Et DIGITALT statement anno 2008

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.394
Når oppløsninga er ekstrem, da trenger du ikke "lytte etter" detaljene. De bare er der som den største selvfølgelighet i verden. Sammens med rom/ambience etc. Du blir sugd inn i musikken på en annen måte.

K

knutinh

Gjest
Espen R skrev:
Jeg tror at hvis alle her kunne hørt en ekte DXD innspilling, avspilt på hjemmestereoen over et fast lagringsminne (f.eks et SD kort) uten laseroptikk/transport, da tror jeg noen og enhver hadde fått endret sitt perspektiv på hvor mye innput-signalet har å si i HiFi-systemet. ;)
Hva baserer du denne troen på? Noe du har lest på nettsider, utstyr du har lyttet til eller noe annet?

-k

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.394
knutinh skrev:
Espen R skrev:
Jeg tror at hvis alle her kunne hørt en ekte DXD innspilling, avspilt på hjemmestereoen over et fast lagringsminne (f.eks et SD kort) uten laseroptikk/transport, da tror jeg noen og enhver hadde fått endret sitt perspektiv på hvor mye innput-signalet har å si i HiFi-systemet. ;)
Hva baserer du denne troen på? Noe du har lest på nettsider, utstyr du har lyttet til eller noe annet?

-k
Jeg tror ikke det er sånn. Jeg VET at det er sånn. :)

K

knutinh

Gjest
Espen R skrev:
Jeg bare siterte teksten på nettsiden. Hvorfor skulle de kjøpe ny hvis det ikke var en lydlig gevinst å hente, så lenge de besitter noen av markedets aller beste konvertere fra før ?
Dette er ikke et forsøk på å ødelegge noens dag, noens hobby eller å trekke noens navn og rykte ned i søla. Det er utelukkende et sett mulige forklaringer som svar på Espens sitt "hvorfor?"

Mulige forklaringer:
  • De kan ha benyttet en dårlig test-metodikk som ledet dem til å kjøpe nytt utstyr i den tro at det var bedre.
  • De kan ha vurdert andre ting enn ren lydkvalitet, f.eks studioets omdømme ovenfor musikere og platekjøpere
  • Produsenten av utstyret kan ha "sponset" dem av markedshensyn
Til slutt er det selvsagt en mulighet at A faktisk låter bedre enn B, men to setninger på en nettside er ikke et sterkt bevis på det.

-k

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.394
knutinh skrev:
[*]De kan ha benyttet en dårlig test-metodikk som ledet dem til å kjøpe nytt utstyr i den tro at det var bedre.
Hvis du legger sammens 2 og 2, tror du da fortsatt på at dette er sannsynlig?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.394
Ingen HiFi-systemer i dag kan lure lytteren til å tro at du har utøverne i din egen stue, selv ikke en enkelt mann som synger med sin akustiske gitar. Ikke mer komplisert enn det. Bare strengelyden, crispheta på strengelyden kan ikke gjengis så troverdig at du tror at det ikke er hermetisk musikk, men live.

Skal man ta neste steget mot målet om en gjengivelse som matcher virkeligheta, det være seg tokanals eller multikanalslyd, er man nødt til å jobbe med å høyne kvaliteten på innputsignalet også. Hvis du tror at det bare er å putte enda mere perfeksjonerte studioinnspillinger inn på 16/44, da lurer du deg selv.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.394
ErosLoveking skrev:
Gjør det kvaliteten på musikken bedre?
Nei. Hvorfor i det hele tatt bry seg med å bytte HiFi komponenter når du kan lytte på en hankestereo. Gjør det musikken bedre?

K

knutinh

Gjest
Espen R skrev:
Hvis du tror at det bare er å putte enda mere perfeksjonerte studioinnspillinger inn på 16/44, da lurer du deg selv.
Hvilket grunnlag har du for å hevde at en som tror noe slikt lurer seg selv? Hvordan vet du at det ikke er du som lurer deg selv?

-k

K

knutinh

Gjest
Espen R skrev:
knutinh skrev:
[*]De kan ha benyttet en dårlig test-metodikk som ledet dem til å kjøpe nytt utstyr i den tro at det var bedre.
Hvis du legger sammens 2 og 2, tror du da fortsatt på at dette er sannsynlig?
Jeg vet fint lite om deres testmetodikk ut fra det jeg leser her. Den kan ha vært dårlig eller den kan ha vært bra. Å legge sammen to tall leder meg ikke noe nærmere kunnskap om det.

-k

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Espen R skrev:
Vidar P skrev:
Å.. jeg har hørt det verre enn DGG anno 1980 +/-. Uten at det tillates å ta overhånd. Senest i går nøt jeg en times recital med Caruso, innspilt på Grand Hotel i Milano i 1902 (se historisk-tråden). Kan love deg at DGG anno 1980 kvalifiserer for "høy lydkvalitet" relativt.

