vosten skrev:
Bare en viss fare at de kan veltes etterhvert som småen vokser til. Men det gjelder jo mange høyttalere.
Det får da være grenser for paranoia! Som du selv skriver så gjelder det mange (les: nesten alle som kan kjøpes for vanlige penger), og de fleste av oss godt voksne på forumet har klart å kombinere høyttalere med små barn, uten at liv har gått tapt eller annen skade. En av mine høyttalere ble faktisk veltet, slik at de fikk et hakk. Men det skyldtes faktisk like mye min egen uforsiktighet med plasseringen av en stol, og at jeg tillot piratene å styre rundt i den stolen. Kunne lett vært unngått.
Egentlig har jeg drevet på med en form for nedgradering i 16 år nå. Da jeg byttet til integrert var det nesten en merkedag, men fortsatt hadde jeg mange bokser. Etterhvert er naturligvis noen av boksene fjernet fra møblet, men fortsatt driver jeg egentlig på med nedgradering. Hver gang jeg har nedgradert (mtp pris) har jeg vært fornøyd, men sist gang så var det et bevisst mellomstadium jeg endte opp med. Det er ikke helt tilfredsstillende.
Men å finne mindre og rimeligere produkter som gjør den jobben du ønsker er svært tilfredsstillende. Jeg er vant med å omstille meg fra topplyd i studio til litt mer shabby hjemmelyd. Ikke minst rommet utgjorde forskjellen. Min måte å forholde meg til de kontrastene har vært å ta hensyn til egen smak, uten tanke på hva som er riktig, i hjemmet. Bort fra det nøytrale idealet som jeg måtte forholde meg til i studio. Sålenge nedgraderingen foretas med utstyr som har sjel og sjarme kan det falle positivt ut. For eksempel vil en Sugden A21 være en fin nedgradering fra et dyrt forsterkersett. Den er liten, rimeligere enn de fleste gode todelte kombinasjoner, og låter sjarmerende og egenartet "riktig". Med de rette høyttalerne kan det bety at fokus settes på litt andre kvaliteter, og det kan være en artig opplevelse. Sist gang jeg skiftet høyttalere gikk jeg fra stativ til gulvstående. Da uttalte jeg at jeg ikke skulle kjøpe noe annet enn gulvstående igjen på grunn av bassen. I dag har jeg igjen skiftet oppfatning, og vil meget sannsynlig gå ned i størrelse igjen. Og gjerne enda billigere enn de relativt høye jeg spiller på nå, for pris er jo en fordel med små høyttalere.
Å skifte til f.eks. en Sugden A21 og stativhøyttalerne til MonoPulse vil helt sikkert gi et positivt kick til de fleste, selv hvis de går fra store høyttalere med hundrevis av watt. Det handler om måten musikken spilles på. Specs kan gjerne variere i den ene eller andre retningen, og uten et bra rom er det meste forgjeves i dyrere prisklasser, men spilleglede og påfølgende lytteglede kan sjelden måles i specs eller kroner og øre. Derfor tror jeg en nedgradering kan oppleves som et positivt skritt også. Det kan være en gylden mulighet til å prøve ut kvaliteter som du har blitt fascinert av, men som din nåværende kombinasjon ikke har. Da vil du i den vanskelige overgangsfasen ha det gøy med forandringen i filosofi, og når den umiddelbare gleden er over er sjansen for savn mindre. Forsøker du å nedgradere med samme lydfilosofi som du har i dag er sjansene for savn mye større.
Men hvis ikke kjerringen truer med laaaaangvarig sex-nekt eller enda verre så ville ikke jeg nedgradert fra noe som du liker godt, hvis det ikke er farlig for barna å være i nærheten av. Såvidt jeg skjønner så handler det ikke om noen nekt, men manglende interesse over noe som dermed ikke kan deles. Slik har vel de fleste hatt det? Jeg og min siste ex delte egentlig ikke så mye smak. Det førte til at hun brukte propper koblet til laptop-en, mens jeg spilte over høyttalerne. Men så var hun grei med meg på den måten, og ville ikke levd foruten anlegget mitt. Hun likte tross alt musikk, men ikke alltid min musikk - og vice versa.
Jeg er forresten ikke sjalu på de som har en kone som deler interessen, for jeg har hatt noen slike også. Men mine kvinner får klar beskjed om hvor mye musikken betyr i livet mitt første morgen, og når det begynner å bli alvor får de klar beskjed om at ekteskap uten sweetspot er uaktuelt. Da er det greit å bruke proff-fortiden som årsak til at jeg ville blitt ulykkelig uten. Regner med at du var klok nok til å avklare slike saker før du pulte på deg arvinger.