Mat, drikke og røyk Er kjøtt bra for helsa, eller ikke?

Er det nødvendig å spise kjøtt og fisk i et normalt kosthold?

  • Nei, kjøtt og fisk er helt unødvendig i kostholdet.

    Stemmer: 2 6.1%
  • Nei, men produkter som melk og egg ol. er viktige kilder til ernæring.

    Stemmer: 0 0.0%
  • Ja, men forbruket av kjøttprodukter er for høyt.

    Stemmer: 14 42.4%
  • Ja, kjøtt og fisk er helt nødvendige deler av kostholdet.

    Stemmer: 17 51.5%
  • Vet ikke.

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    33

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.964
Antall liker
8.266
Torget vurderinger
1
Er kjøtt egentlig bra for helsa? Og bør forbruket av kjøtt og fisk reduseres kraftig generelt? Spørsmålet dukker ligger åpent for diskusjon.
 
Sist redigert:

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.074
Antall liker
3.763
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg tror jeg lett kunne ha kutta kjøttinntaket med minst 80 prosent uten at det egentlig hadde vært særlig synd på meg.
Sannsynligvis hadde jeg fått bedre helse av det også.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.043
Antall liker
11.460
Sted
Ytterst i havgapet...
Hva som er godt for kroppen og hva som er godt for miljøet er nå ikke nødvendigvis det samme.....På den annen side så har utvilsom konsumet av bearbeidet kjøtt mangedoblet siden 60-70-tallet. Under min egen oppvekst på 50-60-tallet, så var det stort sett fisk 3-4 ganger i uka... Burger, pizza og taco hadde vi aldri hørt om. Kjøtt var søndagsmiddag, men det kunne bli pølser midt i uka. Dette har selvsagt også sammenheng med hva man fikk tak i - kjøttforretninger var det stort sett bare i størrre tettsteder og byer, mens fisketilgangen var mye enklere langs kysten...
I tillegg kommer den beryktede "tidsklemma" - mange av dagens unge voksne er så "opptatte" i hverdagen, at matlaging stort sett er en plagsom nødvendighet..
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.718
Antall liker
7.975
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Då eg vaks opp, hadde vi fisk iallfall 3 dagar i veka. Og ofte dessert. Det var bestemor som i hovudsak stod for matlaginga. Mor var yrkeskvinne. Eg var einebarn fram til fireårsalder, og den tida var hushaldninga i tillegg til meg og mine foreldre også mormor og morfar, og to jenter som jobba på far sin butikk. Det var stadig folk innom og fekk middag, kan eg hugse. Sosialt som frå ein italiensk film.

Då eg starta i skulen, gjekk eg heim og åt middag kl 11.30 - 12.00. Dei fleste budde såpass nær skulen at det var gjennomførleg. Alle åt middag i tolvtida, og dei aller fleste hadde heimeverande mødre.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Kjøtt i moderate mengder er bare velstand. Kjøtt i ekstreme mengder er i likhet med alt annet ekstremt konsum ikke sunt. En dag eller to i uken hadde vært mer enn nok, men vi ligger vel kanskje på 5-6 dager i uken i Norge når vi regner med kjøttpålegg og kjøttdeig.

Relativt ekstremt i forhold til behov, kanskje?

Det sunneste man gjør er forøvrig å variere mye og spise lite. "Alle" dyr lever inntil 30% lenger ved å gå litt sulten gjennom livet, og dette mener forskere at også gjelder mennesker.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.907
Antall liker
5.577
Sted
Holmestrand
"Kjøtt no igjen" sa min far når det kom kjøtt på bordet for andre gang den uka.
Det var vanligvis rester fra søndagsmiddagen.
Men søndagsmiddagen kunne gjerne være laks eller kveite, så fisk hele uka var heller ikke uvanlig.
Vokste opp med mor og mormor som var racere på kjøkkenet, så fisk var mer enn greit.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.574
Antall liker
9.764
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Vi prøver å begrense middagskjøttet til et par dager i uken og å ha en ren salatmiddag (gjerne med egg og ost i) i hvert fall en dag i uken. Og å holde bruken av rødt (i motsetnign til lyst) kjøtt til en gang i uken. Omelett, pasta og fiskegrateng er også varianter i tillegg til fiskemiddag
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.697
Antall liker
2.298
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Både kalv og gris er plassert som hvitt kjøtt sammen med kylling og kanin i mine italienske kokebøker så da kan jeg godt greie meg med et par middager med rødt kjøtt i uka.
 

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Innlegg
2.546
Antall liker
785
Ekspertene her i landet er nok (dessverre) uenig med deg.

Jeg venter bare på avisoppslag om "kjøttskam". Huff
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.964
Antall liker
8.266
Torget vurderinger
1
Ser at i et normalt kosthold, og da snakker vi om de som jobber med forskning på feltet så er ca. 500 gram kjøtt i uka anbefalt. Da igjen er vel det avhengig av hva slags fysiske utfordringer man har, det finnes fortsatt mennesker som lever tett på naturen som stort sett eter kjøtt hver dag og til flere måltid.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.730
Antall liker
15.880
Torget vurderinger
2
Alex Honnold, som nærmest løp opp veggen El Capitan på under fire timer, er 100% vegetarianer og anses for å være i fysisk ekstremform. Får man i seg det man trenger av ulike næringsstoffer er man nok også godt sikret. Problemet er vel altfor stort kjøttforbruk og om det er klokt. I Argentina sliter man med nyrene i slikt omfang at det er et stort helseproblem, og det tilskrives altfor høyt kjøttkonsum. Men det er få som kommer opp på nivåene der.

 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.043
Antall liker
11.460
Sted
Ytterst i havgapet...
"Steak for breakfast, lunch and dinner" er faktisk nokså vanlig i de største kvegdistriktene både i Nord- og Sør-Amerika og Australia...
 

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Innlegg
2.546
Antall liker
785
Fela, jeg ville ikke tilskrevet hans fysiske ekstremform vegetarisme. Det er en kombinasjon av sunt kosthold og mye trening. Litt kjøtt innimellom ville ikke vært av det onde for ham tror jeg.
 
R

rr30629

Gjest
Vet ikke noe om andre sin helse men jeg kuttet ut kjøtt på slutten av 90 tallet, først og fremst som et forsøk for å se om det hjalp mot plager jeg hadde, og det gjorde det. Skal ikke mene så mye om hva andre bør spise/ikke spise men for meg har det aldri vært aktuelt å se meg tilbake. Velvære et viktig og da gjør man det som behøves.

Bor forresten ganske høyt til fjells og er i rimelig god form der jeg vandrer innover når anledningen byr seg...:)
 
Sist redigert av en moderator:

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.964
Antall liker
8.266
Torget vurderinger
1
Men jeg regner med at du fortsatt eter fisk, egg og melk og produkter fra dette.
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.235
Antall liker
6.368
Jeg og jentene mine (35 og 3 år) er veganere. Selv har jeg ikke konsumert egg eller meieriprodukt på 12 år. Kjøtt/fisk er det vel 15 år siden jeg spiste.
Tenker at animalske produkter, med riktig kunnskap, med fordel kan slettes fra kostholdet med tanke på ressursbruk/fordeling, helse, miljøaspekt og ikke minst etikk og dyrs rettigheter.

Erfaringsmessig blir dette fort en oppheta debatt. Mat er følelser, tilknytning, rekreasjon, tradisjon med mer. Jeg ser likevel at tema er i vinden om dagen, og at appen jeg har på telefonen viser flere hundretalls mulige veganalternativ å kjøpe i Oslo, mot det ene som var mulig da jeg tok det første skrittet i denne retningen. Det synes jeg er bra!
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.235
Antall liker
6.368
Klart, med moderne jordbruk må det suppleres med b12 i form av tilskudd.
 
R

rr30629

Gjest
Men jeg regner med at du fortsatt eter fisk, egg og melk og produkter fra dette.
Jeg eter mye fisk ja, er veldig glad i fisk. Egg spises, også melkeprodukter men begrenser dette da det ofte fører til en uggen mage osv. For meg ble det sånn at jeg var veldig fokusert på hva jeg skulle spise rett etter at jeg kuttet kjøttet, men det er så lenge siden nå at det går på auto og det er ikke noe jeg tenker på til daglig.

Ellers så er det det vanlige; mye grønt, hjemmebakt brød, bær etc. Og supplerer også med B12.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.353
Antall liker
9.601
Torget vurderinger
2
Var vegetarianer noen noen år for 30 år siden for å bøte på et helseproblem, i praksis hjalp det i begrenset grad og jeg var kronisk sulten og mager.Så supplerte med fisk og kylling etterhvert så de siste 10-15 årene går dei vegetar 1-2 dager i uka, 2-4 med fisk og kylling 1-2 og rødt kjøtt 1-2. Veier 5 kg for mye. En hjerte og åre scan nylig viste fantastiske årer for min alder med 0 plakk/forkalkninger i kritiske arterier ( hjerte hals hode).
Har ikke spist smør elle drukket melk siste 39 år. Smør eller margarin på brødskiven i tillegg til annet pålegg er nå bare ekkelt kliss.
Spiser aldri svin av medisinske grunner.
 
Sist redigert:
R

rr30629

Gjest
Apropos det om kjøtt er bra eller dårlig for helsa. Det største problemet er at folk spiser mer enn de trenger å spise for å holde kroppen sunn og frisk, og da gjerne usunn mat. En ting er for mye mat men det tygges en haug med dritt i mellom måltidene i tillegg. Det er bare å se rundt seg, overvektige og kvapsete folk er heller regelen enn unntaket, spesielt trist å se så mange barn/unge som er overvektige. At man ikke beveger seg noe særlig i tillegg gjør det ikke bedre.

Alt med måte tror jeg er ok uansett.
 

kakofoni

Medlem
Ble medlem
05.07.2019
Innlegg
43
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
Jeg har prøvd en del forskjellige kostholdsstrategier fordi jeg har en tendens til å bli feit.

Dersom jeg følger Helsedirektoratets offisielle kostholdsråd blir jeg smellfeit.

Rent kjøtt og fisk, kombinert med masse grønnsaker fungerer best for meg. Da går jeg ned i vekt. Unngå poteter og brød og ting med masse stivelse.

Ting med masse sukker og stivelse er det verste, kaker og søte ting, da skyter jeg opp i vekst og magen blir ustabil og jeg blir et vrak.

Vegetarisk kosthold smaker godt, mer er vanskelig, for da er man avhengig av å spise ting med masse stivelse/karbohydrater for å bli mett. Da går jeg opp i vekt.

Det er veldig usunt å være overvektig. Derfor er et kosthold basert på rent kjøtt, fisk og grønnsaker mye bedre for helsen min, enn vegetarisk/vegansk.
 
Sist redigert:

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.772
Antall liker
9.419
Sted
Trondheim
Alt med måte. Unngå småspising (f.eks. ventepølse mens man venter på at elbilen skal lade ca. hver 3. time på langtur ;). ), beveg deg mer. Da er nok de fleste der de skal være, men dette med overvekt er jo også genetisk betinget.
Kombinasjonen av fett og sukker, som jo stort sett er det fast-food kjedene leverer, er superille. England hadde få problemer med overvekt før, til tross for at tradisjonell engelsk frokost svømmer i fett. Etter at McDonald etablerte seg der er England verstingen på overvekt i Europa.
Mat med mye stivelse - poteter, ris og pasta er vel også fy-fy.- Og man skal helst begrense brødspisingen. Rent kjøtt, fisk og grønnsaker er nok tingen for de fleste.
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.235
Antall liker
6.368
Stivelse (i sin naturlige form, poteter og andre uprosesserte varer) er ikke fy fy. Prosesserte og energitette matvarer med mettet fett burde i større grad unngås.

On topic er et høy kjøttkonsum linket til en rekke helseproblemer, og i Norge konsumerer vi mye kjøtt per definisjon. Jeg får stadig høre at enkelte spiser lite kjøtt, men når de regner sammen ligger de gjerne godt over anbefalingene.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.772
Antall liker
9.419
Sted
Trondheim
Kobebiff er bare godt. Spesiell opplevelse å spise det på en liten onsen i fjellene rett ovenfor Kobe. Men billig er det ikke!
 
C

cruiser

Gjest
Kjøpte et støkke hanwoo på ag for en stund siden, sto ikke noe tilbake for Kobe.
 
2

2xJ

Gjest
emo #21
Det går an og spise vegansk og få i seg nok B12. (bodd sammens med ei som var veganer, og har ekstremt kunnskaper på mat og innhold)

MEN ....... :rolleyes: WTFC når det er nok kjøtt :p
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.791
Antall liker
21.344
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
spis alt du kommer over.
kjøtt, fisk, frukt, grønnsaker.
spis som faen.
drikk alkohol og røyk tobakk og hasj.
ødelegg apetitten med sjokolade.
snort en stripe kokain en gang i blant.
vær sent oppe om natta.
hør støyende rock på høyt volum.
rot deg bort i gærne kvinnfolk.
alt dette er veldig bra for deg.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Ja, livet kan være hart.....

I fiskespiserlandet Japan er det veldig mye magekreft, i India er det veldig variert kosthold og en god del av befolkningen er naturlige vegetarer - og - magekreft finnes knapt....

Her derimot..... er alt lov ....:)

 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.702
Antall liker
103.527
Torget vurderinger
23
Hyppigere forekomst av magekreft i Japan er for lengst tilskrevet utstrakt bruk av bl.a. relativt mye salt soyasaus til så godt som alle måltider. De bruker også mye grill til både fisk, kjøtt og grønnsaker.

Fra gårsdagens middag; tofuindrefilet og løkkompott akkompagnert av alkoholfri økologisk rødvin.

1563569200914_PART_1563569200853.jpg
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.691
Antall liker
10.272
^ Hva er de smaksmessige forskjellene på indrefilét og ytrefilét fra tofu...? ;)

Det skal ellers innrømmes at jeg sliter seriøst med å finne glede i alkoholfri vin. Jeg prøver og prøver, men det blir liksom ikke så bra. Dessuten bekymrer sukkerinnholdet i de alkoholfrie alternativene meg. Det ender med at jeg foretrekker vann i stedet. Synd, men sant.
 
C

cruiser

Gjest
Indrefileten er jo det mest smakløse støkke på dyret, således passer det jo veldig bra til en tofu variant.
 
Topp Bunn