Er hifisentralen i ferd med å bli kjedelig?

Savner dere rabaldertrådene på hfs?

• Ja

Stemmer: 72 47.4%
  • Nei

Stemmer: 80 52.6%

• Totalt antall stemmer
    152

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

RuneG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.02.2011
    Antall liker
    176
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    37
    Slapp av og tenk , det som jeg sier er mye bedre enn XYZ , kan være noe du absolutt ikke liker lyden av , så i ditt tilfelle er det ikke bedre , bare annerledes.
    Eller det som i dine ører høres ut som gull , kan i mine høres ut som stanken av råtten fisk. Så uten tekniske data blir det bare synsing om personlige preferanser.

Men en ting har jeg innsett, det går egentlig ikke an å si att noe er bedre enn noe annet uten å kunne underbygge det med målinger/tekniske forklaringer da vi alle har mer eller mindre forskjellig virkelighetsoppfatning.
    Dette er noe av det dummeste jeg har lest og det er så lite intelligent at det ikke behøver en kommentar engang.... Tidenes mest meningsløse påstand ever på HFS!
    Du blander inn stanken av råtten fisk; måledata og tekniske data kan fort sidestilles med det da vi beveger oss i det subjektive.

Jeg inviterer deg herved til Kr.sund for å høre på råtten fisk; Høyttalere (Tannoy) som er kjent for å låte langt fra nøytralt, forsterkere som har 10% forvregning og en CD spiller fra 90 tallet og en platespiller/arm fra 80/90 tallet. Målinger på bærtur - men musikkgjengivelse som ryster personlige preferanser! Velkommen!
    Wow!
    Er du seriøs? (dumt spørsmål, I know)
    Eller er du en av de få faste tullebukkene som bare har til hensikt å fyre opp til krangel?

X

X186841

Gjest
    Slapp av og tenk , det som jeg sier er mye bedre enn XYZ , kan være noe du absolutt ikke liker lyden av , så i ditt tilfelle er det ikke bedre , bare annerledes.
    Eller det som i dine ører høres ut som gull , kan i mine høres ut som stanken av råtten fisk. Så uten tekniske data blir det bare synsing om personlige preferanser.

Men en ting har jeg innsett, det går egentlig ikke an å si att noe er bedre enn noe annet uten å kunne underbygge det med målinger/tekniske forklaringer da vi alle har mer eller mindre forskjellig virkelighetsoppfatning.
    Dette er noe av det dummeste jeg har lest og det er så lite intelligent at det ikke behøver en kommentar engang.... Tidenes mest meningsløse påstand ever på HFS!
    Du blander inn stanken av råtten fisk; måledata og tekniske data kan fort sidestilles med det da vi beveger oss i det subjektive.

Jeg inviterer deg herved til Kr.sund for å høre på råtten fisk; Høyttalere (Tannoy) som er kjent for å låte langt fra nøytralt, forsterkere som har 10% forvregning og en CD spiller fra 90 tallet og en platespiller/arm fra 80/90 tallet. Målinger på bærtur - men musikkgjengivelse som ryster personlige preferanser! Velkommen!
    Der illustrerer du godt det jeg mente , du liker lyden av 90 tallets cd spillere som jeg ikke kan fordra lyden av og du liker platespillere , noe som gir meg nervøst sammenbrudd pga. støv,riper,knittring,slitasje av stift osv.
    Så der du finner nirvana , finner jeg noe annet. Derfor mener jeg bedre enn utrykket er helt på jordet , har brukt det selv uten helt å tenke igjennom meningen.