Men for all del; dypdykk gjerne i teknikken; og la oss håpe det kommer noe lydmessig godt ut av det; det er resultatene av slikt vi som elsker reprodusert musikk nyter godt av. Så stå på :)

Mvh Vidar P
Hvorfor i det hele tatt bry seg om stereo på høyt nivå (stor oppløsning og båndbredde), hvis signalet på det du putter inn ikke holder høyt teknisk nivå (stor oppløsning og båndbredde) ? :)
Å.. jeg tror jeg har evig nok plater med høy oppløsning å spille også; sikkert minst like mye som de aller fleste her inne. Når og om jeg skulle ønske å spille det. Og i mine ører har endel av disse langt høyere oppløsning enn jeg har hørt fra noe digitalt format, uansett antall bits og bytes.

Og jada, her er både SACD-plater (og en og annen prøvelånt spiller) og andre formater.

Men jeg bryr meg ikke vesentlig om slikt; jeg er interessert i musikken som et mål, ikke lyden forsåvidt; jeg vil ha maksimalt innblikk i den enkelte innspilling jeg måtte ønske å høre på; være seg Caruso fra 1902 eller Hilary Hahn fra 2008 (sistnevnte er ikke så lydmessig god som enkelte kanskje tror på bakgrunn av årstallet). Der kommer et musikksystem med best mulig gjengivelse av musikernes og instrumentenes uttrykk inn i bildet.

Det er greit at du ikke er enig; jeg bryr meg lite med slikt; den dagen du begynner å interessere deg for f.eks historiske innspillinger som en del av din musikkinteresse, så vil du nok neppe degradere anlegget av den grunn. Det vil du se.
Bedre musikksystem gjør alle slags plater til en større musikalsk opplevelse.

Mvh Vidar P

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.394
Vidar P skrev:
Det er greit at du ikke er enig; jeg bryr meg lite med slikt; den dagen du begynner å interessere deg for f.eks historiske innspillinger som en del av din musikkinteresse, så vil du nok neppe degradere anlegget av den grunn. Det vil du se.
Bedre musikksystem gjør alle slags plater til en større musikalsk opplevelse.

Mvh Vidar P
Jeg har interesse av historiske innspillinger. Jo bedre mitt musikksystem er, jo bedre låter Aly Prøysen og Jussi Bjørling. At det samme ville være hvis jeg gikk ennå lengre tilbake i tid, det tar jeg for gitt. Så vi er helt enige Vidar.

Men jeg er helt sikker på at du en dag vil (er nødt) komme til å forandre din mening om at high-rez digital ikke har høyere lydpotensiale enn Lp-plater. Dette vil heller ikke smerte deg, tatt i betraktning den platesamlinga du har. Fordi dette vil gjelde nye innspillinger med bedre lyd enn hva gamle analoginnspillinger kan makte. Sjela i musikken er nok vel beholdt i de gamle Carusoinnspillinger, men det betyr ikke at sjela ikke ville være i musikken hvis Caruso innspillte i dag med det ypperste av digital. ;)

Mvh

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.394
knutinh skrev:
Espen R skrev:
Hvis du tror at det bare er å putte enda mere perfeksjonerte studioinnspillinger inn på 16/44, da lurer du deg selv.
Hvilket grunnlag har du for å hevde at en som tror noe slikt lurer seg selv? Hvordan vet du at det ikke er du som lurer deg selv?

-k
Erfaring.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Espen R skrev:
Men jeg er helt sikker på at du en dag vil (er nødt) komme til å forandre din mening om at high-rez digital ikke har høyere lydpotensiale enn Lp-plater.
Espen; make no mistake; jeg håper at det kommer en dag hvor vi kan oppnå bedre lydkvalitet hjemme enn med LP. Jeg er jo en audiofil musikkelsker, så hvorfor skulle jeg ikke ønske et bedre format velkomment?

Inntil videre er jeg ikke overbevist; men såpass kan jeg si for egen del om det skulle være av interesse; uansett hvilket format som kommer nå eller senere; jeg HAR 20.000 LP-plater, og de vil jeg fortsette å spille; så sånn sett betyr det ikke så mye for meg hva som kommer eller KANSKJE kommer. Du er smart Espen, og jeg tipper du ser den. Og du vil se at, i perspektiv av dette, så er det ikke så viktig for meg dette med hirez i fremtiden..

Mvh Vidar P

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.394
Vidar P skrev:
Espen R skrev:
Men jeg er helt sikker på at du en dag vil (er nødt) komme til å forandre din mening om at high-rez digital ikke har høyere lydpotensiale enn Lp-plater.
Espen; make no mistake; jeg håper at det kommer en dag hvor vi kan oppnå bedre lydkvalitet hjemme enn med LP. Jeg er jo en audiofil musikkelsker, så hvorfor skulle jeg ikke ønske et bedre format velkomment?

Inntil videre er jeg ikke overbevist; men såpass kan jeg si for egen del om det skulle være av interesse; uansett hvilket format som kommer nå eller senere; jeg HAR 20.000 LP-plater, og de vil jeg fortsette å spille; så sånn sett betyr det ikke så mye for meg hva som kommer eller KANSKJE kommer. Du er smart Espen, og jeg tipper du ser den. Og du vil se at, i perspektiv av dette, så er det ikke så viktig for meg dette med hirez i fremtiden..

