Forsterkere Erfaringer med Apollon Audio?

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.051
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Det har blitt sommer og EAR 890 er helt enkelt for varm til å bruke over tid uten å ha varmepumpa mer eller mindre på max (som air-con). For å spare miljø og lommebok vurderer jeg å plukke opp de minste monoblokkene fra Apollon Audio, NCMP130 M basert på Hypex NCore NC250MP.

Det finnes flere alternativ til Apollon (Nord, Audiphonics & flere), men jeg tenker på disse fordi jeg liker utseendet best og jeg antar ytelsen vil være så godt som identisk gitt at alle bruker samme moduler.

Er det det noen som har erfaringer med Apollon og kanskje tilogmed med NCMP130 M?
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.982
Antall liker
3.845
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Skulle ønske at det var så varmt her at jeg slapp å bruke rørforsterkeren som varmekilde. Ikke noe tegn til sommer her i iallfall ;)
 

gwh

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.04.2006
Innlegg
842
Antall liker
627
Sted
Oslo
Sånn på siden, har handlet icepower forsterkere derfra før og jeg har vært godt fornøyd med spilling på det.
 
M

MarkusH

Gjest
Er vel sikkert fornuftig med klasse d om varmegang er noe problem, bruker klasse d året rundt jeg da, men de har ingen problemer i 25+ grader inne hos meg ....
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.051
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Nå er det ikke varmgang i forsterkeren som er problemet, men varmgang i rommet og meg på grunn av forsterkeren.
 

gwh

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.04.2006
Innlegg
842
Antall liker
627
Sted
Oslo
Alt ok, føltes solid nok for meg.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.051
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Fine greier, da er det bare å vente og se + høre. Et par ukers ventetid mener jeg det stod.
 

Kristonio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.01.2018
Innlegg
102
Antall liker
94
Torget vurderinger
1
Jeg har en purifi 1et400a mini som jeg kjøpte for 1 år siden. Den fungerer knirkefritt og har aldri hatt noen problemer. Byggekvaliteten på Apollon virker veldig solid, og den er fin å se på også.

Så bruker jo Apollon litt andre høyttalerterminalar og intern kabling enn f.eks Audiophonics, noe som er godt for min placebo:D
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.051
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Godt å høre. Jeg så på Purifi-produktene også, men landet på den minste monoblokk-modellen deres siden den allerede har langt mer krefter enn jeg trenger. I tillegg tar jeg det for gitt at jeg ikke vil kunne høre forskjell på NCore og Purifi, så da sparer jeg de pengene.

Helt enig ang. internkabling og terminaler; godt å få tilfredsstilt det lille som er igjen av det audiofile nervesystemet. I så måte kikket jeg forresten på VTV også, men slo dem fra seg etter å ha sett innmaten på ASR. Ikke at de hadde vært aktuelle uansett, gitt at de må shippes fra USA.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.051
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
En liten oppdatering.

Gjennom de foregående to månedene har det vært null kommunikasjon fra Apollon unntatt når jeg har insistert som hardest. Websidene forespeiler ca. to ukers leveringstid, men det kan man definitivt se helt bort fra. For ti dager siden fikk jeg en melding fra UPS om at en fraktetikett var opprettet, men siden skjedde ingenting.

Så, i dag, skulle jeg til å maile Apollon igjen for å kreve en heving av kjøpet. Imidlertid bestemte jeg meg for å spore den hos UPS en gang til og da var den faktisk innhentet. Jeg vet ikke helt om jeg skal si heldigvis eller dessverre, gitt hvor irritert jeg er på produsenten. Jeg håper i alle fall at jeg får et fungerende produkt, siden opplevelsen så langt lover *jævlig* dårlig for en eventuell reklamasjonssak.

Uansett: om blokkene fungerer eller ei og helt uavhengig av hvordan de måtte låte så er jeg jævlig langt unna å kunne anbefale å handle fra Apollon. Styr langt unna og gå heller for Audiophonics eller Nord.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.682
Torget vurderinger
1
Det er jo ferietid i utlandet også, kan jo kanskje ha noe med saken å gjøre? Samt mulig noe problemer med å få skaffe alle varer man trenger til produksjonen, vært slik nå i de siste to årene for veldig mange bedrifter. Har sendt epost til Apollon før, og da har de ihvertfall svart relativt kjapt.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.051
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Forsinkelsen er ikke det som er problemet for min del; jeg har aldri hastverk. Den totale mangelen på info og oppdateringer og det like totale fraværet av svar på forespørsler inntil mailene ble temmelig sinte (og da fikk jeg to linjer i respons) innga på den annen side til nøyaktig null tillit.

Hadde jeg fått et par grundige oppdateringer i løpet av to måneder som sa at "det blir dessverre store forsinkelser pga sånn og sånn" så hadde jeg vært 100% fornøyd og slått meg helt til ro med det, men om jeg ikke hadde truet med avbestilling via PayPal så hadde jeg aldri hørt et ord fra dem.

Forhåpentligvis er de en smule mer etterrettelige når de bygger dingsene sine, men okke som så blir det aldri mer bestilt noe derfra av meg.
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.051
Antall liker
3.983
Sted
Tårnåsen
Forsinkelsen er ikke det som er problemet for min del; jeg har aldri hastverk. Den totale mangelen på info og oppdateringer og det like totale fraværet av svar på forespørsler inntil mailene ble temmelig sinte (og da fikk jeg to linjer i respons) innga på den annen side til nøyaktig null tillit.

Hadde jeg fått et par grundige oppdateringer i løpet av to måneder som sa at "det blir dessverre store forsinkelser pga sånn og sånn" så hadde jeg vært 100% fornøyd og slått meg helt til ro med det, men om jeg ikke hadde truet med avbestilling via PayPal så hadde jeg aldri hørt et ord fra dem.

Forhåpentligvis er de en smule mer etterrettelige når de bygger dingsene sine, men okke som så blir det aldri mer bestilt noe derfra av meg.
Har ganske tilsvarende erfaring. Det tok mye lenger tid enn de sa men det virker som at UPS (og eksport/tolldeklarering) derfra også er veldig tregt. Men ellers var produktet som jeg til slutt mottok (8-kanals purifi med SpeakON terminaler) helt topp. Nydelig forsterker på alle måter. Tror ikke du blir skuffet.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.051
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Satser på at du har rett. Jeg har kun lest positive ting om produktene, så jeg er ikke veldig redd for problemer i så måte.
 
  • Liker
Reaksjoner: erk

havards

Medlem
Ble medlem
15.09.2005
Innlegg
27
Antall liker
32
Et lite sidespor: Jeg er selv på nippet til å legge inn en bestilling hos en av de nevnte, men kvier meg litt pga risken for garantifeil og alt ekstra det vil medføre. Regner med kunden sitter med kost for frakt begge veier (?). Mulig returen må tollklareres? 5 års reklamasjon i hht norsk lovverk er vel ikke gjeldende.
På en annen side, jeg kan ikke huske å ha hatt garantifeil på annet av lyd/bilde enn en pc-skjerm ila de seneste 30 årene…

Hvordan vurderte dere som har handlet? Blir jo fort langt opp i 5-sifrede verdier på dingsene.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.051
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Regner med kunden sitter med kost for frakt begge veier (?).

Definitivt.

Mulig returen må tollklareres?

Det må den, men akkurat det er en enkel sak. Oppgi verdi og at det er en retur for reparasjon så skulle det være grei skuring. Har gjort det selv flere ganger, men det begynner å bli lenge siden....

5 års reklamasjon i hht norsk lovverk er vel ikke gjeldende.

Definitivt ikke.

På en annen side, jeg kan ikke huske å ha hatt garantifeil på annet av lyd/bilde enn en pc-skjerm ila de seneste 30 årene…

Risikoen for denslags er nok svært liten. Det er jo snakk om ferdige moduler fra Hypex (i mitt tilfelle) som mer eller mindre bare skal kobles sammen og settes i et kabinett. Apollon sier også at de tester alle utgående produkter i 48 timer før de shippes.

Blir jo fort langt opp i 5-sifrede verdier på dingsene.

De billigste monoblokkene kom på litt over 9.000,- før fortolling.
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.051
Antall liker
3.983
Sted
Tårnåsen
Et lite sidespor: Jeg er selv på nippet til å legge inn en bestilling hos en av de nevnte, men kvier meg litt pga risken for garantifeil og alt ekstra det vil medføre. Regner med kunden sitter med kost for frakt begge veier (?). Mulig returen må tollklareres? 5 års reklamasjon i hht norsk lovverk er vel ikke gjeldende.
På en annen side, jeg kan ikke huske å ha hatt garantifeil på annet av lyd/bilde enn en pc-skjerm ila de seneste 30 årene…

Hvordan vurderte dere som har handlet? Blir jo fort langt opp i 5-sifrede verdier på dingsene.
Jeg tenker vel at det alltid er en viss risiko for at noe går galt og da er det greit å vite at leverandøren i utlandet er velvillig og service-innstilt. Selv om min Apollon ble kraftig forsinket fikk jeg stort sett raskt svar i hvert fall.

Og jeg har dårlige erfaringer med tolletaten når det gjelder å unngå ny MVA på erstatningsvarer eller reparasjon. For eksempel ble en "custom" sub ødelagt i transport og produsenten sendte meg etter hvert et nytt kabinett etter litt fram og tilbake med transportøren. Det sto klart og tydelig at det var erstatning pga transportskade, men da fikk jeg beskjed om at jeg måtte levere det gamle kabinettet (på nesten 100kg og enorm dimensjon) til destruksjon hos tollvesenet og få kvittering på det før jeg kunne slippe unna mva og gebyrer på mange tusenlapper. Det gadd jeg rett og slett ikke å styre med... så det var litt surt.

Sånn sett er det helt klart mye mer behagelig å kunne forholde seg til en norsk forhandler som har et godt og etablert samarbeid med transportselskap osv.
Liten tvil om det.

Samtidig er det penger å spare ved å kjøpe direkte fra produsent så da må man vurdere sannsynlighet for feil og ekstra styr i så tilfelle opp mot penger spart..
Det jeg KAN kjøpe i Norge kjøper jeg uansett fra butikk i Norge. Synes faktisk også det er et poeng å støtte norske entusiastdrevne butikker som for eksempel Stereofil eller Gjallarhorn.

Men så hender det at jeg vil ha noe hvor det ikke finnes norsk forhandler og da lar jeg ikke det stoppe meg fra kjøp selv etter litt blanda erfaring fra tidligere :)
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.051
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Nuvel, de kom jo frem til slutt. Nettopp slottet inn i racket så har foreløpig knapt hørt dem, men det lover godt. Byggekvaliteten er minst så god som man kan håpe gitt den lave prisen og utseendet er heller ikke helt ueffent i mine øyne. Godt fornøyd med produktene, i motsetning til handleopplevelsen.

20220822_185056.jpg


20220823_084311.jpg
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.051
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Sånn for å få satt punktum, så låter blokkene også veldig, veldig bra. Jeg skal ikke si at de låter (subjektivt) bedre enn EAR 890 og heller ikke videre forskjellig, siden 890 er svært nøytral og det som gir anlegget en distinkt karakter er i all hovedsak EAR 868 og Tannoy Cheviot. Ei heller tror jeg (foreløpig, i alle fall) at de har nevneverdig bedre kontroll i bassen eller er mer oppløste lenger oppe - eller ikke som jeg kan høre per akkurat nå.

Målemessig stiller det seg nok noe annerledes, men jeg tipper Cheviot maskerer en evt. hørbar eksisterende forskjell i støynivå og forvrengning. De er heller ikke videre problematiske å drive, så at det er liten eller ingen forskjell mellom 70 rørwatt og 130W i klasse D var ingen overraskelse.

Så.....mission well and truly accomplished vil jeg si. Målet var et par små monoblokker med 1) mer enn tilstrekkelig krefter, 2) som holder seg kjølige (bittelitt lunk etter to-tre timers spilling), 3) bruker mindre strøm, 4) ser bra ut og 5) låter like godt som det som sto her allerede. Såvidt jeg kan skjønne så langt er alle punkter oppfylt, til et mer enn akseptabelt utlegg. Ender vel totalt på røffly 12.250 etter at jeg har mottatt regningen fra UPS.
 
Topp Bunn