Zappern skrev:
Skal det forstås som att gryphon ikke er kvalitet dersom jeg hører forskjell på to kabler ??
Nei, jeg har stor respekt for hva Gryphon holder på med, men isolert sett er "kabelfølsomhet" et symptom på at et eller annet er galt, IMHO. Gryphon har valgt en del litt spesielle tekniske løsninger, blant annet forsterkerkretser som tåler veldig stor båndbredde uten å få stabilitetsproblemer. Det har nok en del fordeler med impulsgjengivelse og "plutselighet", men jeg ser jo også at både du og Trompetnerd forteller om hørbare forbedringer ved å bruke kabler som begrenser den båndbredden noe. Det må bety at det er noen ulineariteter langt opp i den store båndbredden som foldes ned til hørbar intermodulasjonsforvrengning hvis den kiles med litt ultrasonisk støy. Det tyder igjen på at Gryphon kanskje ville fått enda bedre resultater ved å sette et mildt utgangsfilter på forsterkerne sine for å gjøre det samme inni boksen som disse Transparent-nettverkene gjør utenpå. Det ville ihvertfall vært en rimeligere løsning for kunden enn å bruke grisedyre kabler for å korrigere en overdrevent stor båndbredde i forsterkerne. Alt ingeniørarbeid handler om å finne brukbare kompromisser mellom motstridende hensyn, og Gryphon har tydeligvis valgt en litt annen vei enn de fleste, en vei som også drar med seg sånne ting som dette på minussiden av T-kontoen.
Det er komponentene inni filterboksene som koster noen tiere. Total pris for å lage en tilsvarende selv blir noen hundrelapper, med kontakter og det hele. Her er DIY-oppskriften på Transparent Reference høyttalerkabel, forresten, for den som gidder å lage en selv:
http://www.instructables.com/id/How-to-make-a-Transparent-Audio-Reference-XL-Speak/
Da har jeg en utfordring tildeg. Kan du lage en høtaler kabel som spiller like bra som siste Transparent ultra så kjøper jeg gerne kabelen for delepris(som bare er noen tiere i følge deg selv) + betaling for et par timer skal vi si 500pr time det er bra timesbetalt og et par timer høres ut til å være nok. Når kan jeg få kabelen?
Jeg
sprettet opp en Transparent Super strømkabel hjemme hos meg selv, og den filterboksen var bare noen jernringer tredd rundt strømledningen, dandert med smeltelim og krympeslange. Det koster ikke noen tiere engang. Transparent baserer produksjonen sin på at underleverandører henter delene hos Transparent og lodder sammen produktene hjemme, så det er ingen ting i den produksjonsprosessen som er mer avansert enn vanlig DIY-virksomhet.
Men det er fortsatt ingen som betviler at det kan være hørbare forskjeller, langt mindre latterliggjør de som forteller om sine opplevelser med dette. Derimot kan det tenkes at jeg av og til føler et behov for å latterliggjøre produsentenes absurde "forklaringer" og like absurde prising, men det greier de forsåvidt helt fint på egen hånd også.