-HP- skrev:
Alle anlegg farger - i større og mindre grad. Man kan komme langt med romkorreksjon, eller man kan - som meg - være veldig heldig med kombinasjonen lytterom/anlegg, og få et resultat som er litt farget, men på en tiltalende måte. Mitt eneste savn er ørlitegrann mer fraspark i midbassen, men til gjengjeld er dypbassen glimrende tatt i betraktning at høyttalerne mine ikke er av de største. Helheten er uansett veldig bra.
Dessuten - lydbildet man hører på skive er jo møysommelig bygget opp - lag på lag, og deretter mikset. Panonering, kunstig romklang og bruk av equaliser brukes for å "lage" et lydbilde som høres bra ut.
Når man kommer til konsert-opptak brukes samme metoder i miksen (dessverre ofte i tillegg til overdubs - noe som ofte er nødvendig for å unngå at det låter pistrete), men ofte støter man på et problem: på en scene smitter instrumentene over i hverandres mikker. Null problem med bruk av elektriske instrumenter og d.i.-boks, men hva med alt som smitter inn på trommemikkene? Jo, man må "gate". Altså sette en nedre desibeltoleranse - alt under et visst antall dB utelukkes, også små detaljer i trommenes egenlyd. Nøytral hifi? Etter en kritisk definisjon - nei. Men hadde man ikke gatet, så ville resultatet blitt et trangt og udefinert lydbilde.
Så det man hører hjemme er en konstruksjon, enten det er Kari Bremnes eller Cannibal Corpse. Så kanskje vi kan si "nøytral lyd - en fiksjon"?
De bedste optagelser jeg har er lavet med to eller tre mikrofoner med meget lidt efterbehandling eller slet ingen, de har en pasende afstand til begivenheden som virker troværdig , klangen virker troværdig, en sammenhang i hele lydbilledet som også har høj troværdighed, og måske er det netop det at mikrofonerne får et blandings signal der gør at hele begivenheden bliver troværdig.
Mens derimod Kari bremnes er særdeles utrofærdig og det jeg vil betegne som Hi-Fi porno.
Og neutral lyd er bestemt ikke en fiktion det er et valg man tager.
Har man dårlige erfaringer med at gengive to mikrofoner optagelser vil jeg påstår der er noget alvorligt galt med anlægget, måske er det udviklet til kun at kunne gengive hi-fi porno, og man har måske glemt de grundlæggene kvalitetter der gør at instrumenters grundklang gengives korrekt.
Jeg var et år på en hi-fi udstilling jeg bad om at får spillet en naturtro to mikrofoners CD på et ikke helt billigt anlæg, nok omkring kr. 400000.
Det lød ikke særligt overbevisende men dog var det tydeligt at her var ikke lagt sminke på og at indspilingen var naturtro, Naturligvis var det CD'en der var noget galt med, men nu skulle vi hører noget der var rigtig godt sagde ham der demonstrerede, det var så Sara K på Stockfisch, der blev skruet godt op, og det buldrede derud af (basreflex), men kontrasten fra den lige afspillede naturtro CD gjorde at selv ham der demonstrerede som iøvrigt var en kendt hi-fi personelighed pludselig kunne hører hvor latterligt op-pumpet komprimeret sminket osv. Sare K faktisk lød, og han pillede den ret hurtigt af, og sætte noget andet på.