Digitale avspillere Erfaringer RME ADI-2 DAC & Hodetlf amp

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MrSpock

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    1.058
    Antall liker
    774
    Bruker den for tiden mest som hodetelefon amp, hvor den gjør en veldig god jobb - og jeg setter pris på tonekontrollene - som blir brukt flittig (y)

    De to knottene til høyre fungerer default som Bass & Diskant - lett å justere altså.
     
    Sist redigert:

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.017
    Antall liker
    1.071
    Sted
    Phobos
    Jeg bruker DSPen i RMEen til å dra ned to romnoder på venstre høyttaler, og én på høyre basert på målinger med REW. Det fungerer knallbra. Du har fem PEQ-bånd per kanal til rådighet. Det er mer enn nok til å rydde opp i det verste grumset i bassområdet.

    Jeg foretrekker moderat bruk av DSP og har lite fokus på å matche en targetkurve på kunstig vis. Hver eneste gang jeg prøver med tvangskorreksjon mot en targetkurve fremstår resultatet kunstig. Fokuset mitt ligger på å dra ned åpenbare romresonanser i bassområdet (dvs store peaker som virkelig skiller seg ut) som ringer lenge (sett i waterfall) og dermed er veldig hørbare og ødeleggende. Ellers lar jeg høyttaleren spille med den naturlige tonaliteten den har i rommet. Dette fordrer selvsagt en oppegående høyttaler med noenlunde flat respons som fungerer greit off axis som utgangspunkt.

    Jeg bruker moving mic method med RTA i REW for å ta 50+ målinger i løpet av kort tid i et område på kanskje 50-60 cm diameter i lytteposisjon for å få et reellt inntrykk av hva som er gjennomgående problemområder i lytteområdet, i stedet for bare punktmålinger som kun viser hva som skjer i akkurat det ene punktet. MMM målingene er utgangspunktet for å vurdere EQ behov i bassområdet.
    Deretter tar jeg noen punktmålinger med høyere nøyaktighet og lite interpolering for å finne ut nøyaktig hvilke frekvenser som ringer der jeg via RTA-målingene har sett et behov, slik at jeg kan lage mest mulig målrettede PEQ bånd med tanke på frekvens og Q-verdi, med minst mulig tap av energi i øvrige frekvenser.
    For å vurdere gainnivå benytter jeg psychoacoustic smoothing etter at frekvens og Q-verdi er satt, siden det er litt forskjell på hvordan en peak mellom to diper oppfattes kontra en peak midt i et ellers bra bassnivå. Dette gjør jeg individuelt for L og R.

    Som en sluttest (dersom vi snakker om bassområdet) så tar jeg også målinger med både L og R kombinert. I musikk vil begge høyttalerne ofte spille bass sammen i nærmest mono. I mitt rom er det f.eks slik at den ene høyttaleren har en liten peak i et område hvor den andre høyttaleren har en suckout. Dersom jeg korrigerer bare basert på L og R alene ville jeg dratt ned den peaken noe på den ene høyttaleren, men dersom jeg ser på L og R sammen med psychoacoustic smoothing så ser jeg at denne peaken er med på fylle på med energi der den andre høyttaleren mangler slik at responsen totalt fremstår rettere enn om jeg drar ned peaken.

    Alt er med andre ord en vurderingssak og man må tilstrebe å skaffe så mye informasjon som mulig.

    Det virker kanskje litt innfløkt å bruke forskjellige inngangvinkler for å komme frem til noen PEQ filtre, men min erfaring er at denne mer manuelle tilnærmingen resulterer i mer treffende og noe mer subtile tiltak, færre filtre og bevart tonalitet, fremfor det å prøve å matche en rett strek basert på en steady-state måling i ett punkt som ikke skiller på høyttaler, rom, frekvensområde og refleksjoner på en måte som hjernen faktisk bryr seg om.
     
    Sist redigert:

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.017
    Antall liker
    1.071
    Sted
    Phobos
    Det jeg også elsker med å ha DSP i DACen kontra f.eks på en datamaskin eller i Roon er at jeg uten noe videre hassle får DSP på alle digitale kilder. Det vil si at også film og TV i mitt tilfelle får forbedret lydkvalitet!
     

    Puscifer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    240
    Antall liker
    112
    Torget vurderinger
    4
    Jeg bruker DSPen i RMEen til å dra ned to romnoder på venstre høyttaler, og én på høyre basert på målinger med REW. Det fungerer knallbra. Du har fem PEQ-bånd per kanal til rådighet. Det er mer enn nok til å rydde opp i det verste grumset i bassområdet.

    Jeg foretrekker moderat bruk av DSP og har lite fokus på å matche en targetkurve på kunstig vis. Hver eneste gang jeg prøver med tvangskorreksjon mot en targetkurve fremstår resultatet kunstig. Fokuset mitt ligger på å dra ned åpenbare romresonanser i bassområdet (dvs store peaker som virkelig skiller seg ut) som ringer lenge (sett i waterfall) og dermed er veldig hørbare og ødeleggende. Ellers lar jeg høyttaleren spille med den naturlige tonaliteten den har i rommet. Dette fordrer selvsagt en oppegående høyttaler med noenlunde flat respons som fungerer greit off axis som utgangspunkt.

    Jeg bruker moving mic method med RTA i REW for å ta 50+ målinger i løpet av kort tid i et område på kanskje 50-60 cm diameter i lytteposisjon for å få et reellt inntrykk av hva som er gjennomgående problemområder i lytteområdet, i stedet for bare punktmålinger som kun viser hva som skjer i akkurat det ene punktet. MMM målingene er utgangspunktet for å vurdere EQ behov i bassområdet.
    Deretter tar jeg noen punktmålinger med høyere nøyaktighet og lite interpolering for å finne ut nøyaktig hvilke frekvenser som ringer der jeg via RTA-målingene har sett et behov, slik at jeg kan lage mest mulig målrettede PEQ bånd med tanke på frekvens og Q-verdi, med minst mulig tap av energi i øvrige frekvenser.
    For å vurdere gainnivå benytter jeg psychoacoustic smoothing etter at frekvens og Q-verdi er satt, siden det er litt forskjell på hvordan en peak mellom to diper oppfattes kontra en peak midt i et ellers bra bassnivå. Dette gjør jeg individuelt for L og R.

    Som en sluttest (dersom vi snakker om bassområdet) så tar jeg også målinger med både L og R kombinert. I musikk vil begge høyttalerne ofte spille bass sammen i nærmest mono. I mitt rom er det f.eks slik at den ene høyttaleren har en liten peak i et område hvor den andre høyttaleren har en suckout. Dersom jeg korrigerer bare basert på L og R alene ville jeg dratt ned den peaken noe på den ene høyttaleren, men dersom jeg ser på L og R sammen med psychoacoustic smoothing så ser jeg at denne peaken er med på fylle på med energi der den andre høyttaleren mangler slik at responsen totalt fremstår rettere enn om jeg drar ned peaken.

    Alt er med andre ord en vurderingssak og man må tilstrebe å skaffe så mye informasjon som mulig.

    Det virker kanskje litt innfløkt å bruke forskjellige inngangvinkler for å komme frem til noen PEQ filtre, men min erfaring er at denne mer manuelle tilnærmingen resulterer i mer treffende og noe mer subtile tiltak, færre filtre og bevart tonalitet, fremfor det å prøve å matche en rett strek basert på en steady-state måling i ett punkt som ikke skiller på høyttaler, rom, frekvensområde og refleksjoner på en måte som hjernen faktisk bryr seg om.
    Takk for mye informasjon.
    Mye jeg ikke skjønner og kan om dette du skriver, men forstår til dels mulighetene som er i denne DAC som jeg trodde. Takk så langt :)

    Kjører i dag Abrahamsen V6 DAC inn i Musical Innovation pre amp.
    Hvilken pre bruker der sammen med denne og hvordan er match og erfaringer ?

    Mvh Knut :)
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.017
    Antall liker
    1.071
    Sted
    Phobos
    RMEen er konstruert slik at den uten nevneverdig kompromiss kan kobles rett i effekttrinn. Du har blant annet variabelt utnivå for å kunne matche ulik sensitivitet i påkoblet effekttrinn, samt en hybridvolumkontroll som kombinerer analog og digital volumreduksjon for å bevare SNR enda bedre enn kun ved digital volumreduksjon.

    Har du andre analoge kilder så trenger du imidlertid en pre som vanlig. Sånn på papiret (altså ikke hørt) ville jeg sett på Topping Pre90 eller Benchmark LA4 for å være sikker på at du får noe som er godt dokumentert til å faktisk kunne slippe gjennom signalet uten å ødelegge RMEens gode ytelse. Jeg mener jeg har lest et sted om en MI pre som måler veldig bra, så den du har kan være perfekt for formålet allerede (@Armand). Jeg har ikke god nok oversikt når det kommer til MI.

    Generelt er det en utfordring for resten av kjeden å henge med de siste årenes super DACer ytelsesmessig. Dersom man ser på objektive prestasjoner (dvs lydmessig transparens) snevres alternativene for pre og effekt veldig raskt inn om man ønsker å oppleve dagens digitale kilders eksepsjonelle ytelser på sitt aller beste.
     
    Sist redigert:

    Puscifer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    240
    Antall liker
    112
    Torget vurderinger
    4
    RMEen konstruert slik at den uten kompromiss kan kobles rett i effekttrinn. Du har blant annet variabelt utnivå for å kunne matche ulik gain i påkoblet effekttrinn, samt en hybridvolumkontroll som kombinerer analog og digital volumreduksjon for å bevare SNR enda bedre enn kun ved digital volumreduksjon.

    Har du andre analoge kilder så trenger du imidlertid en pre som vanlig.
    Har kjørt DAC med og uten pre tidligere. Men fikk hakeslepp med hva MI pre i kjeden gjør med lyden. Tror det er mange som tror at en pre bare en pre.
    Blir kanskje litt avsporing dette, med må selvsagt prøves ut i praksis og ikke bare i teori.
    Ikke noe hadde vært bedre hvis jeg kan slippe enda en boks :)

    Hvilke preamper har du valgt bort til fordel for DAC direkte i power ?

    Mvh. Knut :)
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.017
    Antall liker
    1.071
    Sted
    Phobos
    RMEen er den første DACen jeg har hatt med ytelser som egner seg for kobling rett i effekttrin. Før denne har jeg alltid hatt pre mellom DAC og effekt.

    Dette er de rene preene jeg har eid og brukt over tid i eget anlegg de siste årene:
    * Electrocompaniet EC 4.8
    * Parasound Halo JC 2
    * Audio Valve Eclipse
    * GamuT D3
    * Marantz SC-11S1
    * Parasound Halo P5
    * Bryston BP-17³

    For meg er pre eller ei en ren teknisk vurdering basert på funksjonalitetskrav og hva som gir optimal transparens med minst mulig utstyr og kronasjer brukt nå til dags. Det er ikke før nå de siste par årene at det har vært nok objektive tredjepartsmålinger tilgjengelig til å kunne vurdere dette etter min mening, så i årene før har jeg, som de fleste andre i denne hobbyen, sirkelbyttet utstyr etter dagsform og preferanser.

    RMEen rett i Benchmark AHB2 låter ekstremt innafor. Men dette er utstyr som på dokumentert vis fungerer svært bra sammen. I tidligere år hvor jeg kombinerte elektronikk på gefühlen har jeg alltid foretrukket anlegget med pre, så jeg skjønner godt at folk som har en mer personlig tilnærming enn jeg etterhvert har utviklet meg mot, har en pre i kjeden, selv om den kanskje ikke er strengt nødvendig rent funksjonalitetsmessig.

    Jeg skal aldri tilbake til å ha en pre igjen basert på den veien jeg går nå, med mindre jeg i fremtiden roter meg borti en DAC uten en brukbar volumkontroll.
     

    Puscifer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    240
    Antall liker
    112
    Torget vurderinger
    4
    RMEen er den første DACen jeg har hatt med ytelser som egner seg for kobling rett i effekttrin. Før denne har jeg alltid hatt pre mellom DAC og effekt.

    Dette er de rene preene jeg har eid og brukt over tid i eget anlegg de siste årene:
    * Electrocompaniet EC 4.8
    * Parasound Halo JC 2
    * Audio Valve Eclipse
    * GamuT D3
    * Marantz SC-11S1
    * Parasound Halo P5
    * Bryston BP-17³

    For meg er pre eller ei en ren teknisk vurdering basert på funksjonalitetskrav og hva som gir optimal transparens med minst mulig utstyr og kronasjer brukt nå til dags. Det er ikke før nå de siste par årene at det har vært nok objektive tredjepartsmålinger tilgjengelig til å kunne vurdere dette etter min mening, så i årene før har jeg, som de fleste andre i denne hobbyen, sirkelbyttet utstyr etter dagsform og preferanser.

    RMEen rett i Benchmark AHB2 låter ekstremt innafor. Men dette er utstyr som på dokumentert vis fungerer svært bra sammen. I tidligere år hvor jeg kombinerte elektronikk på gefühlen har jeg alltid foretrukket anlegget med pre, så jeg skjønner godt at folk som har en mer personlig tilnærming enn jeg etterhvert har utviklet meg mot, har en pre i kjeden, selv om den kanskje ikke er strengt nødvendig rent funksjonalitetsmessig.

    Jeg skal aldri tilbake til å ha en pre igjen basert på den veien jeg går nå, med mindre jeg i fremtiden roter meg borti en DAC uten en brukbar volumkontroll.
    Takk for utfyllende svar.
    Får se hva fremtiden vil bringe :)

    Mvh Knut :)
     

    Puscifer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    240
    Antall liker
    112
    Torget vurderinger
    4
    Hei.
    Hvilken musikkkilde bruker dere på RME ADI-2 DAC FS
    Hvilken tilkobling har dere valgt, og hvorfor foretrekker dere den ?

    Knut :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn