Er streaming av film i ferd med å ta over helt?

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.567
Antall liker
3.126
Sted
Oslo

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Innlegg
2.736
Antall liker
10.347
Sted
London
Jobbet i mange år for en av de store media bedriftene her i UK. Det er en konstant sjekking rundt hva som er «populært» og hva som drar folk til streaming plattformen. Alt som ikke er verdt serverplassen, blir fjernet ved jevne mellomrom.
Jeg lette f.eks. lenge etter Married With Children, men endte opp med pakke på DVD
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.412
Antall liker
1.298
Sted
Horten
Litt artig at det nesten er blitt en naturlov at det uansett scenario, dannes en slags motstående gruppe. :unsure:

Da DVD og filmutleie var på sitt høyeste, så var det selvsagt de som var imot denne "kapitaliseringen" og mente at film skulle være for folket og dermed deles fritt.
Diverse tjenester oppstod på nett.
-Også artig at Netflix (som idag er selve definisjonen på streaming) startet som filmutleier i posten, man lånte filmer man fikk tilsendt og sendte de tilbake.

Samme greia ble det med musikk, hvorfor skulle man kjøpe og støtte milliardindustrien, når man kan dele til en mere rettferdig (fra brukerens synspunkt) pris?
Diverse tjenester oppstod på nett.
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.431
Antall liker
1.981
Torget vurderinger
8
Begynner og bli svært lenge siden jeg fysisk kjøpte eller leide en film! Kun Streaming her 👍
 

duc999

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2007
Innlegg
2.229
Antall liker
4.635
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
Hvis en synes streaming gir deg godt nok bilde ser jeg ikke noen vits i å kjøpe blueray. Når det er sagt ville jeg nok ha kjøpt de filmene jeg satte stor pris på. Det er bedre bilde enn ved streaming
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.692
Antall liker
2.294
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Jeg kjøper mye film og hovedårsaken er at streamingtjenestene ikke har så mye av de filmene jeg er interessert i. Arrow, BFI og Radiance f.eks. leverer.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.717
Antall liker
7.843
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Slik jeg ser det er ikke problemet med streaming bildekvaliteten. Lyden lever nok de fleste også fint med med mindre man har hjemmekinooppsett.
Mitt største ankepunkt er tilgjengeligheten av titler. Hvis jeg i kveld vil se på Gladiatoren, Ringenes Herre - To Tårn, Sleepy Hollow, Braveheart eller kanskje The Ring - så tror jeg ikke en eneste av disse filmene finnes på streaming uansett hvilken lovlig streamingtjeneste jeg hadde abonnert på?

Vi har Netflix, Disney+, Discovery+ og Tv2 Play - og alle steder finner man jo et eller annet å streame. Men jeg har følelsen av at man må være litt likegyldig og ikke konkret i hva man ønsker å se på. Mengden forskjellige streamingtjenester ødelegger også for bransjen i seg selv når de ikke klarer å få på plass noe lignende som på musikksiden. Så må de heller finne en rettferdig måte å fordele lisens/rettighetsinntektene sine på.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.268
Antall liker
9.502
Torget vurderinger
2
Strømning er helt greit, har jeg sett en film ser jeg den aldri igjen så fysisk medium for film er ikke interessant .Heller ikke sourround er noe for meg. CD er spiller jeg mange ganger,…. Pussig nok liker jeg å ha bøker jeg har lest i en bokhylle , selv om jeg ikke leser en roman mer enn en gang. Men historie og faktabøker bruker jeg stadig om igjen …
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.567
Antall liker
3.126
Sted
Oslo
Samme greia ble det med musikk, hvorfor skulle man kjøpe og støtte milliardindustrien, når man kan dele til en mere rettferdig (fra brukerens synspunkt) pris?
Diverse tjenester oppstod på nett.
Idag støtter jeg artister ved å kjøpe musikken. Men så kjøper jeg ikke så mye fra hitlistene....
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.567
Antall liker
3.126
Sted
Oslo
Jeg kjøper mye film og hovedårsaken er at streamingtjenestene ikke har så mye av de filmene jeg er interessert i. Arrow, BFI og Radiance f.eks. leverer.
Samme her. Jeg ser mye på filmer som ikke er lette å finne på strømmetjenester, og som kan fjernes derfra. Fordi jeg har sett noe nyere fra samme folka eller fordi jeg leser om noe som høres spennende ut. Hvis man er interessert i film og ikke bare block-busters er strømmetjenester håpløst.
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.412
Antall liker
1.298
Sted
Horten
Idag støtter jeg artister ved å kjøpe musikken. Men så kjøper jeg ikke så mye fra hitlistene....
Ja selvsagt, men jeg tror ikke at man støtter de noe mindre med å streame. :unsure:

Ved kjøp av eks CD så kan man anta at artiste(e) får noen ti'ere. Uansett, dette er en engangs-sum for hver CD. Uavhenging av hvor mye man spiller den.
Ved streaming så vil artist få en slant (mindre ja) hver gang låter spilles av. Men får en slant hver gang. Og dette igjennom maaaange år.
Så en streaming av en låt fra 90-tallet nå, vil støtte artisten med penger nå.
Avspilling av en CD fra samme tid, gir jo null til artisten. -Artisten fikk jo de ti'erene da man kjøpte skiva, null nå.

Så jeg er litt skeptisk til forskjellen i støtte streaming vs eks CD-kjøp, hvor CD-kjøp er foretrukket.
For på samme måte som de stakkarslige innehaverene av dagligvarebutikkene i landet står frem i media og klager over så dårlige marginer at de er ikke skyld i høye priser. -Likevel så har de til salt i såret ifølge skattetall. Og de som eier kjedene har milliarder.

Unntak er det fortsatt, da som nå; de mindre artistene som sliter med å nå ut, sliter nå og slet sikkert like mye å selge CD i gamle dager.
Men reklame for låter de selv gir ut på streamin-plattformene kan de nå idag reklamere for selv via eks sosiale media.
Så flere har egentlig muligheten idag enn før.:cool:

Lurer på hvordan systemet er for film da; streaming vs kjøp.:unsure:
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.567
Antall liker
3.126
Sted
Oslo
Ja selvsagt, men jeg tror ikke at man støtter de noe mindre med å streame. :unsure:

Ved kjøp av eks CD så kan man anta at artiste(e) får noen ti'ere. Uansett, dette er en engangs-sum for hver CD. Uavhenging av hvor mye man spiller den.
Ved streaming så vil artist få en slant (mindre ja) hver gang låter spilles av. Men får en slant hver gang. Og dette igjennom maaaange år.
Så en streaming av en låt fra 90-tallet nå, vil støtte artisten med penger nå.
Avspilling av en CD fra samme tid, gir jo null til artisten. -Artisten fikk jo de ti'erene da man kjøpte skiva, null nå.

Så jeg er litt skeptisk til forskjellen i støtte streaming vs eks CD-kjøp, hvor CD-kjøp er foretrukket.
For på samme måte som de stakkarslige innehaverene av dagligvarebutikkene i landet står frem i media og klager over så dårlige marginer at de er ikke skyld i høye priser. -Likevel så har de til salt i såret ifølge skattetall. Og de som eier kjedene har milliarder.

Unntak er det fortsatt, da som nå; de mindre artistene som sliter med å nå ut, sliter nå og slet sikkert like mye å selge CD i gamle dager.
Men reklame for låter de selv gir ut på streamin-plattformene kan de nå idag reklamere for selv via eks sosiale media.
Så flere har egentlig muligheten idag enn før.:cool:

Lurer på hvordan systemet er for film da; streaming vs kjøp.:unsure:
Jeg kjenner musikere som sier at de tjener mest på CD-salg. Vinyl er dyrt i produksjon og strømming gir dem ingenting.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.835
Antall liker
962
man kan jo selge album på nett til lavere kostnad enn å trykke cder, så kan de brenne den på cd om de ønsker. er ikke bare streaming som går via nett.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.717
Antall liker
7.843
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Jeg kjenner musikere som sier at de tjener mest på CD-salg. Vinyl er dyrt i produksjon og strømming gir dem ingenting.
Ja jeg har ofte lurt på hva de tjener mest på:
1. At jeg kjøper albumet på CD èn gang for 199kr
2. At jeg streamer albumet jevnlig i 60 år

Men takk for avklaring :)
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.412
Antall liker
1.298
Sted
Horten
Jeg kjenner musikere som sier at de tjener mest på CD-salg. Vinyl er dyrt i produksjon og strømming gir dem ingenting.
Da jeg kjøpte (brukt) bilen jeg har nå , så bedyret selgeren i sjappa at det å selge den bilen til meg var det ingenting å tjene på.
-Han hadde merkelig nok ingen snappy comeback når jeg spurte hvorfor de da drev på med kjøp og salg. :cool:
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Kjøper stort sett de fleste filmene jeg ser, primært pga utvalget og kvaliteten er jevnt over bedre. Spesielt når det kommer til lyd.

Hadde jeg bare sett film på tv hadde nik historien vært litt annerledes.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.692
Antall liker
2.294
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Strømning er helt greit, har jeg sett en film ser jeg den aldri igjen så fysisk medium for film er ikke interessant .Heller ikke sourround er noe for meg. CD er spiller jeg mange ganger,…. Pussig nok liker jeg å ha bøker jeg har lest i en bokhylle , selv om jeg ikke leser en roman mer enn en gang. Men historie og faktabøker bruker jeg stadig om igjen …
Jeg har heller ikke noe i mot strømming, men det er veldig mye film som ikke finnes på strømmetjenestene som jeg vil se. Og da må de kjøpes på plate. Du avskriver greit store deler av filmhistorien og veldig mye god film.
 

toneset2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.01.2009
Innlegg
200
Antall liker
203
Det er helt klart noe i det med bildekvaliteten. Jeg har en 4K/UHD 75 tommers Samsung, og jeg ser tydelig forskjell. Når jeg strømmer filmer, er kvaliteten jevnt over dårligere enn standard Blu-ray (1080p). Har et rikholdig fysisk bibliotek, så det er lett å sammenligne tittel for tittel med strømmeversjoner fra Netflix/HBO og digitale kjøp fra Apple. Jeg hadde faktisk forventet å kunne utnytte kvaliteten på TVen min med 4K-innhold fra strømmetjenestene. Har 1Gb opp/ned, så det er ikke nettkapasiteten det skorter på. Det kan kanskje ha betydning at min Samsung TV ikke støtter Dolby Vision, som ser ut til å være det vanligste formatet på strømming. Rent teknisk går kanskje noe tapt når DV konverteres til HDR10 (dessverre ikke til HDR10+, som er Samsungs svar på DV), men her snakker vi altså BD mot 4K.
 
  • Liker
Reaksjoner: bia

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.567
Antall liker
3.126
Sted
Oslo
Jeg har heller ikke noe i mot strømming, men det er veldig mye film som ikke finnes på strømmetjenestene som jeg vil se. Og da må de kjøpes på plate. Du avskriver greit store deler av filmhistorien og veldig mye god film.
Nettopp. Det er dumt om ens oppfatning av er filmhistorien utelater Bergmann, Tarkovskij, Fellini, Hitchcock,osv, fordi strømmeselskapene vil spare plass på serverne.
 

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.249
Antall liker
4.387
Torget vurderinger
0
Jeg kjøper filmer fortsatt. Spesielt de jeg tror jeg skal se flere ganger. Synes det er bedre dynamikk på lyden fra disk, men årsaken til at jeg kjøper er at jeg ikke vil være prisgitt at filmen ligger ute på streamingkanalen eller ikke. Abonnerer på Netflix og Disney plus.
 

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Innlegg
8.836
Antall liker
16.060
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Ikke glem at man kan leie film fra Youtube, altibox osv. Da blir utvalget større.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.717
Antall liker
7.843
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Ikke glem at man kan leie film fra Youtube, altibox osv. Da blir utvalget større.
Det er sant 👍🏻 i alle fall når det gjelder å leie filmer man ikke har. Men hvis man selger alt man har av fysiske filmer for så å betale 50kr pr gang på streaming er det lite økonomisk 💲
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.051
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Kjøper ting jeg vil/må ha tilgjengelig, men strømmer det meste. Har ikke plass til 100vis av disker i leiligheten, så annerledes kan det ikke bli. Samme med bøker; veldig greit å ha 2-3000 av dem liggende på nettbrett og disk når de ellers ville fylt opp all tilgjengelig plass.
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.885
Antall liker
663
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Slik jeg ser det er ikke problemet med streaming bildekvaliteten. Lyden lever nok de fleste også fint med med mindre man har hjemmekinooppsett.
Mitt største ankepunkt er tilgjengeligheten av titler. Hvis jeg i kveld vil se på Gladiatoren, Ringenes Herre - To Tårn, Sleepy Hollow, Braveheart eller kanskje The Ring - så tror jeg ikke en eneste av disse filmene finnes på streaming uansett hvilken lovlig streamingtjeneste jeg hadde abonnert på?

Vi har Netflix, Disney+, Discovery+ og Tv2 Play - og alle steder finner man jo et eller annet å streame. Men jeg har følelsen av at man må være litt likegyldig og ikke konkret i hva man ønsker å se på. Mengden forskjellige streamingtjenester ødelegger også for bransjen i seg selv når de ikke klarer å få på plass noe lignende som på musikksiden. Så må de heller finne en rettferdig måte å fordele lisens/rettighetsinntektene sine på.
Er vel ikke vanskelig og finne filmene du ramset opp.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.717
Antall liker
7.843
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Er vel ikke vanskelig og finne filmene du ramset opp.
Her bommet du gitt, har nå søkt opp alle filmene på Netflix, Disney+, Discovery+ og TV2 Play.

Disney+ har Braveheart og Netflix Gladiatoren, ellers er ingen av de andre filmene tilgjengelig uten at du må betale for å leie en og en på toppen av månedsabonnementet. Men mulig andre finnes på andre streamingtjenester.
 
Sist redigert:

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Forskjellige leverandører kjører også forskjellig kvalitet på filmene - typisk prioriterer de sine egne produksjoner med Atmos 4k osv - og gjerne lavere kvalitet på filmer & serier de handler eksternt for en periode.

Eller for filmer stort sett - her Ringenes Herre - 4k på Amazon og 1080p på HBO Max:

 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.717
Antall liker
7.843
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Forskjellige leverandører kjører også forskjellig kvalitet på filmene - typisk prioriterer de sine egne produksjoner med Atmos 4k osv - og gjerne lavere kvalitet på filmer & serier de handler eksternt for en periode.

Eller for filmer stort sett - her Ringenes Herre - 4k på Amazon og 1080p på HBO Max:

Se der var den i alle fall, og det er litt av problemet med streaming - du må ha 7-8 abonnement for å ha tilgang til det meste. Derfor kjøper jeg alt jeg liker på fysisk, så blir disse streamingabonnementene mest til serier for oss voksne og underholdning for ungene.
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.567
Antall liker
3.126
Sted
Oslo
Se der var den i alle fall, og det er litt av problemet med streaming - du må ha 7-8 abonnement for å ha tilgang til det meste. Derfor kjøper jeg alt jeg liker på fysisk, så blir disse streamingabonnementene mest til serier for oss voksne og underholdning for ungene.
Enig. Du kan kjøpe ganske mange DVD og BluRay med god kvalitet for prisen på de strømmetjenestene du trenger for å få det samme utvalget.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Se der var den i alle fall, og det er litt av problemet med streaming - du må ha 7-8 abonnement for å ha tilgang til det meste. Derfor kjøper jeg alt jeg liker på fysisk, så blir disse streamingabonnementene mest til serier for oss voksne og underholdning for ungene.
Du kan også handle filmen av f.eks Apple digitalt - da eier du den og den er bestandig tilgjengelig - så lenge du har nett :cool: . De har også som regel tilbud om "pakker" f.eks hele alle Ringenes Herre filmene i 4k med god pris.

En del filmer oppgraderes også - hvis du handlet de i 1080p - så får du oppgraderingen til 4k/Atmos gratis - det bare skjer - plutselig.

Jeg handler mine filmer nå til 99% digitalt. Prisene er som for fysisk - dyrt med en gang - så fort de havner på streaming halveres prisen - så videre ned med tiden. I perioder på nice price 59,- 79,- osv,.


Hos Apple:

 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.717
Antall liker
7.843
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Du kan også handle filmen av f.eks Apple digitalt - da eier du den og den er bestandig tilgjengelig - så lenge du har nett :cool: . De har også som regel tilbud om "pakker" f.eks hele alle Ringenes Herre filmene i 4k med god pris.

En del filmer oppgraderes også - hvis du handlet de i 1080p - så får du oppgraderingen til 4k/Atmos gratis - det bare skjer - plutselig.

Jeg handler mine filmer nå til 99% digitalt. Prisene er som for fysisk - dyrt med en gang - så fort de havner på streaming halveres prisen - så videre ned med tiden. I perioder på nice price 59,- 79,- osv,.


Hos Apple:

Ja for filmer man ikke allerede har på bluray i 1 eller flere versjoner allerede er jo digitalt kjøp en mulighet. Eneste jeg kvier meg for er at man da i de fleste tilfeller låses til 1 avspillingsplattform. Har feks noen kjøp på Altibox-dekoderen som vi mister dersom vi flytter til et sted med ny internett-leverandør. I tillegg er jeg så gammel at jeg synes det er noe eget med å ha et fysisk cover å ta tak i 😅
 

Vebbis

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2008
Innlegg
570
Antall liker
382
Torget vurderinger
1
Just Watch er en genial app oppi mylderet av streaming-tjenester. Da kan jeg legge inn de jeg bruker og hvis jeg søker etter noe står det hvor man kan se den med abo evt hvor man kan leie eller kjøpe den.

F. Eks Gladiatoren (som ble nevnt over) blir sånn her:
 

Vedlegg

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.539
Antall liker
3.720
Torget vurderinger
96
Her bommet du gitt, har nå søkt opp alle filmene på Netflix, Disney+, Discovery+ og TV2 Play.

Disney+ har Braveheart og Netflix Gladiatoren, ellers er ingen av de andre filmene tilgjengelig uten at du må betale for å leie en og en på toppen av månedsabonnementet. Men mulig andre finnes på andre streamingtjenester.
Nå surrer du litt. Alle Lord of the Rings filmene kan strømmes på HBO Max om du har abbonnement, uten å betale ekstra. De finnes også på Amazon Prime video. Tror det koster 65,- pr mnd. Alt kan streames uten å betale ekstra. Prime synes jeg er bra, masse å velge i til en rimelig månedspris. Du vet det finnes mange fler tjenester enn de du listet opp? Edit: Ser du fant de to andre filmene....
Men Sleepy Hollow og The Ring er det litt verre med ja.
 
Sist redigert:
Topp Bunn