Stikker gjerne innom hvis jeg er på de kanter noengang. Har litt lyst til å se den delen av Norge da mange jeg kjenner skryter uhemmet av bla. atlanterhavsveien.

rolfb*123

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Antall liker
    575
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4

Artig å lese hvordan man klarer å få HiFi til å inneholde elementer av magi og rakettforskning når det egentlig dreier seg om relativt enkel anvendt teknikk:)))) HiFi er en industri som vet å utnytte følelser fremkalt av musikk i profittens tjeneste, litt kaldt vann i blodet er ofte lurt før man " kjøper"det ene eller det andre mener nå jeg da....... Ellers er det jo greit med en dose høflighet og respekt i omgang med andre

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.721
    Sted
    Phobos
    @Kabeldragern:
    Jeg må si at jeg ikke finner det spesielt merkelig om du har vært i konflikt med moderatorene tidligere, dersom de siste postene dine er representative for din oppførsel på HFS. Dette har ingenting med takhøyde å gjøre, og svært mye med ren og skjær uhøflighet.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.225
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    @Kabeldragern:
    Jeg må si at jeg ikke finner det spesielt merkelig om du har vært i konflikt med moderatorene tidligere, dersom de siste postene dine er representative for din oppførsel på HFS. Dette har ingenting med takhøyde å gjøre, og svært mye med ren og skjær uhøflighet.
    Takhøyden er så lav ja - ikke rart noen lurer på om HFS er blitt for kjedelig...

evhvis

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Antall liker
    641
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    14
    Finnes en enkel løsning på dette. Lag et eget underforum, hvor det er veldig stor takhøyde og minimal moderering, så kan folk krangle der så mye de vil. Senk deretter takhøyden for avsporing av tråder og personangrep i de andre forumene. Da kan kranglefantene få laget så mye rabalder de vil også får vi som ikke orker å bruke tid på å krangle på et forum, framfor å høre på musikk, litt triveligere tråder andre steder.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.721
    Sted
    Phobos

Bare for å gi deg litt støtte etter at Kabeldrageren har kommet med oppgulpet sitt, så kan jeg i hvertfall si at du har helt rett i dette.

Jeg tror til og med Kabeldragern ser fornuften i dette dersom han legger godviljen til og tar innover seg at det du snakker om gjelder når man diskuterer prinsipielt og generelt, ikke personlige preferanser. Det du sier er på ingen måte ekskluderende for at kabeldragern kan ha sine preferanser, jeg mine og du dine og utøve disse i praksis uavhengig av tekniske og målemessige ytelser.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    For meg er Hifisentralen blitt gradvis mindre interessant med årene.

Grepene rundt modereringen liker jeg godt. Ønsker en sivilisert tone i harde diskusjoner og det synes jeg Høvdingene oppnår i stor grad nå.

Jeg har vært passiv og aktiv siden 2000. Med nicket Trompetnerd fra 04 til TrompetN på HFS3.

Det jeg har vært interessert i har vært å lese om andres lytte og musikkglede, finne ut av de lite åpenbare mysterier ved lydreproduksjon, lyttingens finurligheter og lytteromsakustikk.

"Like barn leker best"

Det blir færre like lekekamerater og følgelig mindre og mindre stoff på HFS som trigger nysjerrigheten min.

Verst er likevel den negative energien som utløses når noen utfordrer andres vedtatte sannheter. Man blir til slutt lei av å måtte få alt til å passe inn i den åpenbare "ABC" om lyd man for eksempel kan lese på Wikipedia. Min erfaring er at god lyd og musikk inneholder hele alfabetet i så måte.

Jeg har vært forskånet for utdriting stort sett, men lavpannede holdninger som for eksempel lest om i siste sider i Slukets anleggstråd er det blitt for mye av på HFS for min del.

Jeg er en av de som lærer noe av Fidelity hvert nummer fortsatt. De er gode representanter for "lytte og musikkglede" for meg, med en gigantisk lytteerfaring i bunn.

Headfi gjengen gir håp om lysere tider på HFS. Teknikk og lytteferdigheter i skjønn forening. Keep up the good work guys.

8

8x12_TOM

Gjest
    I morgen tidlig skal jeg poste noen målinger av hva en 2300 liters helmholtz resonator gjør med bassresponsen. Sikkert spennende for noen og kvalmende for andre.
    Det er helt fritt om dere vil kikke innom;)

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Når det gjelder subjektive oppfatninger og preferanser vs. målebevis, så fant jeg dagens innlegg fra Paul McGowan hos PS Audio betimelig og interessant:
    Sitat:
    <OUTPERFORMING TEST EQUIPMENT
    We now understand part of the reason why we can outperform test equipment as critical listeners; we are able to use the identical playback systems for both live and “recorded” music. The same ear/brain mechanism that we use to process what our ears pickup is used to process the memory of what we previously heard and then we can compare the two for accuracy. The same cannot be said for test equipment or even our home’s playback systems.

