Hva baserer du denne troen på? Noe du har lest på nettsider, utstyr du har lyttet til eller noe annet?Espen R skrev:Jeg tror at hvis alle her kunne hørt en ekte DXD innspilling, avspilt på hjemmestereoen over et fast lagringsminne (f.eks et SD kort) uten laseroptikk/transport, da tror jeg noen og enhver hadde fått endret sitt perspektiv på hvor mye innput-signalet har å si i HiFi-systemet.
Jeg tror ikke det er sånn. Jeg VET at det er sånn.knutinh skrev:Hva baserer du denne troen på? Noe du har lest på nettsider, utstyr du har lyttet til eller noe annet?Espen R skrev:Jeg tror at hvis alle her kunne hørt en ekte DXD innspilling, avspilt på hjemmestereoen over et fast lagringsminne (f.eks et SD kort) uten laseroptikk/transport, da tror jeg noen og enhver hadde fått endret sitt perspektiv på hvor mye innput-signalet har å si i HiFi-systemet.
-k
Dette er ikke et forsøk på å ødelegge noens dag, noens hobby eller å trekke noens navn og rykte ned i søla. Det er utelukkende et sett mulige forklaringer som svar på Espens sitt "hvorfor?"Espen R skrev:Jeg bare siterte teksten på nettsiden. Hvorfor skulle de kjøpe ny hvis det ikke var en lydlig gevinst å hente, så lenge de besitter noen av markedets aller beste konvertere fra før ?
Hvis du legger sammens 2 og 2, tror du da fortsatt på at dette er sannsynlig?knutinh skrev:[*]De kan ha benyttet en dårlig test-metodikk som ledet dem til å kjøpe nytt utstyr i den tro at det var bedre.
Nei. Hvorfor i det hele tatt bry seg med å bytte HiFi komponenter når du kan lytte på en hankestereo. Gjør det musikken bedre?ErosLoveking skrev:Gjør det kvaliteten på musikken bedre?
Hvilket grunnlag har du for å hevde at en som tror noe slikt lurer seg selv? Hvordan vet du at det ikke er du som lurer deg selv?Espen R skrev:Hvis du tror at det bare er å putte enda mere perfeksjonerte studioinnspillinger inn på 16/44, da lurer du deg selv.
Jeg vet fint lite om deres testmetodikk ut fra det jeg leser her. Den kan ha vært dårlig eller den kan ha vært bra. Å legge sammen to tall leder meg ikke noe nærmere kunnskap om det.Espen R skrev:Hvis du legger sammens 2 og 2, tror du da fortsatt på at dette er sannsynlig?knutinh skrev:[*]De kan ha benyttet en dårlig test-metodikk som ledet dem til å kjøpe nytt utstyr i den tro at det var bedre.
Å.. jeg tror jeg har evig nok plater med høy oppløsning å spille også; sikkert minst like mye som de aller fleste her inne. Når og om jeg skulle ønske å spille det. Og i mine ører har endel av disse langt høyere oppløsning enn jeg har hørt fra noe digitalt format, uansett antall bits og bytes.Espen R skrev:Hvorfor i det hele tatt bry seg om stereo på høyt nivå (stor oppløsning og båndbredde), hvis signalet på det du putter inn ikke holder høyt teknisk nivå (stor oppløsning og båndbredde) ?Vidar P skrev:Å.. jeg har hørt det verre enn DGG anno 1980 +/-. Uten at det tillates å ta overhånd. Senest i går nøt jeg en times recital med Caruso, innspilt på Grand Hotel i Milano i 1902 (se historisk-tråden). Kan love deg at DGG anno 1980 kvalifiserer for "høy lydkvalitet" relativt.
Men for all del; dypdykk gjerne i teknikken; og la oss håpe det kommer noe lydmessig godt ut av det; det er resultatene av slikt vi som elsker reprodusert musikk nyter godt av. Så stå på
Mvh Vidar P
Jeg har interesse av historiske innspillinger. Jo bedre mitt musikksystem er, jo bedre låter Aly Prøysen og Jussi Bjørling. At det samme ville være hvis jeg gikk ennå lengre tilbake i tid, det tar jeg for gitt. Så vi er helt enige Vidar.Vidar P skrev:Det er greit at du ikke er enig; jeg bryr meg lite med slikt; den dagen du begynner å interessere deg for f.eks historiske innspillinger som en del av din musikkinteresse, så vil du nok neppe degradere anlegget av den grunn. Det vil du se.
Bedre musikksystem gjør alle slags plater til en større musikalsk opplevelse.
