Diverse Er High End døende?

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.599
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Hovedkriteriet for å få foten til å gå hos meg er at jeg liker musikken. Jeg var hos en venn i helga og hørte mye god musikk via en sånn:

WEB_Image Klipsch THE ONE  musikksenter  Ebony Blu theone_-_ebony_-_angle1671962700.Jpeg


Han var strålende fornøyd med lyden, og jeg holdt kjeft om hva jeg egentlig syntes, men uansett hadde vi det hyggelig med gode samtaler og god musikk. Jeg tror faktisk foten beveget seg også. Mulig jeg er flink til å la hjernen kompensere for mangler i gjengivelsen, og dette er ikke noe jeg kunne hatt hjemme (til annet enn bakgrunnsmusikk), men uansett var det en fin opplevelse når godlåtene kom på.

Hverken utstyr eller lydkvlitet var High End i dette tilfellet, heller ikke lydkvaliteten på innspillingene. Men MUSIKKEN var High End, og da gikk foten okke som.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Så klart. Musikkgleden kan være der selv fra en bordradio. :) Det er det so er så bra. ...Og så tar man det til neste dimensjon hjemme. :)
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
OK, det.
Men snakker man kun om musikkglede så kan man gjerne få vel så mye ut av et musikkforum, selv om det er beslektet.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Det finnes high end- lyd og det finnes high end- komponenter. Man må kanskje være villig til å se på dette som to forskjellige ting?

Så lenge det finnes interesse for klassiske musikkgenre som jazz, akustisk, klassisk osv, vil det nok alltid være en interesse for førstnevnte. Klarer vi å videreformidle god musikk til de som kommer etter oss?

Så er det nok relativt mange som kjøper high end-komponenter av helt andre årsaker enn genuin interesse for high end-lyd. Status og ønske om å ha noe ingen andre har, eierglede, hva nå enn det betyr...så lenge økonomien vokser vil det være et marked der, tipper jeg.

Oslo hifi-center, jeg går utifra dette er landets største butikk innenfor high-end audio? De har på alle måter sitt beste år i 2017, stor økning i omsetning og tilsvarende økning i resultat tyder på at interessen for å kjøpe high end-komponenter i alle fall ikke er døende.
De flyter nok på produkter i litt lavere prisklasser tenker jeg. Duger vel ikke å selge et par-tre apparater i den øvre prisklasse hvis man skal drive butikk.
Det blir jo bare spekulasjoner, men jeg tror du tar feil. Man leverer ikke 15% resultat på over 40 mill i omsetning ved å selge Marantz-produkter. De selger nok mye mer produkter i høyere prisklasser enn man skulle tro, sannsynligvis mest fokusert på produkter de selv importerer/er eneforhandler av. OHFC ble årets Burmester forhandler i verden for noen år siden, det krever nok en del mer enn salg av et par-tre produkter ila året. Nok spekulasjoner fra min side...

Mitt inntrykk av hifi-bransjen i Norge er at det finnes flere aktører enn for 10 år siden. Ja, det har forsvunnet noen få, men flere nye har kommet til. Disse selger ganske mye sære produkter, dvs jeg vet jo ikke hvor mye de selger, men sortementet er i alle fall ikke for hvem som helst. Slik jeg opplever det er utvalget innenfor high-end audio produkter nesten ulogisk stort ift en evt påstått døende interesse.

Eller drives high end-bransjen stort sett på hobbybasis den også, av mennesker som har ordnet seg økonomisk på forhånd?
I beg to differ, det er nok lettere å selge 1000stk apparater til kr.25.000 enn 100stk til 250.000 i Norge.
 

hifipuristen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.10.2010
Innlegg
2.799
Antall liker
3.159
Sted
Bærums Verk
Torget vurderinger
1
Uansett hva vi måtte mene om highend hifi, er det nok ikke døende.
Nå er verdens største highend messe i Munchen helt fullbooket.
Var vel et sted mellom 20 og 30 produsenter som fikk nei til å
vise sine produkter dette året.
Den nest største messa var nylig i Warszawa. Den var også den
største ever................😄

Tror dette sier sitt.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
En del av de største musikkopplevelsene har jeg fra Radio Lux, tatt inn på mellombølgen med en Radionette kurer på siste halvdel av 60-tallet. Det var der - etter mørkets frembrudd (ellers hørte vi ikke en dritt) nyutgivelsene ble presentert (Beatles, Stones, Doors, Herman's Hermits etc etc etc), og lydkvaliteten var egentlig ikke noe tema. Den var som den var, bare man greide å finne riktig plassering av den hersens radioen - et sted på toppen av hjørneskapet.


Hi-Fi er egentlig en ulempe for musikkopplevelsen, fordi man da så lett henger seg opp i uvesentligheter....
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
High end er ikke døende.

Skal du lage et hjemmeteater med mer enn ti høyttalere og tre, fire subber, vil nok alt komme på minst to, tre millioner hvis du skal fylle et rom på 100 kvadratmeter eller mer med dynamikk og korte lydtopper over 125 dB (når avstanden overstiger 2-3 meter).

I tillegg kommer kostnader til selve rommet, akustiske tiltak, elektronikk mv. Så vi snakker fort minst fem, seks millioner og mer for et skikkelig high end-anlegg.

Det er ikke så mange som er helt der.

Poenget mitt er at mulighetene innenfor high end med multikanalslyd er bedre enn noen gang. Dessverre koster det.

PS: Ta en titt på denne brosjyren for utstyring (høyttalere) av hjemmeteatre i alle prisklasser, fra «lower end» til «higher end»:

https://www.genelec.com/sites/default/files/immersive_audio_brochure_180806_web.pdf
 
Sist redigert:

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.913
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
Prisene er hinsidige på en del High End. Men det er en annen diskusjon.
Det er fordi de fleste her og sikkert andre plasser mener kvalifikasjonen for å være at high end er øverste prisklasse.
I min High end tråd prøver jeg å lande den tekniske standarden for High end. Slik det ble gjort for HiFi i sin tid.
I min tråd ble subjektivt Rotel RB-1091 dømt ut av high end klassen, masse ytelse, toppmodell til Rotel , men for billig og Rotel "lager ikke high end".
Så var det Mcintosh MA5200....high end pris og lyd, men dømt ut pga for lav modell i Mcintosh spekteret..??!!
Det var riktignok veldig få som hadde baller til å dømme ut/inn Mcintoshen noe som kan tyde på et produkt i det øvre grenseland.

Jeg kan til dels være med på utdømmingen av RB-1091 (må se nærmere på tekniske data), men at Mcintosh blir vippet ut her tyder på at den subjektive vurderingen ikke holder mål og tekniske vurderinger må redde produktet fra en gammel sliten High end jantelov.
Kan hende man burde tørre å måle ting og vektlegge det mer enn det som gjøres?
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.934
Antall liker
17.208
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Er det mangel på målinger, eller folk som måler?
Synes man finner flere produsenter som skryter av målingresultater enn motsatt. Antar disse resultatene vektlegges siden de blir fremsatt?
 

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.241
Antall liker
4.369
Torget vurderinger
0
High-end som forøvrig er et tullebegrep ingen er i stand til å definere eller vet helt hva betyr er ikke døende og lever trass alle spådommer og avmystifiseringsforsøk i beste velgående.

Ref omsetningstall fra elektronikkbransjen har for eksempel salget av separate høyttalere gått litt ned i forhold til toppår som 2010 og var i 2017 på 70.000 solgte enheter.

Markedet endres selvsagt med tiden, men det skal vi vel bare være glade for? De siste årene har eksempelvis LP avspillere danket ut cdspillere. Hvem hadde trodd det for 10 år siden? :)
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.166
Antall liker
2.100
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Litt av problemet er vel egentlig at mye "high-end" hifi låter hardt og sterilt, og ikke bidrar positivt til musikkopplevelsen. Jeg har hatt med mine to gutter på hifi-messer noen ganger, og de klager mange ganger over hvor lite bra det låter - og ler av misforholdet mellom pris og musikkopplevelse. Når jeg forklarer at det kan ha med rommet og plassering å gjøre, ler de og sier at "det der kan aldri låte bra..."
Det er akkurat dette argumentet som gjør at jeg liker Trinnov så godt. Her kan du få det akkurat som man selv vil; og det uten å ødelegge oppløsningen og dybden/bredden i lydbildet. Billig er det ikke, men verdt hver krone :)
 
U

utgatt30242

Gjest
Som en "millenial" som er født i 1988, så er det jeg kommer på i farta er blant annet;

Budsjett - Bil og bosted koster flesk. Og det har det vel alltid gjort? Gjerne derfor man som regel bare ser 40 åringer og eldre på hifimesser.

Bass og hvor praktisk anlegget er - er prioritert.

