Forsterkere Er Hegel virkelig så bra ?

KebabHill

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.04.2021
Innlegg
56
Antall liker
100
Sted
Vestby
Har hørt på (men ikke eid) en del Hegel forsterkere opp gjennom åra. Og ikke likt dem, ser noen har brukt utrykket «klinisk» - kan vel kanskje si meg enig i det. Men fikk demo av Hegel h390 og h590 for en tid tilbake. Det var virkelig noe annet ja, og jeg endte opp med Hegel H590. Kjempefornøyd. Så jeg ville ikke dømt ned nåværende h390 og h590 ut fra hva Hegel har levert før i hvert fall.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.901
Antall liker
3.228
I uavhengige objektive tester er Helgel HD12 (DAC) og H95 (streaming amp) karakterisert som "ikke anbefalt". Testene er noen år gamle men H95 er fortsatt i salg.
Min erfaring med Hegel; middelmådig i forhold til pris og konkurrenter.
Stemmer lyder som sangerne har potet i munden.
 
  • Wow
Reaksjoner: oct

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.278
Antall liker
3.331
Torget vurderinger
49
Jeg vet om en på Soundgarden som har sin H590 enda, selv om det nok er hysj, hysj nå som de ikke forhandler dem lenger. Selv likte/liker jeg godt H190 som er litt friskere i spillestilen enn H300 som jeg hadde en liten periode, denne ble litt kjedelig (imo) selv om L&B ga den full score. HD25 og H80 hadde jeg også en periode og likte den komboen veldig godt på et lite rom med Dynaudio Exite14.
Broderen hadde HD12/H360 på Totem Mani 2 sig, det spillte musikk som bare F:cool:
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.715
Antall liker
5.908
Mitt gamle anlegg, bestående av Hegel H4 SE og P4 MKII sammen med mine DIY høyttalere.
Selv om det var fra tiden der Hegel var regnet som lys i klangen så spilte det som rakkeren, det hele handler om matching. (selvfølgelig teletubbies på tv)
1681490239539.png
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Er ute etter en brukt bra forsterker og ser Hegel får mye skryt, men er det så bra som mange vil ha det til ?
Er jo så mye bra av andre merker på Finn så det går helt i surr.
[/SITAT]
Jeg mine ører...
Ja er bra.. Helt greit liksom.

Men sikter du høyest på kun lyd?

Da går du for enten Musical Innovation.
Eller Doxa.


Forskjelmen er at Musical Innovation er V8 eller V12 Men spiller også mykt som silke hvis signalet sier så.. Eller brutalt hvis signalet sier det.

Mens Doxa er mer V4, kildevann.

Snakker da om nyere modeller fra begge.
Tipper de fleste folk går for Musical Innovation ved sammenligning 😊
 
Sist redigert:

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
En ting å tenke på med Hegel syns jeg er at den innebygde dacen ikke alltid er den beste veien å gå etter mine erfaringer. Selve analog delen i forsterkeren er ganske transparent så man kan tune lyden endel i ulike retninger med separate dacer.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Første gangen jeg seriøst lyttet til en Hegel forsterker var nok for drøye 20 år siden. Det var en såpass negativ opplevelse at det ga meg en langvarig aversjon mot merket. Uren lyd, en lett mekanisk lyd. Men det var den gang da. Sikkert mye bedre i dag, men tvilsomt min kopp te.
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.263
Antall liker
9.053
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Sikkert derfor utlendinger er helt ville etter Hegel.
Nå er jo Jay i den videoen tidligere ansatt hos en av Canadas største Hegel forhandlere og super pusher av Hegel..
Han er også en av mange youtube reviewers som nå har gått i samarbeid med et annet merke for å lage "sin egen" modell høytaler.
Da forsvinner all nøytralitet i deres reviews i mine øyne. De viser at i bunn å grunn er pengene viktigere :)

Og for å svare trådstarter.. Nei, i mine øyne å ører er Hegel ikke noe å rope hurra for.
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Hegel før H300 var litt stivt og mekanisk. Med H300 og framover forsvant veldig mye av dette syns jeg.
Om jeg må gi noe kritikk med nyere Hegel må det være at mellomtonen er et lite hakk tilbaketrekt slik at midbass og nedre diskant virker noe dominerende. Holografi kunne også vært et par hakk bedre.
Det jeg syns Hegel gjør bra med siste generasjoner er renhet, svart bakgrunn, og en bra trampe takta kvalitet. Sammenlikningen er mot Bladelius Tyr og Advantage S-101 (Thor 1) hvor spesielt Thor 1 har mange high end kvaliteter å by på. Men Hegel har et lite forsprang med mikrodynamikk og trampe takta syns jeg.
 
Topp Bunn