This amazing ability we have of evaluation happens despite changes in noise levels or location. In other words, it isn’t necessary for our playback of a recorded event to be identical in terms of background noise or even be in the same room for us to identify the sound as something we recognize. We routinely recognize and understand speech even in a crowded noisy room.

When you listen to an LP you’re able to ignore the ticks, pops, distortions and surface noise of the record and make an evaluation of whether it seems live or canned in the studio. When you’re in a crowded restaurant and hear live music playing, you know it’s live despite the background noise.

Think of how great your music system would be if you used the exact reverse of equipment used to record the event in the first place.>

Sist redigert:

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.721
    Sted
    Phobos
    Det der er vel mer en forklaring på hvorfor vi klarer å få musikkglede selv fra den sørgeligste kjøkkenradio, ikke et argument i HFS-debatten om målinger og test for å kvantisere de elektriske/akustiske egenskapene til et hi-fi apparat.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Det der er vel mer en forklaring på hvorfor vi klarer å få musikkglede selv fra den sørgeligste kjøkkenradio, ikke et argument i HFS-debatten om målinger og test for å kvantisere de elektriske/akustiske egenskapene til et hi-fi apparat.
    Jeg oppfatter dette som et innlegg som forklarer til en viss grad at man faktisk ikke kan måle alt og at det er grunner til at udokumenterte avvik fra 'sannheten' ikke nødvendigvis utgjør noe ulogisk resultat.

En liten kommentar til poll:
    Jeg håper at den prosenten som synes temperaturen er for lav ikke nødvendigvis synes at det burde krangles mer (isåfall så sier jo dette det meste om holdningene. HFS må isåfall ses på som et forum man kan ventilere sine opparbeidede frustrasjoner i....)
    Her er litt terapi isåfall:
    http://m.youtube.com/#/watch?v=RDjCqjzbvJY&desktop_uri=/watch?v=RDjCqjzbvJY

Sist redigert:

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.721
    Sted
    Phobos
    Jeg oppfatter dette som et innlegg som forklarer til en viss grad at man faktisk ikke kan måle alt og at det er grunner til at udokumenterte avvik fra 'sannheten' ikke nødvendigvis utgjør noe ulogisk resultat.
    Dette går i såfall mer på at man ikke kan måle hvordan den enkelte psykologisk sett oppfatter ulike lydsignaturer. Eller sagt på en annen måte, man kan ikke måle subjektive preferanser. Men dette har vel heller aldri vært hevdet.

Det som hevdes har vel mer vært i de baner at produkt A måler bedre enn produkt B og bevarer derfor signalets integritet bedre enn B uavhengig av hva personene Per og Pål individuelt skulle foretrekke, og ikke at gode målinger automatisk medfører at alle subjektivt sett liker lydsignaturen.

Jeg vet at mange mer eller mindre konsekvent tillegger "målemafiaen" sistnevnte mening for å tillegge disse en konstruert negativitet uegnet for praktisk Hi-Fi i den virkelige verden, men det er altså svært få om noen som hevder dette.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    TrompetN naglet det; lavpannete innlegg. Det er en god forklaring for alle årstider.

Alle mener seg selvfølgelig utrustet med korrekt hårfeste.

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    For egen del savnes kanskje litt mer aktivitet på hifi-generelt. Det foregår sikkert like mye spennende rundtom nå som før, men litt mer bortgjemt i de andre avdelingene.

Og jeg kan/må jo være enig i at fylleposting for går galt. Har nok sleivet en del der, ja.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.721
    Sted
    Phobos
    Hvis man ser helt kynisk på ting: Hvor mye nytt og spennende er det egentlig som foregår innen tradisjonell to-kanals Hi-Fi om dagen?

Min påstand er tilnærmet null.
    Mitt inntrykk er at det er mange produktlanseringer, men tilnærmet ingenting som dreier seg om reell videreutvikling.

Det er ikke rart at ting blir utdebattert og at det er på den sosiale og kreative siden ting faktisk skjer. Det vil si DIY, musikk, hjemme hos, laug-treff, bildetråder og tilsvarende.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Mine tråder, dine tråder, vennetråder (men ikke hattråder). Jeg har sagt det tusen ganger: En gjemmer bort samtalene i nisjer, og alt det andre utarmes. Men det er slik en vil ha det. Så ikke klag!

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Dette går i såfall mer på at man ikke kan måle hvordan den enkelte psykologisk sett oppfatter ulike lydsignaturer. Eller sagt på en annen måte, man kan ikke måle subjektive preferanser. Men dette har vel heller aldri vært hevdet.

Det som hevdes har vel mer vært i de baner at produkt A måler bedre enn produkt B og bevarer derfor signalets integritet bedre enn B uavhengig av hva personene Per og Pål individuelt skulle foretrekke, og ikke at gode målinger automatisk medfører at alle subjektivt sett liker lydsignaturen.

Jeg vet at mange mer eller mindre konsekvent tillegger "målemafiaen" sistnevnte mening for å tillegge disse en konstruert negativitet uegnet for praktisk Hi-Fi i den virkelige verden, men det er altså svært få om noen som hevder dette.
    Jeg leser det som at hvis man A/B tester så er det enkelte hukommelses, gjenkjennings og filtermekanismer koblet til vår persepsjon av lyd og ditto iterative psykoakustiske forhold dem imellom, som måleinstrumenter ikke klarer å gjenskape. Dette er i denne sammenhengen eksemplifisert gjennom live (virkelighetstro) vs. reprodusert (hermetisk) gjengitt musikk.
    Måleinstrumenter har ikke en underbevisthet som fanger opp disse forskjellene.
    Mulig jeg overtolker.....

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Hvis man ser helt kynisk på ting: Hvor mye nytt og spennende er det egentlig som foregår innen tradisjonell to-kanals Hi-Fi om dagen?

Min påstand er tilnærmet null.
    Mitt inntrykk er at det er mange produktlanseringer, men tilnærmet ingenting som dreier seg om reell videreutvikling.

Det er ikke rart at ting blir utdebattert og at det er på den sosiale og kreative siden ting faktisk skjer. Det vil si DIY, musikk, hjemme hos, laug-treff, bildetråder og tilsvarende.
    Mulig du har rett. Likevel sitter jeg med følelse av at mye av aktiviteten - være seg DIY og eksperimentering er flyttet over i "mitt anlegg"-trådene. Greit nok, men samtidig litt bortgjemt hvis man ikke vet hvor og når. Diskusjonstakhøyden blir gjerne noe lavere av høflighetsgrunner også.

Vedrørende nytt og spennende: Ja, kanskje du har rett i det. Eller: Jeg tror fortsatt det er mer å hente for de fleste, men at de fleste har kommet seg på et såpass tilfredsstillende nivå (subjektivt), at det kanskje ikke frister å tøye strikken videre? Selv er jeg midt i en omstillingsfase fra relativt enkelt plugg&play-anlegg til et haraballaktig aktivt DIY-system. Ikke mye å skrive om foreløpig. Jakten er for min del halve sjarmen med denne greia. Man lurer nesten på om apetitten har sluknet litt - sånn generelt?

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.721
    Sted
    Phobos
    Når det gjelder fordelingen av informasjonen så er det helt sikkert slik at det ligger mye gull i "mitt anlegg"-trådene. Jeg gidder vanligvis ikke å lese disse med mindre jeg finner en persons tilnærming spesielt interessant, og da går jeg sikkert glipp av 100 andre interessante personer jeg bare ikke har hatt noen interaksjon med enda.

At mye hadde gjort seg bedre i faglige kategorier er sikkert og visst, men jeg vil jo tro at motivasjonen for å poste interessante ting i en egen tråd er større siden alt fokus da er rettet mot en selv. I tillegg er det jo mange kuriositeter som folk driver med som man tenker at nok ikke er av allmenn interesse og derfor ikke oppretter i en egen tråd. Problemet er jo at det er her flere av de friskeste og mest interessante tingene skjer. Målgruppen er kanskje mye smalere, men når det fenger så er det ofte mer spennende lesestoff å hente enn i de mer generelle diskusjonstrådene.

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Jeg gidder heller ikke lese/følge "mitt anlegg"-trådene. For mye kos og pjatt. Min egen tråd har stått stille en god stund, og forblir slik. Kunne man i tillegg kuttet ut denne "likes"-funksjonen, så hadde jeg ikke protestert.

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Om man skulle våge det umulige: Hva hadde affa sagt om tilstanden?

C'mon: Enhvers sjanse til å stokke bokstavkjeks på en slik måte at opponenten ler seg skakk. Gid var skoen et lettfyllelig ego. :D

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    TrompetN naglet det; lavpannete innlegg. Det er en god forklaring for alle årstider.

Alle mener seg selvfølgelig utrustet med korrekt hårfeste.
    Ref lavpannete innlegg. Det siktes ikke til mening, men hvilken retorikk man benytter for å få frem et kritisk budskap. Oftest levert med tynn is som grunn og sjelden/aldri noen beklagelse i etterkant når isen brister.

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Kan jeg få si noe ang tekniske data?
    I 1977 kjøpte jeg meg en JVC integrert forsterker til kr 4500 for konfirmasjonspengene. Myyye penger den gangen. Dette ble gjort etter å ha studert tekniske data i mange måneder. THD (forvrengning) på kun 0,005% DIN innenfor 5-100.000 Hz var noe å være stolt av. Studeringen av tekniske data og interessen for hifi var forresten starten på at jeg valgte å utdanne meg til elektroingeniør innenfor telematikk/svakstrøm.

Så 12 år senere fikk jeg en kamerat innom med en nyinnkjøpt El.comp ECI-1. Jeg tenkte selvsagt mitt, forsterkerene var det umulig å høre forskjell på siden min jo hadde så lav forvrengning. Ikke noe å hente der. Forskjellene/forbedringer måtte kunne finnes i andre deler av anlegget: JVC toveis bassrefleks høyttalere som kostet kr 845 pr stk i 1977, eller CD-spilleren til kr 3500,- innkjøpt i 1986. Vel... forresten... CD-spillere var det jo ikke forskjell på, de gav jo den perfekte lys som det stod i reklamen, det var jo bare å lese tekniske data det... ;)

Okei, ECI-1 ble koblet opp, jeg satte på en låt med Sting husker jeg, men bare 20 sekunder etterpå skrudde jeg av og begynte å le.... Jeg lo lenge og vel og stoppet ikke før jeg hadde kastet gamle fordommer på båten.

Jeg vil si følgende ang målinger: Til mer jeg studerte, til mer skjønte jeg hvor lite man egentlig vet. Dette gjelder ikke bare elektronikk og målinger, men naturvitenskap og legevitenskap også. Greit å ha fagkunnskap som bakgrunn men når det gjelder gjengivelse av musikk så er ørene det eneste instrumentet som duger. Og de fungerer utrolig bra faktisk!

Men selvsagt: det er ikke alle forskjeller som er forbedringer. Det har man lært seg opp gjennom årene. Mange forskjeller er bare... forskjeller. Men med et trenet øre er det lett å skille ut hva som er forbedringer.

En ting til til slutt: Det som er mye viktigere enn å mase om disse målingene hele tiden er noe som utgjør den største forskjellen når det gjelder anlegg og lyd: nemlig rommet og dets påvirkning av lyden. Akustikktiltak og plassering av høyttalere syndes det svææært mye mot. Rommet er anleggets viktigste komponent, og faktisk den komponenten som utgjør de største forskjellene!
    Jeg griner hver gang jeg ser 100 tusen kr høyttalere stuet inn i rommets hjørner. Eller helt inntil bakvegg med en 50" LED-TV mellom. Det er direkte bortkastede penger! Det er fysisk umulig å skape god highend lyd med en slik plassering.... :p

Bare for å gi deg litt støtte etter at Kabeldrageren har kommet med oppgulpet sitt, så kan jeg i hvertfall si at du har helt rett i dette.

