kan neppe bli bedre når de står på rett stedtoriamos skrev:Jaaa.. Og lyden?
I følge Sondcare selv skal Soundcare Superspikes gi bedre lyd enn med vanlige spikes, forbedret kontroll i de lave frekvensene, generell redusert forvrengning - samt være mindre forstyrrende for naboer. Mulig det siste handler om at de da ikke hører det om man flytter på høyttalerene.
Du sier de (til dømes) ikke passer til de høyttalerene du har nå? - "Passer" som hvordan da? Fysisk?Audiophile-Arve skrev:Eg har brukt Soundcare under svært mange høgtalarar, og på tre ulike golv. Det ser ut som S. er det beste eg kan bruke på tregolvet i 2.etasje (Lytterom#1 på 41 m2)) til nesten alt eg har prøvd av høgtalarar (dei passar t.d. ikkje til dei høgtalarane eg har no) der. På det flislagde golvet i rom #2 (24 m2) funkar dei også godt, men her er det innimellom (t.d. når eg brukar subwoofer) betre med Holfi sine "puter". I Lytterom #3 (vinylbelegg på sementgolv ca 10m2) er dei minst eintydige resultata.
Eg tek sjansen på å tilrå Soundcare til det aller meste....
Hva bruker du under dine Soundcare TTmania?TTmania skrev:kan neppe bli bedre når de står på rett stedtoriamos skrev:Jaaa.. Og lyden?
I følge Sondcare selv skal Soundcare Superspikes gi bedre lyd enn med vanlige spikes, forbedret kontroll i de lave frekvensene, generell redusert forvrengning - samt være mindre forstyrrende for naboer. Mulig det siste handler om at de da ikke hører det om man flytter på høyttalerene.
Ja. Det ser ikkje ut som eg kan fjerne dei innebygde spikane til MBLane. Så då vert det å bruke "klebevarianten" til Soundcare. Det vert litt smør på flesk, har eg tenkt. Men høgtalarane mine er ikkje eit år gamle endå, så eg har langt att før eg har sjekka potensialet på kva eg kan gjere med dei. Beina kjem eit stykke ned på lista - fyrst innspeling og plassering, deretter elektronikk. Så spør igjen om eit år...toriamos skrev:Du sier de (til dømes) ikke passer til de høyttalerene du har nå? - "Passer" som hvordan da? Fysisk?Audiophile-Arve skrev:Eg har brukt Soundcare under svært mange høgtalarar, og på tre ulike golv. Det ser ut som S. er det beste eg kan bruke på tregolvet i 2.etasje (Lytterom#1 på 41 m2)) til nesten alt eg har prøvd av høgtalarar (dei passar t.d. ikkje til dei høgtalarane eg har no) der. På det flislagde golvet i rom #2 (24 m2) funkar dei også godt, men her er det innimellom (t.d. når eg brukar subwoofer) betre med Holfi sine "puter". I Lytterom #3 (vinylbelegg på sementgolv ca 10m2) er dei minst eintydige resultata.
Eg tek sjansen på å tilrå Soundcare til det aller meste....
Som et apropos til det Asbjørn er inne på her, kan jeg kanskje henvise til denne tråden, som jeg lærte mye av:Asbjørn skrev:Jeg hadde Soundcare under Euforiaene en tid. Lyden er eksakt den samme som med andre spikes stående på en femtiøring. Derimot fikk jeg en betydelig forbedring ved å bytte til myke gummiklosser under høyttalerne. Dette er i et trehus hvor gulvet formidler ganske mye vibrasjon.
Min erfaring er at spikes bare skal brukes hvis du trenger å koble høyttaleren til et betonggulv gjennom et mykt vegg-til-vegg-teppe. I så fall bruker man vanlige spikes uten sko under. Hvis gulvet formidler vibrasjoner, har ikke spikes noe i anlegget å gjøre, enten de er "supre" eller ikke. Spikes vil skape en resonansfrekvens ved noen hundre Hertz som vil farge lyden på en eller annen måte. Jeg foretrekker lyden uten den fargingen.
Hvordan fungerer dette med stativhøyttalere og tregulv? Vil det være tilstrekkelig å ha myk avkobling mellom høyttaler og stativ, og la stativene stå på spikes (med beskyttelse under) ned mot gulvet, eller bør man ha dempegummi under stativene også?Asbjørn skrev:Jeg hadde Soundcare under Euforiaene en tid. Lyden er eksakt den samme som med andre spikes stående på en femtiøring. Derimot fikk jeg en betydelig forbedring ved å bytte til myke gummiklosser under høyttalerne. Dette er i et trehus hvor gulvet formidler ganske mye vibrasjon.
Min erfaring er at spikes bare skal brukes hvis du trenger å koble høyttaleren til et betonggulv gjennom et mykt vegg-til-vegg-teppe. I så fall bruker man vanlige spikes uten sko under. Hvis gulvet formidler vibrasjoner, har ikke spikes noe i anlegget å gjøre, enten de er "supre" eller ikke. Spikes vil skape en resonansfrekvens ved noen hundre Hertz som vil farge lyden på en eller annen måte. Jeg foretrekker lyden uten den fargingen.
Eg har opplevd at Soundcare i lytterom #1, (med tregolv der eg testar golvståande høgtalarar) alltid har hatt positiv innverknad på spesielt bass og dynamikk. Det finnest kanskje einskildtilfelle og -situasjonar der andre typar underlagstilpasningar kan fungere betre, men det er etter mi erfaring svært unntaksvis. Soundcare, under golvståande høgtalarar, er det som generelt er "best", i dei aller fleste høve. http://www.audiophile.no/omtaler/tilbehor/item/291-soundcare-luksusspikesblitzkrieg skrev:Hvordan fungerer dette med stativhøyttalere og tregulv? Vil det være tilstrekkelig å ha myk avkobling mellom høyttaler og stativ, og la stativene stå på spikes (med beskyttelse under) ned mot gulvet, eller bør man ha dempegummi under stativene også?Asbjørn skrev:Jeg hadde Soundcare under Euforiaene en tid. Lyden er eksakt den samme som med andre spikes stående på en femtiøring. Derimot fikk jeg en betydelig forbedring ved å bytte til myke gummiklosser under høyttalerne. Dette er i et trehus hvor gulvet formidler ganske mye vibrasjon.
Jeg ville lagt dempegummi mellom høyttaler og stativ, og så latt stativene stå stødigst mulig på gulvet. Spikes hvis stativene står på tykke vegg-til-vegg-tepper og trenger å stikke gjennom teppet for å stå stødig på gulvet under, ellers nesten hva som helst av enkle plastklosser eller maskinføtter, gjerne med justeringsmulighet for å få det hele til å stå stødig og i vater. Poenget er å hindre vibrasjoner fra høyttaleren å forplante seg via stativ og gulv, og den kjeden bryter du best nærmest mulig høyttaleren.blitzkrieg skrev:Hvordan fungerer dette med stativhøyttalere og tregulv? Vil det være tilstrekkelig å ha myk avkobling mellom høyttaler og stativ, og la stativene stå på spikes (med beskyttelse under) ned mot gulvet, eller bør man ha dempegummi under stativene også?Asbjørn skrev:Jeg hadde Soundcare under Euforiaene en tid. Lyden er eksakt den samme som med andre spikes stående på en femtiøring. Derimot fikk jeg en betydelig forbedring ved å bytte til myke gummiklosser under høyttalerne. Dette er i et trehus hvor gulvet formidler ganske mye vibrasjon.
Funker som ei kule under Mac Mini iallefall.Gammel tråd, men allikevel.
Hva med soundcare under elektronikk? Noen med erfaringer? Tenker på den klebelige utgaven.
Snodig hvor forskjellig mann opplever ting.Årsaken til at jeg spurte, var at jeg ikke hadde faste føtter på et par sluttforsterkere. Hadde 8 soundcare liggende og klebet dem like så godt på uten å tenke på effekten. Nå sitter dem som støpt og jeg kan ikke kontrasjekke utallet. Mener at jeg nå må skru volument mer opp og har fått mer fokus på vokal og instrumenter. Bassen er kanskje også mer «på» instrumentet og skiller bedre. Innbildning? Bør jeg forsøke fjerne dem for en å sjekke igjen? Ser at noen skriver at de har liten effekt under forsterkere, men at dem aldri er negative. Dem står rett på hyllen i et quadraspire bambusrack.
Når jeg tenker bakover, så har jeg andri fått direkte positivt utfall med mykt underlag uansett hvor. Lyden blir liksom som underlaget, «deigete» og samtidig mister kant.