ERA

kentri

Medlem
Ble medlem
02.05.2007
Innlegg
42
Antall liker
0
Hei.. fikk tak på en ERA 444 idag for en femtilapp, tung sak med ei arm som det står "Formula 4" på... utpå enden hang det en grønn pickup som det står "Sonus" på, Made by sonic research, på enden står det kun bokstaven "E".... ellers har jeg lite info om saken.. vet ikke om stiften fungerer, men spilleren snurrer iallefall.

Er det noen der ute som sitter inne med litt info om denne saken? Er det verdt å bruke tid&penger på å "pusse opp" den? :)
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
ERA 444 er i grunnen en fransk klassiker, selv om jeg personlig ikke hører til dem som er medlem av fanklubben.Ikke for det, om motoren går som den skal og du får tak i ny rem, er den lysår mye bedre enn endel av det rimelige du får tak i nå om dagen.Vi snakker tross alt om et verk som Stereophilegutta var veldig entuiastiske til ca 1973-74, så noe skrammel er det ikke. Men den er følsom på plassering, så får du den ettersett og "pusset opp", ville jeg investert i en platespillerhylle.
Armen er en virkelig lekkerbisken, En Mayware Formula 4, silikondempet ettpunktsopphengt og britisk fra sent 70-tall. Den var ikke særlig dyr, mener den kostet 600,- på Audioscan i 1980 (Det gjorde en SME 3009 også). Sonus-elementet var riktig godt i sin tid, men det er mulig det ikke er så lett å finne stifter i dag. En telefon til Tor på Lyric HiFi kunne muligens hjelpe, det var nemlig han som importerte Sonus dengang da (!978-80)

Jeg synes du har fått deg en uforskammet god platespiller for den femtilappen! Gratulerer!
 

TomVe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.08.2007
Innlegg
79
Antall liker
1
ERA er fine spillere. Husker jeg passet bikkja til onkelen min på 70-tallet en helg, med ubegrenset tilgang til hans ERA, store Harman Kardon receiver og heftige JBL høyttalere. Det var en ekstrem opplevelse for meg å høre Pink Floyd og Emerson, Lake and Palmer på slikt utstyr:) Tror kanskje bikkja fikk nok av høy lyd den gangen. Noe helt annet enn den triste Garrard SP 25 mk IV vi hadde hjemme, med noe så østblokkaktig som keramisk pick-up; standardelementet KS 41C.

Neby var importør av ERA på 70-tallet. Det var først og fremst ERA og JBL som representerte starten på karrieren hans, om jeg ikke tar feil.

Ta godt vare på ERAen, det fortjener den. Men pass på å olje lageret; den var til en viss grad kjent for lagerslitasje.

Hilsen

TomVe
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.841
Antall liker
8.150
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Du har fått ein ganske så anstendig platespelar (men det svakaste leddet, slik eg ser det), og ein arm som er veldig spennande. Ein av dei lettaste som finnest, og perfekt til Shure V 15 mk 2, dersom du kan få tak i ein (finnest frå tid til anna på gamle utslitte spelarar. Ei ny nål er ofrast påkrevd, men kostar ikkje allverda. Om du får drivverket i orden, god nål til Shuren og finjustert pickup, har du ein spelar du slett ikkje treng skamme deg over i nokon samanheng. Det finnest sjølvsagt betre ting, men du endar opp med noko som sannsynlegvis kostar deg mindre enn tusenlappen. Næraste nykjøpte alternativ i same kvalitetsklasse er ein Rega påmontert Dynavector (Eller AudioTechnics OC 9) eller ein Technics SL 1200 med Denon 103 pickup...
 

government

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2007
Innlegg
265
Antall liker
6
Svalander har et godt utvalg av gamle Shure PU til innbruddspris. Erlend.
 

kentri

Medlem
Ble medlem
02.05.2007
Innlegg
42
Antall liker
0
Apropo olje ja.. er det noen spesiell olje som her er påkrevd? tenkte å gå løs på "lageret", som i og for seg bare er en pinne i et høl, med q-tip og sprit, for så å smøre på nytt... jeg fannt noe veldig tynntflytende olje jeg har som fulgte med et dykkert-sett som jeg kjøpte. Jeg hører fortsatt en svak "skurrelyd" når jeg roterer greiene, men den snurrer i det uendelige nesten. Kanskje en annen olje vil gjøre susen?

Og ja... jeg prøvde å bytte med en pickup jeg hadde på den gamle spilleren.. men denne var ikke like "skråstillt" som den som var med... Er dette en egenskap på pickup'er jeg er nødt til å sette krav om når jeg skaffer meg ny, eller finnes det noe jeg fester mellom pickup og armhodet uten å "ødelegge" lyden? :)
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Som med all annen olje skal også lagerolje ha riktig viskositet. Det er ikke bare å slenge noen dråper symaskinolje i og håpe det beste. Den ultimate oljen kommer fra audioorigami og koster ca 160,-
Om du gidder å legge i så mye får være opp til deg, men den funker!
Hva pickup angår, anbefaler jeg deg å ta med spilleren til en god hifibutikk for å få hjelp med pickupvalg, montering og balansering av arm.
Sitter ikke det, får du ikke potensialet ut av det fine varpet du har gjort.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.947
Antall liker
734
Det har vært en stor utvikling av oljer siden denne ERAèn ble laget. Oljer som var beste kvalitet på 70-tallet er ikke i handel lenger. De er forlengst overgått av billigste sort oljer av i dag.

Det kan være vanskelig å smøre lagre som er utilgjengelig plassert. En måte er å skaffe en engangssprøyte fra apoteket. Spissen er lang, og når oftest fram dit du vil.

Jeg kjøper mineralsk motorolje SAE 10 - 40, til 100 kroner for 4 liter. Den tåler mye mer enn det motoren i en platespiller kan utsette den for.
 

relløm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.10.2007
Innlegg
305
Antall liker
171
Jeg hadde en Era 333 kjøpt i 72. Har alltid trodd at dette var et sveitsisk merke.
Hvis noen skulle ha et eksemplar til salgs er jeg intressert .
 

jartv

Medlem
Ble medlem
28.10.2006
Innlegg
13
Antall liker
0
Sted
Bergen
Har ein era 6 med sme 3009 sII improved arm og stanton 681 eee picup.Den er mye bedre en min gamle rega p3,gamle spillere fra 70 tallet er somregel mye bedre en det som er laget seinere 80-90 tall.
 

kentri

Medlem
Ble medlem
02.05.2007
Innlegg
42
Antall liker
0
Jeg har forhørt meg rundt litt, og funnet ut at stift til denne pickup'en blir vrient å få tak på.. Da må jeg skaffe meg en ny PU virker det som.. Noen som har noe å anbefale som er resten av riggen verdig? :)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.841
Antall liker
8.150
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
kentri skrev:
Jeg har forhørt meg rundt litt, og funnet ut at stift til denne pickup'en blir vrient å få tak på.. Da må jeg skaffe meg en ny PU virker det som.. Noen som har noe å anbefale som er resten av riggen verdig? :)
Armen passar perfekt saman med ein Shure av riktig gammalt slag. Spør på www.svalander.se, så får du nok hjelp.
 

2kk

Medlem
Ble medlem
17.01.2009
Innlegg
42
Antall liker
4
Era er en enkel spiller å modifisere. Skift bunnplaten til en MDF og sett spikes på. Sjekk hva slags kabler det er mellom pick up og arm og mellom arm og forsterker (grunnen til at jeg ikke sier internt i arm er at dette er normalt vanskelig og ka endre armens fysiske egenskaper veldig). Dersom du kan få tak i Carthrige tip toes så sett på det (må justere opp pick up'en på nytt)

SDersom du har en god Phono inngang for MC. så velg det dersom du finner en pick up som passer. Hcis ikke velg en god high output mc. Ortofon og Goldring har flere modeller som det er lett å få vedlikehold på.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.947
Antall liker
626
Den oljen er hovedsaklig for viskøs dempning. Det er og skal være en veldig seig silikonolje. Hvorfor skifte hvis den ikke er helt størknet. Vil heller anta at den er OK. Og er alt så mye bedre nu?

Gratulerer med kjøpet! Don't worry, be happy!

EDIT: Jeg snakker om oljen i det lille huset i armen, IKKE om oljen i tallerkenlageret.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.947
Antall liker
626
relløm skrev:
Jeg hadde en Era 333 kjøpt i 72. Har alltid trodd at dette var et sveitsisk merke.
Hvis noen skulle ha et eksemplar til salgs er jeg intressert .
ERA er fransk. Etudes et recherches acoustiques , med alle forbehold om tødler og apostrofer.

Mark 6 var toppmodellen den gang. Uovertruffen på lav rumble, dvs fine lagre!
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.947
Antall liker
626
Det som er bra med den er støynivået, som sagt over pga godt lager, og remdrift som ikke overfører støy fra motoren.

Det som kan forbedres, er kabinettet, det er en klangkasse. Kjøp asfaltplater på Biltema for dempning.
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
Jeg hadde en Mk 6 på slutten av 70-tallet (med Formula 4 arm). Den hadde både ekstremt svak motor og lett platetallerken så hastighetsstabiliteten var nok ikke den beste. Men støynivået var lavt, det er helt korrekt.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.947
Antall liker
626
Tallerkenen var da ikke så lett, den måtte med fordel løpes i gang for å få ned oppstarttiden. Og passende stort treghetsmoment på tallerken kombinert med tøyelig gummirem gir lang tidskonstant for svingesystemet, så hurtige hastighetsvariasjoner (flutter) er helt borte. De langsomme hastighetsvariasjonene (wow) kan jeg ikke huske var store heller, og måtte med den kombinasjonen av rem og tallerken vært ganske utrolig langt ned i millihertzene.

Kombinert med superlett arm, Mayware Formula 4, var dette en bra rigg. Nå fikk jeg lyst å gå på kottet og ta den frem!
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.947
Antall liker
626
Plukket opp følgende sitat fra et Martinloganowners forum: En som hadde laget seg en DIY platespiller.

The motor is a very silent high precision synchronous model (so it's directly connected to 220V 50Hz with only a capacitor to give it its rotation direction) and is mounted on a carbon/sorbothane/carbon sandwich.
I picked up the heavy plate, the counterplate an the pulley from a ERA turntable.
ERA was a famous French brand of turntables in the 70's and these parts are of the highest quality.

EDIT: Fant en annen link, med pene bilder og fransk tekst:

http://haute.fidelite.com.online.fr/era/Era.html
 

kentri

Medlem
Ble medlem
02.05.2007
Innlegg
42
Antall liker
0
Jeg har ingen planer om å røre armen.. den skal kun vaskes så den blir visuelt finere.. siden det virker som resten er OK. Oljen jeg har byttet er kun den til tallerkenlageret :)

Barbaresco skrev:
Den oljen er hovedsaklig for viskøs dempning. Det er og skal være en veldig seig silikonolje. Hvorfor skifte hvis den ikke er helt størknet. Vil heller anta at den er OK. Og er alt så mye bedre nu?

Gratulerer med kjøpet! Don't worry, be happy!

EDIT: Jeg snakker om oljen i det lille huset i armen, IKKE om oljen i tallerkenlageret.
 

kentri

Medlem
Ble medlem
02.05.2007
Innlegg
42
Antall liker
0
Barbaresco skrev:
Det som er bra med den er støynivået, som sagt over pga godt lager, og remdrift som ikke overfører støy fra motoren.

Det som kan forbedres, er kabinettet, det er en klangkasse. Kjøp asfaltplater på Biltema for dempning.
Mener du å dekke alt av inventar som kan tildekkes med dette? :) Skal selvsagt testes ut..
 
Topp Bunn