De fleste som jeg har møtt som er fornøyd med lyden sin har anlegg som er ment for PC. En subwoofer og noen satelitter. Eller hjemmekinopakke fra Elkjøp. Kan spille høyt, har relativt masse bass.

Er reisende på jobb og da var jeg på en plass hvor broren til kollegaen bodde der vi jobbet. Han tok med seg et Logitech PC anlegg i en rema pose for en fest for russ 2018 på jobben.


Hvis man går til Elkjøp og lignende og ber om å få et anlegg til sin sønn på 12 år, eller seg selv, hva får man demonstrert da? tvilsomt et klassisk stereoanlegg (amp og 2 høytalere)


Men igjen, så har jo vi millenials i grove trekk vokst opp med CD. Som vår generasjon har jo også vist økende interesse for LP. Så her er det håp?

Har en kompis som har null interesse for typiske mannsdominerte interesser. Han vet ikke hva et skrujern er eller hvordan bytte skiver på bilen. Men som grafisk designer så har han faktisk platespiller med et lite tilhørende anlegg med høy WAF. Ja han er hipster.


Ellers må jeg si at informasjon om hifimesser er svært dårlig promotert. Jeg har vært medlem i andre hififorum og har kun fått med meg en messe på over 13 år. Det var tilfeldig at jeg fikk vite om det. Hifi må ut til hifiinteresserte i det minste og allmenheten.
 

Sst

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2015
Innlegg
692
Antall liker
471
Skal high end (og annen hifi) overleve, så må det rekrutteres. Hobbyen må rett og slett selges inn til potensielle nye "medlemmer". Her har vi nok en del å gå på.

Jeg blir f.eks. alltid overrasket over hvor negative den jevne bruker av HFS er til Lyd & Bilde. Det er stadig vekk tråder her inne som er dedikert til å rakke ned på L & B, og det var overveldende stemning for å fjerne "nyhetsstrømmen" fra forsiden av HFS.

Jeg er ingen stor L & B-leser, men det er kanskje det eneste brede, kommersielle bladet i Norge der vanlige teknologiinteresserte mennesker kan komme til å lese om McIntosh, Devialet, Sonus Faber, Audio Research, Dynaudio, Hegel, Marten, Rega osv osv. Bare de siste par månedene har de anmeldt en Technics-platespiller til 180 000,- og en Audio-Technica PU til 50 000,-.
Om ikke akkurat mannen i gata går ut og kjøper så dyre ting, så gir det innblikk i at det faktisk finnes et annet nivå enn den platespilleren de kjøpte for et par tusenlapper på Elkjøp eller Hifi Klubben. Slikt pirrer nysgjerrigheten hos de med riktig tilbøyelighet. Hvis folk skal kjøpe "high end", så må de først vite at det finnes noe som er "high end".
L & B skriver sikkert om en del av disse produktene på en enklere og folkeligere måte en "vi" foretrekker, men det er vel nødvendig om man skal vekke interessen hos noenlunde vanlige folk. Når man først er hektet, så kan man på egenhånd finne veien til tyngre lesestoff.

Dette handler naturligvis ikke om for eller mot L & B, men om at man ikke får rekruttering om man opptrer som en lukket klubb.
 
Sist redigert:
U

utgatt25555

Gjest
Med tanke på trådens tittel!

Nei! og med tanken om att high end har med prestanda og ikke pris å gjøre, så er det mye utstyr som presterer på high end nivå til en vettug pris!
Derimot er det, som i de fleste hobbier/interesser...en overdreven fokus på merke/status fremfor prestanda!, ett slags lydlig åndssnobberi, som gjerne driver tesen om att det må koste for å være high end og dermed skape en tanke om det forbeholdt visse privilegerte å komme til topps i hierarkiet/klubben, mye jåleri der!

Rekrutteringen er jo først og fremst avhengig av att folk blir mer interessert i lytte til, ikke nødvendigvis bare konsumere..musikken! da kommer også gleden over bedre lyd til favorittene, opplevd mer troverdig enn gjennom høyttalerene på en iPhone el lign...

Derimot, både tror...og håper jeg...att flere ikke tar seg anledning å betale for jåleriet som mange hausser opp som high end, bare for statusens og ikke prestandaens skyld...
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
Nok av unge mennesker som er interessert i god lyd. Jeg er jo halvveis i 20åra, og har mange kjenninger som er glad i god lyd og er villig til å betale for det. Men penger er generelt noe som kommer med tid. Selv føler jeg at jeg har brukt avsindig mye penger på lyd i forhold til alderen min, men jeg har ikke allverdens å rutte med.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Med tanke på trådens tittel!

