Jeg tenker at punktene fra 13 og nedover er i kategorien «fintuning» der du selv må lytte og prøve deg frem.Jolly good
Will do.
OK, sjekker dette.
Post note: De rutes til Large, men hvis det er mange Large, så antar jeg at overgang følger XO-settinger.
OK, sjekk nedenfor.-LFE kanalen nivåjusteres lik de andre kanalene ved måling. Det skal i utgangspunktet bli riktig med tanke på deling til satellittene, men du står fritt til å endre senere.
Disse står i dag til 80/80 small for alt untatt mains (large).-Kan du friske opp HPF og LPF med en skjermdump for meg?
Her er litt mer info fra manual:
‘Large with Sub: This special case enables you to effectively split a full range loudspeaker into a “small speaker” plus “virtual subwoofer”. The HPF frequency and slope define the characteristic of the “small speaker” portion. LPF frequency and slope define the virtual subwoofer characteristic.’
- Iht. min forståelse så skal både HPF og LPF for (eksempelvis) Center settes til 45Hz og slope til 24dB/oktav, men knekkpunkter kan justeres ut fra Dirac sine individuelle resultater, ref. ditt punkt 1.
14. Frequency
When the channel is set to Small or Large and Sub, the Frequency defines the point below which bass in this channel is routed to the subwoofer(s). Note that the frequency is the -3dB point along the slope defined in the next column and is not an absolute cutoff point.
15. Slope
The rate at which bass is ‘crossed over’ into the subwoofer when the channel is set to Small or Large and Sub. LR 12dB and LR 24dB are 2nd order and 4th order Linkwitz Riley alignments respectively.
16. With LFE
When a channel is set to Large or Large and Sub, this channel can optionally reproduce LFE bass which would normally be the sole responsibility of the subwoofer channels. When set to None, no LFE will be mixed into this channel. When set to a figure between 0dB and -20dB, LFE bass attenuated by that figure will be mixed into this channel. This feature is useful when the main channels have sufficient bandwidth AND dynamic range to support the subwoofers in creating an appropriate amount of bass sound pressure in the room.
Items 16-21 apply to settings found in the ‘Delay, Level, Limiter, and Phase’ section.
Mains m/stereo sub kan spille sammen med LFE i området fra 50-20Hz.
Altså for mains kan jeg muligens sette -20dB for a avhjelpe sub og for satellitter må jeg sette None, da alt under knekkpunkt skal penses til LFE sub (samt lekket til mains med nivå -20dB)?
Sitat: ‘Mains m/stereo sub kan spille sammen med LFE i området fra 50-20Hz‘
- Når jeg tenker meg om er jeg usikker på om dette er smart å gjøre.
Årsaken er at Hvis Dirac oppdager at noe nivå fra LFE mangler (lekker over i mains) så vil vel LFE sub boostes av Dirac, men dette blir for mye når mains LFE også spiller med. IOM at Dirac tester kun en kanal om gangen vil ikke dette oppdages.
Overnevnte fordrer at SPL for sub trekkes ned tilsvarende når mains hjelper til. Dette må evt. sjekkes.
Generator har ingen info om mediets innhold av LFE (Flageborg var inne på dette) og jeg formoder den heller ikke kjenner til at mains og sub spiller sammen, så sluttresultatet kan fort bli for hot. Jeg har dog en knapp i remote IOS appen som senker LFE output med 10dB.
LFE er også i den kategorien, men denne fleksibiliteten i bassen er i mine øyne Storm prosessorens store styrke fremfor de vanlige prosessorene så derfor bør du absolutt forsøke å utnytte dette. Enig med din konklusjon. Mains kan nok med fordel hjelpe til i frekvensområdet med sub, kanskje lenger opp også. Det går an å prøve med satellittene også.
Jeg forstår ikke helt hva du mener med Dirac og «lekker over» i mains. Jeg tror du skaper en problemstilling som ikke er noe å bekymre seg over. LFE kan nok bli for hot, men i mitt hode er det en tuningssak hvor det bare er å justere ned i så fall.