Ønsker anbefaling Erstatte gammel Technics CD spiller (SL-PG360A)

mkaut

Fersking
Ble medlem
03.02.2024
Innlegg
3
Antall liker
4
Sted
Trondheim
Vår Technics SL-PG360A har sluttet å funke - den reagere ikke i det hele tatt når man setter inn CD.
Vi har den sammen med Technics forsterker SA-GX170 og høyttalere "INFINITY Reference 10" som vi er begge fornøyde med, men de har nok lite verdi uten en CD spiller.

Jeg vurderer følgende alternativ:
  • prøve å få den reparert
    • - vet ikke om det gir mening, spesielt siden reparatører vil ha minst tusenlapp før de har startet (bor i Trondheim)
  • kjøpe en brukt CD spiller av samme format (gjerne Technics, så jeg kan gjenbruke fjernkontrollen)
    • men risikerer jeg at den dør snart den også?
  • kjøpe en tilsvarende ny CD spiller
    • ser at det er en del å velge mellom rundt 4000 kroner (som er maks vi er villige å bruke på det)
    • er det noe jeg må passe på når det gjelder kompatibilitet med forsterkeren?
  • erstatte både CD-spilleren og forsterkeren, gjerne med noe litt mindre
    • + moderne forsterker, som betyr DAB radio og ofte også blåtann
    • - mindre utvalg; fant bare disse:
    • utfra det jeg fant på nettet har høyttalerne impedans 6Ω og "power output" på 15-75 W - hvor sterk forsterker bør jeg ha da?
  • annet forslag?
Vi er ikke akkurat hifi-entusiaster, så vi er fornøyd så lenge lyden ikke blir dårligere enn det vi hadde til nå.

20231130_064839.jpg

Takk
 

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Innlegg
2.511
Antall liker
6.121
Torget vurderinger
14
Hei
Kjøpt deg en brukt spiller.
Jeg har brukt en 20 år gammel dvd spiller i mange år.
Mange cd spillere på finn er lite brukt.
Ang fjernkontroll så må du nok ha lik modell om den skal kunne brukes.
Vil du ha bedre lydkvalitet så kjøp en dac.
Kos deg med musikken.
Lasse
 

Stover

Tittel… itt
Ble medlem
03.04.2022
Innlegg
657
Antall liker
2.072
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hei
Dersom forsterker og høyttalere er i god stand og du ønsker å beholde dem.

Jeg ville kjøpt ny cd spiller fra lokal forhandler. Cd drivverk er følsomme greier, ofte med begrenset levetid, hva vet man egentlig om tilstanden til en brukt spiller?
Forhandler med garanti eller evne til å løse problemer som dukker opp er gull verdt.

Denon hos Hifiklubben er et alternativ som også kan bygges videre med forsterker seinere om nødvendig/ ønskelig.
Kjøp gjerne spiller med både analog og digital utgang, digital for mulighet til å benytte en ekstern dac som forbedrer lyden (musikken) som også Lasse foreslår.
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.222
Antall liker
2.731
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Enig , hvis de ellers er fornøyd m anlegget som det har vært

Gamle CD spillere er ikke noe å ha ,,, kjøp deg heller en ny CD spiller av kjent merke som anbefalt over her ,,,Denon bli alldri feil
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.304
Antall liker
9.552
Torget vurderinger
2
Tja min, Marantz CD-63mkii KI Signature låter fortsatt knallbra,men hvor lenge den holder er uvisst
 

mkaut

Fersking
Ble medlem
03.02.2024
Innlegg
3
Antall liker
4
Sted
Trondheim
Takk.
Jeg har sett mer på hva som finnes av nye CD spillere for ca. 4000 kr, med digital utgang (for fremtiden) og fant disse:
Må innrømme at jeg ikke kjenner til TEAC som merke, men ser at den bruker samme DAC som DENON (BurrBrown PCM5142) og som ekstra har den DAB radio - som vi mangler på stua.
Er det noen viktige forskjellen mellom disse?
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.222
Antall liker
2.731
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Takk.
Jeg har sett mer på hva som finnes av nye CD spillere for ca. 4000 kr, med digital utgang (for fremtiden) og fant disse:
Må innrømme at jeg ikke kjenner til TEAC som merke, men ser at den bruker samme DAC som DENON (BurrBrown PCM5142) og som ekstra har den DAB radio - som vi mangler på stua.
Er det noen viktige forskjellen mellom disse?
Alle bra merker , en liten knapp holdes på både denon og yamahan


Ville skygget unna dab . (

what hi fi " har de muligen tester av kadidatene du har funnet
De er gaske treffe sikre i forhold til hav jeg har prøvet ut og kan samsvare med
 

mkaut

Fersking
Ble medlem
03.02.2024
Innlegg
3
Antall liker
4
Sted
Trondheim
Skru i det minnste av lokket først, og prøv å rense "linsen".
Selvom du ikke ser noe, kan det gjøre forskjellen.
Hadde egentlig ikke troa, fordi problemet var at CD roterte ikke i det hele tatt - men prøvde likevel og etter å ha pirket litt på linsa med en bomullspinne har CDen startet å funke igjen.
Det så ut at laserhodet satt fast eller noe, merkelig.

Uansett, det betyr at kjøpet er utsatt på ubestemt tid. Uansett takk for hjelpen alle sammen.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.094
Antall liker
20.405
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Hadde egentlig ikke troa, fordi problemet var at CD roterte ikke i det hele tatt - men prøvde likevel og etter å ha pirket litt på linsa med en bomullspinne har CDen startet å funke igjen.
Det så ut at laserhodet satt fast eller noe, merkelig.

Uansett, det betyr at kjøpet er utsatt på ubestemt tid. Uansett takk for hjelpen alle sammen.
Tillykke.
Da hjelper det å vite litt om, hvordan systemet virker på en CD-spille.
Det første som skjer, når du legger i en CD er, at laseren tenner, lyser opp på CD´en og forventer en refleksjon tilbake.
Først deretter begynner CD-skiven å rotere. Om linser er så "skiten"/"tåket", at refleksonen er for svak, starter
CD-skiven ikke å spinne i det hele tatt.
Laserhodet har helt sikkert IKKE sittet fast. Det trengte bare en rens :giggle:
 
Topp Bunn