Espen L sitt system.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Litt om "Made In Japan"

    Da Deep Purple skulle turnére Japan for første gang var det et sterkt ønske fra det japanske plateselskapet å få spille inn bandets konserter der med tanke på utgivelse. Bandet svarte nei, men gikk senere med på innspillingene med det forbehold at utgivelsene kun skulle være tilgjengelige i Japan. Etter at de hørte opptakene, ble bandet overbevist om at det måtte gis ut i resten av verden også. Lydteknikeren Martin Birch har fått mye av æren for at lyden ble så god som den ble.

    Innspillingene foregikk over tre konserter i Japan i august 1972. 15. og 16. august i Osaka og 17. i Tokyo under bandets Machine Head-turné.

    Det ble utgitt som et dobbelalbum, og ifølge notater på coveret er det ikke foretatt noen «overdubs» eller andre studioinnblandinger på albumet. Remaster-utgivelsen fra 1998 inneholder også ekstra-numre fra konsertene. Det er også gitt ut en trippel-CD Live in Japan i 1993, som inneholder de fleste opptakene fra de tre konsertene remikset.

    I 2013 er det 40 år siden albumet ble utgitt i USA. Det er funnet noen filmopptak fra konserten i Tokyo 17. august 1972[1] som har dukket opp på diverse DVD-er de siste årene. Disse blir kanskje samlet på en Made in Japan Super Delux utgave.

    Original-utgivelse[rediger | rediger kilde]
    Side én
    «Highway Star» – 6:50 (Osaka 16. august 1972)
    «Child in Time» – 12:24 (Osaka 16. august 1972)
    Side to
    «Smoke on the Water» - 7:31 (Osaka 15. august 1972)
    «The Mule» – 9:49 (Tokyo 17. august)
    Side tre
    «Strange Kind of Woman» - 9:35 (Osaka 16. august 1972)
    «Lazy» – 10:50 (Tokyo 17. august 1972)
    Side fire
    «Space Truckin'» - 19:41 (Osaka 16. august 1972)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Et bemerkelsesverdig album i og med at stort sett låter liveversjonene av låtene bedre enn studioversjonene. Har aldri vært den helt store fanen av Purples studioinnspillinger, men Made In Japan står som ei søyle for låtene framstår mer slik de fortjener å framstå på de konsertene. Med det unntak at albumet hadde tjent på litt selvbeherskelse til tider. Space Truckin' blir rett og slett for lang, for eksempel. Storparten av låten er improvisasjon av varierende interesse. Men utover den klare overdrivelsen så framstår albumet så solid som overhodet mulig, uten overdubs eller annen sminke. Alle låtene er absurd lange, men de tåler det displayet av musikeregoer som de er. Med et allerede nevnt unntak.

    Jeg kjente i sin tid og turnerte selv sammen med Graham Nolder, den legendariske roadmanageren til Purple på syttitallet. Han hadde mange fine historier å fortelle om blant annet den kompliserte logistikken med elskerinner og koner som aldri skulle være i samme by til samme tid. Det var egne assistenter som var ansatt for å booke hoteller og flybilletter til kvinnene i sirkuset, slik at ingen tabber skulle forekomme med både kone og elskerinne i Osaka eller Bangkok. ;)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.479
    Antall liker
    63.570
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel ikke helt korrekt, som det sies over her at DP eldes sakte?
    Så vidt jeg husker er i hvert fall både Jon Lord og Ian Gillan døde, dessverre.

    Made in Japan er et framifrå album, og det vil stå skrevet i alle historiebøker.
    Jeg har ikke hørt noen brukbar digitalversjon,-finnes det?

    Den finnes i et utall ulike vinylversjoner/represser, men det er de gamle tidlige med lilla etikett som gjelder.
    Jeg har både en tysk og svensk som er bra, og en ny repress som er elendig. (Flat lyd og slitsom i toppen)

    Mvh
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Det finnes også veldig gode re-utgivelser, DCC sin fra `98 er veldig bra, låter litt "feitere" enn originalen men noen liker den bedre enn Purple Rec. utgivelsene.

    https://www.discogs.com/Deep-Purple-Made-In-Japan/release/4041270

    En annen grunn til at den kom ut utenfor Japan etter hvert var at den ble importert til andre land og det ble laget bootlegs fra den.

    Her DCC, Purple Rec., og WB Japan, den kom ut med et annet cover der.


    IMG_1690.jpg
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ifølge en dokumentar jeg så på Tidal om albumet var det da bandet selv hørte opptakene at de bestemte seg for å gi den ut globalt, og at den kom ut omtrent simultant over hele verden. Antakelig først i Japan, men ikke med god margin slik jeg mener å huske.
     
    J

    Jim I Hendriksen 2nd Edt.

    Gjest
    Kanskje de var redde for bootlegs hvis kun utgitt i Japan, at jeg tuller. Men den kom ut noen mnd. senere i US enn i Eur.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Husker min bror hadde den på et tidlig tidspunkt, og den tok meg med storm og holdt grepet til punken feide alt til side en periode. Tror nok fortsatt han har sitt gamle og slitte vinyleksemplar fra tidlig syttitall, bør spilles ved neste brennevin- og vinyleksess på Kampen. :cool:
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.479
    Antall liker
    63.570
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Beklager at jeg rotet med Gillan. Godt at han er i live. Jeg burde sjekket.
    Det hender det glipper, og det er så mange av de gamle heltene som blir borte nå for tida.
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.618
    Antall liker
    2.298
    Synes jo DP gjennomgangen er spennende. Og MIJ var mitt første album jeg husker at jeg sparte penger til for å kjøpe. Av en eller annen grunn har det aldri sluppet taket. Begynte å tenke litt på at det må jo være noe vinyl jeg har av DP - så jeg lette fram det meste. Det er ingen samling akkurat - og det er begrenset hva jeg har av utgivelser av tidlige DP helter i nye konstellasjoner.
    AV en eller annen grunn så har jeg også ganske sans for Stormbringer - opplever vel sjeldent at andre er enig i det. Kan nok ha noe med tidspunktet i livet den ble spilt mest. Noe vinyl på bildet under.
    DP vinyl.jpg
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.924
    Antall liker
    108.009
    Torget vurderinger
    23
    Hvor er "Burn" og "Who do we think we are" ? ? ?
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.618
    Antall liker
    2.298
    Så kom jeg på at det er jo en del CD'er også. Av dem er det nok den i tråden tidligere omtalte triple cd fra første Japan tour og boksen med CD singler som jeg har mest sans for. Fant nok ikke alle CD'ene i farten heller, uten at jeg er i stand til å navngi de jeg ikke fant.
    DP cd.jpg
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.618
    Antall liker
    2.298
    Hvor er "Burn" og "Who do we think we are" ? ? ?
    Gode spørsmål. Husker til og med når og hvor jeg kjøpte Burn - og begge de nevnte står nok et sted her. Kreves nok en litt systematisering i rotet snart.
    Mvh
    JMK
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.592
    Antall liker
    13.700
    Ian Gillan er vel fremdeles blandt oss, hvis han har forlatt oss har det gått meg hus forbi.
    Han lever, men Lord har byttet Hammond og Marshall med akustisk harpe.
    Og det er du helt sikker på baluba? :rolleyes:
    Jeg for min del tror han spiller på det største kirkeorgelet som er og oppdrive ;)
    Videre ser jeg for meg et lite "husband" i tabernaklet bestående av Lemmy på bass, Jeff Porcaro på slagverk, Stevie Ray på Strat og David Bowie på vokal :cool: The Basun Angels :rolleyes:
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.592
    Antall liker
    13.700
    Hvor er "Burn" og "Who do we think we are" ? ? ?
    Gode spørsmål. Husker til og med når og hvor jeg kjøpte Burn - og begge de nevnte står nok et sted her. Kreves nok en litt systematisering i rotet snart.
    Mvh
    JMK
    Aha, da vet jeg om et par Deep Purple skiver du ikke har.
    Snart kommer nissen vet du :rolleyes:
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    4.050
    Antall liker
    11.069
    Sted
    Skien
    Så kom jeg på at det er jo en del CD'er også. Av dem er det nok den i tråden tidligere omtalte triple cd fra første Japan tour og boksen med CD singler som jeg har mest sans for. Fant nok ikke alle CD'ene i farten heller, uten at jeg er i stand til å navngi de jeg ikke fant.
    Vis vedlegget 456206
    Viste ikke at du var så bereist i DP Land Jamakr!
    Igjen et bevis på at vi hifi nerder også hører på tøff musikk :)




    Mvh: Espen L
     
    Sist redigert:

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.618
    Antall liker
    2.298
    Viste ikke at du var så bereist i DP Land Jamakr!
    Igjen et bevis på at vi hifi nerder også hører på tøff musikk
    Skal ikke overdrive dette - men, en viss interesse må jeg jo si det har vært.
    Som nevnt her og andre steder - MIJ albumet ble helt banebrytende for min del.
    Og, ja - selv om "fin lyd" er gøy - så er de sannelig mange andre sider ved de å spille musikk som er minst like viktig.
    Og tøfft - det blir jo ikke gæærnt. Så kan man i og for seg si at hva som er tøfft, nok også har endret seg litt etter hvert....
    Mvh
    JMK
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.618
    Antall liker
    2.298
    Aha, da vet jeg om et par Deep Purple skiver du ikke har.
    Snart kommer nissen vet du
    Nå skal ikke dette være alle vinylene jeg har med DP. Men, det må sier å være litt bekymringsfullt at enkelte klassikere ikke dukket opp ved ny gjennomleting i dag.
    Men, jeg håper du tar deg en kjøretur og tenker over det....
    For øvrig fint at Espen ikke virker sur over denne smule kuppingen av tråden hans.
    Mvh
    JMK
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Så en dokumentar for litt siden - Blackmore som uttaler seg om andre musikere. Han så ut som Benny Hill i forkledning - langt svart hår og fjonebart!

    Made in Japan er tidenes live album. ALLE musikerne var på toppen av sine karrierer, nesten telepatisk samspil og et helvetes øs gjennom alle sporene, helt uten sidestykke!
    BTW

    Vis vedlegget 455859

    å sorry, ikke live....
    Har den på vinyl selvsagt :D
    Du heldige bastard (eng: you lucky bastard;)
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Synes jo DP gjennomgangen er spennende. Og MIJ var mitt første album jeg husker at jeg sparte penger til for å kjøpe. Av en eller annen grunn har det aldri sluppet taket. Begynte å tenke litt på at det må jo være noe vinyl jeg har av DP - så jeg lette fram det meste. Det er ingen samling akkurat - og det er begrenset hva jeg har av utgivelser av tidlige DP helte i nye konstellasjoner.
    AV en eller annen grunn så har jeg også ganske sans for Stormbringer - opplever vel sjeldent at andre er enig i det. Kan nok ha noe med tidspunktet i livet den ble spilt mest. Noe vinyl på bildet under.
    Vis vedlegget 456204
    Et manglende ledd i samlingen:confused:

    IMG_0733.jpg
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    4.050
    Antall liker
    11.069
    Sted
    Skien
    Den skiva jeg har spilt mest av DP er Perfect Stranger!
    Her har man samme besetning som spilte in Made in Japan og Machine Head!
    Ble utgitt i 1984 og da var det hele 9 år siden forrige studioalbum.
    Du verden for en plate!!


    Perfect_Strangers_(Deep_Purple_album_-_cover_art) 2.jpg






    Mvh: Espen L
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.592
    Antall liker
    13.700
    Den skiva jeg har spilt mest av DP er Perfect Stranger!
    Her har man samme besetning som spilte in Made in Japan og Machine Head!
    Ble utgitt i 1984 og da var det hele 9 år siden forrige studioalbum.
    Du verden for en plate!!


    Vis vedlegget 456347





    Mvh: Espen L
    Jeg må ærlig innrømme at jeg datt av lasset i 1976 etter skiva Come Taste the Band.
    Kult at dere drar fram skiver jeg bare har latt vandre meg hus forbi, så her er det huller å tette (som alltid når man hygger seg med musikk). Ellers blir`e to tette og ei badehette på meg :rolleyes:

    Nest etter Made in Japan er min favorittskive Fireball, men nå skal jeg snoke litt i diskografien etter 76`
    Live in London skiva som Jim I Henriksen dro frem fra glemselen har noen øyeblikk som ligger tett oppunder MiJ.

