Kan jeg få si noe ang tekniske data?
I 1977 kjøpte jeg meg en JVC integrert forsterker til kr 4500 for konfirmasjonspengene. Myyye penger den gangen. Dette ble gjort etter å ha studert tekniske data i mange måneder. THD (forvrengning) på kun 0,005% DIN innenfor 5-100.000 Hz var noe å være stolt av. Studeringen av tekniske data og interessen for hifi var forresten starten på at jeg valgte å utdanne meg til elektroingeniør innenfor telematikk/svakstrøm.
Så 12 år senere fikk jeg en kamerat innom med en nyinnkjøpt El.comp ECI-1. Jeg tenkte selvsagt mitt, forsterkerene var det umulig å høre forskjell på siden min jo hadde så lav forvrengning. Ikke noe å hente der. Forskjellene/forbedringer måtte kunne finnes i andre deler av anlegget: JVC toveis bassrefleks høyttalere som kostet kr 845 pr stk i 1977, eller CD-spilleren til kr 3500,- innkjøpt i 1986. Vel... forresten... CD-spillere var det jo ikke forskjell på, de gav jo den perfekte lys som det stod i reklamen, det var jo bare å lese tekniske data det...
Okei, ECI-1 ble koblet opp, jeg satte på en låt med Sting husker jeg, men bare 20 sekunder etterpå skrudde jeg av og begynte å le.... Jeg lo lenge og vel og stoppet ikke før jeg hadde kastet gamle fordommer på båten.
Jeg vil si følgende ang målinger: Til mer jeg studerte, til mer skjønte jeg hvor lite man egentlig vet. Dette gjelder ikke bare elektronikk og målinger, men naturvitenskap og legevitenskap også. Greit å ha fagkunnskap som bakgrunn men når det gjelder gjengivelse av musikk så er ørene det eneste instrumentet som duger. Og de fungerer utrolig bra faktisk!
Men selvsagt: det er ikke alle forskjeller som er forbedringer. Det har man lært seg opp gjennom årene. Mange forskjeller er bare... forskjeller. Men med et trenet øre er det lett å skille ut hva som er forbedringer.
En ting til til slutt: Det som er mye viktigere enn å mase om disse målingene hele tiden er noe som utgjør den største forskjellen når det gjelder anlegg og lyd: nemlig rommet og dets påvirkning av lyden. Akustikktiltak og plassering av høyttalere syndes det svææært mye mot.
Rommet er anleggets viktigste komponent, og faktisk den komponenten som utgjør de største forskjellene!
Jeg griner hver gang jeg ser 100 tusen kr høyttalere stuet inn i rommets hjørner. Eller helt inntil bakvegg med en 50" LED-TV mellom. Det er direkte bortkastede penger! Det er fysisk umulig å skape god highend lyd med en slik plassering....
Slapp av og tenk , det som jeg sier er mye bedre enn XYZ , kan være noe du absolutt ikke liker lyden av , så i ditt tilfelle er det ikke bedre , bare annerledes.
Eller det som i dine ører høres ut som gull , kan i mine høres ut som stanken av råtten fisk. Så uten tekniske data blir det bare synsing om personlige preferanser.
Men en ting har jeg innsett, det går egentlig ikke an å si att noe er bedre enn noe annet uten å kunne underbygge det med målinger/tekniske forklaringer da vi alle har mer eller mindre forskjellig virkelighetsoppfatning.
Dette er noe av det dummeste jeg har lest og det er så lite intelligent at det ikke behøver en kommentar engang.... Tidenes mest meningsløse påstand ever på HFS!
Bare for å gi deg litt støtte etter at Kabeldrageren har kommet med oppgulpet sitt, så kan jeg i hvertfall si at du har helt rett i dette.
Jeg tror til og med Kabeldragern ser fornuften i dette dersom han legger godviljen til og tar innover seg at det du snakker om gjelder når man diskuterer prinsipielt og generelt, ikke personlige preferanser. Det du sier er på ingen måte ekskluderende for at kabeldragern kan ha sine preferanser, jeg mine og du dine og utøve disse i praksis uavhengig av tekniske og målemessige ytelser.