Nei! og med tanken om att high end har med prestanda og ikke pris å gjøre, så er det mye utstyr som presterer på high end nivå til en vettug pris!
Derimot er det, som i de fleste hobbier/interesser...en overdreven fokus på merke/status fremfor prestanda!, ett slags lydlig åndssnobberi, som gjerne driver tesen om att det må koste for å være high end og dermed skape en tanke om det forbeholdt visse privilegerte å komme til topps i hierarkiet/klubben, mye jåleri der!

Rekrutteringen er jo først og fremst avhengig av att folk blir mer interessert i lytte til, ikke nødvendigvis bare konsumere..musikken! da kommer også gleden over bedre lyd til favorittene, opplevd mer troverdig enn gjennom høyttalerene på en iPhone el lign...

Derimot, både tror...og håper jeg...att flere ikke tar seg anledning å betale for jåleriet som mange hausser opp som high end, bare for statusens og ikke prestandaens skyld...
Jeg tror det er svært få som kjøper high end for å skryte. Audiofile blir jo nærmest sett på som en pariakaste.
Det kan kanskje ligge et vennskapelig konkurranseelement i nye investeringer knyttet til kompiser/klubb eller hva det skulle være, men jeg tror mesteparten bygger på et rasjonale som forklarer tilfredstillelsen som ligger i god lydreproduksjon og kanskje en optimalisering for hva man kan klare å skvise ut.
 
U

utgatt25555

Gjest
Med tanke på trådens tittel!

Nei! og med tanken om att high end har med prestanda og ikke pris å gjøre, så er det mye utstyr som presterer på high end nivå til en vettug pris!
Derimot er det, som i de fleste hobbier/interesser...en overdreven fokus på merke/status fremfor prestanda!, ett slags lydlig åndssnobberi, som gjerne driver tesen om att det må koste for å være high end og dermed skape en tanke om det forbeholdt visse privilegerte å komme til topps i hierarkiet/klubben, mye jåleri der!

Rekrutteringen er jo først og fremst avhengig av att folk blir mer interessert i lytte til, ikke nødvendigvis bare konsumere..musikken! da kommer også gleden over bedre lyd til favorittene, opplevd mer troverdig enn gjennom høyttalerene på en iPhone el lign...

Derimot, både tror...og håper jeg...att flere ikke tar seg anledning å betale for jåleriet som mange hausser opp som high end, bare for statusens og ikke prestandaens skyld...
Jeg tror det er svært få som kjøper high end for å skryte. Audiofile blir jo nærmest sett på som en pariakaste.
Det kan kanskje ligge et vennskapelig konkurranseelement i nye investeringer knyttet til kompiser/klubb eller hva det skulle være, men jeg tror mesteparten bygger på et rasjonale som forklarer tilfredstillelsen som ligger i god lydreproduksjon og kanskje en optimalisering for hva man kan klare å skvise ut.
Ikke helt uenig med deg, selv om jeg har møtte endel som argumentere med att "det er det og det merket, så det må jo være bra...” jeg vil poengtere mer att det ikke nødvendigvis er prisen i seg selv som avgjør om det er high end..og det er flere slike super high end anlegg til en latterlig høy pris, som ikke gir samme gode opplevelsen som til ett gjennomlyttet og velfundert oppsett, til kanskje en brøkdel av prisen...er min erfaring.

Siden er det jo selvsagt opptil enhver å gjøre sine prioriteringer og valg, hvorfor de gjør det som de gjør...vil ikke jeg legge meg for mye borti ;)
mvh
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Skal high end (og annen hifi) overleve, så må det rekrutteres. Hobbyen må rett og slett selges inn til potensielle nye "medlemmer". Her har vi nok en del å gå på.

Jeg blir f.eks. alltid overrasket over hvor negative den jevne bruker av HFS er på Lyd & Bilde. Det er stadig vekk tråder her inne som dedikert til å rakke ned på L & B, og det var overveldende stemning for å fjerne "nyhetsstrømmen" fra forsiden av HFS.