    Så neida jamakr, vi har ikke kuppa tråden til Espen L.
    Tvert i mot så kosær vi vårsj, og beriker den som fan av Deep Purple.
    Det blir ikke bedre enn det vet du :cool:
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    4.050
    Antall liker
    11.069
    Sted
    Skien
    Aha, da vet jeg om et par Deep Purple skiver du ikke har.
    Snart kommer nissen vet du
    Nå skal ikke dette være alle vinylene jeg har med DP. Men, det må sier å være litt bekymringsfullt at enkelte klassikere ikke dukket opp ved ny gjennomleting i dag.
    Men, jeg håper du tar deg en kjøretur og tenker over det....
    For øvrig fint at Espen ikke virker sur over denne smule kuppingen av tråden hans.
    Mvh
    JMK
    Blir aldri sur av gode musikk innlegg Jamakr!
    Som Power'n skriver så bare beriker dette min tråd :)
    Ha en strålende musikk lørdag :)



    Mvh: Espen L
     
    Sist redigert:

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.618
    Antall liker
    2.298
    Et manglende ledd i samlingen
    Nei, nei, nei. Den skal være her et sted, den ble av alle steder på jord kjøpt i Elverum. Er ikke lånt bort og ikke solgt.
    Har også to utgaver på Cd.
    Skulle et par av klassikerne på mystisk vis ha blitt borte, så får jeg heller kjøpe de brukt på ny.
    Mvh
    JMK
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.592
    Antall liker
    13.700

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.618
    Antall liker
    2.298
    Men denna har du ikke https://www.youtube.com/watch?v=Pgi52QJy3n8

    Det ligger en vinylutgave på amazon.uk til salgs for 225 pund
    Du har rett i det Power'n - og jeg anser ikke meg selv som noen samler heller. Følger sånn halveis med på Darker than blue - men, er ingen fanatiker.

    I dag må jeg dog si at det er nærheten av lykke og ha tid til å spile alle fire sidene av denne - og side 3 og 4 er kanskje best?
    DP in concert.jpg
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    24.687
    Antall liker
    41.604
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Synes jo DP gjennomgangen er spennende. Og MIJ var mitt første album jeg husker at jeg sparte penger til for å kjøpe. Av en eller annen grunn har det aldri sluppet taket. Begynte å tenke litt på at det må jo være noe vinyl jeg har av DP - så jeg lette fram det meste. Det er ingen samling akkurat - og det er begrenset hva jeg har av utgivelser av tidlige DP helte i nye konstellasjoner.
    AV en eller annen grunn så har jeg også ganske sans for Stormbringer - opplever vel sjeldent at andre er enig i det. Kan nok ha noe med tidspunktet i livet den ble spilt mest. Noe vinyl på bildet under.
    Vis vedlegget 456204
    Et manglende ledd i samlingen:confused:

    Vis vedlegget 456332
    Uten tvil Deep Purples beste imo :)

    mvh
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    4.050
    Antall liker
    11.069
    Sted
    Skien
    Diana Krall for fulle mugger i stuen her i dag!
    Oppvarming til D Krall i Oslo Spektrum i kveld.

    Espen L gleder seg :)

    Vis vedlegget 459901
    Blir nok bra:) Var på konsert med henne i Oslo Konserthus for rundt 10-12 år siden. Var topp!
    Har hørt henne tidligere i Oslo konsert hus og Karpedammen så det blir 3 gangen dette for meg!
    Det jeg er litt spent på er hvordan dette fungerer i Oslo Spektrum ?





    Mvh: Espen L
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.431
    Antall liker
    1.383
    Håper det blir Krall ... eh, knall! i Konserthuset. Har selv opplevd Artisten, og er kjempefan!. Hadde jeg kunnet dra hadde jeg vært der! Hygg deg!!

    Cheers!
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.502
    Antall liker
    11.463
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    diana.jpg

    Oppvarming her også.
    Felt 04 rad 4...
    Har ikke så voldsomt store forhåpninger.. Kjøpte billett før vi skjønte at det var Spektrum :)
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Kan bli bra i spektrum også, men kommer an på hvor du befinner deg og hvordan lydfolkene har jobbet. Har vært 3 ganger i spektrum med samme band og det var tre veldig forskjellige konserter vedr lyden
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn