Er MC alltid best ? Eller kan MM duge..

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.570
Antall liker
9.916
Torget vurderinger
2
IMG_3822.jpeg

MM
IMG_3823.jpeg

MC

Sitter her med 2 to vinylsystem og kan sammenligne , ikke likt mot likt men begge pickuper har samme sliping og nålefane. En med en klassisk MM med ny topp nål, og en anerkjent MC. Begge system låter veldig fint syns nå jeg..

Det som overrasker er at ser man på resonansfrekvensen mellom vinyl og effektiv nålemasse har MM en tydelig lavere masse( høyere frekvens, over 20kHz, som er over den elektriske resonansen ) enn MC som er på 15-16kHz ( MC har ikke en elektrisk resonans å snakke om.)

Kan det være at MC ikke nødvendigvis har minst nålemasse likevel…?


Når jeg får litt tid skal jeg laste opp lydfiler som sammenligner,
I denne omgang har jeg selvsagt noen kurver.OBS fra 1000Hz til 46 000Hz.
 

Vedlegg

Sist redigert:

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.841
Antall liker
8.533
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
At MC har lavest masse har vel aldri vært en absolutt regel? Tommelfingerregelen er da at jo lavere intern impedans og lavere output, jo mindre coil, færre vindinger og dermed mindre masse. Da Benz slapp Ebony TR med 0.1mV output og impedans på 1 Ohm var det etter sigende pickupen med aller lavest output/impedans/masse, men det er jo ingen mangel på MCer med impedans langt, langt oppover.

Dermed kommer det trolig helt an på hvilke modeller du sitter og pusler med. To vilkårlige valg sier lite og ingenting i seg selv.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.570
Antall liker
9.916
Torget vurderinger
2
ja, feks slik. MM respons (rød) er sum av mekanisk respons (grønn) og elektrisk(blå). MC er på en måte kun mekanisk respons tror jeg man kan si
1720708955233.png
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.841
Antall liker
8.533
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
I forhold til overskriften er vel forøvrig svarene nei og ja henholdsvis.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.841
Antall liker
8.533
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Over et visst minimum har prisen lite eller ingenting å si, i alle fall etter min erfaring og mine ører. Den orteller først og fremst hvor eksklusiv produsenten vil at du skal tro at pickupen er.
 

MakkinTosken

En kjekkas med vakre føtter
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
14.210
Antall liker
36.726
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Over et visst minimum har prisen lite eller ingenting å si, i alle fall etter min erfaring og mine ører. Den orteller først og fremst hvor eksklusiv produsenten vil at du skal tro at pickupen er.
Nja, ikke helt uenig, men likevel... Synes å ha merket meg at visse egenskaper later til å være "dyrere" å lokke ut, slik som det man på folkemunne kaller dynamikk. Det er i hvertfall det jeg har opplevd som den største forskjell mellom normalt overprisede og hinsides overprisede.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.570
Antall liker
9.916
Torget vurderinger
2
Jeg liker å innbille meg at jeg hører følgende rangering, som følger prisen også!
MC med Bor Microridge(AT OC9MLii/33PTG) > MM med Bor Microridge ( V15 IV SAS- B med eq) > MM med aluminium Elliptisk (Technics 270CII + Tonar hyper elliptical)

MC er mer oppløst og mer dybde i lydbildet og helt uten gale sibilianter, MM bor/microridge er også veldig bra, litt mer frempå i vokalen og grunnere dybdefølelse, MM aluminium har mer sibilianter TZsjjj! Og mindre oppløsning men høres ålreit ut om man ikke har prøvd noe bedre.
Begge Bor/Microridge sporer godt 90-100um på Ortofon platen , MM aluminium klarer 70 um.
MC har dårligst kanalbalanse 0.4-1db avhengig av test plate, MMene er best 0-0.5, Dette er eksemplar variasjoner!
Bor/Microridge har best separation > 30db,

Dette er på ingen måte generelle konklusjoner….
Hva som skjer i høyere prislag vet jeg intet om , og vil neppe erfare mer esoteriske objekter i egen heim.
Jeg har på en måte tatt en pause med det jeg har nå både ang spiller og PU .
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.841
Antall liker
8.533
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Ingen grunn til å stresse noe videre når du allerede har en PTG/II og en OC9ML II. Stort bedre blir det ikke uansett hvor mye penger du legger på bordet.
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
946
Antall liker
653
Ift. min AT 740 ML spiller min AT 33 SA og ART 9 meget bedre. Det er især i bassen, jeg oplever den største forskel. Men til 2000 dk er en 740 en rigtig god pick up.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.570
Antall liker
9.916
Torget vurderinger
2
Ingen grunn til å stresse noe videre når du allerede har en PTG/II og en OC9ML II. Stort bedre blir det ikke uansett hvor mye penger du legger på bordet.
Har lignende tanker, men vurdert både en AT 540ML og AT XA er mulige utskeielser nå som boliglånet ble nedbetalt i går! … Men er som sagt i Pausemodus og bruker tiden på musikk og barnebarn
IMG_3828.jpeg
 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.446
Antall liker
1.361
Torget vurderinger
1
Jeg solgte MC'n jeg. Altfor mange ulykker. MM (Moving Moped) av vintage-typen får holde, og selv om det er tynnere lyd så sporer den bra i rillene på høvlet vei med smale dekk.
Til uka kommer en artikkel i Dagbladet; "AOC kler av PU-huset - Veldig fornøyd med nålefanen min!"
 
Sist redigert:

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.523
Antall liker
23.212
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
MC til "fint" her (Audio-Technica AT33PTG/II), og MM (en RigB-hotroddet Audio-Technica VM540ML) til "vanlig". Jeg har en greie gående og det er at god gjengivelse begynner med diamanten. Derfor ML-slipning (også kjent som Microridge og SAS) som er den nålen som sporer best og beholder fasongen lengst, mye lenger enn alle andre slipninger. (Jeg har også en VM510CB til monovinylplater og en AT-VM95SP til 78-plater.)
I oppsettet mitt (jeg bruker en Cambridge Alva Duo phonoforsterker) er MM mer følsom for transienter på lysnettet enn MC. Mulig at det kan ordnes med kabelhygiene, jeg har ikke forsket på det.
Det fine med at Audio-Technica ikke tilbyr ART9-serien sin med ML-nål er at jeg sparer penger.

Alt dette sagt: Jeg kunne fint levd med med min RigB5ML som den jeg har kalles, eller en Nagaoka MP-500, Ortofon 2M Black 250 LvB, eller Goldring 1042, men spesielt Nagaokaen og Ortofonen er så dyre, også ved nålebytte, at man jo like gjerne kan holde seg til AT33PTG/II (eller OC9XML) dersom armen fikser all den mekaniske energien MC-pickuper gir fra seg.
 
Sist redigert:

MakkinTosken

En kjekkas med vakre føtter
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
14.210
Antall liker
36.726
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Synes de som nyter musikken via MM ikke har noe å forsvare. Synes min AT760 gjør en utmerket jobb. Synes likevel de som holder seg i den rimeligere prisede segmentet skal være forsiktig med å hause disse produktene alt for mye opp. Tross alt de færreste som har mulighet eller får seg til å meske seg med flaggskip modeller. Jeg er så heldig at jeg har fått prøvd litt i alle segmenter, over lang tid. Påstår jeg at de dyreste er best på absolutt alt? Absolutt ikke, men de har noen egenskaper man ikke finner i de lavere og som jeg ikke umiddelbart kan se ut fra specsheet eller enkle hjemmemålinger.
 

zikraaudio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Innlegg
481
Antall liker
1.305
Sted
Danmark Jyllinge
Torget vurderinger
1
Igennem tiden har jeg haft en ret stor samling af mange forskelige pickupper
jeg har i min tid hørt rigtig mange forskelige pickupper også
de bedste high output er Decca Benz eller en gammel shimon Red
men en god MC med en god trafoer er bare en anden verden og vil altid være klasser over uanset målinger øret siger noget andet
og det er vel det der tæller
 
Topp Bunn