Jeg er ingen stor L & B-leser, men det er kanskje det eneste brede, kommersielle bladet i Norge der vanlige teknologiinteresserte mennesker kan komme til å lese om McIntosh, Devialet, Sonus Faber, Audio Research, Dynaudio, Hegel, Marten, Rega osv osv. Bare de siste par månedene har de anmeldt en Technics-platespiller til 180 000,- og en Audio-Technica PU til 50 000,-.
Om ikke akkurat mannen i gata går ut og kjøper så dyre ting, så gir det innblikk i at det faktisk finnes et annet nivå enn den platespilleren de kjøpte for et par tusenlapper på Elkjøp eller Hifi Klubben. Slikt pirrer nysgjerrigheten hos de med riktig tilbøyelighet. Hvis folk skal kjøpe "high end", så må de først vite at det finnes noe som er "high end".
L & B skriver sikkert om en del av disse produktene på en enklere og folkeligere måte en "vi" foretrekker, men det er vel nødvendig om man skal vekke interessen hos noenlunde vanlige folk. Når man først er hektet, så kan man på egenhånd finne veien til tyngre lesestoff.

Dette handler naturligvis ikke om for eller mot L & B, men om at man ikke får rekruttering om man opptrer som en lukket klubb.
Ser man vekk ifra skandalen som omhandlet L & B i det siste (og som er alvorlig nok hvis det stemmer), så er jeg veldig enig med deg.
Man må være bredere i dekningen dag dersom man skal nå flere i dag. Og selv om det ikke er det ideelle for entusiastene, så kommer det den gruppen til gode også fordi det rekrutterer flere som du er inne på.

Den samme tankegangen bør man ha på messer tenker jeg. Kombiner det med f.eks: bærbar lyd, lydplanker, trådløse høyttalere og TVer. Legg messen til en større by, kjøre reklame og få pressedekning. Jeg er rimelig sikker om at hvis folk får høre virkelig god lyd og helst uten at prisene er avsindig dyre, så vil det overbevise flere. I messen i Warszawa så man et slikt opplegg og det ser ut til at man når et langt større publikum.
 
Sist redigert:

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.424
Antall liker
12.514
Sted
Sørlandet
På messen i Warszawa så får man et slikt opplegg og det ser ut til at man når et langt større publikum.
På Warzawa messen har man muligheten til å lytte på det dyreste man får kjøpt uten å bli møtt av en høy dørterskel. Stor forskjell!

Mvh
-BB-
 

kjartanb

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2009
Innlegg
955
Antall liker
650
Sted
Os
Torget vurderinger
1
Er der noen som er i besiddelse av salgsstatistikk fra bransjen i Norge. Dvs salg av audio produkter i forskjellige prisklasser. Det ville være godt input i diskussjonen i denne tråd.
Der var en video/artikkel i Stereophile tidligere i år hvor man snakkede bekymret om dalende intresse i USA for Audio messer mens man så forundret mot Munchen messen som blomstrer.
 

Sst

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2015
Innlegg
692
Antall liker
471
High-End lever i beste velgående i mine kretser :)
Det er bra at (en del) av de butikkene som finnes faktisk går bra!

Men har dere merket endring i hva som selger? Kan den jevne børsmegler (som jobber borti strøket deres) fremdeles la seg overbevise til å kjøpe et Burmester-oppsett til noen hundre tusen, eller er det mer og mer livsstilsanlegg til de som ikke er dypt inne i hobbyen?
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.642
Antall liker
1.368
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
High-End lever i beste velgående i mine kretser :)
Det er bra at (en del) av de butikkene som finnes faktisk går bra!

Men har dere merket endring i hva som selger? Kan den jevne børsmegler (som jobber borti strøket deres) fremdeles la seg overbevise til å kjøpe et Burmester-oppsett til noen hundre tusen, eller er det mer og mer livsstilsanlegg til de som ikke er dypt inne i hobbyen?
Jeg har vanlige musikkelskere som kunder i hovedsak :)
 

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.571
Antall liker
1.306
Sted
Oslo
Jeg handlet noe utstyr av en high end freak. Anlegget kostet hele 500 000 og var plassert i et dårlig innredet rom, høyttaler kabler for 80k. Jeg hørte et par låter og merket med en gang at her er det noe galt. Tittet litt på hvordan han hadde koblet opp anlegget og det var åpenbart feil. Han var storfornøyd med lyden. Han trodde lyden var god, det var den absolutt ikke. Jeg gliste og tok med meg forsterken hjem [emoji16]

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
 

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.905
Antall liker
1.497
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Jeg handlet noe utstyr av en high end freak. Anlegget kostet hele 500 000 og var plassert i et dårlig innredet rom, høyttaler kabler for 80k. Jeg hørte et par låter og merket med en gang at her er det noe galt. Tittet litt på hvordan han hadde koblet opp anlegget og det var åpenbart feil. Han var storfornøyd med lyden. Han trodde lyden var god, det var den absolutt ikke. Jeg gliste og tok med meg forsterken hjem [emoji16]

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

Tror jeg hadde ordnet opp i feilkobling å reist der i fra med uforrettet sak med god samvittighet .
 
