Børja skrev jo dette før kabeldiskusjonene på HFS.Svein Erik Børja skrev i boken sin (en annen tråd) at en ideell forsterker er en ledning med volumkontroll som ikke legger til eller trekker fra men som kun forsterker.
Du har selvfølgelig rett i det, men tror nok at Børja med ledning logisksett siktet til en "perfekt" ledning uten tap eller tillegg. At en rekke kabler i dag er designet for å låte alt annet en nøytralt er en annen sak uten at jeg har tenkt å bruke mye tid på den diskusjonenBørja skrev jo dette før kabeldiskusjonene på HFS.Svein Erik Børja skrev i boken sin (en annen tråd) at en ideell forsterker er en ledning med volumkontroll som ikke legger til eller trekker fra men som kun forsterker.
En kabel er jo et filter
Du har selvfølgelig rett i det, men tror nok at Børja med ledning logisk sett siktet til en "perfekt" ledning uten tap eller tillegg. At en rekke kabler i dag er designet for å låte alt annet en nøytralt er en annen sak uten at jeg har tenkt å bruke mye tid på den diskusjonenBørja skrev jo dette før kabeldiskusjonene på HFS.Svein Erik Børja skrev i boken sin (en annen tråd) at en ideell forsterker er en ledning med volumkontroll som ikke legger til eller trekker fra men som kun forsterker.
En kabel er jo et filter
Du har selvfølgelig rett i det, men tror nok at Børja med ledning logisk sett siktet til en "perfekt" ledning uten tap eller tillegg. At en rekke kabler i dag er designet for å låte alt annet en nøytralt er en annen sak uten at jeg har tenkt å bruke mye tid på den diskusjonenBørja skrev jo dette før kabeldiskusjonene på HFS.Svein Erik Børja skrev i boken sin (en annen tråd) at en ideell forsterker er en ledning med volumkontroll som ikke legger til eller trekker fra men som kun forsterker.
En kabel er jo et filter
I et 7-tallsystem, ja.5 + 5 = 13
Artig å lese hvordan man klarer å få HiFi til å inneholde elementer av magi og rakettforskning når det egentlig dreier seg om relativt enkel anvendt teknikk))) HiFi er en industri som vet å utnytte følelser fremkalt av musikk i profittens tjeneste, litt kaldt vann i blodet er ofte lurt før man " kjøper"det ene eller det andre mener nå jeg da....... Ellers er det jo greit med en dose høflighet og respekt i omgang med andreDu blander inn stanken av råtten fisk; måledata og tekniske data kan fort sidestilles med det da vi beveger oss i det subjektive.Slapp av og tenk , det som jeg sier er mye bedre enn XYZ , kan være noe du absolutt ikke liker lyden av , så i ditt tilfelle er det ikke bedre , bare annerledes.
Eller det som i dine ører høres ut som gull , kan i mine høres ut som stanken av råtten fisk. Så uten tekniske data blir det bare synsing om personlige preferanser.
Jeg inviterer deg herved til Kr.sund for å høre på råtten fisk; Høyttalere (Tannoy) som er kjent for å låte langt fra nøytralt, forsterkere som har 10% forvregning og en CD spiller fra 90 tallet og en platespiller/arm fra 80/90 tallet. Målinger på bærtur - men musikkgjengivelse som ryster personlige preferanser! Velkommen!
Fordi det er betydelige kvalitetsforskjeller og sammenhengen mellom pris og kvalitet ikke alltid til stede. Det som er virkelig bra er dyrt, men det er ikke alt som er dyrt som er bra.Artig å lese hvordan man klarer å få HiFi til å inneholde elementer av magi og rakettforskning når det egentlig dreier seg om relativt enkel anvendt teknikk))) HiFi er en industri som vet å utnytte følelser fremkalt av musikk i profittens tjeneste, litt kaldt vann i blodet er ofte lurt før man " kjøper"det ene eller det andre mener nå jeg da....... Ellers er det jo greit med en dose høflighet og respekt i omgang med andreDu blander inn stanken av råtten fisk; måledata og tekniske data kan fort sidestilles med det da vi beveger oss i det subjektive.Slapp av og tenk , det som jeg sier er mye bedre enn XYZ , kan være noe du absolutt ikke liker lyden av , så i ditt tilfelle er det ikke bedre , bare annerledes.
