Ah, selvfølgelig! Takker så mye, da lærte jeg noe nytt i dag også![]()
Man bruker ordet akselerasjon i enhver forandring av hastighet og/eller retning i fysikken.
Ah, selvfølgelig! Takker så mye, da lærte jeg noe nytt i dag også![]()
Dersom man ikke regner med vektorer kan man se en slik akselerasjon som en rettlinjet bevegelse med positiv og negativ retning. Dersom man velger at fartsretningen er representert med positive verdier (farten er 173 km/t) vil akselerasjonen være negativ. "Negativ" betyr her bare at den har motsatt retning enn fartsretningen.Aha, ok. Så det var altså en aksellerasjon fra 173 til 0 km/t på 66 cm? Eller kaller man det f.eks. negativ aksellerasjon?
Meh, jeg lover å ta 3FY før eller siden! :-[
Nei nå må du gi deg! Ingen grunn til å blande inn tetthet, trykk eller noe slikt. Her trenger du kun å tenke på gravitasjon. Ved f.eks. 20 G vil hjertet veie 20 ganger mer, leveren veie 20 ganger mer etc. Helt umulige arbeidsvilkår altså, og organene og vevet vil komprimeres mot kroppens yttergrense, på et punkt vil f.eks. vel leveren bli til most som til juice som en appelsin. Likegyldig om du befinner deg i vann eller luft eller ethvert system der kroppen er i ro. Hjertet og organene vet ikke noe om at at kroppen ligger nedsenket i vann: Eksempel: Tenk deg at du er i en ubåt, som kan representere kroppen. Hvor mye veier du? Like mye som på overflaten selvsagt, uavhengig av hvor dypt ubåten er. Hvis jordens gravitasjonskraft skulle komme til å stige dramatisk vil du presses mot gulvet ubåten og kanskje bli knust av egen vekt.Vi er vel enig i at dersom massetettheten hadde vært lik, så hadde dette ikke vært noe problem. Så det eventuelle problemet som oppstår er at kroppens deler har ulike densitet, og de delene som har høyest densitet vil synke til bunnen. Dette tror jeg ikke er noe stort problem dersom man ligger på ryggen raltivt flatt.
Mvh
OMF
Vi diskuterer vel ikke samme saken OMF. Selv om det er en teoretisk mulighet med trykkutjevning, så er det flere hindringer, som du jo selv har vært inne på:
1) Trykkutjevning tar altfor lang tid i forhold til akselerasjonsforandringer.
Det kan jeg ikke skjønne. Er jo ikke spesiell forsinkelse i hydraulikksystemer Lydhastighetene (altså trykkforandringshastigheten) øker jo også med tettheten, slik at vann har rimelig høy lydhastighet. Dersom dette er et problem kan han jo legge seg i en veske med større masse...(kvikksølv...men det introduserer kanskje andre problemer igjen...
2) Være til hinder for livsprosessene, hvordan vil f.eks. prosesser i cellene fungere under høyt trykk, eller oksygenopptak?
Cellene operer under et enormt trykk når du spaserer på jorden. Igjen referer jeg til vakum - prøv å lag et vakum på 100 liter - det er ikke lite krefter som skal til for det. Poenget er selvsagt at dette trykket er jevnt fordelt. Det hadde ikke spilt noen større rolle om vi doblet det, eller tredoblet det. Oksygenopptaket har jeg nevnt tidligere at blir problematisk, da det er oksygenets partsielltrykk som påvirker opptaket.
3) Kroppen har ikke homogen tetthet, og består ikke utelukkende av veske.
Det med homogen tetthet kjøper jeg, også at det ikke utelukkende er veske. Det kan skape problemer
Mvh
OMF
mvhI en diskusjon som blir stadig mer søkt:
Tja....det er vel ikke en situasjon som jeg påregner å havne i
1) Kroppen har jo en rekke membraner og skillevegger som nettopp hindrer trykk i å utjevne seg, huden er et eksempel.Her må du fortelle meg hva du mener. En membran har overhodet ingen problemer med å overføre trykk. Så lengde den er fleksibel vil den kunne overføre trykk, og det er med andre ord stort sett bare skjellettet som ikke kan overføre trykk.
2) Stoffers egenskaper som kokepunkt og smeltepunkt endrer seg avhengig av trykket. F.eks. kan faste stoffer bli til veske dersom trykket er tilstrekkelig. Det er klart at livsvilkårene påvirkes av dette.
Kokepunktet øker det er riktig...men det er ikke stort poblem, det er vel ingen vesker i kroppen som skal koke....At faste stoffer blir væske er vel også å trekke dette langt. Vi snakker vel om 10-20-100g, ikke sorte hull....
Menneskekroppen er tilpasset for å fungere optimal ved en atmosfæres trykk.
Jepp......
Mvh1) Kroppens yttergrense er i liten grad fleksibel pga skjelettet. Selvfølgelig går det jo an å tenke seg at innholdet er most i stykker slik at huden er fleksibel, men da er du jo allerede død, og vi har en kontradiksjon.
Hvis man senker menneskekroppen i vann, vil alt unntatt kroppens luftfylte hulrom og skjelettet trykkutlignes. Dette er det ingen tvil om.
2) Trengs jo ikke akkurat noe sort hull. Mange stoffer som er sentrale for liv er følsomme for trykkforandringer ved relativt normale temperaturer. For å ta et eksempel som oppstår ved LAVT trykk, så vil kroppens vanninnhold koke og fordampe allerede i noen titalls kilometers høyde.
Joda, men nå var det jo ikke trykksenkning vi pratet om....
At det er snakk om 10 eller 20 G er din påstand, den originale forutsetningen var en akselerasjonsøkning som går mot uendelig, eller i det minste det fysisk mulige.
Joda, det er sant. Men den orginale problemstillingen var om man kunne beskytte seg en økende gravitasjon ved å senke seg ned i vann, noe jeg hevder at man kan...innen rimelighetens grenser. Til slutt vil vel hele dritten kollapse i et sort hull eller noe slikt så da går man jo dukken. Men hvis du leser mitt første innlegg, så tar jegfor meg noen problemer som oppstår, men prinsipoielt vil en nedsenking i vannbad, beskytte mot svært høy gravitasjon er min påstand....Selv om dette selvsagt ikke lar seg gjøre i praksis....så er tankeeksperimentet interessant!
Hva med f.eks. hjernen, som er en klump bløt ligger inne i et fast skall? Hvis trykket trenger inn i hodeskallen er det potensiet dødelig.Hvis man senker menneskekroppen i vann, vil alt unntatt kroppens luftfylte hulrom og skjelettet trykkutlignes. Dette er det ingen tvil om.
Om det er øking eller senking er mindre viktig i akkurat dette tilfellet. Jeg ville bare vise at en endring av trykket også endrer kjemien i kroppen. Vann er jo langt fra det eneste stoffet som hvis kritiske temperaturer ligger relativt tett på kroppstemperaturen.Joda, men nå var det jo ikke trykksenkning vi pratet om....
Du er nokså selektiv i ditt valg av hva som er rimelig, ting som gavner din teori trenger åpenbart ikke å være rimelige, mens du velger å se bort fra slike ting som kroppens oppbygning. Man kan ikke sette trykk på vitale organer og tro at de skal fungere som vanlig.Joda, det er sant. Men den orginale problemstillingen var om man kunne beskytte seg en økende gravitasjon ved å senke seg ned i vann, noe jeg hevder at man kan...innen rimelighetens grenser.
Dette er ikke riktig, for oppdriften som vannet gir er avhengig av gravitasjonen. Hvos gravitasjonen dobles dobles også oppdriften.Hvis vi flyter i vann, og så utsettes for aksellerasjonekrefter lik 2G, vil vi synke med en hastighet av 1G inntil vi når bunn i karet, for da å bli utsatt for 2G
Hjalp det på noensomhelst måte?![]()
Var litt usikker på om jeg skulle poste den påstanden, fordi jeg ikke på stående fot kunne redgjøre for den.Dette er ikke riktig, for oppdriften som vannet gir er avhengig av gravitasjonen. Hvos gravitasjonen dobles dobles også oppdriften.
Det er riktige at hjernen ligger inne i hodeskallen, men den ligger i en veske, og lar seg trykkutligne. Så vidt jeg vet har fridykkere dykket ned til ca 100 meter. Her er trykket 10 bar. Det som skjer i et slikt dykk er at kroppen trykksettes, og trykket i kroppens vesker blir utlignet. Dykkeren utligner selv trykket i hodets hulrom (Øreganger, bihuler) mens lungene faktisk delvis blir fylt med kroppsveske, samtidig som brystkassen blir komprimert. Alle kroppsfunksjoner fungerer. Metningsdykkere i Nordsjøen lever greit på 20 bars trykk i 14 dager. For å si det kort .kroppen trykkutligner trykk utenifra er ikke et problem.Hva med f.eks. hjernen, som er en klump bløt ligger inne i et fast skall? Hvis trykket trenger inn i hodeskallen er det potensiet dødelig.
Hvilke andre stoffer er det snakk om ? Og da regner jeg ikke med urin, blod eller andre ting hvor hovedbestanddelen er vann ..Om det er øking eller senking er mindre viktig i akkurat dette tilfellet. Jeg ville bare vise at en endring av trykket også endrer kjemien i kroppen. Vann er jo langt fra det eneste stoffet som hvis kritiske temperaturer ligger relativt tett på kroppstemperaturen.
Hvis man leser utgangspunktet ..så tolker jeg at spørsmålet som stilles i denne tråden er om man teoretisk kunne motsette seg gravitasjonskreftene ved å senke seg i vann. På det spørsmålet mener jeg svaret er JA. At en rekke praktiske problemer vil oppstå oksygenforgifting, nitrogenforgiftning, at faste stoffer blir til flytende, før de så endre seg til plasma, at temperaturen øker, at elektronene blir presset inn i kjerne og danner en nøytronstjerne, før det hele kollapser i et sort hull er ting jeg mener går litt på siden av spørsmålet. Ja, kroppen har tilpasset seg vår trykk, derfor vil man møte på en del problemer med biologiske prossesser!Du er nokså selektiv i ditt valg av hva som er rimelig, ting som gavner din teori trenger åpenbart ikke å være rimelige, mens du velger å se bort fra slike ting som kroppens oppbygning. Man kan ikke sette trykk på vitale organer og tro at de skal fungere som vanlig.
Dette er vel benevelsen. Akselerasjon er vel definert som hastighetsendring pr tidsenhet. Men i SI standarden er jo dette m/s2.Aksellerasjon defineres som antall meter delt på sekund i annen.
(meter) / (sekund x sekund)
Her har du glemt at du skal ha sekund i annen. For øvrig er det vel lille g du snakker om.1G er 9.81 dvs en økning på 9.81 meter pr. sekund.
Nei, Tyngden er lik g ganger med massen.Kraften vi utsettes for er størrelsen av aksellerasjonen ganget med tyngden.
Nei. Kg er en betegnelse på masse og den endres seg ikke. Derimot vil tyngden som ved 1 g (Altså lille g) være 981N, som vil 5 dobles når lille g øker.Veier man 100 kilo ved 1G vil vi på en vekt i 5G aksellerasjon veie ca 500 kilo.
Alt som har masse påvirkes av gravitasjon, det har ingen ting med at det er væske å gjøre. Det presses heller ikke, men siden det har masse har det treghet.Aksellerasjon defineres som antall meter delt på sekund i annen.
(meter) / (sekund x sekund)
Hastighet er meter pr sekund.
Siden blodet vårt er væske, vil det presses i motsatt retning av den retning vi aksellereres
Dette vil skje dersom du står oppreise i luft, men det vil ikke skje dersom du senkes i vann. Blodtrykket vil riktignok stige både pga av det økte trykk og trolig også på grunn at man blir en smule stresset.Hodet tømmes, vi besvimer når vi oppnår et visst minimum. Og hvis vi lå oppned under aksellerasjon, vil blodtrykket i hodet stige. Avhengig av størrelsen på aksellerasjonen vil vi besvime av det også.
Dette er allerede kommentert skulle også være lille g..
Hvis vi flyter i vann, og så utsettes for aksellerasjonekrefter lik 2G, vil vi synke med en hastighet av 1G inntil vi når bunn i karet, for da å bli utsatt for 2G
Hjalp det på noensomhelst måte?![]()
Egentlig ikke ..Hjalp det på noensomhelst måte?![]()
1 bøtt åff kårs, dårlig ordvalg1 Dette er vel benevelsen. Akselerasjon er vel definert som hastighetsendring pr tidsenhet. Men i SI standarden er jo dette m/s2.
2 Her har du glemt at du skal ha sekund i annen. For øvrig er det vel lille g du snakker om.
Vi snakker om en akselerasjon altså 9,81m/s2
3 Nei, Tyngden er lik g ganger med massen.
4 Nei. Kg er en betegnelse på masse og den endres seg ikke. Derimot vil tyngden som ved 1 g (Altså lille g) være 981N, som vil 5 dobles når lille g øker.
5 Alt som har masse påvirkes av gravitasjon, det har ingen ting med at det er væske å gjøre. Det presses heller ikke, men siden det har masse har det treghet.
6 Dette vil skje dersom du står oppreise i luft, men det vil ikke skje dersom du senkes i vann. Blodtrykket vil riktignok stige både pga av det økte trykk og trolig også på grunn at man blir en smule stresset.
7 Dette er allerede kommentert skulle også være lille g.
8 Egentlig ikke ..
Mvh
OMF