikke like mye vann som før, og som er nødvendig for å kunne flyte, og derfor synker han litt dypere i vannet. Blir g-kreftene store nok, vil realist før eller senere bli såpass flatklemt at han ikke lenger kan skape nok oppdrift, og han vil synke.

Så synker han, da, til bunnen av badekaret, og der blir han liggende. Så badekaret bør ikke være veldig dypt, ser det ut som. Et veldig dypt badekar ville dessuten bare gjøre vondt verre, for på bunnen av et dypt badekar ville realist til fulle oppleve effekten av vanntrykket fra vannet over seg, som i vårt eksempel ville bli 5 ganger det det ville ha vært her på jorden, så han ville ganske fort ha blitt veldig flatklemt.

Hadde realist, derimot, vært like vanskelig å komprimere som vannet, ville han flyte uansett g-belastning, såfremt han fløt i utgangspunktet.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
1 Dette er vel benevelsen. Akselerasjon er vel definert som hastighetsendring pr tidsenhet. Men i SI standarden er jo dette m/s2.

2 Her har du glemt at du skal ha sekund i annen. For øvrig er det vel lille g du snakker om.
Vi snakker om en akselerasjon altså 9,81m/s2

3 Nei, Tyngden er lik g ganger med massen.

4 Nei. Kg er en betegnelse på masse og den endres seg ikke. Derimot vil tyngden som ved 1 g (Altså lille g) være 981N, som vil 5 dobles når lille g øker.

5 Alt som har masse påvirkes av gravitasjon, det har ingen ting med at det er væske å gjøre. Det presses heller ikke, men siden det har masse har det treghet.

6 Dette vil skje dersom du står oppreise i luft, men det vil ikke skje dersom du senkes i vann. Blodtrykket vil riktignok stige – både pga av det økte trykk og trolig også på grunn at man blir en smule stresset.

7 Dette er allerede kommentert…skulle også være lille g.

8 Egentlig ikke…..

Mvh
OMF
1 bøtt åff kårs, dårlig ordvalg

2 Jeg mente g (trykkleif).
Jeg refererte til ett spesifikt sekund, og etter ett sekund er økningen i hastighet 9.81 m/s (mens aksellerasjonen fortsatt er 9.81m/s2

3 Yes

4 Der står "på en vekt", og var tenkt slik at man satt oppå en vekt inni et rom som aksellerertes 5g i vertikal retning. Da ville nåla på vekten vise 500kg

5 Selvsagt, men blodet vil kunne forflytte seg som følge av aksellerasjon, mens kraniet ville bli værende på sin plass

6 Kriteriet endret seg fra stående til liggende, hvorfor besvimer vi også liggende? Tja, det må jeg spørre en lege om før jeg kan svare

7 g (uffameg, gjennomgående trykkleif)

8 Fillern ;D

Topp Bunn