Erfaring med Audiovector M3 Sign. MKII?

aksnes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2002
Antall liker
0
Dersom noen av dere har erfaringer med disse høyttalerene, vil jeg sette stor pris på om dere vil dele disse med meg. Tenker spesielt på hvordan dere opplevde diskant og romfølelse.

Jeg har oppgradert fra Snell E5 til nevnte høyttalere (brukt), og synes lyden er klarere men samtidig mer distansert. Det merkes spesielt godt når jeg ser filmer.

O

OldBoy

Gjest
Klarere, men samtidig distansert lyd? Ja!

Kan henge sammen med at at M3 Signature sies å være veldig "korrekt". "Analytisk" er også et ord jeg har sett enkelte bruke.

For en del år siden fikk jeg demonstrert M3 Signature på Hi-fi-centerkjeden med Primare forsterkere og Primare CD-spillere. Kombinasjonen D30.2 + A20/A30.1, ga en bra lyd. Med D20, som jeg har sett enkelte oppfatter som veldig "korrekt", ble lyden slik du beskriver den. Klar, men distansert.

Jeg har også hørt M3 Signature med en ikke altfor dyr DVD-spiller som signalkilde, og opplevde litt av det samme her. Klar, men distansert.

Så kanskje M3 Signature er litt følsom for hva den får inn før den slår ut håret. For den kan det også, ingen tvil om det.

larsfs123@mail.com

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.07.2003
Antall liker
1
I kva periode vart denne høgtaleren produsert? Eg kjøpte mine m3 sign rett føt den nye serien kom. Er desse m3 sign mk2?

salvatore

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
15
Torget vurderinger
8
heisann

har vært i besittelse av disse ht et par mnd. fikk inntrykk av at de slukte all kraft fra forsterkeren. oppførte seg ukontrollert selv med 250 dp-watt. vil ikke anbefale denne høyttaleren. det finnes en rekke andre aktører som gjør jobben langt bedre i mine øyne. (bla mine cabasse eroise som koster omtrent det samme)

christian

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Har selv et par M3 Signature mkII og benytter Primare A30.2 (single-amp) og av og til A30.5 (bi-amp). Har også benyttet Primare I21 på disse høyttalerne. Jeg synes høyttalerne låter aldeles storartet jeg da.

Wodger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2005
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Hadde et par M3 Signatur mk II en periode sammen med Electrocompaniet ECI-4. Mitt inntrykk sammenfaller ganske bra med det OldBoy.

Hørte dem først med Primare-elektronikk hos han jeg kjøpte dem av (Husker dessverre ikke hvilke Primare-bokser det var). Lyden var stram og detaljert. Noen vil helt sikkert bruke betegnelsen analytisk på dette oppsettet.

Med ECI-4 og i mitt rom ble lyden langt fra like stram. De ble kjedeligere rett og slett. Spesielt ble jeg skuffet over diskanten. Selv om lyden forsåvidt fremdeles var detaljert manglet den luft og "snert"/dynamikk. Hadde et par Mi3 Standard på hjemlån ca en uke tidligere og diskanten var faktisk mye friskere på disse. Så det kan virke som AV har gjort et eller annet vesentlig med diskanten i forhold til den på M3. M3 Sig spillte med en god del mer/dypere bass, dog, og det kan jo også ha påvirket hvordan jeg opplevde diskanten.

Skal jeg oppsummere må det bli noe slikt som "Korrekt, men ikke spesielt spennende. Mangler en del dynamikk."

På den annen side er jeg rimelig sikker på at det finnes forsterkere som matcher M3 Sig mye bedre enn ECI-4, gjerne noe med mer kraft og strammere lydbilde.

magnaes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2002
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
Hei!
Jeg har Audiovector M3 Sign MKII. At de skal sluke 250DP watt kan jeg ikke forstå...
Jeg synes de klarer seg mer enn nok med f.eks AW120

Snell E5 har jeg ikke erfaring med, men jeg hadde tidlgere E4. Jeg synes og mene at E5 har metal dome....
noe som gjør at den kanskje i noens ører kan bli litt på trengene, mulig at du mener at distansert er det motsatte av det....?!?

Ellers er velegentlig det den eneste høytaleren jeg har hatt i hus som jeg har være fornøyd med.
Jon

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.071
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Jeg hadde ingen større problemer med å skremme naboen med en DP6.12mkII (140W) på signaturene mine, og i en stor stue(70m2) kunne jeg spille til dans med DP 6,4.
De kan kanskje være nøytrale/analytiske, men det er en stor fordel når en driver med DIY / oppgraderinger / modifikasjoner. Hvis en ikke klarer å få ut musikk som engasjerer, må produktet under loddebolten igjen!

Arne K

aksnes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2002
Antall liker
0
Disse ble produsert i årene 98-01.
Jeg har også en følelse av at det "mangler" noe i toppen, som om det ligger en vattbit foran diskanten og lyden fyller ikke rommet slik jeg hadde ventet.
Det siste kan skyldes at disse høyttalerene visstnok skal være litt kresne på plassering og lytterom. Det har jeg dessverre ikke hatt mulighet til å teste ut ennå, men kommer til å flytte alt utstyret til naboen en tur i nærmeste framtid. Jeg har absolutt ikke ideelle forhold hos meg.
På Snellene var det også en diskant i bakkant til tillegg til den foran, noe som ga en ekstrem romfølelse ved moderat volum. Jeg mener allikevel jeg greier å være objektiv nok til å vurdere den nye lyden i stua, siden jeg stadig hører på andre anlegg rundt om kring også.

Jeg spiller på EMC1, EC 4.7, AW120.
Kabler; 2 sett Harmonic Tech Truth Link XLR, og Kimber Monocle X.
Og en System Audio sub, ja. For det lille ekstra.:)

aksnes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2002
Antall liker
0
I kva periode vart denne høgtaleren produsert? Eg kjøpte mine m3 sign rett føt den nye serien kom. Er desse m3 sign mk2?
Det er den gamle typen, ja.
Audiovector M3 Signature MK II. Ikke Mi3.
De ble solgt som Signature i butikken, altså ikke oppgradert selv.

PatSharpX

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2006
Antall liker
100
Sted
Oslo
Jeg hørte den på "Messen" til hificenteret og den var veldig god.
Men nå er dette i rom som er ganske tilrettelagt for anlegg da.
Men jeg syns det var gode. Gikk dypt med klar og fin diskant ikke for påtrengene.

aksnes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2002
Antall liker
0
Hei!
Jeg har Audiovector M3 Sign MKII. At de skal sluke 250DP watt kan jeg ikke forstå...
Jeg synes de klarer seg mer enn nok med f.eks AW120

Snell E5 har jeg ikke erfaring med, men jeg hadde tidlgere E4. Jeg synes og mene at E5 har metal dome....
noe som gjør at den kanskje i noens ører kan bli litt på trengene, mulig at du mener at distansert er det motsatte av det....?!?

Ellers er velegentlig det den eneste høytaleren jeg har hatt i hus som jeg har være fornøyd med.
Jon
Jeg ser på bildet av anlegget ditt at soklene nede er bredere og lengre enn selve høyttalerene. Mine går litt ut i fremkant, men går i fluks på sidene. ??? Er det ikke samme høyttaler?

larsfs123@mail.com

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.07.2003
Antall liker
1
Foten kallast ``superstands``. Samme som på mine. Og at dei sluker effekt kjenner ikkje eg meg igjen i. Fin krisp lyd med god punch i bassen!
Offtopic: Mine dali 909 derimot er ein høgtaler som sluker effekt og skal ha veldig mykje kraft for å bli kontrollert.

aksnes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2002
Antall liker
0
Jeg kjenner heller ikke igjen dette med sluking av effekt. De spiller svært kontrollert i mellomtone og bass.

Kanskje jeg må på tegnebordet og lage en parabol som kan styre diskanten som kommer ut av diskantporten fremover... ;) Supertweaking

magnaes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2002
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
Jeg ser på bildet av anlegget ditt at soklene nede er bredere og lengre enn selve høyttalerene. Mine går litt ut i fremkant, men går i fluks på sidene. ??? Er det ikke samme høyttaler?
Det er superstands til Sign MKII..... de kommer originalt med fluktende....

O

OldBoy

Gjest
På den annen side er jeg rimelig sikker på at det finnes forsterkere som matcher M3 Sig mye bedre enn ECI-4, gjerne noe med mer kraft og strammere lydbilde.
Forestiller meg at SAT Amplifix vil kunne gjøre jobben.

Eller Cayin 252B.

Har ikke hørt disse med Audiovector i det hele tatt, så jeg er kanskje ute på tynn is her, men slik jeg husker lydbildet fra ovennevnte forsterkere, våger jeg meg likevel frempå.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Hadde for en god stund siden en lengre seans hvor jeg lyttet til disse høytalerne sammen med Primare elektronikk.  De spilte fint på de aller fleste områder, men manglet litt av luftigheten jeg er vant til fra f.eks mine egne Klipsch RF5.  Jeg reflekterte også på at mellombassen var en tanke unyansert, noe som kunne gi et intrykk av at musikken, spesielt på partier med mye tung bass(Pink Floyd "another brick in the wall" ble spilt), ble litt "anpusten" på en måte.  Dette kan jo like gjerne tilskrives elektronikk som høytaler, men jeg har også hørt samme tendens på andre Audiovector høytalere,

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
1
fikk inntrykk av at de slukte all kraft fra forsterkeren. oppførte seg ukontrollert selv med 250 dp-watt
En av hovedmålsetningene for Audiovector er å konstruere lettdrevne høyttalere. Dette har jeg sett Ole Klifoth uttale flere ganger. En følsomhet på 91 db, nominell impendans på 8 ohm og små fasevinkler underbygger dette. Burde kunne drives av en god 50w forsterker.

DSP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2005
Antall liker
0
Audiovector er generelt lette å drive. De spiller bare ekstremt mye bedre med store amp`er.

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Antall liker
24
Torget vurderinger
1
Har selv m3sig, og er veldig fornøyd, syntes ikke de er, fungerte veldig bra med 100w Arcam, men med 2x2*100wArcam i biamping ble det betrakteligt bedre. Det er dog, syntes jeg, en ganske så avslørende høyttaler, ikke annalytisk men avlørende på komponenter og på innspillingen.
Kan fortelle at grunne til at jeg bestemte meg for Audiovector, var etter å ha hørt denne drevet av Densen beat 100? (den første integrerte fra densen) og ble mæktig inponert over trykket,bassen og den vægtløse diskanten.. så effekt sluker ? nei

Mvh Tom-Erik

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
jeg har hatt primare a20 og a30.1 på m3sig og nå har jeg nuforce 8b. Det har blitt betydlig bedre ettersom effekten økte, men dybde og perspektiv har det alltid vært. det som har blitt bedre er bassen og dynamikken syns jeg.

heggaII

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
0
Her lukter det av et klassisk problem med M3. Merkelig at ingen har nevnt det enda men....
Hvordan er bass/mell/disk koplet sammen bakpå høyttalerne? Vær så snill åsi at du har kastet den originale stangen:) Anything else will do better:)
Reagerer også på at oppsettet ditt vel ikke akkurat inviterer til fest i diskanten......
Som et siste tips kan jeg be deg prøve andre høyttalekabler. Aner ikke hvorfor, men har aldri hatt hell med Kimber mot AV.
Du kan også prøve å kople kablene direkte på diskantterminalen. Biwiring med tilkopling på bass og diskant, med kopling mellom diskant og mellomtone er å foretrekke. Med mindre su har mulighet for å triwire, absolutt verdt et forsøk:)

Ble mye rot i innlegget, men det får dere leve med....

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Antall liker
24
Torget vurderinger
1
Her lukter det av et klassisk problem med M3. Merkelig at ingen har nevnt det enda men....
Hvordan er bass/mell/disk koplet sammen bakpå høyttalerne? Vær så snill åsi at du har kastet den originale stangen:) Anything else will do better:)
Reagerer også på at oppsettet ditt vel ikke akkurat inviterer til fest i diskanten......
Som et siste tips kan jeg be deg prøve andre høyttalekabler. Aner ikke hvorfor, men har aldri hatt hell med Kimber mot AV.
Du kan også prøve å kople kablene direkte på diskantterminalen. Biwiring med tilkopling på bass og diskant, med kopling mellom diskant og mellomtone er å foretrekke. Med mindre su har mulighet for å triwire, absolutt verdt et forsøk:)

Ble mye rot i innlegget, men det får dere leve med....
Ja strikkepinnen må kastes ! og som du siger aller helst triwire

Tom-Erik

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Antall liker
24
Torget vurderinger
1
jeg har hatt primare a20 og a30.1 på m3sig og nå har jeg nuforce 8b. Det har blitt betydlig bedre ettersom effekten økte, men dybde og perspektiv har det alltid vært. det som har blitt bedre er bassen og dynamikken syns jeg.
Jeg har læst i mange tester at man bare kan glemme alt effekt under 200w, jeg får vel snart teste dette selv-går sikkert fint å låne med seg en hegel h4a foreks.

Fant denne test, hvor de bla. blir testet med 40 rør watt. og densen beat http://www.soundstage.com/revequip/mike03.htm

Mvh Tom-Erik

aksnes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2002
Antall liker
0
Om jeg ikke har kastet pinnene som fulgte med, så har jeg i alle fall lagt de till side.;)
Jeg går elektro på UiS, så jeg fikk noen ganske feite koberkabler på laben der.
Det begynner å høres ut som om jeg har fått en god grunn til å skaffe meg en aw120 til...

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Antall liker
341
Torget vurderinger
2
Helt klart et stor potensiale når det gjelder å ikke bruke bøylen i mellom termianlene. Koble inn på diskanten og så bruk god babel etc i mellom de andre delene. Kan du kjøre en kable til hver, blir det sef best. Disse høytalerne er lett og drive, jeg bruker mc275 og det klarer seg godt det. ;D

Maxmekker

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
Enig med bøyle tipset her. Sitter på noen M3 Sup SE, som visstnok inneholder noe av Signatur innmat og noe kosmetisk.

Disse ble jeg mest fornøyd med da jeg brukte 3 forskjellige kabler, en til diskant, en til mellomtone og en til bass terminalene. Disse blei i andre enden kneblet sammen i en pakke, en såkalt hestesko plugg(?) av grovt kaliber, og deretter koblet opp mot forsterker utgangene.

Kimber 4TC til diskant
Kimber 8TC til mellomtone
24kv solid kobber kabel til bass

Mulig det blir noe impedans problemer, men har kjørt slik over 1 års tid og ingen problemer av noe slag til nå. Jevnlig går jeg bak og strammer til terminalskruene også, da dette trengs for å optimalisere kontakt. Hver annen måned kanskje.

Fungerer supert!

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Antall liker
3
Har selv AV M3 Avantgard. Har hatt disse ei god stund nå. Har testet masse med disse. Avstand til bakvegg, sidevegg, spiks osv.... Har også testet et par forskjellige forsterkere. Nad 218, EC AW 220 brokoblet og den jeg bruker nå YBA Passion 1000. Er definitivt mest fornøyd med YBAen!

Min erfaring med disse er at de trenger godt med plass. Mine står nesten 2m i fra bakvegg. Desvere så er ikke rommet mitt så brett så de står ca. 75cm fra sideveggene. Da er det ca. 2m mellom høytallerne. Har også vinklet de litt mot lytteposisjon.

Synes ikke at de slukker forsterker kraft. Men de trives best med kraftige forsterkere! Alt etter hvor stort rom og vilken musikk type du lytter til.

Diskanten på Avantgarden er serdeles bra! Men det er jo en helt annen type en de som blir brukt i signatur moddelen. Romfølelsen med Avantgerdene synes jeg er meget god.

Alt i alt er jeg meget godt fornøyd med høytallerne min.

mvh

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Antall liker
341
Torget vurderinger
2
Du må si fra hvordan de bøylene fungerer hvis du kjøper dem. Hørt mange gode ord om dem, men ikke fått testet dem selv.

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Antall liker
3
Du må si fra hvordan de bøylene fungerer hvis du kjøper dem. Hørt mange gode ord om dem, men ikke fått testet dem selv.
Det skal jeg gjøre. Skal ta en tlf til Paul og snakke litt med han. Så får vi se hva det blir til.

mvh

Myhre

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.11.2005
Antall liker
183
Sted
Gjerdrum
Torget vurderinger
2
Hei Stivert ! Har du kommet videre med "oppgraderings-prosjektet" ditt ? Har du byttet ut de orginale bøylene med kablene fra PM-Audio?

Og hvis du har gjort det - var det en merkbar forskjell ?

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
Hva er forskjellen på mk2 og vanlig?

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Antall liker
24
Torget vurderinger
1
Hva er forskjellen på mk2 og vanlig?
Egentlig ikke helt sikker, men jeg mener det var en oppgradering av mellomtone/bass samt endringer i delefilter? Har læst at audiovector forsøker å gjøre høytalerne lettere å drive, tror de gikk fra 90 db(mk1) til 92 db (mk2). Men dette er jeg ikke 100% sikker på

Mvh Tom-Erik

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Antall liker
341
Torget vurderinger
2
Dette er en høytaler som spiller meget bra selv med begrenset effekt. Men sørg for å ha gode strømsterke watt. Etter min oppfattning er dette en høytaler som faktisk er litt piffet i toppen. Hvis noen mangler noe der må det være andre ting som feiler. Har hvert den lykkelige eieer av m3 super, m3 signatur og nå mi3 signatur. Har forsøkt alt fra rør til kragtige transistor effektforsterkere på disse. Lydmessig gjør Hegel, Primare, Mc og Densen kjempe god jobb med disse høytalerne. Noen nevnte mye effekt? Jeg er litt enig der, for mine virkelig ble gode med mer effekt.
Går en for Hegel sammen med disse, pass litt opp for kabelvalget. Ikke velg kabler som låter lyst, eller for analystisk.

erio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2004
Antall liker
0
Audiovector er generelt lette å drive. De spiller bare ekstremt mye bedre med store amp`er.

Som alt annet.... Desværre ;D

Dessuten kan du jo alltids oppgradere, alle AV fra før '96 kan sendes til Danmark for oppgradering.

Topp Bunn