Jeg tror til og med Kabeldragern ser fornuften i dette dersom han legger godviljen til og tar innover seg at det du snakker om gjelder når man diskuterer prinsipielt og generelt, ikke personlige preferanser. Det du sier er på ingen måte ekskluderende for at kabeldragern kan ha sine preferanser, jeg mine og du dine og utøve disse i praksis uavhengig av tekniske og målemessige ytelser.

Sist redigert:
    V

vredensgnag

Gjest
    Spørs hva man mener med ressurssterk, går jeg ut ifra. Det er da en del som har forlatt sentralen fordi de ble skjelt ut etter noter her, når de viste faglig styrke. Ikke alle som har Asbjørns evne til å la det prelle av.

Men det er da tusener av medlemmer her, mange har tegnet seg for nye medlemsskap, under nye nick.

I tiden etter den nå savnede "glansperioden," har man gjort ganske mye for å lage avstengte områder, dele opp diskusjoner og fag, sørge for at det ikke blir diskusjoner omkring emner ("skal dere nå ta opp dette igjen, er det ikke ferdigdebattert?")

I tillegg bør man selvsagt ta høyde for at man i internettets begynnelse (forumets start) hadde mye å snakke om, fra ulike innfallsvinkler, og nå faktisk har snakket det gjennom noen ganger, slik at det tar lang tid mellom hver gang det er noe nytt å si.

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.068
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    ------
    Jeg griner hver gang jeg ser 100 tusen kr høyttalere stuet inn i rommets hjørner. Eller helt inntil bakvegg med en 50" LED-TV mellom. Det er direkte bortkastede penger! Det er fysisk umulig å skape god highend lyd med en slik plassering.... :p
    Neida...det er nødvendigvis ikke bortkastet...du må huske at sannsynligvis halvparten av flokken her er SAMLERE.
    På samme måte er heller ikke 2-3 Rolex i skuffen bortkastet...man tar bare frem den som frister for dagen... (har desverre ingen R. selv, kunne hjulpet på ferie budsjettet)
    ;-)

V

vredensgnag

Gjest
    Mange av entusiastene er borte fordi de nok gikk lei av å bli latterliggjort av noen få gjengangere som tydeligvis ikke har hørt hvor bra ett superanlegg kan prestere. Og dermed lever i sin egen verden der de 'vet' det ikke er særlig forskjell på hverken det ene eller det andre. Spes hvis det ikke kan legges frem målinger og dokumentasjon/blindtester.

Her lyttes det blindt..ørene kan som kjent ikke se.
    Hvis medlemmene på hfs kan deles inn i to "leire", så er mitt inntrykk at det stort sett er medlemmer av den andre leiren enn den du sikter til som har forlatt hfs.

mvh
    larkuz
    De uerfarne kommer stadig til...Men de som har drevet med denne hobbien i 25-30 år dukker ikke hver dag innom her... Og det sier kanskje noe om hva en har fokus på og hvilket fokus sentralens medlemmer har til tider... Beklagelig at endel gir seg, selvom det dukker opp andre "fargeklatter.."...
    Folk som har drevet med denne hobbyen i 25-30 år, på det planet du sikter til, er vel godt over sytti nå?

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mange av entusiastene er borte fordi de nok gikk lei av å bli latterliggjort av noen få gjengangere som tydeligvis ikke har hørt hvor bra ett superanlegg kan prestere. Og dermed lever i sin egen verden der de 'vet' det ikke er særlig forskjell på hverken det ene eller det andre. Spes hvis det ikke kan legges frem målinger og dokumentasjon/blindtester.

Hvis medlemmene på hfs kan deles inn i to "leire", så er mitt inntrykk at det stort sett er medlemmer av den andre leiren enn den du sikter til som har forlatt hfs.

mvh
    larkuz
    De uerfarne kommer stadig til...Men de som har drevet med denne hobbien i 25-30 år dukker ikke hver dag innom her... Og det sier kanskje noe om hva en har fokus på og hvilket fokus sentralens medlemmer har til tider... Beklagelig at endel gir seg, selvom det dukker opp andre "fargeklatter.."...
    Folk som har drevet med denne hobbyen i 25-30 år, på det planet du sikter til, er vel godt over sytti nå?

Ikke alle som startet like sent som deg vreden.. ;).. Men ja, noen begynner å bli voksne..