U

utgatt30242

Gjest
Jeg handlet noe utstyr av en high end freak. Anlegget kostet hele 500 000 og var plassert i et dårlig innredet rom, høyttaler kabler for 80k. Jeg hørte et par låter og merket med en gang at her er det noe galt. Tittet litt på hvordan han hadde koblet opp anlegget og det var åpenbart feil. Han var storfornøyd med lyden. Han trodde lyden var god, det var den absolutt ikke. Jeg gliste og tok med meg forsterken hjem [emoji16]

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

jaha

423.gif
 
Sist redigert av en moderator:

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.509
Antall liker
9.257
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Mitt inntrykk er at god lyd blir mer og mer tilgjengelig, streaming gjør at musikken blir rimeligere og enklere og få tak i. Og det at stadig flere bor i leiligheter gjør jo også sitt til at små høyttalere og færre komponenter blir mer og mer aktuelt. Og så får die-hard entusiastene kose seg med vinyl, cd og tape.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.501
Antall liker
7.495
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Er like dødende som vinyl mediet var for noen ti-år siden....... det ble også dømt nedenom og hjem....... vi vet jo alle hvordan det gikk. Så lenge levestandarden er på oppadgående.....spesielt i asia og folk får mer penger vil det ingen ende ta.
På hifi messen i Shanghai og i Hong-Kong i høst var det så mye gromt at det var hele uvirkelig.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.509
Antall liker
9.257
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Tok meg en virtuell tur på hifi messa i Munchen og det er ikke tvil om at det er et voldsomt kjør med platespillere, armer og pickuper. Leste også en interssant artikkel av Ken Ishiwata. Han mente at europeere er moderne og villige til å betale for streamingtjenester, amerikanere vil ikke betale for noe, og japanere vil fortsatt ha fysiske medier. Så hvis kineserne og andre asiater ligner på japanerne så har vinyl og cd en fin fremtid i Asia.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Trur nok det vil bli endringar. Men lyd med kvalitet vil alltid vere meir interessant enn det stakarslege. Så kjem det mykje an på innpakining, brukskomfort og tilpassing til kundebehova. Den som greier å lage ei lommeutgåve av eit high-end-anlegg, vil gjere det stort.
Men diverre er det nokre irriterande fysiske lover som gjer dette til ei tøff utfordring...
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
289
For ikke å snakke om at begrepet "high-fidelity" blir meningsløst når mesteparten av musikken som blir spilt på high end-anlegg ikke er akustisk (og ofte over-mastret),
Det aller meste tenkelige, for ikke å si alt, av cd`er du kan finne på å spille vil høres bedre ut gjennom et high- end anlegg.
Er du for eksempel avhengig av å se direktesending på TV for å se at en TV er bedre enn en annen?
Kan du klare det med en tegnefilm eller animasjonsfilm, tror du? Eller en gammel spillefilm?
Og: High- end forsvinner ikke så lenge de fleste har ører som spiller på lag. Det må i så fall være klimakrise eller noe slikt som tar knekken på det.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.934
Antall liker
17.208
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Tok meg en virtuell tur på hifi messa i Munchen og det er ikke tvil om at det er et voldsomt kjør med platespillere, armer og pickuper. Leste også en interssant artikkel av Ken Ishiwata. Han mente at europeere er moderne og villige til å betale for streamingtjenester, amerikanere vil ikke betale for noe, og japanere vil fortsatt ha fysiske medier. Så hvis kineserne og andre asiater ligner på japanerne så har vinyl og cd en fin fremtid i Asia.
Nei, kinesere er så langt fra japanere man kan komme. Omtrent rake motsetninger, dessverre.
 
U

utgatt25555

Gjest
Tok meg en virtuell tur på hifi messa i Munchen og det er ikke tvil om at det er et voldsomt kjør med platespillere, armer og pickuper. Leste også en interssant artikkel av Ken Ishiwata. Han mente at europeere er moderne og villige til å betale for streamingtjenester, amerikanere vil ikke betale for noe, og japanere vil fortsatt ha fysiske medier. Så hvis kineserne og andre asiater ligner på japanerne så har vinyl og cd en fin fremtid i Asia.
Det der har vel noen av oss allerede vært klar over en bra stund....så det spilles enbart hard-software....

mvh
 
Topp Bunn