Er hifisentralen i ferd med å bli kjedelig?

Savner dere rabaldertrådene på hfs?

• Ja

Stemmer: 72 47.4%
  • Nei

Stemmer: 80 52.6%

• Totalt antall stemmer
    152

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

DAChild

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2004
    Antall liker
    119
    Torget vurderinger
    2
    Tjaa, moderator må lese mine innlegg, så kjedelig for min del ihvertfall....................
    Kan jo komme med en uanstendig kabel kommentar! Gud hjelpe meg..............

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Svein Erik Børja skrev i boken sin (en annen tråd) at en ideell forsterker er en ledning med volumkontroll som ikke legger til eller trekker fra men som kun forsterker.
    Børja skrev jo dette før kabeldiskusjonene på HFS.
    En kabel er jo et filter ;)

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.434
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Svein Erik Børja skrev i boken sin (en annen tråd) at en ideell forsterker er en ledning med volumkontroll som ikke legger til eller trekker fra men som kun forsterker.
    Du har selvfølgelig rett i det, men tror nok at Børja med ledning logisksett siktet til en "perfekt" ledning uten tap eller tillegg. At en rekke kabler i dag er designet for å låte alt annet en nøytralt er en annen sak uten at jeg har tenkt å bruke mye tid på den diskusjonen:)

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.434
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Du har selvfølgelig rett i det, men tror nok at Børja med ledning logisk sett siktet til en "perfekt" ledning uten tap eller tillegg. At en rekke kabler i dag er designet for å låte alt annet en nøytralt er en annen sak uten at jeg har tenkt å bruke mye tid på den diskusjonen:)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.395
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    No kjem sommaren, og etter alle tradisjonar minkar hifiaktiviteten. Fyrst rundt Hortenmessa tek ting til å komme i gjenge att. Men det verkar også som aktiviteten på Sentralen har endra seg, om enn ikkje akkurat dabba av. Det er mindre spennande å vere her, på ein måte. Men å seie det kjedeleg er å gå for langt.
    Den digitale revolusjonen der nettet vil overta for papirmagasina har ikkje synt seg, sjølv om det er blaff i den retninga. Sentralen speglar nok berre ei utvikling innan hifi så vel som andre mediasjangrar.

Eg lurer på om denne utviklinga vil vere at gamlekara med dei dyre tokanalsanlegga durar på med sitt, og kjøper papirblad heilt til dei anten mister høyrselen, og/eller går over til pensjonismodus med for dårleg råd til å halde på med hifi (eller kjæling med alt-var-betre-før-anlegget som alt er på plass), medan ungdomen puslar på med mobiltelefonane sine og øyrepluggar, der dei vert rettleia om lyd av Samsung og Nokia.

Det har dukka opp sterkt usannsynlege produkt. Den ikkje ubetydeleg store Geneva Sound System Model XXL er det mest optimistiske eg har sett av dockingstasjonar, og det spelar ganske brukbart til prisen. Med mobiltelefon som programkjelde! Ein slags moderne og kanskje endå meir lettvint Bose (utan det musikalske lydbildet til Bose, altså).
    I den andre enden av skalaen får vi desse batteridrivne dingsane som er meint å pluggast inn i mobiltelefonen når den håpefulle er på tur, slik at blekkboks-lyden kan gjerast kraftigare og dermed sjenere folk som gremjest over kor dårleg det er. Medan brukaren trur dette er veldig bra.

Kor søren skal folk få greie på god lyd? På Elkjøp? Ikea? Eller skal ein basere seg på at dei tilfeldigvis kjem innom ein av dei få 8 spesialbutikkane i landet som endå har denne spisskompetansen som var langt meir utbreidd for 35 år sidan?

Med fare for å vere ein gretten, gammal gubbe, vil eg trekke fram stoda i min stormfulle ungdom, då vi hadde fire norske blad, og ei drøss utanlandske, som vi oppdatere oss i rundt hifi. Vi hadde også høve til å besøke topp butikkar i hundrevis. Det var 5 gode i Bergen i si tid, iallfall tre i Trondheim og Stavanger, og i Oslo var det fleire enn det eg hadde oversikt over (Oslo er så helsikes utanfor allfarveg). Men her er det framleis råd å få god rettleiing på lyd, i motsetnad til t.d. Ørsta - Sunnmøre HiFiCenter var ein spennande oase for det omfattande studentmiljøet. I dag er ikkje god lyd eit tema for studentar, av ein eller annan grunn. Og då løner det seg ikkje å ha spesialbutikkar. I mi heimkommune forsvann radio&TV-butikken for rundt ti år sidan. No køyrer vi tre kvarter til næraste Elkjøp, der vi rett nok ikkje får spisskompetanse på lyd. Utvalet er også avgrensa, ganske naturleg når ein fyrst og framst skal selje ting til prisar lågare enn alle andre.
    Det einaste morosame er eit sett Abrahamsen-elektronikk, men dei gode Energy-høgtalarane har for lengst forsvunne. Abrahamsen-greiene har stått der i godt over eitt år, og eg er sikker på at eg skulle krangla meg til ein brukbar rabatt. Men eg har alt kjøpt stereo (på spesialbutikk i Oslo, sjølvsagt), og det er få som har høyrt om Abrahamsen som kjem inn i denne butikken. Dei skal som regel ha kjøleskåp eller TV. Eller i beste fall noko enkelt multikanalsutstyr.
    Til gjengjeld får vi 30 dagars udiskutabel returrett. Og her er jau tilnærma brukbare anlegg med stereohøgtalarar til prisar som i kjøpekraft utger mindre enn ei dagsløn for ein kommunetilsett. Fyrste anlegget mitt tok rotta på (nesten) alle pengane eg fekk til konfirmasjonen. Her ligg nok ein vesentleg del av problemet - Hifi er for billeg. Attende i gode, gamle dagar var det ikkje råd å få til stereo for under tre-fire tusen. Det var eit langt hopp ned til budsjettanlegg av typen Philips Bambino Junior. I dag, der prisen på Donald i mellomtida har femtendobla seg, er det framleis råd å kjøpe "stereo" til same pris. Men utan at det er morosamt.
    Det er nok eg som jamrar over utviklinga. Det må ha vore om lag like håplaust for dei som hadde kjøpt seg bil rundt 1915, men som ikkje hadde fått med seg prisen på Ford modell T...

Kanskje vi snart alle bur i store, urbane område, der vi sit einskildsvis inne i bittesmå toroms husvære og lyttar til patetisk musikk via bittesmå, patetiske musikkdåsar medan vi spelar på dataspela våre på den store skjermen som er vår kjelde til opplevingar og mellommenesklege relasjonar?

Eg må seie eg saknar litt alle dei hybelbuande folka med ARC SP6+D52+Rogers LS 3/5A og liknande, som tok lyd og musikk seriøst. Det var mange andre også, som ikkje såg seg råd til å kjøpe såpass avanserte greier, men som orienterte seg, og var med på å lage eit miljø. Ein del av desse kan vel finnast finnest endå. Nokre har kutta ut musikkgleda via anna enn TV og ein eller annan dinosaurkonsert av noregsvennar, og andre er faktisk dei folka som i dag sit med ganske så grove greier i lytterommet. Men alle desse som brukte tid på å orientere seg, kvar er dei? Dei kan då ikkje ha dauda i hopetal? Kvar er dei nyfikne i mellomsjiktet?

Sentralen er ein opplagt plass å henge for slike. Vi får tru dei kjem attende når dei er ferdige med ferien. Om dei er i live.

EFP

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.05.2013
    Antall liker
    29
    Du har selvfølgelig rett i det, men tror nok at Børja med ledning logisk sett siktet til en "perfekt" ledning uten tap eller tillegg. At en rekke kabler i dag er designet for å låte alt annet en nøytralt er en annen sak uten at jeg har tenkt å bruke mye tid på den diskusjonen:)

Børja hadde nok denne logoen i tankene.

mark levinsom logo.jpg

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.568
    Jeg har akkurat lest Arve sitt innlegg. Det er vanskelig å være uenig.

Man kan gjøre seg mange tanker om dette,
    men det regner ute ( bare det er jo grunn til å ikke se så lyst på tilværelsen )
    og jeg har ikke lyst til å sitte her og bli deprimert.
    Derfor har jeg satt på musikk av Arild Andersen. TVen står på og viser snooker, og jeg har akkurat spist en iskrem.
    Siden jeg også forfatter dette innlegget kan man vel si at jeg bedriver multitasking, og det er jo så populært nå for tiden.
    Og der i ligger kanskje noe av problemet. Alt skal skje på en gang, og ingenting skal få lov til å ta den tiden det tar.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    I et forsøk på å se objektivt på det, så vil jeg mene at HFS nok aldri har vært bedre enn i dag.
    I det legger jeg at kompetansen er spredd utover et bredere felt enn tidligere og det finnes hjelp å få nesten uannsett spørsmål.

At entusiasmen på hifi-generelt har sunket litt er nok en naturlig konsekvens av at de mange levende underkategoriene?

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Slapp av og tenk , det som jeg sier er mye bedre enn XYZ , kan være noe du absolutt ikke liker lyden av , så i ditt tilfelle er det ikke bedre , bare annerledes.
    Eller det som i dine ører høres ut som gull , kan i mine høres ut som stanken av råtten fisk. Så uten tekniske data blir det bare synsing om personlige preferanser.
    Du blander inn stanken av råtten fisk; måledata og tekniske data kan fort sidestilles med det da vi beveger oss i det subjektive.

Jeg inviterer deg herved til Kr.sund for å høre på råtten fisk; Høyttalere (Tannoy) som er kjent for å låte langt fra nøytralt, forsterkere som har 10% forvregning og en CD spiller fra 90 tallet og en platespiller/arm fra 80/90 tallet. Målinger på bærtur - men musikkgjengivelse som ryster personlige preferanser! Velkommen!
    Artig å lese hvordan man klarer å få HiFi til å inneholde elementer av magi og rakettforskning når det egentlig dreier seg om relativt enkel anvendt teknikk:)))) HiFi er en industri som vet å utnytte følelser fremkalt av musikk i profittens tjeneste, litt kaldt vann i blodet er ofte lurt før man " kjøper"det ene eller det andre mener nå jeg da....... Ellers er det jo greit med en dose høflighet og respekt i omgang med andre

Man kjøper det meste basert på følelser, f.eks. hus, bil, møbler, kinobiletter, musikk....... hvorfor skal hifi være annerledes?

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.434
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Slapp av og tenk , det som jeg sier er mye bedre enn XYZ , kan være noe du absolutt ikke liker lyden av , så i ditt tilfelle er det ikke bedre , bare annerledes.
    Eller det som i dine ører høres ut som gull , kan i mine høres ut som stanken av råtten fisk. Så uten tekniske data blir det bare synsing om personlige preferanser.
    Du blander inn stanken av råtten fisk; måledata og tekniske data kan fort sidestilles med det da vi beveger oss i det subjektive.

Jeg inviterer deg herved til Kr.sund for å høre på råtten fisk; Høyttalere (Tannoy) som er kjent for å låte langt fra nøytralt, forsterkere som har 10% forvregning og en CD spiller fra 90 tallet og en platespiller/arm fra 80/90 tallet. Målinger på bærtur - men musikkgjengivelse som ryster personlige preferanser! Velkommen!
    Artig å lese hvordan man klarer å få HiFi til å inneholde elementer av magi og rakettforskning når det egentlig dreier seg om relativt enkel anvendt teknikk:)))) HiFi er en industri som vet å utnytte følelser fremkalt av musikk i profittens tjeneste, litt kaldt vann i blodet er ofte lurt før man " kjøper"det ene eller det andre mener nå jeg da....... Ellers er det jo greit med en dose høflighet og respekt i omgang med andre

Man kjøper det meste basert på følelser, f.eks. hus, bil, møbler, kinobiletter, musikk....... hvorfor skal hifi være annerledes?
    Fordi det er betydelige kvalitetsforskjeller og sammenhengen mellom pris og kvalitet ikke alltid til stede. Det som er virkelig bra er dyrt, men det er ikke alt som er dyrt som er bra.

Mange blir lurt fordi lydkvalitet ikke er så lett å måle. Hadde du kjøpt en klokke til 50 000 som gikk 3 minutter feil i døgnet ville du klaget. Kjøper du lydprodukter er det vanskeligere, blant annet fordi kvalitetsmangler bortforklares med smak og behag og lignende.

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94

Fordi det er betydelige kvalitetsforskjeller og sammenhengen mellom pris og kvalitet ikke alltid til stede. Det som er virkelig bra er dyrt, men det er ikke alt som er dyrt som er bra.

Mange blir lurt fordi lydkvalitet ikke er så lett å måle. Hadde du kjøpt en klokke til 50 000 som gikk 3 minutter feil i døgnet ville du klaget. Kjøper du lydprodukter er det vanskeligere, blant annet fordi kvalitetsmangler bortforklares med smak og behag og lignende.
    Dette gjelder så og si alt du kjøper og ikke noe spesielt for hifi. Hva er teknisk verdi på ei Armanibukse?

Når jeg velger hifikomponenter er det fordi jeg LIKER lyden (og evt utseende og konstruksjon) og det blir da følelser som styrer valget. Det samme gjelder mitt valg av bil, klær, og slalomski. Velger kun pga om jeg liker å kjøre på et par ski jeg har testkjørt. De tekniske data og evt målinger om de finnes på skiene er lite interessant.

Om jeg hadde kjøpt ei klokke som gikk feil så ville jeg stilt klokka istedenfor å klage på den. De aller fleste vet at man ikke betaler for bedre kvalitet om klokka er dyr. Innmaten er stort sett ganske lik. Forskjellen blir merke, utseende, materialer. Dyr klokke blir som et smykke. Gull og diamanter koster.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.728
    Sted
    Phobos
    Er det ikke mer interessant å se bort fra smak og behag når man diskuterer med en blandet masse av andre personer og heller diskutere kvalitet og ytelse på et mer objektivt og allmenngylding grunnlag?

Smak og behag er en individuell greie og er i grunn interessant kun for den enkelte, med liten verdi i diskusjoner med andre. De eneste som finner det interessant å vite at "jeg liker gule biler best og gult er finere enn rødt" er likesinnede som deler mine preferanser. Skal man få en matnyttig og saklig diskusjon er man nødt til å heve seg over nivået hvor man kun fronter preferanser uten å se dette i et mer allmenngyldig perspektiv.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Er det ikke mer interessant å se bort fra smak og behag når man diskuterer med en blandet masse av andre personer og heller diskutere kvalitet og ytelse på et mer objektivt og allmenngylding grunnlag?

Smak og behag er en individuell greie og er i grunn interessant kun for den enkelte, med liten verdi i diskusjoner med andre. De eneste som finner det interessant å vite at "jeg liker gule biler best og gult er finere enn rødt" er likesinnede som deler mine preferanser. Skal man få en matnyttig og saklig diskusjon er man nødt til å heve seg over nivået hvor man kun fronter preferanser uten å se dette i et mer allmenngyldig perspektiv.

Nei, det er det INDIVIDUELLE som gjør HFS spennende... Ikke det allmenngyldige som de fleste må forholde seg til uansett.... Med det i ment'e finner jeg det meget intr å høre anlegg hos personer som tilstreber seg objektivitet, null kabel "hysteri" og med fine målinger like så mye som en romantiker som lager kablene sine av fineste sølv , bruker en forsterker med forvregning og koser seg med dette... Kom deg ut å nyt mangfoldet Mars, det er mer der ute enn indre Jørstadmoen.. ;)

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.728
    Sted
    Phobos
    Det at man diskuterer kvalitet og ytelse på et mer objektivt og allmenngyldig grunnlag medfører da ikke at man ikke kan kose seg med synsing, juging og medhårsstryking der man ikke diskuterer dette. "Mitt anlegg"-trådene er jo fine eksempler på denne variasjonen du setter så pris på. Jeg synes også tråder som kun fungerer på det grunnlaget er artig lesning og kanskje også motiverende, men da på lik linje som "Se og Hør"-underholdning, ikke som fagmaterie.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det at man diskuterer kvalitet og ytelse på et mer objektivt og allmenngyldig grunnlag medfører da ikke at man ikke kan kose seg med synsing, juging og medhårsstryking der man ikke diskuterer dette. "Mitt anlegg"-trådene er jo fine eksempler på denne variasjonen du setter så pris på. Jeg synes også tråder som kun fungerer på det grunnlaget er artig lesning og kanskje også motiverende, men da på lik linje som "Se og Hør"-underholdning, ikke som fagmaterie.

Så hva problematiserer du over da ??? Det er noe for enhver, om en ønsker "almenngyldige" sannheter eller "juging" som du så respektfullt kaller det... Er derfor vi har teknikk tråden her inne... Bare å pøse på med almenngyldige sannheter der mars, ingen som nekter deg det.. Så får andre kose seg med sitt..

http://www.hifisentralen.no/forumet/tech-hja-rnet/

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.728
    Sted
    Phobos
    I motsetning til deg mener jeg at "objektivt og allmenngyldig" grunnlag burde være normen i alle fellestråder og at tråder av typen "Mitt anlegg" og "Vennetråder" er de eneste stedene man kan se litt bort fra dette, siden man her har med folk som uansett deler ens preferanser eller i det minste er spesielt gunstig innstilt.

Med det mener jeg ikke at man trenger lange tekniske utgreiinger for å uttale seg, her har vi jo Teknikk-delen av forumet, bare at man er svært forsiktig med å konkludere med noe som helst eller gi anbefalinger uten å se dette i et mer allmenngyldig perspektiv. Det vil si at man tar en ekstra sjekk før man kommer med en påstand:
    "Er dette kun min egen preferanse, eller er dette også gyldig for "Ola" som ikke deler mine preferanser".

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Og i motsetning til deg har jeg tiltro til andres ører og deres lytteerfaring ... Og velger også tilegne meg kunnskap også ved hjelp av allmengyldige sannheter som du kaller det .. Med andre ord , et langt friere perspektiv..Ikke bundet oppimot at folk må underbygge alt de sier før de skal kunne komme med en påstand som " den cd-spilleren tror jeg er i referanse klasse"... Det er ens egen ører som teller til slutt...Er det ikke ? Eller ser du deg BLIND på målinger i rom og med test prosedyrer du kanskje ikke kjenner ?

Hvis alle anbefalingene her inne skulle følge dine "almenngyldige " preferanse hvordan skulle n gått frem da ?? Tror mindretallet her inne påstår at "komponent A er uansett den beste for alle..."

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.728
    Sted
    Phobos
    Man kan ha tiltro til andres ører og lytteerfaring uten å kalle dette "kunnskap", for det er det rett og slett ikke. I hvertfall ikke kunnskap i ordets rette forstand. Jeg har også tiltro til mange andres vurderingsevne, men det betyr ikke at disse representerer en form for kunnskap som overstyrer fornuft og vitenskap, bare at jeg kan identifisere meg med deres preferanser.

Dersom alle faktisk hadde hatt en litt mer objektiv tilnærming til diskusjoner rundt de mer påtakelige delene av denne hobbyen, og evnet å se forskjell på generell matnyttighet og egne preferanser, så hadde vi endt opp med konstruktive og saklige diskusjoner, hvor uenigheter hadde blitt håndtert med saklig argumentasjon uten noen form for personvinkling, og uenighetene hadde vært av faglig karakter, ikke av personlig karakter.

Litt slik som at de fleste forholder seg langt mere nøytrale og faglige når det diskuteres fagrelaterte temaer i jobbsammenheng med kollegaer enn når de håndterer uenigheter med sine nærmeste på hjemmefronten.

L

larkus

Gjest
    Og i motsetning til deg har jeg tiltro til andres ører og deres lytteerfaring ...
    Hva innebærer i så fall "lytteerfaring"? Er det evnen til å høre forskjell på alt mulig, eller er det evnen til å kunne si/innrømme når man lytter til dyre kabler/komponenter, at det egentlig ikke er noen forskjell/forbedring av betydning. Det siste er etter min oppfatning mangelvare i denne hobbyen. Det finnes mange tilfeller der billig elektronikk er pakket inn i dyre kabinetter og har fått ekstatiske omtaler. Helt til en eller annen nysjerrigper har skrudd av topplokket og avslørt opprinnelsen til produktet. Da får som regel pipa en annen lyd.

mvh
    larkuz

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.395
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Kunnskap, ja. Interessant. Kva er no det, eigentleg?
    Eg tenkjer på skilnaden mellom taus kunnskap og formalkunnskap. Men det er nok andre måtar å sjå på dette også.

Wiki:
    Kunnskap er en bevisst forståelse av noe, og med muligheten til å bruke denne for en bestemt hensikt. Muligheten til å vite noe er en sentral (og kontroversiell) del av filosofien og har sin egen avdeling, epistemologi (erkjennelsesteori eller læren om sannhet).
    På et mer praktisk nivå er kunnskap noe som er felles og delt mellom en gruppe av mennesker og i denne sammenhengen kan den bli manipulert og behandlet på ulike måter. Kunnskap tilegnes i lys av det miljø vi lever i – ifølge Thomas Kuhn tilhører vi et paradigme som farger våre erfaringer.

Men også:

Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning og refleksjon. Kunnskap er en fornybar ressurs som kan bli brukt om og om igjen. Kunnskap kan bli definert ved å sammenligne kunnskapens egenskaper med informasjonens egenskaper:

• Informasjon er fragmentert, kunnskap er plassert i en mental vev der det er meningsbærende koblinger mellom nodene.
    • Informasjon kan overføres slik den er. Kunnskap må bli konstruert i en vev av meningsbærende koblinger.
    • Informasjon trenger ikke være kontekstualisert. Kunnskap er alltid en del av en større sammenheng.
    • Informasjon forutsetter klarhet. Kunnskap forutsetter intellektuelle utfordringer.
    • Mestring av informasjon kan vises gjennom reproduksjon. Mestring av kunnskap vises gjennom nyskapende bruk.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.728
    Sted
    Phobos
    Mange her, sett i kontekst av diskusjoner rundt hi-fi på HFS, mer eller mindre bevisst motarbieder "bevisst forståelse", argumenterer på en måte som sjelden er "konstruert i en vev av meningsbærende koblinger", kun ser ting i lys av preferanser og derfor ikke ser ting som "en del av en større sammenheng" og virker å gå i forsvarsposisjon ved det første syn av "intellektuelle utfordringer", og som en konsekvens av at man i stor grad tar egne og andres opplevelser for god fisk uten kritisk vurdering gjøres dette punktet tilnærmet umulig, "mestring av kunnskap vises gjennom nyskapende bruk".

Dette er imidlertid en definisjon av et begrep, og er ikke nødvendigvis dekkende for nettforumdiskusjoner.

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Si det - hva er sjel? Er det noen av HFS-annonsørene som selger sjel, eller selger de teknologi? Er teknologien besjelet kanskje?

Naboen kan ellers bistå med sjelegransking: www.dharmamountain.no
    Tja hva er sjel - vil tro det er noe egenartet siden den kan tillegges å være forskjellig fra person til person.

Når det gjelder sjel og komponenter, blir det muligens noe annet.

Det påståes at sjela vier 21gram.

Det er blitt målt flere ganger at ved dødens inntreff blir kroppen 20 - 30gram lettere.
    Dette uten at legevitenskapen kan forklare dette.

( Fikk inn en treffer der i forhold til vitenskapen ).

Er mye om dette på nettet, tror det er en film eller flere om dette også.

Ellers er vel preferanser så mye.

Noen liker mora, andre liker dattera, og de som skeier skikkelig ut liker datterdattera også og for den del bestefar.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.395
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Trur at Marsværingen har eit poeng her. Det er til tider tendensar til at diskusjonane røyrer seg utanfor det vi kan kalle forståing i lys av kunnskap. Ein baserer seg i større grad på dogmetenking, akkurat som i mellomalderen. Vi treng kanskje ei ny opplysningstid rundt hifi. Det skjedde vel sist på 70-talet, kan vi vel seie? Og dette er kanskje årsaken til at hifi er så kjedeleg for tida? Kanskje dei same årsakane som gjer at det stadig vert færre som går i kyrkja...?

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Og i motsetning til deg har jeg tiltro til andres ører og deres lytteerfaring ...
    Hva innebærer i så fall "lytteerfaring"? Er det evnen til å høre forskjell på alt mulig, eller er det evnen til å kunne si/innrømme når man lytter til dyre kabler/komponenter, at det egentlig ikke er noen forskjell/forbedring av betydning. Det siste er etter min oppfatning mangelvare i denne hobbyen. Det finnes mange tilfeller der billig elektronikk er pakket inn i dyre kabinetter og har fått ekstatiske omtaler. Helt til en eller annen nysjerrigper har skrudd av topplokket og avslørt opprinnelsen til produktet. Da får som regel pipa en annen lyd.

mvh
    larkuz
    Synes vel tilsvaret ditt er litt tendensiøst lark :cool:. Og hva den enkelte mener er av "betydning" skal jeg heller ikke si så mye om. Det må bli opp til den enkelte.At pris er noe du trekker frem her ser jeg heller ikke som relevant. Lytteerfaring, kommer i min bok, rett og slett av det å ha hørt mye forskjellig. Også live musikk, for deretter og kunne si noe om sine egne preferanser ifht dette. Som Mars sier, har ikke dette nødvendigvis noen allmenn verdi, men det kan kaste lys over hva den enkelte foretrekker og ønsker å belyse i sitt anlegg.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Trur at Marsværingen har eit poeng her. Det er til tider tendensar til at diskusjonane røyrer seg utanfor det vi kan kalle forståing i lys av kunnskap. Ein baserer seg i større grad på dogmetenking, akkurat som i mellomalderen. Vi treng kanskje ei ny opplysningstid rundt hifi. Det skjedde vel sist på 70-talet, kan vi vel seie? Og dette er kanskje årsaken til at hifi er så kjedeleg for tida? Kanskje dei same årsakane som gjer at det stadig vert færre som går i kyrkja...?

Opplysning rundt hifi og dets virkemåte har vel aldri vært så tilgjengelig som nå med nettet og diverse forum. Ved å samholde flere opplysninger kan en fort danne seg et bilde av hva en tror, men å vite er ikke så lett. da må det mer konkret kunnskap, basert på empiri. Og en del av empiri er å prøve selv med de forutsetninger en har og lære av dette. I kontekst med da målinger og tech specs kan en da finne ut om det er noe som er bra eller dårlig for seg selv. En almenngyldig sannhet innen hifi tror jeg knapt finnes når det gjelder komponenter...

At det er færre i "kyrkja" kan og være et metthets-syndrom, vi får så mer enn nok.. Det er ikke noe å strebe etter , alt ligger der ...

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.395
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Og så har vi dette nyreligiøse aspektet ved hobbyen. Eg trur okkultisme held folk borte frå religionen, for ikkje å snakke om dei med meir empirisk utgangspunkt. Det er vanskeleg å byggje opp noko handfast ut frå andre sine subjektive opplevingar av utstyr, men når ein heller ikkje kan feste lit til målingar vert det vanskeleg. Å stole på eigne sansar er også usikkert, er det mange som meiner. Empiriske forsøk med ABX er det lite av. Og der det er skilnadar, er det vanskelege forklaringsmåtar i klasse med chakra og anternativrørslemodellar.

konemor

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2013
    Antall liker
    852
    det er dere som er her inne som selv lager den gode stemmningen, så om vi og alle dere bestemmer dere sammen for at sentralen ikke skal bli kjedelig, så blir den ikke det:) så kom igjen å prat om alt dere vil hehe :) blaff av positivitet er ikke en uting

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Min mening:

-Et hvilket som helst hifiprodukt handler om ulik grad av perfeksjon og et uendelig antall mer eller mindre kjente faktorer som påvirker resultatet.
    - Produsenten må som oftest forholde seg til budsjett, trender, design etc ( ofte kniven på strupen for salgstall)
    - Dette produktet parres med produkter fra andre produsenter i ulike land i de tusen hjem.
    - Standardmålinger forteller kun en liten del om hvordan produktet lyder.
    - Musikken som skal avspilles mangler i stor grad standarder og regelen er at lydbildene varierer mer en de mest ulike avspillingsproduktene.

Dette markedet er det et fåtall om noen som har totaloversikt over og (da snakker jeg ikke om Hifisentralen). De færreste har nok ikke forståelse av hva målet er.

Resultater av dette ser vi når vi for eksempel sammenligner likt prisede klasse AB forsterkere fra store og kjente produsenter. De låter forskjellig på ulike høyttalere i ulike rom.

Reell kunnskap er velkommen. Å åpne døren som for eksempel Bryston og Audiolense gjør ved å ha direkte og ærlig kommunikasjon på forum er gull verdt for de som ønsker å forstå mer, men det hjelper veldig lite når det gjelder andre produkter som ikke gjør det samme. Sannsynligvis vil de aller færreste likevel være i stand til å teknisk forstå fullt ut hvorfor produktet lyder som det lyder uansett mengde reell og sann informasjon. Spesielt når alle konstruktører sitter på forskjellig fasit.

Generell know how om hvordan sette opp og matche vil derimot i alle tilfeller være et gode.

Lytteinntrykk er et mangehodet troll, men for meg virker det generelt sett som den minst uoversiktlige formen for å spre budskapet videre. Til syvende og sist er kanskje ørene i de tusen hjem mer objektive enn produsentens.

Min mening.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.342
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Synes Marsboer har en seriøs og fornuftig tilnærming til hvordan man bør diskutere og videreutvikle kunnskap om hifi iht et vitenskapsteoretisk perspektiv (ikke ironisk ment). For min egen del tror jeg likevel at denne tilnærmingen hadde blitt så dørgande kjedelig at jeg hadde holdt meg lang unna HFS.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.340
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kunnskap, ja. Interessant. Kva er no det, eigentleg?
    [...]
    • Mestring av informasjon kan vises gjennom reproduksjon. Mestring av kunnskap vises gjennom nyskapende bruk.
    For DIY-folket er det der vederkvegende ord. :)

Sist redigert:

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.728
    Sted
    Phobos
    Synes Marsboer har en seriøs og fornuftig tilnærming til hvordan man bør diskutere og videreutvikle kunnskap om hifi iht et vitenskapsteoretisk perspektiv (ikke ironisk ment). For min egen del tror jeg likevel at denne tilnærmingen hadde blitt så dørgande kjedelig at jeg hadde holdt meg lang unna HFS.
    Nja, er man interessert så er man interessert, så det tror jeg ikke noe på i et så lite land som Norge. Jeg synes synsing og påstander som ikke kan forklares eller forsvares på saklig vis er både uinteressant og bremsende for utøvelsen av hobbyen. Likevel befinner jeg meg på dette forumet og har tidvis glede av det også... :)

Forumet er heldigvis såpass variert at det er noe for alle her, selv om man selvsagt kan være uenige om den optimale mixen av innhold. Det beste man kan gjøre er å bidra med det man selv mener er relevant.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.798
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes ikke at HFS er i ferd med å bli kjedelig.

Kjedelig for meg er rabaldertråder med høy temperatur, hvor alle "the usual suspects" fremfører sine vante argumenter, argumenter som er så kjente og forutsigbare at det nesten fremkaller brekninger. Og ingen, absolutt ingen, viker så mye som en mikrometer!

Etter 70 nye sider er alt sagt n*2 ganger til, og ingen gider mer....

Og slike fullstendig meningsløse og fåfengte øvelser savnes! Hvorfor det???

mvh

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Ser man på avstemningsresultatet til nå, så er det kanskje ikke så rart at det blir enkelte uenigheter her inne! Det står fortsatt (nesten) uavgjort!

Vi burde ha sittet i det samme rommet alle mann/kvinner og delt hobbyen vår over noen glass med noe godt i...

Hvor mange her inne går for eksempel på Hi Fi messer, eller tilsvarende?

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.609
    Grænser for hvor længe man gider diskutere med hjernedøde ! :)

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.609
    Ser man på avstemningsresultatet til nå, så er det kanskje ikke så rart at det blir enkelte uenigheter her inne! Det står fortsatt (nesten) uavgjort!

Vi burde ha sittet i det samme rommet alle mann/kvinner og delt hobbyen vår over noen glass med noe godt i...

Aldrig " Waist off time" intet at lære.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.175
    Torget vurderinger
    23

Aldrig " Waist off time" intet at lære.
    Den som tror han er ferdig utlært er ikke utlært men ferdig.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn