Høyttalere Erfaring med aktive høyttalere? (lurer spesielt på engelske Avi)

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
892
Med hensyn til støyproblemer på aktive høyttalere så er min erfaring med mine Genelec at når jeg prøvde å koble fra en mobiltelefon via RCA kabler ble det ekstremt mye støy. Jeg gikk deretter over til å koble med balanserte XLR kabler fra en Hegel HD 12 DAC og alle støyproblemer forsvant. Tror kanskje at DAC med balanserte utganger og volumkontroll er rette måten å koble til aktive høyttalere, uten å bruke forforsterker.

Genelec'ene er ikke like sofistikerte med hensyn til klang og over- og undertoner som mitt passive hovedanlegg, men virker mer altetende med hensyn til musikkstiler.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg mener det er mulig å endre veldig mye av tonaliteten med EQ. Det er en av måtene høyttalerprodusenter lager sin "sound" på eller endrer på når det kommer en ny utgave. Man ser f.eks enkelte høyttalere har en dip i presens området, noe som gir en veldig myk og behagelig lyd, men man mister også en del detaljer. Eller det er vanlig at man ser en forhøyning over ca. 10KHz som gi en følelse av mer "luftig" diskant.

Men andre ord kan man endre veldig mye av signaturen med EQ. Mørkere, lysere, varmere, fetere, slankere, mykere osv. Det betyr derimot ikke at dette er det samme som å legge til forvrengning fra elektronikk. Ser vi vekk at enkelte forsterkere kan påvirke frekvensresponsen en del, så handler det ofte mer om å legge til harmonisk forvrengning. Og harmonisk forvrengning kan være veldig ørevennlig.

Jeg har hørt ganske mange studio monitorer og PA høyttalere siden jeg blant annet har jobbet noe med det. Studio monitorer trenger på ingen måte å være spesielt korrekte. Og strengt tatt vil aldri en liten monitor med små elementer blir det. Den vil ha relativ høy komprimering og forvrengning. Det varierer ganske mye vil jeg si. De beste PA høyttalerne er i grunn langt mer komprissløse med store elementer og dyre drivere. Studiomonitorer skal tross alt som regel stå på et bord i et lite studio.

Har aktive høyttalere noe fordel? Ja absolutt. Tidskorrigering mellom elementene, noe man ikke får med passivt delefilter. Dynamikken vil også ofte være bedre med forsterker til hvert frekvensområde. Jeg mener også at aktivt delefilter gjør at man kan tune høyttalere til å gå noe dypere enn de med passivt.

Bruk av aktivt delefilter er helt klart det beste, men skal det bli kompromisstløs så må man også se utenfor de typiske studiomonitor merkene. Studiomonitorer har som hifi høyttalere mange kompromiss.

Sist redigert:

Totalsindre

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.12.2013
Antall liker
8
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
5
Er det noen som har hørt Elac air-x 403 og dynaudio xd200?
Hadde vært gøy å fått en sammenligning av de to. Dynaudio høytalerne er jo en god del dyrere, men elac kjører a/b forsterker i stedet for digital forsterker.

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
892
Du kan jo også ta den helt ut og bestille et par JBL M2. Du trenger i tillegg to stereo-effektforsterkere f.eks to stk Crown I-Tech 5000 som du må ha i separat rom pga viftestøy. Hele herligheten kommer vel på litt under 200k :)

Perfect sense

Bransjeaktør
Ble medlem
13.05.2010
Antall liker
228
Sted
Stockholm / Sverige
Det första Skandinaviska paret når Stockholm i början på november. Jag återkommer gärna med en rapport och intryck om intresse finns!

/ Marcus

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
Ser at Emotiva har tilbud på stealth 8 monitorene. Så blir 1100 dollar pluss moms og sending, blir vel ca 13-14 lapper. De får veldig gode kritikker :) ikke hørt de selv. Men det finnes ikke et eneste firma som kan matche de mot pris og kvalitet siden du bestiller rett fra nett :)

Topp Bunn