Mvh Vidar P
Vider, jeg har skjønt at digital high-rez ikke er viktig for deg. Og når det gjelder det musikalske og "sjelelige" utbytte av musikken, så vil vinyl stå seg svært godt i lang tid fremover. Tror jeg. Så kos deg med vinylen, have a good time. Det er jo det det hele handler om, ikke sant ?

En vakker dag dukker jeg opp hos deg, og da gleder jeg meg til å lytte til en liten brøkdel av vinylsamlinga di. :) :)

R

Rolf_Da!

Gjest
Vidar P skrev:
Apropos å skille det ene fra det andre; jeg begynner å lure på om enkelte av debattantene her i det hele tatt kunne skille Beethovens fiolinkonsert fra Brahms ditto.
Det er en blindtest jeg garantert ville strøket på.
Men så er det også lite klassisk som konsumeres her.

R

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
RoDa skrev:
Vidar P skrev:
Apropos å skille det ene fra det andre; jeg begynner å lure på om enkelte av debattantene her i det hele tatt kunne skille Beethovens fiolinkonsert fra Brahms ditto.
Det er en blindtest jeg garantert ville strøket på.
Men så er det også lite klassisk som konsumeres her.

R
Hehe. Men du hadde ikke trengt en ABX-test for å finne ut hvilken du hadde likt best?

Mvh Vidar P

R

Rolf_Da!

Gjest
Det spørs.
Kan hende jeg bare ville innbilt meg at jeg likte den ene bedre enn den andre.
Kun abx kunne gjort meg sikker på at det var forskjeller mellom dem, deretter kunne jeg gått videre for å sjekke smak.

:D R

B

Back_Door

Gjest
Espen R skrev:
Og når det gjelder det musikalske og "sjelelige" utbytte av musikken, så vil vinyl stå seg svært godt i lang tid fremover. Tror jeg.
Et "sjelelig" utbytte av musikk bør man kunne få til evig tid, uavhengig av format og oppløsning.
Selv de med sterkt nedsatt hørsel, kan vel glede seg over musikk?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.394
Karma skrev:
Espen R skrev:
Og når det gjelder det musikalske og "sjelelige" utbytte av musikken, så vil vinyl stå seg svært godt i lang tid fremover. Tror jeg.
Et "sjelelig" utbytte av musikk bør man kunne få til evig tid, uavhengig av format og oppløsning.
Selv de med sterkt nedsatt hørsel, kan vel glede seg over musikk?
Selvfølgelig.

K

KindOfBlue

Gjest
Beethoven vs. Brahms er vel for enkelt - men et utdrag av en pianokonsert av Kalkbrenner mot ditto fra LvB kunne jo vært interessant.

Hva diskuteres egentlig i tråden akkurat nå?

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.394
KindOfBlue skrev:
Hva diskuteres egentlig i tråden akkurat nå?
Du må lese tråden. Og så kan du danne deg en subjektiv oppfattelse av hva som diskuteres. :)

K

KindOfBlue

Gjest
Jeg har lest gjennom tråden, og alternativene er mange:

1. Hvorvidt det vil finnes bedre formater enn LP, derom råder tvilen. Riktignok kommet inn som et sent bidrag fra en entusiast med mange, mange tusen LP'er.
2. Hvorvidt en markedsføringspåstand om sammenligning av digitale formater er forenlig med god vitenskapsskikk, eller er blitt slukt tørr og saltrik.
3. Hvorvidt sensualitet, sjeleliv og hytteanlegg er å foretrekke fremfor tekniske esoterika?
4. Om gjeldende standard for digital lyd, som trådstarter opphøyde varmt og rikt ved trådens start allerede på side 5-6 er blitt gammeldags, nå som man har oppdaget at det finnes noe som heter DXD?

Som trådstarter kan du enten la denne oppviklingen av tråden fortsette, eller også summe den sammen igjen ...

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.394
KindOfBlue skrev:
Jeg har lest gjennom tråden, og alternativene er mange:

1. Hvorvidt det vil finnes bedre formater enn LP, derom råder tvilen. Riktignok kommet inn som et sent bidrag fra en entusiast med mange, mange tusen LP'er.
2. Hvorvidt en markedsføringspåstand om sammenligning av digitale formater er forenlig med god vitenskapsskikk, eller er blitt slukt tørr og saltrik.
3. Hvorvidt sensualitet, sjeleliv og hytteanlegg er å foretrekke fremfor tekniske esoterika?
4. Om gjeldende standard for digital lyd, som trådstarter opphøyde varmt og rikt ved trådens start allerede på side 5-6 er blitt gammeldags, nå som man har oppdaget at det finnes noe som heter DXD?

Som trådstarter kan du enten la denne oppviklingen av tråden fortsette, eller også summe den sammen igjen ...
Din observasjon.

Som trådstarter ønsker jeg primært ikke å begrense, men la flyte fritt, så lenge det ikke er altfor off-topic. Men dettte er moderators oppgave.
Om du vil delta på disse premissene, det er ditt valg.

Alt blir gammeldags. Også DXD. Det er fordi ingenting står stille.

Topp Bunn