Eller det som i dine ører høres ut som gull , kan i mine høres ut som stanken av råtten fisk. Så uten tekniske data blir det bare synsing om personlige preferanser.
Jeg inviterer deg herved til Kr.sund for å høre på råtten fisk; Høyttalere (Tannoy) som er kjent for å låte langt fra nøytralt, forsterkere som har 10% forvregning og en CD spiller fra 90 tallet og en platespiller/arm fra 80/90 tallet. Målinger på bærtur - men musikkgjengivelse som ryster personlige preferanser! Velkommen!
Man kjøper det meste basert på følelser, f.eks. hus, bil, møbler, kinobiletter, musikk....... hvorfor skal hifi være annerledes?
Dette gjelder så og si alt du kjøper og ikke noe spesielt for hifi. Hva er teknisk verdi på ei Armanibukse?Fordi det er betydelige kvalitetsforskjeller og sammenhengen mellom pris og kvalitet ikke alltid til stede. Det som er virkelig bra er dyrt, men det er ikke alt som er dyrt som er bra.Artig å lese hvordan man klarer å få HiFi til å inneholde elementer av magi og rakettforskning når det egentlig dreier seg om relativt enkel anvendt teknikk))) HiFi er en industri som vet å utnytte følelser fremkalt av musikk i profittens tjeneste, litt kaldt vann i blodet er ofte lurt før man " kjøper"det ene eller det andre mener nå jeg da....... Ellers er det jo greit med en dose høflighet og respekt i omgang med andre
Man kjøper det meste basert på følelser, f.eks. hus, bil, møbler, kinobiletter, musikk....... hvorfor skal hifi være annerledes?
Mange blir lurt fordi lydkvalitet ikke er så lett å måle. Hadde du kjøpt en klokke til 50 000 som gikk 3 minutter feil i døgnet ville du klaget. Kjøper du lydprodukter er det vanskeligere, blant annet fordi kvalitetsmangler bortforklares med smak og behag og lignende.
Er det ikke mer interessant å se bort fra smak og behag når man diskuterer med en blandet masse av andre personer og heller diskutere kvalitet og ytelse på et mer objektivt og allmenngylding grunnlag?
Smak og behag er en individuell greie og er i grunn interessant kun for den enkelte, med liten verdi i diskusjoner med andre. De eneste som finner det interessant å vite at "jeg liker gule biler best og gult er finere enn rødt" er likesinnede som deler mine preferanser. Skal man få en matnyttig og saklig diskusjon er man nødt til å heve seg over nivået hvor man kun fronter preferanser uten å se dette i et mer allmenngyldig perspektiv.
Det at man diskuterer kvalitet og ytelse på et mer objektivt og allmenngyldig grunnlag medfører da ikke at man ikke kan kose seg med synsing, juging og medhårsstryking der man ikke diskuterer dette. "Mitt anlegg"-trådene er jo fine eksempler på denne variasjonen du setter så pris på. Jeg synes også tråder som kun fungerer på det grunnlaget er artig lesning og kanskje også motiverende, men da på lik linje som "Se og Hør"-underholdning, ikke som fagmaterie.
Hva innebærer i så fall "lytteerfaring"? Er det evnen til å høre forskjell på alt mulig, eller er det evnen til å kunne si/innrømme når man lytter til dyre kabler/komponenter, at det egentlig ikke er noen forskjell/forbedring av betydning. Det siste er etter min oppfatning mangelvare i denne hobbyen. Det finnes mange tilfeller der billig elektronikk er pakket inn i dyre kabinetter og har fått ekstatiske omtaler. Helt til en eller annen nysjerrigper har skrudd av topplokket og avslørt opprinnelsen til produktet. Da får som regel pipa en annen lyd.Og i motsetning til deg har jeg tiltro til andres ører og deres lytteerfaring ...
Tja hva er sjel - vil tro det er noe egenartet siden den kan tillegges å være forskjellig fra person til person.Si det - hva er sjel? Er det noen av HFS-annonsørene som selger sjel, eller selger de teknologi? Er teknologien besjelet kanskje?
Naboen kan ellers bistå med sjelegransking: www.dharmamountain.no
Synes vel tilsvaret ditt er litt tendensiøst lark . Og hva den enkelte mener er av "betydning" skal jeg heller ikke si så mye om. Det må bli opp til den enkelte.At pris er noe du trekker frem her ser jeg heller ikke som relevant. Lytteerfaring, kommer i min bok, rett og slett av det å ha hørt mye forskjellig. Også live musikk, for deretter og kunne si noe om sine egne preferanser ifht dette. Som Mars sier, har ikke dette nødvendigvis noen allmenn verdi, men det kan kaste lys over hva den enkelte foretrekker og ønsker å belyse i sitt anlegg.Hva innebærer i så fall "lytteerfaring"? Er det evnen til å høre forskjell på alt mulig, eller er det evnen til å kunne si/innrømme når man lytter til dyre kabler/komponenter, at det egentlig ikke er noen forskjell/forbedring av betydning. Det siste er etter min oppfatning mangelvare i denne hobbyen. Det finnes mange tilfeller der billig elektronikk er pakket inn i dyre kabinetter og har fått ekstatiske omtaler. Helt til en eller annen nysjerrigper har skrudd av topplokket og avslørt opprinnelsen til produktet. Da får som regel pipa en annen lyd.Og i motsetning til deg har jeg tiltro til andres ører og deres lytteerfaring ...
mvh
larkuz
Trur at Marsværingen har eit poeng her. Det er til tider tendensar til at diskusjonane røyrer seg utanfor det vi kan kalle forståing i lys av kunnskap. Ein baserer seg i større grad på dogmetenking, akkurat som i mellomalderen. Vi treng kanskje ei ny opplysningstid rundt hifi. Det skjedde vel sist på 70-talet, kan vi vel seie? Og dette er kanskje årsaken til at hifi er så kjedeleg for tida? Kanskje dei same årsakane som gjer at det stadig vert færre som går i kyrkja...?
Jepp! Helt klart tendensiøst. Ikke bare litt, hellerSynes vel tilsvaret ditt er litt tendensiøst lark .
For DIY-folket er det der vederkvegende ord.Kunnskap, ja. Interessant. Kva er no det, eigentleg?
[...]
- Mestring av informasjon kan vises gjennom reproduksjon. Mestring av kunnskap vises gjennom nyskapende bruk.
Nja, er man interessert så er man interessert, så det tror jeg ikke noe på i et så lite land som Norge. Jeg synes synsing og påstander som ikke kan forklares eller forsvares på saklig vis er både uinteressant og bremsende for utøvelsen av hobbyen. Likevel befinner jeg meg på dette forumet og har tidvis glede av det også...Synes Marsboer har en seriøs og fornuftig tilnærming til hvordan man bør diskutere og videreutvikle kunnskap om hifi iht et vitenskapsteoretisk perspektiv (ikke ironisk ment). For min egen del tror jeg likevel at denne tilnærmingen hadde blitt så dørgande kjedelig at jeg hadde holdt meg lang unna HFS.
Aldrig " Waist off time" intet at lære.Ser man på avstemningsresultatet til nå, så er det kanskje ikke så rart at det blir enkelte uenigheter her inne! Det står fortsatt (nesten) uavgjort!
Vi burde ha sittet i det samme rommet alle mann/kvinner og delt hobbyen vår over noen glass med noe godt i...
Hvor mange her inne går for eksempel på Hi Fi messer, eller tilsvarende?
Så selv den hjernedøde har flere diskusjonsargumenter enn deg selv?Grænser for hvor længe man gider diskutere med hjernedøde !
Den som tror han er ferdig utlært er ikke utlært men ferdig.Aldrig " Waist off time" intet at lære.Ser man på avstemningsresultatet til nå, så er det kanskje ikke så rart at det blir enkelte uenigheter her inne! Det står fortsatt (nesten) uavgjort!
Vi burde ha sittet i det samme rommet alle mann/kvinner og delt hobbyen vår over noen glass med noe godt i...
Hvor mange her inne går for eksempel på Hi Fi messer, eller tilsvarende?