Erstatte en kondensator på 75uf med en på 82uf ?

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Dette gjelder en bipolar elektrolytt som sitter på bass delefilteret i mine høyttalere. Har lest mye om dette, og har forstått det slik at den påvirker ulikt frekvensområde alt etter hvilken verdi på kondensatoren en putter inn. Vil det være hørbart å gå fra 75 til 82uf ?

Nå er det mange som bytter ut elektrolytt kondnsatorer med film typen, polypropylene f,eks. Her er det mange som mener at en elektrolytt i de lavere frekvensområder er like bra som en film kondis, mens andre er helt uenige. Ikke lett å vite, men kanskje noen har prøvd og kan komme med innspill ?
 

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Innlegg
4.337
Antall liker
2.573
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Hificollctive selger Miec kondensatorer på 80 uf om det er innafor.
 

tmi

Medlem
Ble medlem
11.01.2016
Innlegg
9
Antall liker
4
Sted
Tromsø
Det vil nok neppe være særlig hørbart tatt i betraktning at de fleste elektrolytter har en toleranse på ca 20%. Jeg ville nok byttet den ut med en filmkondensator, om det vil gi noen merkbar forbedring kan vel diskuteres.
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.201
Antall liker
2.679
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
I ett dele filter er det avgjørende for å beholde designets opprinnelige frekvens avsjering og overlappinger at toleranse verdiene over holdes .

Dersom valget av kondensatorer bare finnes i den høye toleranse ende er en måte å gjøre det på å måle og selektere , da må man ha flere

En polypropylene i størrelse orden 80-100 ish blir stor og dyr
Volt rating bør være 100 v og 250 v for store basser

Det vanliste er å paralelle opp til den verdien du skal ha , ofte 2 og tre feks
Vanlig er det og paralelle en electrolytic med en poly prop feks

Om det er til en sub / bass ville jeg gått for siste alt her

For midrange og tweeters poly propylene
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Ikke bruk 82u da det er for stort avvik fra origislen. Hvis du parallellkobler en 68uF og en 6,8uF så er du spot on. 0,3 % avvik betyr ingenting da komponentene gjerne har 5 eller 10 og noen ganger 20 % toleranse.
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Ok, takker for svar. Problemet er plassen. Polyprop blir for stort, og electrolytt som står der allerede fungerer jo godt, så jeg tar ikke sjansen på å kødde det til med 82uf.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Støtter deg i det. Det har vært gjort mange dyre nedgraderinger rundt omkring. Virker det bra så ikke gjør noe med det 😊
 
Topp Bunn