Er vinyl hifi …

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.245
Sted
Holmestrand
Fant dette, antagelig kontroversielle innlegget på FB:
«I'm always surprised to read so many posts about turntables in a "High Fidelity" focused forum / group.

Turntables cannot be considered High Fidelity anywhere 🙂 since 40 years. A source that is not even able to reproduce the silences of the music is far , far, from being qualified for the term "High Fidelity".

No doubt that it can sound good, and that the distorsion, the lack of dynamic, frequency non-linearity are not an issue for most, and that the charm of vintage sound with noises and sound artefacts can be enjoyable from time to time.

But it's definitely "LOW FI".

Edit : as an answer to some comments : the above is not an opinion. Let me explain the difference between facts and opinions : Having people who think that the Earth is flat : does it mean that those who know that it's a sphere just have an "opinion" ?»

Noen som har synspunkter her?
😂

rotecop

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
1.048
Torget vurderinger
2
Noen profesjonelle gitaister spiller må elektroniske gitarer med originale micer fra 50 tallet. Har tilogmed hørt om fiolinister som bruker fioliner som er over 300år . Det kan jo ikke bli bra å bruke gammel teknologi:)

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.228
Torget vurderinger
1
Fant dette, antagelig kontroversielle innlegget på FB:
«I'm always surprised to read so many posts about turntables in a "High Fidelity" focused forum / group.

Turntables cannot be considered High Fidelity anywhere 🙂 since 40 years. A source that is not even able to reproduce the silences of the music is far , far, from being qualified for the term "High Fidelity".

No doubt that it can sound good, and that the distorsion, the lack of dynamic, frequency non-linearity are not an issue for most, and that the charm of vintage sound with noises and sound artefacts can be enjoyable from time to time.

But it's definitely "LOW FI".

Edit : as an answer to some comments : the above is not an opinion. Let me explain the difference between facts and opinions : Having people who think that the Earth is flat : does it mean that those who know that it's a sphere just have an "opinion" ?»

Noen som har synspunkter her?
😂
Dersom sitatet er seriøst ment, har jeg 2 kommentarer:
1. Han har ikke opplevd lyden fra en god platespiller på et godt anlegg.
2. Han er en måle-nisse, som tror alle aspekter ved lydreproduksjon er målbart pr [årstall*]

*Fyll inn gjeldene årstall. Måle-nisser har påberopt seg fasiten siden 70-tallet. De har fortsatt et stykke igjen.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.245
Sted
Holmestrand
Selv har jeg opplevd eventyrlig god lyd fra platespiller, og møkkalyd fra digitalt.
Og det motsatte.

Det kan gjøres bra på begge vis tenker jeg.
Han prøver nok bare å lage litt leven.
😂

hifipuristen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.10.2010
Antall liker
3.330
Sted
Bærums Verk
Torget vurderinger
1
Målinger er alltid viktig som et verktøy.
Det stopper der.
Musikken starter etter at finjusteringene er gjort med ørene.
Dette gjelder både analogt og digitalt.
Begynner å bli lei alle målenissene rundt meg,som alltid har fasiten
på grafene sine.🤨

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
24.070
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
For å ta det litt seriøst......
Om man går inn på rommet til Audio-Aktøren, får man høre (Studer??) spoleband. Dette har frekvensområde utover,
hva de fleste kan høre. SUS/STØY er det ingenting av.
Dette må vel kaldes "Referancen".... Noe tullebukken på Facebook med garanti aldrig har hørt.
Ut fra dengangen, har man utviklet muligheten for ennå bedre avspillningsdata.... men, men , men.......
Hva faen skal det hjelpe, når det meste av den musikken (digital), som skulle være så mye bedre, er
komprimert helt eller halvt til døde?? 30-40dB´s dynamikkområde, avspillet på utstyr, som klarer 120dB eller mere??

Just my 5 cents ;)

Sist redigert:

kjtl

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2017
Antall liker
207
Torget vurderinger
1
Om du reduserer samplingsdybden eller hva det nå heter på norsk til fire bits, vil du fremdeles kunne gjengi musikkens stillhet, men det vil likevel ikke være hifi.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
3.346
Nå er vel faktum at de fleste som jobbet i industrien når digitral kom er skjønt enig med det FB innlegget. Men som jeg alltid kommer tilbake til. Ikke alle musikksjangere som behøver være tjent med høy troverdighet. Det kan være fint at et antall transformatorer og kodensatorer lager harmonisk forvregning og komprimerer alle instrumenter sammen til en ørevennlig kolasj. Det er ikke uten grunn at mange studioer betaler titusener for mikrofoner og preamper som gjør det stikk motsatte av å beholde signalet så rent som mulig.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
18.649
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Hi Fidelity (Hi-Fi) = høy troverdighet.
I min verden betyr ikke det nødvendigvis det som måler best, eller endrer kildematerialet minst mulig, men gjengir mediet (lyden) gjennom kjeden på en troverdig måte.

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Antall liker
2.530
Sted
Harstad
Torget vurderinger
26
For meg er "lydgulvet" og ikke støygulvet kanskje det viktigste. Klart det er flott å streame(har ikke cd-spiller) og veldig praktisk men det fysiske formatet til LP er helt overlegent. Det samme synes jeg lyden er selv om det kan være litt rillestøy mellom låtene. Spiller mye Blue Note jazz og det er i mine ører mye bedre på vinyl enn ved streaming. Men vinyl kan være ganske dyrt om man vil ta den litt lengre ut.

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Antall liker
1.776
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hvis jeg kan tro at det er instrumenter, vokal etc som spiller i rommet, så er det high fidelity.
Det er vel ingen teknisk beskrivelse av hva det. Selvsagt er noen mer lettlurt enn andre, men det er uansett hifi :D

916

Medlem
Ble medlem
14.10.2015
Antall liker
20
HIFI er vel en DIN standard (45500) som setter helt klare krav til tekniske data. Kravene her er vel så lave at alle platespillere oppfyller de med god margin, så ja - platespillere er HIFI,

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.375
Torget vurderinger
2
Fidelity .. Troskap, lojalitet. til hva ? Hvis musikken man hører på ble tatt opp mixet, mastret og presset i 1959.
Hvordan hører man på dette idag med størst mulig "fidelitet" ?

tjua

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.08.2012
Antall liker
2.416
Sted
Bergen
Hører akkurat på vinyl som gir meg knitring i ryggen, hjerteflimmer og små svetting. Herlige greier som for meg er akkurat slik det skal være. Dersom noen ikke synes det er Hi-Fi, so what? Store glæder, masse følelser Bare MÅÅÅÅ ha mer…

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.313
Torget vurderinger
0
"...A source that is not even able to reproduce the silences of the music is far , far, from being qualified for the term "High Fidelity...".
There is no such thing as Silence - except outer space,
BUT rumour says some Audiophile Creatures has evolved an 8.th sense..... :unsure:

Topp Bunn