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3

mvh
    larkuz
    Hvis man er f.eks. 70, og har holdt på med denne hobbyen i la oss si 30 år "på det planet du sikter til", skal man altså ha startet da man var 40.
    Noe sier meg at dette langt fra gjelder alle. Jeg nevner i fleng meg. ;)

• Liker
    Reaksjoner: HCS

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.225
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    @Kabeldragern:
    Nå er Kabeldragern visstnok kjent med skytevåpen og krutt og denslags, så tør ikke dra vedkommendes oppførsel i tvil. Man vet jo ikke hva denne gærningen kan finne på. Språket tyder jo på sjøslag og lignende - faen; fyren går jo rett inn i en Pondus-stripe.
    Den var såpass usaklig og kortene blir blandet på en farlig måte; så denne blir påklaget.

V

vredensgnag

Gjest
    Nja - når man ser hva som kreves av investeringer for å være en seriøs audiofil HiFi'er, og når man ser hvem som vanker på messene for HiFi-altere, så sier det seg selv at det er høy gjennomsnittsalder.
    Og har man holdt på i "det seriøse nivået" i 25-30 år, kan det godt være at man er i boccia-alder. Der skrikes og skråles det også mye.

(Ellers, 25-30 år kan godt være ett års erfaring tredve ganger.)

3810864595_dc4acd5c3d.jpg

8

8x12_TOM

Gjest
    Har målemafiaen forlatt oss!? :D
    I tilfelle så var det ikke en dag for tidlig. For, som Tommy skriver: Man skal lytte med ørene, oscilloskopet er en dårlig erstatning.... det er jo tross alt musikk det hele handler om.
    Og hvis enkelte synes det blir litt stille etterpå så må jeg si at det i tilfelle er en deilig stillhet... :)
    Jeg kan trøste deg med at det ennå er noen av oss igjen her inne:)

Når jeg leser innlegget ditt kan det virke som du mener du sitter på fasiten for andre også.
    Det må da være takhøyde nok her inn til at det kan være forskjellige vinklinger på denne hobbyen

Når det er sagt synes jeg det oftes er dere som kommer med persjonangrep, og ønsker om at målhuene og de med litt mer teknisk innfallsvinkel, ikke skulle ha vært her.

Sist redigert:

gormj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Når det gjelder fordelingen av informasjonen så er det helt sikkert slik at det ligger mye gull i "mitt anlegg"-trådene. Jeg gidder vanligvis ikke å lese disse med mindre jeg finner en persons tilnærming spesielt interessant, og da går jeg sikkert glipp av 100 andre interessante personer jeg bare ikke har hatt noen interaksjon med enda.
    .........................
    Jeg opplever det også slik.

Oppfordrer til at når man poster noe med spesielt allmenn interesse i en "mitt anlegg-tråd", så poster man samtidig en lenke fra aktuell "fag-tråd".

Har man for eksempel gjort noen spennende krummelurer med loddebolten i "mitt-anlegg"-tråden, så lager man en lenke dit fra "DIY"-avdelingen. Har man byttet kabler med fabulistisk resultat og velger å poste dette i "mitt-anlegg"-tråden, så poster man også en lenke dit fra "kabel"-avdelingen. Såpass egen-reklame er ihvertfall jeg interessert i, for ikke å gå glipp av gullkornene.

(Håper alle legger merke til hvor politisk korrekt innlegget er :)

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.721
    Sted
    Phobos
    I 1977 kjøpte jeg meg en JVC integrert forsterker til kr 4500 for konfirmasjonspengene. Myyye penger den gangen. Dette ble gjort etter å ha studert tekniske data i mange måneder. THD (forvrengning) på kun 0,005% DIN innenfor 5-100.000 Hz var noe å være stolt av. Studeringen av tekniske data og interessen for hifi var forresten starten på at jeg valgte å utdanne meg til elektroingeniør innenfor telematikk/svakstrøm.

Så 12 år senere fikk jeg en kamerat innom med en nyinnkjøpt El.comp ECI-1. Jeg tenkte selvsagt mitt, forsterkerene var det umulig å høre forskjell på siden min jo hadde så lav forvrengning. Ikke noe å hente der. Forskjellene/forbedringer måtte kunne finnes i andre deler av anlegget: JVC toveis bassrefleks høyttalere som kostet kr 845 pr stk i 1977, eller CD-spilleren til kr 3500,- innkjøpt i 1986. Vel... forresten... CD-spillere var det jo ikke forskjell på, de gav jo den perfekte lys som det stod i reklamen, det var jo bare å lese tekniske data det... ;)
    Ja, for dersom du til og med har utdanning innen dette så tror du jo seriøst at en oppgitt papirfrekvensrespons og en tilfeldig THD ved uviss belastning og signalpåtrykk forteller den fulle sannheten og at en måleteknisk analyse begrenser seg til dette...

Sannheten er at et spekulativt utvalg av måleverdier ble oppgitt for å høres fint ut på papiret, omtrent som de gamle 80W PMPO PC-høyttalerne som i praksis ga like mye lyd som en moderne mobiltelefon.

Du hadde den sjokkerende erfaringen at reklameblekkene er et dårlig sted å hente objektiv informasjon om et produkts ytelser. Dét er den eneste konklusjonen man kan trekke basert på det du her forteller om.

Sist redigert:

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    844
    Torget vurderinger
    6
    Har målemafiaen forlatt oss!? :D
    I tilfelle så var det ikke en dag for tidlig. For, som Tommy skriver: Man skal lytte med ørene, oscilloskopet er en dårlig erstatning.... det er jo tross alt musikk det hele handler om.
    Og hvis enkelte synes det blir litt stille etterpå så må jeg si at det i tilfelle er en deilig stillhet... :)
    Jeg kan trøste deg med at det ennå er noen av oss igjen her inne:)

Når jeg leser innlegget ditt kan det virke som du mener du sitter på fasiten for andre også.
    Det må da være takhøyde nok her inn til at det kan være forskjellige vinklinger på denne hobbyen

Når det er sagt synes jeg det oftes er dere som kommer med persjonangrep, og ønsker om at målhuene og de med litt mer teknisk innfalsvinkel, ikke skulle ha vært her.

Jeg vil med en gang arrestere deg på en ting: Du skriver, sitat: "
    dere som kommer med persjonangrep"
    Jeg har ikke skrevet, langt mindre lest et eneste innlegg på HiFi Generellt eller noen annen spalte enn Mitt Anleggstrådene på svææært lenge.
    Jeg har derfor ikke kommet med noe persjonangrep av noe slag og vil ha meg frabedt å bli satt i bås. Du kjenner meg ikke engang!

Utifra innlegget ditt så virker det som om du heller ikke har lest mitt siste innlegg. Gjentar det derfor, tekstet for hørselshemmede som det heter.... slik at du kan få et lite innblikk i mitt ståsted. Jeg gidder nemlig ikke skrive det samme to ganger....

Sitat:

Okei, ECI-1 ble koblet opp, jeg satte på en låt med Sting husker jeg, men bare 20 sekunder etterpå skrudde jeg av og begynte å le.... Jeg lo lenge og vel og stoppet ikke før jeg hadde kastet gamle fordommer på båten.

Jeg vil si følgende ang målinger: Til mer jeg studerte, til mer skjønte jeg hvor lite man egentlig vet. Dette gjelder ikke bare elektronikk og målinger, men naturvitenskap og legevitenskap også. Greit å ha fagkunnskap som bakgrunn men når det gjelder gjengivelse av musikk så er ørene det eneste instrumentet som duger. Og de fungerer utrolig bra faktisk!

Men selvsagt: det er ikke alle forskjeller som er forbedringer. Det har man lært seg opp gjennom årene. Mange forskjeller er bare... forskjeller. Men med et trenet øre er det lett å skille ut hva som er forbedringer.

En ting til til slutt: Det som er mye viktigere enn å mase om disse målingene hele tiden er noe som utgjør den største forskjellen når det gjelder anlegg og lyd: nemlig rommet og dets påvirkning av lyden. Akustikktiltak og plassering av høyttalere syndes det svææært mye mot. Rommet er anleggets viktigste komponent, og faktisk den komponenten som utgjør de største forskjellene!

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn