Erfaring med å bytte ut høyttalere med hodetelefoner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    386
    Antall liker
    826
    Sted
    Ulsteinvik
    Jeg har nylig flyttet tilbake i leilighet fra enebolig. Da er et godt hodetelefonoppsett essensielt. Selv om jeg akkurat nå bruker hovedanlegget ganske sjeldent vet jeg at der vil komme en tid igjen der dette endres. Jeg har hatt Focal Utopia i over syv år nå og er fortsatt veldig begeistret. Jeg har aldri opplevd lyttetretthet, eller at de har vært ubehagelige å ha på hodet, selv etter 5-6-7 timer. Nå har jeg nok ikke hatt de sammenhengende på hodet i syv timer uten dobesøk og matpause, men dog. Om jeg ikke allerede hadde hatt hovedanlegget og om jeg ikke hadde vært så hardt rammet av Naimfanboyness hadde jeg kunne ha levd godt med bare hodetelefoner.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.762
    Antall liker
    10.176
    Torget vurderinger
    2
    Med APPJ HPA-Headphone adapter kan jeg faktisk bruke min lille 5-6 watts Triodekoblende rørforsterker som hodetelefonforsterker. Virke måten er beskrevet her



    Det ser ut som den kanskje utgjør en spenningsdeler 15ohm i serie og 7 Ohm i parallell som gir passe nivå og lyd til mine Grado SR125. Vil nok ha godt av en modde for enda lavere utgangsmotstand enn de 5 ohm den har nå.
    IMG_4931.jpeg

    IMG_4933.jpeg

    High end lyd . .? , slett ikke , til det er det Lille kjøkkenbenk rørsaken ikke god nok. Klart best på 4ohm tappingen… grei nok for en cognac krok.
     
    Sist redigert:
    • Haha
    Reaksjoner: JK

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.653
    Antall liker
    836
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har som nevnt tidligere i denne tråden bestemt meg for å selge unna anlegget og satse helt og fullt på hodetelefon anlegg, og det som vanlig med hifi vert oppturer og nedturer, men brannsalget er godt i gang. Det er bare et lite problem, nå har det vert en stund med mer inn enn ut. Er som en tørket narkoman som har fått en stripe i sikte :)

    Har i alle år slitt med strømmen her i Bergen, og det er ikke bare hos meg, da jeg hører det samme større eller mindre grad når jeg har vert rundt å hørt på anlegg. Har også lenge tenkt på at den ultimate veien for å eliminere dette er med batteridrift, men det har ikke vert noen tilgjengelig teknologi til betalbare summer når en skal drive svære rør amper. Det vil si, siste tiden har vi jo fått Stromtank på markedet, men en må være svigersønn til Røkke for å løse ut noe slikt.

    Så nå var alle portable systemer på plass og spillte knall, også et argument for batteridrift, men når svindyre rør og alt var på stell i det stasjonære anlegget, ble strømproblemet i fokus igjen. Varierende lydkvalitet, og langt fra hva en skulle kunne forvente i forhold til hva som var dyttet inn i racket. Da begynte knotten å fundere på batteridrift igjen og det ble søkt på forum og i nettbutikker for å finne alternativer. Kom da over batteripakker beregner for bobiler, villmarksliv og båter. Små hendige saker med bra kapasitet og til betalbare penger. Så en natt på jobb i et lettere sinnsforvirret øyeblikk ble en Ecoflow Delta 2 Max handlet inn. Tok sin tid før den kom, men til slutt var den på plass.

    20240911_210752084.JPG


    Er jo blitt fantastiske data på disse boksene, og med denne uniten på 2048 Wh har jeg 6 timers spilletid. Ble koblet opp og spillt på en stund. Var mer stabilt, og spillte veldig bra, en stund, men så fikk jeg rørsus og rufsete lydbilde. Ble testet med EMI filter, uten EMI filter og med strømmen rett i veggen, men kom ikke i mål. Disse unitene har i følge reklamen "true sinus", men tvilen begynte å gnage og var overbevist om at problemet var switche støy, og var egentlig klar til å returnere Ecoflow boksen. Så i et usedvanlig og skjeldent klart øyeblikk kom jeg på at PS Audio P5 som jeg, dum som jeg er solgte for 3 år siden, er egentlig en ren sinusgenerator og tar en skrukken sinus og omformer den til en renset og "perfekt" ny sinus. Gikk rett på Finn og lette febrilsk etter en P5, og ut av all undre lå det en NOS uåpnet og ubrukt enhet for salg i nabolaget til pølsepris. Fikk hentet den neste dag og koblet opp.

    20240916_222522183.JPG
     

    Vedlegg

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.653
    Antall liker
    836
    Torget vurderinger
    8
    Koblet først P5 til strømnettet og den viste THD på 2.6% inn, og THD på 0.1% ut. Og slik låt det også. Lyden var kraftig forbedret med stort lydbilde og detaljer og flyt i musikken. Magisk! Tok så mot til meg og koblet P5 til Ecoflow batteriet, og jaggu meg ble det enda mye bedre. Veldig mye bedre! Detaljer, dynamikk, sort bakgrunn, oppløst, musikalsk. Det spiller slik jeg aldri har hørt noe anlegg spille noen sinne. Ble helt satt ut og satt og spilte nesten hele natta i går, det meste av dagen i dag, og planlegger å sitte opp det meste av natta i dag også:).

    Er jo helt nytt dette så er fortsatt spent og i en testfase, men krysser fingrene for at dette vedvarer. Pr. nå savner jeg ikke anlegget en millimeter, for dette var ganske rått!

    Jeg nevnte jo Stromtank her tidligere og var inne på nettet og fant ut at med samme batteri kapasitet jeg har nå så er det sammenlignbart med kapasiteten til Stromtank S2500, og den koster den nette sum av 315.000.- Jeg har ved å jakte tilbud sluppet unna med 34500.-, alt inkludert.
    Nå har ikke jeg testet Stromtank, men den bruker samme LFP batteriene som står i Ecoflow, og har samme kapasitet, og rense sinus noe mer enn til 0,1% tror jeg ikke Stromtank gjør heller:)

    Det var i vertfall dritgøy å endelig få klaff på noe innenfor strømproblematikken, som jeg har kjempet med i mer enn 20år.

    Nei, nå er det tilbake i godstolen...

    20240917_123505080.JPG


    20240917_123514166.JPG


    20240917_204530711.JPG
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn