Er ute etter høyttalere med spesielle egenskaper

TomParis

Medlem
Ble medlem
08.05.2002
Antall liker
0
Jeg har ei stue kombinert med kjøkken på ca 35 kvm. Det er L-formet (grøss og gru) som gjør at all energien i musikken ikke er der den skal være, iallfall ikke i lytteposisjonen. Veggene er av gips-plater.

Jeg har prøvd en rekke høyttalere i stua, bl.a. Ikon 6 og Mentor 2 fra Dali pluss et par andre høyttalere. Det ble svært puslete i bassen. For å få akseptabel lyd så måtte jeg skru opp ganske mye i lydstyrke, men det er jo ikke så kjekt om kveldene når ungene skal sove.

Utstyr nå er Squeezebox til Cambridge DacMagic (DAC) til Xindac XA6950 til XTZ 99.26. Dette er det som har fungert best med god margin unntatt et par høyttalere, nemlig de som jeg har på hytta. Og de fungerte veldig bra i stua. Høyttalerne hadde bare en feil, de var alt for store for "interiørarkitekten". Høyttalerne jeg snakker om heter Paradigm Eclipse og har et vanvittig "bånndrag", i tillegg er de bipolare og "kobler seg til" alle rom jeg har prøvd dem i på en utrolig fin måte, bestandig suveren bass og utrolig stort lydbilde. Noe av det beste med denne høyttaleren er at den spiller utrolig bra på lave lyttenivåer.

Så jeg er ute etter en høyttaler som har en mørk signatur, med svært generøs bass. Den bør spille spesielt godt på lave lyttenivåer. De må heller ikke være for store, oppad begrenset til ca 1 meter i høyden, og ikke stort mer enn ca 20 cm i bredden. Pris oppad begrenset til ca 15000 kr paret.

Vurderer kanskje også at en annen forsterker kan være med å dra lydbildet i en mørkere retning. Hvis det er noen anbefalinger på dette punktet så hadde det vært interessant.

På hytta har jeg Electrocompaniet ECI-1 sammen med de "store" høyttalerne, og måten Electrocompaniet leverer lyden på er innertier.

Er spent nå :)

Med vennlig hilsen
Tom Paris

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.912
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Enig med Proffen. Et par Larson 6 kan være akkurat det som skal til.

TomParis

Medlem
Ble medlem
08.05.2002
Antall liker
0
Det hørtes interessant ut med forslaget om Larson 6.

Jeg bor i Midt-Norge, noen få mil i fra Trondheim. Er det noen som har slike høyttalere i nærheten av meg, mon tro?

Eller må jeg til Hamar?

Mvh
Tom Paris

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
320
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jämtljud i Østersund skal vel forhandle disse. Ville ha tatt en telefon først. Det er i alle fall en hyggelig butikk. http://www.jamtljud.se/

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.383
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Sidan du har prøvd Ikon 6, har du vel i utgangspunktet hatt litt sansen for denne konstruksjonen?
Sjølvsagt finnest det massevis av andre høgtalaralternativ, og det er eit hav av ting som kan tilrådast, men eg har altså prøvd Ikon 6 og samanlikna dei med 7 i eit tilsvarande rom. Mitt lytterom er også L-forma, noko større enn ditt (41m2). Mi erfaring var at Ikon 6 rett og slett er for liten til å få noko fart her....prøv heller Ikon 7, som eg testa her: http://www.audiophile.no/?did=9077423.
Ikon 7 er ganske effektsvolten, men kan absolutt halde orden på bassen, noko eg tykkjer er svært viktig. Han er over 1 m høg, men berre 20 cm slank, så eg tykte ikkje han var stor...(men så er eg kanskje miljøskadd?) Og det kjem litt an på storleiken, same kva folk seier....

Erfaringsmessig går ein fort lei av "imponerande" bass, så eg ville prøvd å få det så rett som råd i utgangspunktet.

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
Jeg tillater meg å anbefale de høyttalerne som jeg selv har valgt: PSB Synchrony Two
http://interconnect.no/default.pl?showPage=218
http://www.lydogbilde.no/full-troekk-i-stua.4593770-117331.html#artid4593774
http://www.psbspeakers.com/reviews/TAS-Synchrony-Review

Disse burde innfri de kravene som du skisserer når det gjelder både fysiske mål og lyd, men sprenger budsjettet ditt litt. Jeg har selv gått veien om B&W CM7 (som ble litt små for stua mi), Dali Mentor 6 (som låt litt for lyst i forhold til den akustikken rommet mitt gav) og til PSB. Med dem fikk jeg en delikat lyd med en mørkere klangkarakter og en bass som virkelig gav rytmen tilbake til musikken! Tror ikke du trenger skifte forsterker heller med disse. Xindaken bør greie den jobben.

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Antall liker
42
Tom Paris skrev:
Jeg har ei stue kombinert med kjøkken på ca 35 kvm. Det er L-formet (grøss og gru) som gjør at all energien i musikken ikke er der den skal være, iallfall ikke i lytteposisjonen. Veggene er av gips-plater.

Jeg har prøvd en rekke høyttalere i stua, bl.a. Ikon 6 og Mentor 2 fra Dali pluss et par andre høyttalere. Det ble svært puslete i bassen. For å få akseptabel lyd så måtte jeg skru opp ganske mye i lydstyrke, men det er jo ikke så kjekt om kveldene når ungene skal sove.

Utstyr nå er Squeezebox til Cambridge DacMagic (DAC) til Xindac XA6950 til XTZ 99.26. Dette er det som har fungert best med god margin unntatt et par høyttalere, nemlig de som jeg har på hytta. Og de fungerte veldig bra i stua. Høyttalerne hadde bare en feil, de var alt for store for "interiørarkitekten". Høyttalerne jeg snakker om heter Paradigm Eclipse og har et vanvittig "bånndrag", i tillegg er de bipolare og "kobler seg til" alle rom jeg har prøvd dem i på en utrolig fin måte, bestandig suveren bass og utrolig stort lydbilde. Noe av det beste med denne høyttaleren er at den spiller utrolig bra på lave lyttenivåer.

Så jeg er ute etter en høyttaler som har en mørk signatur, med svært generøs bass. Den bør spille spesielt godt på lave lyttenivåer. De må heller ikke være for store, oppad begrenset til ca 1 meter i høyden, og ikke stort mer enn ca 20 cm i bredden. Pris oppad begrenset til ca 15000 kr paret.

Vurderer kanskje også at en annen forsterker kan være med å dra lydbildet i en mørkere retning. Hvis det er noen anbefalinger på dette punktet så hadde det vært interessant.

På hytta har jeg Electrocompaniet ECI-1 sammen med de "store" høyttalerne, og måten Electrocompaniet leverer lyden på er innertier.

Er spent nå :)

Med vennlig hilsen
Tom Paris
Et par brukte Vienna Mozart Grand burde passe som hånd i hanske for dette konkrete ønsket.

TomParis

Medlem
Ble medlem
08.05.2002
Antall liker
0
Gimsegutten skrev:
Jeg tillater meg å anbefale de høyttalerne som jeg selv har valgt: PSB Synchrony Two
http://interconnect.no/default.pl?showPage=218
http://www.lydogbilde.no/full-troekk-i-stua.4593770-117331.html#artid4593774
http://www.psbspeakers.com/reviews/TAS-Synchrony-Review

Disse burde innfri de kravene som du skisserer når det gjelder både fysiske mål og lyd, men sprenger budsjettet ditt litt. Jeg har selv gått veien om B&W CM7 (som ble litt små for stua mi), Dali Mentor 6 (som låt litt for lyst i forhold til den akustikken rommet mitt gav) og til PSB. Med dem fikk jeg en delikat lyd med en mørkere klangkarakter og en bass som virkelig gav rytmen tilbake til musikken! Tror ikke du trenger skifte forsterker heller med disse. Xindaken bør greie den jobben.

PSB Synchrony er en høyttaler som jeg absolutt har vurdert som meget interessant. Synd at det ikke finnes forhandlere av PSB i Trondheimsområdet, eller gjør det det?

Kanskje det er noen som skal selge denne modellen? Har sett at det ligger et eksemplar av Synchrony One ute på finn.no, men synes prisen er litt i stiveste laget, og kanskje den er litt for stor for interiørarkitekten. Jeg må begynne å godsnakke litt med henne :)

Mvh
Tom Paris

TomParis

Medlem
Ble medlem
08.05.2002
Antall liker
0
Et par brukte Vienna Mozart Grand burde passe som hånd i hanske for dette konkrete ønsket.
[/quote]

Hvordan er egentlig signaturen for denne høyttaleren?

Tonart i Trondheim er forhandler, men hvordan er de med utlån, mon tro?

Mvh
Tom Paris

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Antall liker
42
Tom Paris skrev:
Hvordan er egentlig signaturen for denne høyttaleren?

Tonart i Trondheim er forhandler, men hvordan er de med utlån, mon tro?

Mvh
Tom Paris
Dersom du ser hva jeg har uthevet i ditt opprinnelige innlegg, så mener jeg at Vienna Mozart passer meget godt til dine ønsker. Vienna sine høyttalere står det jo skrevet endel om her på forumet, men om du spør meg så er Mozart en høyttaler som spiller ekstremt mye dypere enn du skulle forvente av en slik konstruksjon, har en detaljert og oppløst diskant som aldri "bikker over" og er en høyttaler som jeg opplever setter musikken i fokus. Noen høyttalere kan sette fokus på "diskant, mellomtone og bass" som separate enheter, mens Vienna sine høyttaler (i mine ører i hvertfall) er noen av de mest homogene jeg vet om.

Men som alltid, lytte selv er det beste tips. Håper TonArt er velvillig innstilt til både demo og hjemlån.

Bowerman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.12.2009
Antall liker
0
Ut i fra de målene vedr. høyde og bredde, og det er snakk om at det er bass/bunndraget som er største akilleshælen, så ville jeg evt. testet ut Audiovector S3, de kommer i 5 forskjellige prisnivåer, og kan oppgraders i ettertid.
S3 Standard, Super, Signature, Avantgarde og Avantgarde Arrete.
Dette er høyttaler med hinsides bra bass mtp strørrelse og en 6,5" bass og en 6,5" mellomtone.

Har toppmodellen selv, og maken til høyttaler... ;)

TomParis

Medlem
Ble medlem
08.05.2002
Antall liker
0
Audiophile-Arve skrev:
Sidan du har prøvd Ikon 6, har du vel i utgangspunktet hatt litt sansen for denne konstruksjonen?
Sjølvsagt finnest det massevis av andre høgtalaralternativ, og det er eit hav av ting som kan tilrådast, men eg har altså prøvd Ikon 6 og samanlikna dei med 7 i eit tilsvarande rom. Mitt lytterom er også L-forma, noko større enn ditt (41m2). Mi erfaring var at Ikon 6 rett og slett er for liten til å få noko fart her....prøv heller Ikon 7, som eg testa her: http://www.audiophile.no/?did=9077423.
Ikon 7 er ganske effektsvolten, men kan absolutt halde orden på bassen, noko eg tykkjer er svært viktig. Han er over 1 m høg, men berre 20 cm slank, så eg tykte ikkje han var stor...(men så er eg kanskje miljøskadd?) Og det kjem litt an på storleiken, same kva folk seier....

Erfaringsmessig går ein fort lei av "imponerande" bass, så eg ville prøvd å få det så rett som råd i utgangspunktet.

Jeg prøvde Ikon 6 pga at den fikk glimrende tester. Tenkte at det kunne vært en høyttaler som passet godt inn størrelsesmessig i stua, samtidig som den lydmessig ville fungere godt.

Men fallhøyden var stor, det var nesten ikke bass i det hele tatt, og det var en ekstrem fokusering på mellomtonen og opp. Jeg ble fort sliten av denne lyden, den passet ikke meg i det hele tatt.

Og høyttalerne får ikke hjelp av rommet i det hele tatt når det kommer til de dypere frekvensene siden stua og kjøkkenet er L-formet.

Og siden jeg også har hørt Ikon 7 på klubben så mener jeg at det ikke er så stor forskjell når det gjelder bassegenskapene i forhold til Ikon 6. En annen ting er at "interiørarkitekten" ville steilet hvis jeg dristet meg til å handle inn disse også, siden høyden er 114 cm, som er betydelig.

Interiørarkitektene som er så glad i L-formet stue og kjøkken skulle hatt seg kurs i hvorfor dette fungerer så dårlig lydmessig.

Mvh
Tom Paris

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.912
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Nåja. Det låter brukbart i L-formet stue her. Og du har ikke fått anbefalinger om annet enn vanlige kassehøyttalere etter Larson-anbefalingen.

Kan du tegne og forklare litt om dimensjoner og lytteposisjon og slikt?

TomParis

Medlem
Ble medlem
08.05.2002
Antall liker
0
Valentino skrev:
Nåja. Det låter brukbart i L-formet stue her. Og du har ikke fått anbefalinger om annet enn vanlige kassehøyttalere etter Larson-anbefalingen.

Kan du tegne og forklare litt om dimensjoner og lytteposisjon og slikt?

Larson er absolutt aktuell, men jeg kommer ikke til å kjøpe meg nye høyttalere før jeg har hørt hvordan de låter. Aller helst så ville jeg hatt dem på hjemlån, men kandidatene som er aktuelle selges ikke i Midt-Norge, med unntak av Vienna ::) ::) ::)

Har prøvd å lage ei tegning av stue og kjøkken, se nedenfor.

Når det gjelder lytteposisjon så kommer jeg ikke til å forandre den, så den er fast.

Mvh
Tom Paris

Vedlegg

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
7
Tom Paris skrev:
PSB Synchrony er en høyttaler som jeg absolutt har vurdert som meget interessant. Synd at det ikke finnes forhandlere av PSB i Trondheimsområdet, eller gjør det det?
Så langt jeg vet, er det nok ikke forhandlere av PSB i Trondheim nei. Jeg bestilte selv fra Interconnect og fikk portoen dekt.
Du kan jo selvfølgelig få høre dem om du tar turen ut til Melhus. (send en pm hvis det blir interessant for deg).

DSP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2005
Antall liker
0
Føler kanskje du burde hatt høyttalere med aktivbass. Hva med Audio Pro Blue Diamond V3? Pene, slanke (104 cm) høye. Her kan du justere bassen akurat som du selv ønsker.

Stripper

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2007
Antall liker
1
Hei!

Din beskrivelse av høyttaleren du er ute er faktisk en ganske nøyaktig beskrivelse av Spendor A5. En liten og beskjeden gulvstående sak med saftig og glimrende bass i forhold til størrelsen. At Spendor (og Harbeth) er markedsledende når det gjelder å lage høyttalere som spiller MUSIKK er jo heller ingen bakdel.

mvh

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
838
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Når jeg ser tegningen din er min første tanke:

2 små stativhøyttalere, supplert med sub (med DSP/romkorreksjon). Store gulvstående klint inntil bakvegg gir sjelden ro i sjelen...

HT må gjerne være trykkammer, til nød bassrefleks med port i front.

Ellers hadde jeg et par ATC SCM35 parkert noenlunde likt som deg (bortsett fra manglende hjørne hos meg). Funket fint, men krever solid effekttrinn. Disse er trykkammer, og noen små gulvstående, men vanskelig å få tak i brukt? Ny modell heter SCM40? Bør også være innenfor budsjett brukt.

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Antall liker
2
DSP skrev:
Føler kanskje du burde hatt høyttalere med aktivbass. Hva med Audio Pro Blue Diamond V3? Pene, slanke (104 cm) høye. Her kan du justere bassen akurat som du selv ønsker.
Enig der!

http://www.fyndborsen.se/bild-ljud/hogtalare/golvhogtalare/AudioPro-Blue-Diamond-V.3
http://www.audiopro.se/templates/audio_pro_products/?id_products=500

Tro det eller ei, men bassen i disse image høytalerne varierer veldig på åssen forsterker man bruker.
Selv om bassen er aktiv. Har den første utgaven i moddet utgave selv. (Mener personlig det er den beste utg)
Har hatt utallige forsterkere, poweramper, surr-receivere, integrerte osv.
Best resultat er Separate komponenter som pre og effekt av god kvalitet.
Har fått meget gode resultater i bassen med Electrocompaniet aw 100dmb + ec 4.5
doxa 70 signature med div preamper, advantage s2 og s150 var helt pervers bra i bassen på disse høytalerne.
De er dog ikke alltid så glade for balansert drift. Man må prøve seg frem. Mye å hente på riktig matching på disse.

olavt

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.04.2004
Antall liker
0
Selv om alt for få mennesker i norge har hørt denne høytaleren så anbefaler jeg sterkt Totem Hawk.
Den har akkurat den signaturen du ønsker.
Ny koster den 23000,-
Men jeg vet om et par som går for 10000,- som jeg kan sette deg i kontakt med.
Totem er nesten naturstridige når det gjelder bass fra små høytalere kombinert med meget god spredning.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.912
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Nesten bare for morro men også som innspill: Her er min L-formede stue.

Søtpunkt-lytteavstand er 2 meter.

Jeg synes generelt at alt for mange entusiaster er trengt inn i et (akustisk) hjørne.

TomParis

Medlem
Ble medlem
08.05.2002
Antall liker
0
Peter skrev:
Når jeg ser tegningen din er min første tanke:

2 små stativhøyttalere, supplert med sub (med DSP/romkorreksjon). Store gulvstående klint inntil bakvegg gir sjelden ro i sjelen...

HT må gjerne være trykkammer, til nød bassrefleks med port i front.

Ellers hadde jeg et par ATC SCM35 parkert noenlunde likt som deg (bortsett fra manglende hjørne hos meg). Funket fint, men krever solid effekttrinn. Disse er trykkammer, og noen små gulvstående, men vanskelig å få tak i brukt? Ny modell heter SCM40? Bør også være innenfor budsjett brukt.

Angående subwoofer med DSP, så er den eneste muligheten for plassering mellom de to sofaene, altså helt nede i høyre hjørne på tegningen som jeg har laget.

Er det noen som har prøvd en slik plassering før og som kan si noe kvalitativt om lyden i lytteposisjon?

Det er ingen annen mulighet for plassering av suben enn den som er skissert.

XTZ har jo en slik subwoofer med DSP som koster 7 el 8000 kroner.

Mvh
Tom Paris

TomParis

Medlem
Ble medlem
08.05.2002
Antall liker
0
DSP skrev:

Det er godt mulig at dette hadde vært en løsning.

Men hvordan er signaturen ellers på Blue Diamond v3?

Og hvordan er det med en sideveis bass, har hørt at det kan være vanskelig å få lyden god og balansert?

Har ikke hørt den selv.

Mvh
Tom Paris

TomParis

Medlem
Ble medlem
08.05.2002
Antall liker
0
Bowerman skrev:
Ut i fra de målene vedr. høyde og bredde, og det er snakk om at det er bass/bunndraget som er største akilleshælen, så ville jeg evt. testet ut Audiovector S3, de kommer i 5 forskjellige prisnivåer, og kan oppgraders i ettertid.
S3 Standard, Super, Signature, Avantgarde og Avantgarde Arrete.
Dette er høyttaler med hinsides bra bass mtp strørrelse og en 6,5" bass og en 6,5" mellomtone.

Har toppmodellen selv, og maken til høyttaler... ;)

Enda en interessant kandidat på blokken. Jeg vil vel kanskje ha råd til minstemann på bruktmarkedet. Hva er den mest fremtredende egenskapen ved denne høyttaleren?

Mvh
Tom Paris

TomParis

Medlem
Ble medlem
08.05.2002
Antall liker
0
oyvjorge skrev:
Forsvinner bassen ut i gangen bak anlegget montro?

Det er ikke godt å si.

Det er iallfall mer trøkk i lyden der vi har kjøkkenbordet som ikke er tegnet inn. Men det blir til venstre på tegningen (ikke i kroken).

Dummeste jeg har gjort i livet var å bli lærer, får jo ikke råd til å kjøpe meg større hus med lytterom :eek:

Mvh
Tom Paris

TomParis

Medlem
Ble medlem
08.05.2002
Antall liker
0
Stripper skrev:
Hei!

Din beskrivelse av høyttaleren du er ute er faktisk en ganske nøyaktig beskrivelse av Spendor A5. En liten og beskjeden gulvstående sak med saftig og glimrende bass i forhold til størrelsen. At Spendor (og Harbeth) er markedsledende når det gjelder å lage høyttalere som spiller MUSIKK er jo heller ingen bakdel.

mvh

Enda et forslag til en høyttaler som ikke er å oppdrive i Trondheimsområdet.

Får følelsen at jeg skulle bodd i en annen del av landet :D

Må "google" litt om Spendor.

Mvh
Tom Paris

TomParis

Medlem
Ble medlem
08.05.2002
Antall liker
0
olavt skrev:
Selv om alt for få mennesker i norge har hørt denne høytaleren så anbefaler jeg sterkt Totem Hawk.
Den har akkurat den signaturen du ønsker.
Ny koster den 23000,-
Men jeg vet om et par som går for 10000,- som jeg kan sette deg i kontakt med.
Totem er nesten naturstridige når det gjelder bass fra små høytalere kombinert med meget god spredning.

Må finne ut mer om denne før den er aktuell, men sier takk for tipset og sender deg en PM hvis det er aktuelt.

Mvh
Tom Paris

TomParis

Medlem
Ble medlem
08.05.2002
Antall liker
0
Valentino skrev:
Nesten bare for morro men også som innspill: Her er min L-formede stue.

Søtpunkt-lytteavstand er 2 meter.

Jeg synes generelt at alt for mange entusiaster er trengt inn i et (akustisk) hjørne.

Der du har sofa, bord og peis så har vi kjøkkenskap.

Dessverre så har jeg ikke mulighet til å forandre på hvor jeg skal sitte og høre på musikken.

Hvis jeg vinner i lotto så...

Mvh
Tom Paris

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.912
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Prøv å få hørt Larsen eller Carlsson (samme prinsipp på begge). Jeg tror de kan fungere langt bedre enn "vanlige" høyttalere slik du er tvunget til å sette dem.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
30.694
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Tom Paris skrev:
Enda en interessant kandidat på blokken. Jeg vil vel kanskje ha råd til minstemann på bruktmarkedet. Hva er den mest fremtredende egenskapen ved denne høyttaleren?

Mvh
Tom Paris
Mangel på dypbass.

mvh

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.912
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Den låter sånn "kjapt" fordi den har for lite nivå under 200Hz. Synes jeg.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Larsen kan kanskje fungere. Et annet tips som jeg tro på er Amphion stativhøyttalere med en sub som har DSP. Amphion har kontrollert spredning og vil gi deg mindre refleksjoner fra den ene veggen. Så tror jeg det er viktig med en sub med gode justerings muligheter når du sitter slik du gjør.

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Antall liker
2
Tom Paris skrev:
DSP skrev:

Det er godt mulig at dette hadde vært en løsning.

Men hvordan er signaturen ellers på Blue Diamond v3?

Og hvordan er det med en sideveis bass, har hørt at det kan være vanskelig å få lyden god og balansert?

Har ikke hørt den selv.

Mvh
Tom Paris
Sideveis aktiv bass er vanskelig å få til, kan fort bli litt etterslep i dypbassen med kjapp musikk på høyt volum. Men med riktig elektronikk og prøving/feiling med plassering/justering,
så kan man få en meget bra dypbass i disse som går i marg og bein.
Mellombassen er typisk litt slank/tilbaketrukken i disse høytalerne, og slår ikke akkurat i brystkassen.
Virker som den dypeste bassen heller er prioritert. Sånn var/er det i hvertfall med den første blue diamond.
Men som sagt, det er vanskelig å få i pose og sekk til denne prisen.
Hvis man har litt peiling og flaks, så er det mye å hente på å modde disse høytalerne.
Spesielt den første utgaven. Der er basseksjonen av mye høyere kvalitet en resten av høytaleren
fant jeg ut etterhvert. Det handler om å prøve ut ting og feile.

Kombinerer man musikk og film så er det et ok og billig alternativ
for den som ikke spiller musikk på øresprengende nivåer.

Topp Bunn