Erfaring med egen strømkurs til stereoanlegget

toca

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2004
Innlegg
136
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Vurderer å legge en egen 16 amp kurs til stereoanlegget. Har nylig byttet ut alle kabler internt i røranlegget i leiligheten, samt oppgradert til nye automatsikringer.

Vurderer en Nordost Thor, men er kommet i tanker på om jeg heller skulle legge penger til en egen 16 amp dedikert for stereoanlegget. I dag så henger stereoanlegget på samme kursen som bla annet lyset i stua og kjøkkenet.

Normalt så er det 2,5 kvadrat +jord som legges til en 16Amp, men har lest at mange bruker å legge 4 sågar som 6 kvadrat til en 16 amp stikkontakt.

Er det noen som har gjort seg noen lydmessige erfaringer her?? ???

Ny egen kurs eller en Nordost Thor??, (har ikke råd til begge tiltak per dags dato)
 

toca

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2004
Innlegg
136
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Hei, har du egen strømkurs til anlegget? Hvor stor var forskjellen??

Nordost Thor eller Isotek, ja det er godt mulig det blir en isotek. :)

Men det får bli litt testing først.

Det jeg var mest ute etter var egentlig om jeg skal bruke penger på en egen strømkurs....jeg er veldig usikker på investeringen her?

Mvh Tom
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.894
Antall liker
29.319
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg synes at en egen krets er nærmest et must. Gjør du det, da har du lagt grunnmuren for et godt anlegg. Det eneste som kan ødelegge for deg, er hvis anlegget ditt vokser i så mye i størrelse at det blir bannlyst fra stua. ( Tro meg, slikt skjer!)
Særlig det å få anlegget bort fra støykilder som kjøleskap og termostater er en GOD ting.
mvh
 

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Innlegg
1.343
Antall liker
1
jeg erfarte et roligere lydbilde, mer dynamikk og "klarere" lyd på en måte.

Anbefales
 

toca

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2004
Innlegg
136
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
He he, anlegget er allerede begynnt å iritere samboeren. For mange bokser,for stort.....osv. Men det skal nok gå. :eek: ;D
La du 2,5 kvadrat på 16 amp kurs, eller brukte du noe større kvadrat?
Jeg synes at en egen krets er nærmest et must. Gjør du det, da har du lagt grunnmuren for et godt anlegg. Det eneste som kan ødelegge for deg, er hvis anlegget ditt vokser i så mye i størrelse at det blir bannlyst fra stua. ( Tro meg, slikt skjer!)
Særlig det å få anlegget bort fra støykilder som kjøleskap og termostater er en GOD ting.
                                                  mvh
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.894
Antall liker
29.319
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
He he, anlegget er allerede begynnt å iritere samboeren. For mange bokser,for stort.....osv. Men det skal nok gå. :eek: ;D
La du 2,5 kvadrat på 16 amp kurs, eller brukte du noe større kvadrat?
Tja, fikk en elektriker til å gjøre det. Mener at han brukte 2,5 kvadrat. Det var første gangen.

Så flyttet jeg.

Og fikk lagt opp en egen kurs i den nye leiligheten min.

Som ikke er kraftig nok. Ikke fordi jeg ikke ville ha en 16 A kurs, men det er så ræva strømtilførsel i dette bygget at det ikke var mulig å få til. Tror jeg bare har 12 A. Og det er bare ikke nok. Spiller jeg for høyt, kneler forsterkerne. Direkte frustrerende.

Moralen er uansett: Skaff deg en kraftig separat krets. Du vil angre hvis du ikke gjør det.
Og ja, man hører forskjeller. Går god for det Ivar skriver.
mvh
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
142
Sted
Bergen
Jeg har egen 16 ampere kurs til anlegget, og det anbefales sterkt. Jeg har faktisk 3 separate 16 ampere kurser til anlegget, men hele anlegget er hektet på samme kurs for å få samme jordpotensiale til alle komponentene. Dette gir meg best lydresultat. En annen ting som jeg også har erfart i mitt eget oppsett, er at kursen bør være en PN kabel med skjerm. Dette er lov til å legge skjult i el.rør. Dette gav av en eller annen årsak mye bedre lydresultat. 2,5 kvadrat PR-ledere lagt i el.rør gav ikke like godt lydresultat.
16A kursen min har gitt meg ett mye roligere lydbilde, mindre støy, bedre bass.

Endre
Vurderer å legge en egen 16 amp kurs til stereoanlegget. Har nylig byttet ut alle kabler internt i røranlegget i leiligheten, samt oppgradert til nye automatsikringer.

Vurderer en Nordost Thor, men er kommet i tanker på om jeg heller skulle legge penger til en egen 16 amp dedikert for stereoanlegget. I dag så henger stereoanlegget på samme kursen som bla annet lyset i stua og kjøkkenet.

Normalt så er det 2,5 kvadrat +jord som legges til en 16Amp, men har lest at mange bruker å legge 4 sågar som 6 kvadrat til en 16 amp stikkontakt.

Er det noen som har gjort seg noen lydmessige erfaringer her?? ???

Ny egen kurs eller en Nordost Thor??, (har ikke råd til begge tiltak per dags dato)
 
T

tjn

Gjest
Jeg har egen 16 ampere kurs til anlegget, og det anbefales sterkt. Jeg har faktisk 3 separate 16 ampere kurser til anlegget, men hele anlegget er hektet på samme kurs for å få samme jordpotensiale til alle komponentene. Dette gir meg best lydresultat. En annen ting som jeg også har erfart i mitt eget oppsett, er at kursen bør være en PN kabel med skjerm. Dette er lov til å legge skjult i el.rør. Dette gav av en eller annen årsak mye bedre lydresultat. 2,5 kvadrat PR-ledere lagt i el.rør gav ikke like godt lydresultat.
16A kursen min har gitt meg ett mye roligere lydbilde, mindre støy, bedre bass.

Endre
Har gjort akkurat det samme og er helt enig men det må være skjermet kabel. Erfarte også at det ble veldig begrenset hva man fikk ut av nettfilter, nettkabler etc. med egen kurs, faktisk ble det slik at det ble mindre dynamikk med filter på egen kurs. M.a.o. så erfarer jeg at du får bedre lyd med egen kurs og ingen filtrering enn vanlig kurs med masse nettkabler, filtrering o.s.v.
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.279
Antall liker
914
Jeg har egen 16 ampere kurs til anlegget, og det anbefales sterkt. Jeg har faktisk 3 separate 16 ampere kurser til anlegget, men hele anlegget er hektet på samme kurs for å få samme jordpotensiale til alle komponentene. Dette gir meg best lydresultat. En annen ting som jeg også har erfart i mitt eget oppsett, er at kursen bør være en PN kabel med skjerm. Dette er lov til å legge skjult i el.rør. Dette gav av en eller annen årsak mye bedre lydresultat. 2,5 kvadrat PR-ledere lagt i el.rør gav ikke like godt lydresultat.
16A kursen min har gitt meg ett mye roligere lydbilde, mindre støy, bedre bass.

Endre
Sammenfallende resultat her også ;) (dvs. har kun forsøkt den skjeremde 16 amp. variantan, kontra egen 10 amp. kurs i samme rom)
Egen skjermet kurs anbefales av meg.
mvh.
 

ovewik

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
95
Antall liker
2
Har også egen kurs med 16 amp,og skilletrafo det var som og få ny forsterker,strammer opp lyden,tar bort masse støy!!!!.Enig med Andre om PN kabel de drar ikke med seg støy i fra nær liggene kabler i el nettet.
 

Joe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.05.2005
Innlegg
244
Antall liker
57
Sted
Sweetspot
Torget vurderinger
2
Hei.

Skal selv få lagt opp egen kurs, da jeg akkurat har flyttet. Og her er varmekabler og annet diverse koblet til den samme kursen.

Når jeg slår på forsterkeren går sikringen (10 amp).

Det jeg lurer på når dere skriver at dere bruker skjermet kabel, er skjermen koblet til jord i sikringskapet?
 
B

Back_Door

Gjest
Da kan man kanskje også belyse spørsmålet: Jord eller ikke jord? Her er det som kjent ulike meninger og erfaringer..
 
B

bamsemann

Gjest
Vurderer å legge en egen 16 amp kurs til stereoanlegget. Har nylig byttet ut alle kabler internt i røranlegget i leiligheten, samt oppgradert til nye automatsikringer.

Vurderer en Nordost Thor, men er kommet i tanker på om jeg heller skulle legge penger til en egen 16 amp dedikert for stereoanlegget. I dag så henger stereoanlegget på samme kursen som bla annet lyset i stua og kjøkkenet.

Normalt så er det 2,5 kvadrat +jord som legges til en 16Amp, men har lest at mange bruker å legge 4 sågar som 6 kvadrat til en 16 amp stikkontakt.

Er det noen som har gjort seg noen lydmessige erfaringer her?? ???

Ny egen kurs eller en Nordost Thor??, (har ikke råd til begge tiltak per dags dato)
Skal du legge større tverrsnitt enn 2,5 kvadrat må du bruke tekniske kontakter, det er litt trøblete..

16 ampers kurs bør holde lenge 240V x 16A =3840W.

Bør vel holde lenge det...

bamsemann.. :)
 

Theo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2006
Innlegg
116
Antall liker
0
Ja det med jording av den separate kursen blir ikke jeg klok på. Har ikke egen kurs ennå, men får det i nær fremtid. Har forhørt meg angående jording. Noen sier at en ikke bør jorde, i så fall må det være separat jordspyd på "hifi" kursen. Erfaringer/anbefalinger her?

Mvh. Theo
 
B

Back_Door

Gjest
Skal du legge større tverrsnitt enn 2,5 kvadrat må du bruke tekniske kontakter, det er litt trøblete..

16 ampers kurs bør holde lenge 240V x 16A =3840W.

Bør vel holde lenge det...

bamsemann.. :)
For meg holder det akkurat. Jeg skal drive mine høyttalere med 6 X 600 W ;)(Tri-amping)
 
B

Back_Door

Gjest
Ja det med jording av den separate kursen blir ikke jeg klok på. Har ikke egen kurs ennå, men får det i nær fremtid. Har forhørt meg angående jording. Noen sier at en ikke bør jorde, i så fall må det være separat jordspyd på "hifi" kursen. Erfaringer/anbefalinger her?

Mvh. Theo
Det blir også påstått, at dersom du skal ha en ekstra kurs i et rom, må den, etter nåværende regelverk, jordes. Samtidig sier reglene at enten må alle eller ingen kurser i samme rom jordes. Dermed kan det bli en dyr affære. En ekstra kurs i et rom medfører altså at alle kursene må jordes ::)
 
N

nb

Gjest
Hei.


Når jeg slår på forsterkeren går sikringen (10 amp).
Dette kan (muligens) løses ved å bruke en tregere sikring, finnes A, B og C automatsikringer så vidt jeg vet. Hadde samme problemet med "A"-sikring, fikk byttet til "B" og problemet forsvant.

Ellers tror jeg det er ganske mange (sier ikke alle...) som overdriver litt hvor mye anlegget faktisk drar. En kaffitrakter drar mer strøm enn de fleste anlegg. Kjøp en slik ding som måler effekten og bli overrasket;)
 

Siam

Medlem
Ble medlem
19.04.2005
Innlegg
31
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Bruker en 10A kurs med treg sikring til stereoen. Jeg har ikke greid å registrere noen endring i lydkvalitet ved tilkobling til en 16A kurs.

Har målt strømtrekk for å se hvor mange A som trenges.
Effekttrinnet har en samlet trafostørrelse på 3,3KVA og en oppgitt utgangseffekt på 2x800W i 4 ohm. Høyttalerene har en nominell imp. på 4 ohm.

Startstrøm ca 16A
Strømtrekk ved ubehagelig høyt lyttenivå ca 4A

Antar at jeg har godt med strømreserver på en 10A kurs.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hos meg var det en marginal forbedring ved egen 16A jordet kurs, men mindre enn jeg trodde. Mulig jeg har "god" strøm.
Isotek MiniSub G2 derimot, utgjorde en langt større forskjell! Nå har jeg kjøpt Isotek Sigmas, som skal være enda mye bedre.

Tips; enkelte produkter (sånn som f.eks mine Naim med svære, separate psu'er) har ikke softstart, og knerter glatt den 16A B-automaten i skapet ved oppstart. Vurder C-automat.

Mvh Vidar P
 
O

om.s

Gjest
Egen strømkurs anbefales, det er godt beskrevet av flere her, så kan man evnt etterhvert henge på ett filter om det skulle være nødvendig, og toppe det hele med en Noise Harvester.....

mvh
 
R

Roysen

Gjest
Jeg har egen 16 ampere kurs til anlegget, og det anbefales sterkt. Jeg har faktisk 3 separate 16 ampere kurser til anlegget, men hele anlegget er hektet på samme kurs for å få samme jordpotensiale til alle komponentene.
Endre
Kan du utdype hva du mener med dette?

Mvh
Roysen
 

ovewik

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
95
Antall liker
2
JORD!.Det er kjernen til problemene,det er der støjen ligger.16 amp kurs hjelper på mye det ,men det er jordingen som er viktig også.Kjøkken, bad med varmekabler,hele huset er jordet på samme sted!har du støj på det elekrtiske er det lite man kan gjøre,jord spyd er en ting,kjøre uten jord er kanskje det beste da.PN kabel funka hos meg + skilletrafo(renere strøm).Men det er ingen fasit!.Prøve og feile det er det man lærer av!.Mvh Ove
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
JORD!.Det er kjernen til problemene,det er der støjen ligger.16 amp kurs hjelper på mye det ,men det er jordingen som er viktig også.Kjøkken, bad med varmekabler,hele huset er jordet på samme sted!har du støj på det elekrtiske er det lite man kan gjøre,jord spyd er en ting,kjøre uten jord er kanskje det beste da.PN kabel funka hos meg + skilletrafo(renere strøm).Men det er ingen fasit!.Prøve og feile det er det man lærer av!.Mvh Ove
PN Kabel:

Søkte på PN kabel på Clas Ohlsen. er dette enkel ledere man da installerer, en for hver + eventuelt jord?
Ble ikke helt klok på dette, hva er forskjellen på PN og PR?

Skulle lagt opp en ny kurs selv, men det blir nok ingen enkel jobb, sikringskapet ligger i motsatt ende av huset.
Utfordring dette her

Mvh
Geir :)
 
N

nb

Gjest
PN Kabel:

Søkte på PN kabel på Clas Ohlsen. er dette enkel ledere man da installerer, en for hver + eventuelt jord?
Ble ikke helt klok på dette, hva er forskjellen på PN og PR?

Skulle lagt opp en ny kurs selv, men det blir nok ingen enkel jobb, sikringskapet ligger i motsatt ende av huset.
Utfordring dette her

Mvh
Geir :)
PR er ledere + jord i en kappe, PN er to separate ledere + jord som legges i rør ifm skjult anlegg f.eks. Det er i alle fall slik jeg har skjønt det, men jeg er ikke elektriker...
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.818
Antall liker
572
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
La opp egen kurs, dvs at jeg tok strøm fra badstuovnen(som aldri brukes) 16A 2,5mm2. Mye bedre dynamikk!
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.648
Antall liker
3.818
Jeg synes at en egen krets er nærmest et must. Gjør du det, da har du lagt grunnmuren for et godt anlegg.                                                  
Dette er godt sagt og helt i tråd med mine egne erfaringer. Har du ikke skikkelig, støyfri og stabil strømforsyning, risikerer du mange utskifninger av komponenter og bortkastede tweaks, simpelthen fordi du tror feil i lyden skyldes andre ting.
 

ovewik

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
95
Antall liker
2
PR er ledere + jord i en kappe, PN er to separate ledere + jord som legges i rør ifm skjult anlegg f.eks. Det er i alle fall slik jeg har skjønt det, men jeg er ikke elektriker...
PN er 1 stiv kabel i vær leder.De andre er tvinede løse tråder.Lammpet lednings typen!
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.149
Torget vurderinger
7
Hos meg var det en marginal forbedring ved egen 16A jordet kurs, men mindre enn jeg trodde. Mulig jeg har "god" strøm.
Isotek MiniSub G2 derimot, utgjorde en langt større forskjell! Nå har jeg kjøpt Isotek Sigmas, som skal være enda mye bedre.

Tips; enkelte produkter (sånn som f.eks mine Naim med svære, separate psu'er) har ikke softstart, og knerter glatt den 16A B-automaten i skapet ved oppstart. Vurder C-automat.

Mvh Vidar P
Skal du selge minisub g2 da? I såfall må du gjerne sende meg en pm :)
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.149
Torget vurderinger
7
Jeg vil også ha separat kurs, men hvordan i svarte få det til uten å ha synlige ledninger. Helt uaktuellt i nytt hus.
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
Jeg vil også ha separat kurs, men hvordan i svarte få det til uten å ha synlige ledninger. Helt uaktuellt i nytt hus.

Hei,

Samme problemet som deg, når det er sagt så er det muligens plass hvis man bruker PN kabel og trekke det i samme rør som går til stuen i dag, det er det halmstrået jeg tenkte jeg skulle sjekke ut.

Mvh
Geir :)
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.149
Torget vurderinger
7
Samme her. Litt tvilende til at det er lov å ha to kretser i samme trekkerør, men det finner man fort nok ut av. Får ringe trikkeren i morgen.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.038
Antall liker
9.127
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Skal du legge større tverrsnitt enn 2,5 kvadrat må du bruke tekniske kontakter, det er litt trøblete..
Nei, det er sikringsstørrelsen som avgjør om du må bruke andre kontakter/plugger. "Vanlige" kontakter er godkjent for 16A.

Mvh
OMF
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.038
Antall liker
9.127
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei,

Samme problemet som deg, når det er sagt så er det muligens plass hvis man bruker PN kabel og trekke det i samme rør som går til stuen i dag, det er det halmstrået jeg tenkte jeg skulle sjekke ut.

Mvh
Geir :)
Jeg tror det følgende er lovlig:
Tre de kablene du skal ha i trekkerøret først. Anbefaler her enten PR eller LMC kabel på rull.
Flikk av gulvlistene.
Ta frem motorsagen.
skjær deg et spor bak gulvlisten som er stort nok til trekkerøret.
Når trekkerøret er på plass, så spikrer du på plass gulvlistene igjen, uten å spikre gjennom kablene dine.

Mvh
OMF
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.038
Antall liker
9.127
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Hvorfor skulle det være metallrør....?

Mvh
OMF
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
4.020
Antall liker
1.353
Sted
Nadadouro, Portugal
Snakket med en installatør om dette med ledninger bak gulvlister osv da jeg bygget min kino, han sagde det ikke var lov å legge noe bak gulvlister, det skulle legges oppe på gulvlisten.
Jeg vet ikke, tenkte kanskje der var noen regler der....
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
Jeg tror det følgende er lovlig:
Tre de kablene du skal ha i trekkerøret først. Anbefaler her enten PR eller LMC kabel på rull.
Flikk av gulvlistene.
Ta frem motorsagen.
skjær deg et spor bak gulvlisten som er stort nok til trekkerøret.
Når trekkerøret er på plass, så spikrer du på plass gulvlistene igjen, uten å spikre gjennom kablene dine.

Mvh
OMF

Hei OMF,

Tror jeg går for PN kabel jeg, den er nok lettere å trekke i allerede eksisterende rør.
Mitt problem er at jeg kun har en 10 A kurs i dag, når det er sagt så går all varme via gulv på annen kurs så det er ikke så mye som trekker i tillegg til stereo og lys, men bra er det nok ikke uansett, ser at det er samme kurs til begge stuer.
Siden jeg da ikke har jordet kurs, så tenkte jeg å trekke kun to ledere og få de frem til i nærhet av der jeg har utak i dag.

Jeg bruker ikke motorsag, har en fein multimaster som fikser denne biffen mye bedre og penere, i tillegg så er jeg i oppussing mode i stua, så jeg bør nå prøve å få lagt opp den nye kursen og utak først, så får jeg heller kle inn rotet skikkelig før jeg tapenserer.
Har en kompis som er elektrikker, og han skulle se på saken.

Jeg har nå skrevet opp handleliste, så får vi se hva som skjer.

Mvh
Geir :)
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.038
Antall liker
9.127
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Snakket med en installatør om dette med ledninger bak gulvlister osv da jeg bygget min kino, han sagde det ikke var lov å legge noe bak gulvlister, det skulle legges oppe på gulvlisten.
Jeg vet ikke, tenkte kanskje der var noen regler der....
Hei!
Tror ikke elektrikere har brukt stålrør de siste 30 årene.

Litt av kluet med skjult installasjon er at den skal være mulig å inspisere - altså at du kan trekke ut lederne.

Vanlighvis legges jo PR (Den stive med aluminiumsskjerm) i åpen forelgning (altså utenpå veggen) - den er ikke lov til å legge inni veggene, fordi den da ikke kan inspiseres. Derimot er det lov til å legge den i trekkerør inni veggen.

Mvh
OMF
 
Topp Bunn