Esoteric

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Antall liker
1.960
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
Jøss - ingen vennetråd for Esoteric...? Ihvertfall ikke ifølge Høvdingens alfabetiske oversikt over vennetråder. Okay, da lager jeg en. (Hvis det skulle finnes en slik tråd, vil jeg flytte innlegget mitt dit). Esoteric er high-end merket til Teac.

Jeg spiller både LP og CD, men mest CD. Og jeg har ganske mange av slaget. Så derfor har jeg nå realisert en gammel drøm, og kjøpt en virkelig high-end CD-spiller. Esoteric K-05Xs. Jeg pakket den ut i går, og jeg har allerede spilt mange av platene mine. Og jeg har ikke angret ett eneste sekund. Dette var litt av en oppgradering fra min gamle Sony XA5400ES!

Esoteric-K05Xs.jpg

Mvh Salty

Remmib

Fersking
Ble medlem
16.12.2023
Antall liker
4
Sted
Rogaland
Hei, jeg er absolutt blitt venn av Esoteric etter å ha kjøpt deres nyeste SACD/CD spiller K-05XD. Mye av grunnen til kjøpet var ønske om en bedre DAC, og siden Esoteric spillerne har digitale innganger så kan jeg benytte den meget gode DAC’en når jeg streamer musikk også.

Cato G.

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.02.2008
Antall liker
86
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
4
Sjekk denne:

Jeg sendte følgende melding til dCS diskusjonsgruppe forleden:

Jeg hadde inntil nylig en dCS Puccini SACD + Puccini Clock (sistnevnte er etter min mening et "must" dersom man har Puccini SACD). Da jeg ikke hadde råd til en av de nyeste dCS SACD-spillerne, bestemte jeg meg for å bytte over til Esoteric K-03XD. Den koster i underkant av 200 tusen kroner. Overgangen var stor: Etter min mening spilte den så mye bedre enn Puccini-kombinasjonen at det var vanskelig å tro. Jeg hører mest klassisk musikk og akustisk jazz (mye ECM), og er særlig var på klangfarge, instrument-/ stemmegjengivelse og gjennomsiktlighet (derunder også romgjengivelse). Esoteric-spilleren var så mye bedre på samtilge parametre. Nå skal jeg ikke påstå at den er bedre enn de nye dCS-produktene, men dersom noen av dere er på utkikk etter nye CD/SACD-spillere, så anbefaler jeg dere å lytte til Esoteric også.

Dette innlegget tok et medlem av dCS-gruppen så ille opp, at vedkommende ba "Høvdingen" om å slette det!!! Hva er det som er galt med (oss) Hi-Fi entusiaster (iallefall de som digger dCS) som ikke tåler å høre også andre merker (i dette tilfellet Esoteric) også er bra, ja til og med bedre? Vet ikke hva jeg skal mene om dCS lengre. De har jo gode produkter, men så var det "fansen" da: Hva er det som foregår i pappen på vedkommende dCS-"fan"? Kanskje best å ikke vite det. Sunt er det iallefall ikke.

Uansett, dette må vi slutte med. I mellomtiden sier jeg "Heia Esoteric"! Dette er et merke som fortjener større utbredelse/oppmerksomhet.

Hilsen Cato G.

Espen L

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2010
Antall liker
11.420
Sted
Skien
Har fått lyttet litt til Esoteric Streamer/Dac N-01XD SE.
Sjokkerende å "analogt" den spiller etter mine ører!
Har hatt noen DCS + andre topp streamere opp i mellom.
Å ikke minst lyttet til ganske mange forskjellige!
Stort lydbildet, deilig dyp bass som var stram og dynamisk, samt at det opplevdes "smooth" og behagelig i toppen.
Koblet en hardisk til og kjørte litt Native DSD filer også. Da satt jeg bare å måpet over hvor analogt dette hørtes ut som.
Dette var et fint nytt bekjent skap med et merke jeg egentlig ikke har lyttet alt for mye på.
Dette var virkelig en streamer/dac som mine ører likte svært godt!
Ikke noen billig sak dette dessverre med sine 315 000 kroner, men du verden for en bygg og lydkvalitet.

Måtte google litt om denne spilleren.
Fant ut at Jays Audiolab hadde testet den, dog ikke siste utgaven som jeg fikk testet (SE) som kom ny i Juni/Juli.
Mye av det han sier i videon kjenner jeg meg godt igjen på.

Bilde.jpg

Mvh: Espen L

PrimareJan

Medlem
Ble medlem
20.07.2013
Antall liker
5
Sted
kristiansand
Torget vurderinger
1
hei...jeg har et litt annet spørsmål til noen her inne som har teac esoteric....
jeg eier en ux-3 dvd-spller....det har seg at plateskuffen ikke vil ut, det høres ut som den stanger i noe på vei ut...jeg har sett at det er små gummi-belter inne i den ved drivmekanismen, men alt er jo lukket uten at jeg kan se noe, så jeg lurer jo på hvilke forhandlere jeg kan kontakte for en skjekk.
jan l.

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Antall liker
724
Sted
Haslum
Torget vurderinger
4
Du kan kontakte Servicekompaniet.

De fikset det for meg på garantien.

Cato G.

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.02.2008
Antall liker
86
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
4
Har fått lyttet litt til Esoteric Streamer/Dac N-01XD SE.
Sjokkerende å "analogt" den spiller etter mine ører!
Har hatt noen DCS + andre topp streamere opp i mellom.
Å ikke minst lyttet til ganske mange forskjellige!
Stort lydbildet, deilig dyp bass som var stram og dynamisk, samt at det opplevdes "smooth" og behagelig i toppen.
Koblet en hardisk til og kjørte litt Native DSD filer også. Da satt jeg bare å måpet over hvor analogt dette hørtes ut som.
Dette var et fint nytt bekjent skap med et merke jeg egentlig ikke har lyttet alt for mye på.
Dette var virkelig en streamer/dac som mine ører likte svært godt!
Ikke noen billig sak dette dessverre med sine 315 000 kroner, men du verden for en bygg og lydkvalitet.

Måtte google litt om denne spilleren.
Fant ut at Jays Audiolab hadde testet den, dog ikke siste utgaven som jeg fikk testet (SE) som kom ny i Juni/Juli.
Mye av det han sier i videon kjenner jeg meg godt igjen på.

Vis vedlegget 1067846

Ja, Espen L, skulle gjerne hatt Esoteric fra "øverste hylle", men økonomien strakk kun til å kjøpe en K-03XD. SACD med DSD lyder veldig bra, men den (diskrete) DAC (ene) tillater at man kan bytte mellom PCM og DSD (som på dCS). Noen eldre CDer (særlig Decca klassisk) lyder usedvanlig flott med PCM (litt mer "snille" med DSD, og man mister litt perspektiv og detaljer). Har hatt flere av CDene i mer enn 30 år, men hører nye ting (i positiv forstand) som jeg aldri visste var der. Hvis du gjør deg nye erfaringer med Esoteric, håper jeg du legger det ut her.

Oriel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2004
Antall liker
167
Torget vurderinger
7
Får melde meg inn her jeg også. Har hatt en Esoteric D-02X dac i noen år nå, og det er med klar margin den beste dacen jeg noen gang har hørt. Jeg byttet fra en Hegel HD30, og forskjellen var veldig mye større enn jeg på forhånd hadde trodd! Esoteric D-02X + Lumin U1x gruste Lumin X1 når jeg testet de mot hverandre for en stund siden. Gir ro i sjelen å vite det og ikke trenger å være bekymret for byttesyken på mange år enda. :)

Espen L

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2010
Antall liker
11.420
Sted
Skien
Ja, Espen L, skulle gjerne hatt Esoteric fra "øverste hylle", men økonomien strakk kun til å kjøpe en K-03XD. SACD med DSD lyder veldig bra, men den (diskrete) DAC (ene) tillater at man kan bytte mellom PCM og DSD (som på dCS). Noen eldre CDer (særlig Decca klassisk) lyder usedvanlig flott med PCM (litt mer "snille" med DSD, og man mister litt perspektiv og detaljer). Har hatt flere av CDene i mer enn 30 år, men hører nye ting (i positiv forstand) som jeg aldri visste var der. Hvis du gjør deg nye erfaringer med Esoteric, håper jeg du legger det ut her.
Hei Cato G
SACD spilleren K-03XD har jeg faktisk lyttet til på samme høyttalere som jeg har i stuen nå.
En vanvittig bra spiller! Misunner deg å kunne kjøre CD på denne :)
Når det gjelder DSD så må du teste (vis du ikke allerede har gjort det) Native DSD filer. Fåes kjøpt på nettet.
Konvertering fra PCM har lite for seg synes jeg, blir ikke så bra faktisk!
Men å kjøre ekte Native DSD filer er en annen verden, det kan jo du gjøre med DAC`en du har spilleren din :)
Legger vanligvis mest ut i min egen tråd (Espen L sitt system) så bare å følge den vis du har lyst.

Sist redigert:

Cato G.

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.02.2008
Antall liker
86
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
4
Hei Cato G
SACD spilleren K-03XD har jeg faktisk lyttet til på samme høyttalere som jeg har i stuen nå.
En vanvittig bra spiller! Misunner deg å kunne kjøre CD på denne :)
Når det gjelder DSD så må du teste (vis du ikke allerede har gjort det) Native DSD filer. Fåes kjøpt på nettet.
Konvertering fra PCM har lite for seg synes jeg, blir ikke så bra faktisk!
Men å kjøre ekte Native DSD filer er en annen verden, det kan jo du gjøre med DAC`en du har spilleren din :)
Legger vanligvis mest ut i min egen tråd (Espen L sitt system) så bare å følge den vis du har lyst.

Hei!

Har en del SACD med DSD, og den lyden er jo i en klasse for seg. Jeg er "gammaldags", og har ikke fått meg en musikkserver/streamer, men det er på listen over fremtidige anskaffelser. Da jeg lytter mest til klassisk musikk samt akustisk jazz (mest ECM) er planen å laste ned høyoppløste filer (mest DSD) fra nettet. Jeg kjøper en del fra Presto Music i UK, men de har få native DSD filer. Har du noen nettsteder du kan anbefale?

Espen L

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2010
Antall liker
11.420
Sted
Skien
Hei!

Har en del SACD med DSD, og den lyden er jo i en klasse for seg. Jeg er "gammaldags", og har ikke fått meg en musikkserver/streamer, men det er på listen over fremtidige anskaffelser. Da jeg lytter mest til klassisk musikk samt akustisk jazz (mest ECM) er planen å laste ned høyoppløste filer (mest DSD) fra nettet. Jeg kjøper en del fra Presto Music i UK, men de har få native DSD filer. Har du noen nettsteder du kan anbefale?
Hei
Her har du en nettside :)

Topp Bunn