Forsterkere Er Hegel virkelig så bra ?

Kruste

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.11.2021
Innlegg
55
Antall liker
80
Sted
Sel
Er ute etter en brukt bra forsterker og ser Hegel får mye skryt, men er det så bra som mange vil ha det til ?
Er jo så mye bra av andre merker på Finn så det går helt i surr.
 

Bart

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.03.2007
Innlegg
550
Antall liker
55
I uavhengige objektive tester er Helgel HD12 (DAC) og H95 (streaming amp) karakterisert som "ikke anbefalt". Testene er noen år gamle men H95 er fortsatt i salg.
Min erfaring med Hegel; middelmådig i forhold til pris og konkurrenter.
 
L

larsmartin

Gjest
Du burde teste selv. Jeg forstår ikke skrytet av hegel. Det er veldig ro i lyden, men det spiller ikke musikk.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.646
Antall liker
35.709
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Du burde teste selv. Jeg forstår ikke skrytet av hegel. Det er veldig ro i lyden, men det spiller ikke musikk.
I all verden... Alle gangene jeg har hørt Hegel så har de spilt musikk, har dog ennå ikke hørt Hegel som ren samtale-formidler, noe du sannsynligvis har gjort. Kan du forklare mer hvordan du oppfattet Hegel, når de ikke spiller musikk?
 
L

larsmartin

Gjest
I all verden... Alle gangene jeg har hørt Hegel så har de spilt musikk, har dog ennå ikke hørt Hegel som ren samtale-formidler, noe du sannsynligvis har gjort. Kan du forklare mer hvordan du oppfattet Hegel, når de ikke spiller musikk?
Derfor bør han teste selv! Du opplever hegel som bra, jeg som dårlig. Jeg syntes det spiller klinisk og sjelløst, det er ikke noe friskhet og engasjement i musikken.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.646
Antall liker
35.709
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Derfor bør han teste selv! Du opplever hegel som bra, jeg som dårlig. Jeg syntes det spiller klinisk og sjelløst, det er ikke noe friskhet og engasjement i musikken.
Men da motsier du deg selv du skrev nettopp at det ikke spiller musikk, mens nå spiller det musikk, men ikke friskt og engasjerende - merkelige greier.
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Å prøve selv er veien å gå ja! Liker Hegel veldig godt og har hatt flere. Har i dag en Röst. Hegel er som nevnt her litt rolige i lyden, men har samtidig litt snert i mellombassen og tydelig topp. Sammenlikner jeg med Advantage S-101 som jeg også har så mangler Hegel litt oppløsning, storhet, dybde og tyngde nedover.
 
Sist redigert:

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Innlegg
987
Antall liker
746
Torget vurderinger
8
Hegel Røst er meget bra, den kan sikkert overbelastes med sine 2x75 watt. På mine PSB imagine xt2 spiller den tett på magisk :cool: På mine Mission 770 spiller den magisk. Snakker da om analogdelen, innebygget dac har jeg ikke prøvd. Og selv om jeg nå selger PSB og Røst, så har jeg en Røst til som jeg fortsetter med... (y) 🎶 ;)
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Röst ble av Hifi & Musik målt til 2x115 w i 8 ohm, så det mangler ikke på krefter der.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.616
Antall liker
3.149
Torget vurderinger
0
Er ute etter en brukt bra forsterker og ser Hegel får mye skryt, men er det så bra som mange vil ha det til ?
Er jo så mye bra av andre merker på Finn så det går helt i surr.
Matching må til vettu...... ;)
Ingen kan gi deg tips når de ikke vet hva du ellers har av utstyr.....
Begynn som oss andre og kjøp en forsterker.......og hvis du ikke liker lyden......kjøp en annen forsterker og sammenlign
så selger du den du liker minst......og sånn fortsetter du til du er fornøyd (y)
 

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Innlegg
987
Antall liker
746
Torget vurderinger
8
Röst ble av Hifi & Musik målt til 2x115 w i 8 ohm, så det mangler ikke på krefter der.
Målte de den i 4 ohm også? Den har ihvertfall full kontroll på begivenhetene her...
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Målte de den i 4 ohm også? Den har ihvertfall full kontroll på begivenhetene her...
Mener at de gjorde det, men husker ikke eksakt hva det var i 4 ohm dessverre.. Kan det ha vært rundt 160 watt i 4 ohm, men ta det med ei klype salt..
 

Salamander

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2004
Innlegg
717
Antall liker
1.037
Sted
Huset med epletrær
Torget vurderinger
5
Har hatt Hegel H590, og den var helt fantastisk. Eneste grunnen til at den røk ut, var at Accuphase hadde VU meter.






…neida, men på ordentlig: Den spilte bedre på JBL 4348 her hos meg enn det McIntosh C48, MC602 og ATI at542nc gjorde. Aldri slitsom og skarp, stålkontroll på bassen og snerten dynamikk. Grunnen til at den røk ut til fordel for Accuphase var at den ikke våknet ordentlig til live før man hadde litt pådrag. Med andre høyttalere med litt mindre følsomhet vil det sikkert ikke være noe "problem".
Skjønner godt at flere er tilhengere av dette merket👍
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Grunnen til at den røk ut til fordel for Accuphase var at den ikke våknet ordentlig til live før man hadde litt pådrag.
Mange har samme erfaringer som deg med Hegel, og det er litt slitsomt å hele tiden guffe på mer enn ønskelig. Men allikevel syns jeg de har blitt en tanke bedre på dette med senere generasjoner.
 

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Innlegg
987
Antall liker
746
Torget vurderinger
8
Kan kjenne igjen det med ønske om pådrag fra Hegel p30, her i dagens oppsett med Røst er ikke det noe issue. Sikkert også noe med Mission 770 å gjøre, de er lett å "vekke". 🎶
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.863
Antall liker
2.830
Torget vurderinger
1
Ut fra det jeg har lest meg til har Hegel gått fra å være litt tynne i lyden på de første modellgenerasjonene til å være mer fyldige nå. Og dermed også være relativt bedre på lavt volum.
 

rellingsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2014
Innlegg
359
Antall liker
234
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
1
@HoJ synes du er direkte ufin mot @larsmartin her...
Samme hva tidligere feider går i, blir det lavmål å dra dette med seg videre inn i nye tråder.

Det du skriver, og vrenger Larsmartin's svar til, blir det samme som om jeg skulle påstått at å kjøpe Steinberg blir tåpelig, for det finnes jo CASIO.
Voksne folk.....?


JEG selv styrer klar for forsterkerne til Hegel, da alle i min krets, har kvittet seg med dem etter kort tid. Om lydkarakteristikken har blitt bedre med årene, synes jeg di faller totalt igjennom når en løfter av lokket. Når H590 kom, kostet den rundt 100papp, men så ut som imho en 10-15k amp. Sammenliknet med f.eks Accu/Luxman, i samme prisklasse synes jeg det blir flaut at Hegel markedsføres som norsk, da di ser mer ''kina-mikk'' ut, enn en middelmådig ''kinamikk-forsterker''...
Har selv gledelig erfaring med DAC'ene til Hegel.

1681413428748.png


1681413465344.png
 

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Innlegg
987
Antall liker
746
Torget vurderinger
8
Så du rellingsen synes larsmartin sin unyanserte pissing på Hegel var helt ok da eller? Når han uttrykker seg slik får han tåle såpass, tidligere feider eller ei. Det gjør han nok også, ikke veldig hårsår han vel.. :cool:
 

rellingsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2014
Innlegg
359
Antall liker
234
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
1
Så du rellingsen synes larsmartin sin unyanserte pissing på Hegel var helt ok da eller? Når han uttrykker seg slik får han tåle såpass, tidligere feider eller ei. Det gjør han nok også, ikke veldig hårsår han vel.. :cool:
''Du burde teste selv. Jeg forstår ikke skrytet av hegel. Det er veldig ro i lyden, men det spiller ikke musikk. ''

Dette tror jeg er noe av det mest diplomatiske, og folkelige jeg kommer på å ha lest at Larsmartin har skrevet, kansje noen gang..
Hva er feil? Han pisser ikke på noe, han sier hør selv..(før du kjøper?)
 

Salamander

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2004
Innlegg
717
Antall liker
1.037
Sted
Huset med epletrær
Torget vurderinger
5
@HoJ synes du er direkte ufin mot @larsmartin her...
Samme hva tidligere feider går i, blir det lavmål å dra dette med seg videre inn i nye tråder.

Det du skriver, og vrenger Larsmartin's svar til, blir det samme som om jeg skulle påstått at å kjøpe Steinberg blir tåpelig, for det finnes jo CASIO.
Voksne folk.....?


JEG selv styrer klar for forsterkerne til Hegel, da alle i min krets, har kvittet seg med dem etter kort tid. Om lydkarakteristikken har blitt bedre med årene, synes jeg di faller totalt igjennom når en løfter av lokket. Når H590 kom, kostet den rundt 100papp, men så ut som imho en 10-15k amp. Sammenliknet med f.eks Accu/Luxman, i samme prisklasse synes jeg det blir flaut at Hegel markedsføres som norsk, da di ser mer ''kina-mikk'' ut, enn en middelmådig ''kinamikk-forsterker''...
Har selv gledelig erfaring med DAC'ene til Hegel.

Vis vedlegget 911462

Vis vedlegget 911464
Er enig i at Hegel H590 ser kaotisk ut på innsiden, men lydmessig er den nydelig. Hadde Accuphase E-480 samtidig, og måtte jeg valgt mellom de 2, så hadde valget falt på Hegel. Var først når jeg koblet på Accuphase C-2150 og A-48 at den måtte se seg slått…men det er jo en betraktelig dyrere kombo også. Prisen på Hegel er også ganske brutal, men med tanke på at den har god DAC OG streamer, så tror jeg ikke den har mange konkurrenter til prisen heller.
 

Dharmabum

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2010
Innlegg
1.190
Antall liker
1.413
Torget vurderinger
11
Jeg syntes fesk H390 med ekstern dac( Gustard x26 pro) "spilte musikk", dvs musikalsk spillestil kontra klinisk/sterilt/kjedelig. H590 med innebygd dac likte jeg mindre godt, den syntes jeg var sjelløs i spillestilen og den røk ut etter få dager.
 

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Innlegg
987
Antall liker
746
Torget vurderinger
8
''Du burde teste selv. Jeg forstår ikke skrytet av hegel. Det er veldig ro i lyden, men det spiller ikke musikk. ''

Dette tror jeg er noe av det mest diplomatiske, og folkelige jeg kommer på å ha lest at Larsmartin har skrevet, kansje noen gang..
Hva er feil? Han pisser ikke på noe, han sier hør selv..(før du kjøper?)
Å si at det IKKE spiller musikk, da har du hodet godt plantet i sikringsskapet.Han fortsetter jo også pissingen i sine tilsvar til Hoj.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.646
Antall liker
35.709
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
@rellingsen
Tullet... Men snakk om å vrenge på hva en skriver...

Husk, det er kun "s"-modellen til Steinberg som er produsert i Tyskland... Altså "s" flyglene. Resten er bygget i Kina.
 
Sist redigert:

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Innlegg
940
Antall liker
1.318
Sted
Østfold
En liten kommentar til innsida på forsterkere, det er selvsagt flott at Accuphase ser ryddig ut. Vi ser også fra bildet at der Accuphase bruker to store kondensatorer, bruker Hegel 12 stk mindre, en god, men mer kompleks og "rotete" løsning. Jeg kunne også se at en liten kondis på Hegel er Rubycon, som er supre greier. Fin pynteboks rundt trafo på Accuphase, Hegel sin er åpen, som er like bra.

Å pynte opp innsiden blir for meg litt som plastdeksel for å skjule motorkompleksitet på nyere BMW/Mercedes/Audi, det har lite med kvaliteten å gjøre. Derimot finner jeg det attraktivt at både Accuphase/Luxman/Electrocompaniet ikke produseres i Kina. Av samme grunn liker jeg også min Engelske Sugden.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.646
Antall liker
35.709
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
@rellingsen
Klarer ikke å se at dette har noe med hverandre å gjøre.

"Men da motsier du deg selv du skrev nettopp at det ikke spiller musikk, mens nå spiller det musikk, men ikke friskt og engasjerende - merkelige greier."


"Det du skriver, og vrenger Larsmartin's svar til, blir det samme som om jeg skulle påstått at å kjøpe Steinberg blir tåpelig, for det finnes jo CASIO."
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.893
Antall liker
5.849
Torget vurderinger
1
@rellingsen
Klarer ikke å se at dette har noe med hverandre å gjøre.

"Men da motsier du deg selv du skrev nettopp at det ikke spiller musikk, mens nå spiller det musikk, men ikke friskt og engasjerende - merkelige greier."


"Det du skriver, og vrenger Larsmartin's svar til, blir det samme som om jeg skulle påstått at å kjøpe Steinberg blir tåpelig, for det finnes jo CASIO."
Kan vi ikke la dette ligge?
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.630
Antall liker
1.501
Sted
Sunndalsøra
Hegel er jo et norsk produkt som er produsert på lisens I Kina. Ser ikke særlig ryddig ut innvendig nei! Noe som holder prisen nede. Liker bedre at Kineserne lager produkter under eget navn. Gode Kinesiske ingeniører går ikke underbetalt dem heller.
 

Sharkoon

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
54
Antall liker
46
Sted
Sande
Jeg har hatt litt fra marantz, Ec og nå Hegel. For min del liker jeg oppsettet med hegel best av de jeg har hatt. (legge til at alle mine forsterkere har hatt nypris på under 30k)
Best futt, mangler litt i bunn ift til ec. men jevnt over den beste stereoforsterkeren jeg har hatt til nå :)
Smak og behag, og selvsagt hva du skal kombinere de med..
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.366
Antall liker
3.719
Torget vurderinger
1
Kommer jo mye an på hva som kobles på av høyttalere, igjen er man tilbake til impedanse matching.. Klinisk på enkelte høyttalere og varm/musikalsk/sett inn et annet passende ord på andre høyttalere. Problemet er kanskje ikke forsterkeren, men rett og slett høyttalerne som kobles til.
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.886
Antall liker
663
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
I uavhengige objektive tester er Helgel HD12 (DAC) og H95 (streaming amp) karakterisert som "ikke anbefalt". Testene er noen år gamle men H95 er fortsatt i salg.
Min erfaring med Hegel; middelmådig i forhold til pris og konkurrenter.
Skulle jeg hatt integrert forsterker,Hadde det blitt Hegel 590.
 

alfalfa

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.09.2005
Innlegg
659
Antall liker
154
Torget vurderinger
8
Men da motsier du deg selv du skrev nettopp at det ikke spiller musikk, mens nå spiller det musikk, men ikke friskt og engasjerende - merkelige greier.
Skjønte det han sa med en gang, tipper du gjorde det og.
 

Lespaul

Medlem
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
45
Antall liker
32
Torget vurderinger
1
Å si at noe ikke spiller musikk er vel det samme som å å si at det ikke engasjerer. Det er en helt grei mening å ha. Det kan jo ha noe med matching osv å gjøre også.
Har forøvrig hatt god erfaring med de modellene jeg har hatt tidligere. H90, Røst og H190 mener jeg alle leverte veldig godt innenfor sin prisklasse.
Absolutt ikke klinisk som folk ofte kommenterer.
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.939
Antall liker
755
Skjønte det han sa med en gang, tipper du gjorde det og.
Ja, det er nok bra at de fleste holdt seg unna diktanalyse på vgs. Men at noe "ikke spiller musikk" er et ganske vanlig uttrykk f.eks. i Trøndelag hvor jeg bor. Her kan selv hifi-selgere få seg til å si det, spesielt hvis de blir provosert til å si noe stygt om konkurrerende merker :)

Men, som mange andre allerede har sagt; det at Hegel spiller klinisk hører fortiden til. Jeg var i alle fall på 2 demoer på Soundgarden like før de mistet merket, hvor hovedfokus var H390 og H590, og det var ikke antydning til noe klinisk lyd der. Har strengt talt også hørt det nye dyre settet med pre/power på en Dali-demo på Hifi-klubben, hvor de store nye Dali høyttalerne tok fokuset litt bort fra Hegel, men lyden var i alle fall ikke tynn. Når det er sagt kjenner jeg for lite til de billigere forsterkerne til Hegel til å ha noe formening om dem. Mulig Hegel er såpass "nøytral" lyd nå at høyttalere og matching kanskje er viktigere enn selve forsterkeren som mange påpeker.
 
Topp Bunn