Mvh Vidar P
Erfaring.knutinh skrev:Hvilket grunnlag har du for å hevde at en som tror noe slikt lurer seg selv? Hvordan vet du at det ikke er du som lurer deg selv?Espen R skrev:Hvis du tror at det bare er å putte enda mere perfeksjonerte studioinnspillinger inn på 16/44, da lurer du deg selv.
-k
Espen; make no mistake; jeg håper at det kommer en dag hvor vi kan oppnå bedre lydkvalitet hjemme enn med LP. Jeg er jo en audiofil musikkelsker, så hvorfor skulle jeg ikke ønske et bedre format velkomment?Espen R skrev:Men jeg er helt sikker på at du en dag vil (er nødt) komme til å forandre din mening om at high-rez digital ikke har høyere lydpotensiale enn Lp-plater.
Vider, jeg har skjønt at digital high-rez ikke er viktig for deg. Og når det gjelder det musikalske og "sjelelige" utbytte av musikken, så vil vinyl stå seg svært godt i lang tid fremover. Tror jeg. Så kos deg med vinylen, have a good time. Det er jo det det hele handler om, ikke sant ?Vidar P skrev:Espen; make no mistake; jeg håper at det kommer en dag hvor vi kan oppnå bedre lydkvalitet hjemme enn med LP. Jeg er jo en audiofil musikkelsker, så hvorfor skulle jeg ikke ønske et bedre format velkomment?Espen R skrev:Men jeg er helt sikker på at du en dag vil (er nødt) komme til å forandre din mening om at high-rez digital ikke har høyere lydpotensiale enn Lp-plater.
Inntil videre er jeg ikke overbevist; men såpass kan jeg si for egen del om det skulle være av interesse; uansett hvilket format som kommer nå eller senere; jeg HAR 20.000 LP-plater, og de vil jeg fortsette å spille; så sånn sett betyr det ikke så mye for meg hva som kommer eller KANSKJE kommer. Du er smart Espen, og jeg tipper du ser den. Og du vil se at, i perspektiv av dette, så er det ikke så viktig for meg dette med hirez i fremtiden..
Mvh Vidar P
Det er en blindtest jeg garantert ville strøket på.Vidar P skrev:Apropos å skille det ene fra det andre; jeg begynner å lure på om enkelte av debattantene her i det hele tatt kunne skille Beethovens fiolinkonsert fra Brahms ditto.
Hehe. Men du hadde ikke trengt en ABX-test for å finne ut hvilken du hadde likt best?RoDa skrev:Det er en blindtest jeg garantert ville strøket på.Vidar P skrev:Apropos å skille det ene fra det andre; jeg begynner å lure på om enkelte av debattantene her i det hele tatt kunne skille Beethovens fiolinkonsert fra Brahms ditto.
Men så er det også lite klassisk som konsumeres her.
R
Et "sjelelig" utbytte av musikk bør man kunne få til evig tid, uavhengig av format og oppløsning.Espen R skrev:Og når det gjelder det musikalske og "sjelelige" utbytte av musikken, så vil vinyl stå seg svært godt i lang tid fremover. Tror jeg.
Selvfølgelig.Karma skrev:Et "sjelelig" utbytte av musikk bør man kunne få til evig tid, uavhengig av format og oppløsning.Espen R skrev:Og når det gjelder det musikalske og "sjelelige" utbytte av musikken, så vil vinyl stå seg svært godt i lang tid fremover. Tror jeg.
Selv de med sterkt nedsatt hørsel, kan vel glede seg over musikk?
Du må lese tråden. Og så kan du danne deg en subjektiv oppfattelse av hva som diskuteres.KindOfBlue skrev:Hva diskuteres egentlig i tråden akkurat nå?
Din observasjon.KindOfBlue skrev:Jeg har lest gjennom tråden, og alternativene er mange:
1. Hvorvidt det vil finnes bedre formater enn LP, derom råder tvilen. Riktignok kommet inn som et sent bidrag fra en entusiast med mange, mange tusen LP'er.
2. Hvorvidt en markedsføringspåstand om sammenligning av digitale formater er forenlig med god vitenskapsskikk, eller er blitt slukt tørr og saltrik.
3. Hvorvidt sensualitet, sjeleliv og hytteanlegg er å foretrekke fremfor tekniske esoterika?
4. Om gjeldende standard for digital lyd, som trådstarter opphøyde varmt og rikt ved trådens start allerede på side 5-6 er blitt gammeldags, nå som man har oppdaget at det finnes noe som heter DXD?
Som trådstarter kan du enten la denne oppviklingen av tråden fortsette, eller også summe den sammen igjen ...