Et par konkrete spørsmål om platespiller

Teddy

Fersking
Ble medlem
10.06.2008
Antall liker
0
Hepp!

Jeg har nå endelig gått til innkjøp av en platespiller og er strålende fornøyd så langt, men har et par spørsmål jeg trenger å få svar på før jeg kan slå meg helt til ro og tro at resultatet jeg får er optimalt.

Platespilleren er en Pro-Ject RPM5 m/ AT95E pickup (MM), RIAA-trinnet er en Cambridge 640P. Nåletrykket er justert iht. manualer og spesifikasjoner (20mN).

- AT95E-pickupen satt på spilleren fra fabrikk. Kan jeg dermed anta at VTA og azimuth er korrekt og at jeg ikke trenger å tenke på dette før jeg evt. skulle velge å skifte pickup-type?

- Hvis jeg skulle skfite pickupen min til noe bedre uten å måtte tenke på de ovennevnte tingene, hva har jeg å velge mellom?

- Når jeg lytter til vinyl er jeg nødt til å skru volumet på forsterker / hodetelefonforsterker drastisk høyere enn om jeg hører på eksempelvis CD. Er dette resultatet av sammensetningen pickup og RIAA (høy motstand i MM-delen i RIAA, lavere output enn gjennomsnittet for denne MM-pickupen?)?

- Ovennevnte virker noe unormalt. Er det noe jeg kan stille på RIAA eller platespiller jeg ikke har sett? Evt. kan jeg forsøke å switche til MC, som såvidt jeg forstår igrunn bare har høyere sensitivitet enn MM? Dette hindrer meg faktisk i å høre så høyt jeg til tider kan ønske på hodetelefonene. -Med CD er kl 13-14 så høyt øra mine klarer på Little Dot MKII'en, men med platespilleren når jeg kl 18 uten store problemer, og da sier det stopp. Jeg vet jeg kan endre gainkontrollen på LD MKII'en, dette var mer for å illustrere hvor stor forskjellen var.

Ellers må jeg si at det var en fryd å handle på Big Dipper i Oslo. Servicen er fantastisk og de begynner endelig å komme på plass med lytterom, til tross for foreløpig dårlig demping og ikke ferdiginnspilt utstyr.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
1. Du kan nok ikke gå ut i fra at pickup er optimalt oppsatt, du kan i beste fall gå ut ifra at den er brukbart satt opp. Sett deg litt inn i hvordan man setter opp pickuper og sjekk instillingene gjort på fabrikk.

2. Her er det utall varianter å velge mellom. Etter hva jeg har forstått er ikke carbonarmen videre glad i stive mc-pickuper (ikke egenerfaring). I tillegg til å match arm bør pickup også matche riaa.

3. Dette kommer av lav output på pickup, eller lav forsterkning i riaa. Du bør kunne nå det volumet du ønsker, dette handler bare om matching. (Selv har jeg litt høyere nivå på vinyl enn på cd, men det er i praksis identisk).

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Sjekk hva som er spesifisert output fra PU. Hvis det ligger mellom 3.5mV og 4.5mV, er ikke PU problemet. Jeg har sjekket en slik Cambridge en gang. Det var ikke noe unormalt lavt eller høyt gain. Det kan selvfølgelig være feil med både PU og RIAA, men det burde slå ut i andre syptomer enn bare lav output.
Du kan godt koble om til MC. For å finne ut at det i hvert fall ikke er brukbart ;)
Det er ca 20dB mer gain i MC delen og inngangsimpedansen er sannsynlig rundt 100 ohm kontra 47kohm. Den lave impedansen vil ødelegge lyden fullstendig og shunte signalet fra PU så mye at du ikke vil oppleve noe stor gain forskjell.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.922
Torget vurderinger
1
Ang. Cambridge 640P - nominelt utput fra denne er på 300mV, ved et inngangssignal på hhv 3,35 mV fra MM og 0,5mV fra MC. dvs en forsterking fra MM på 89X/39dB og fra MC på 600X/55dB. I forhold til gjengs utgangssignal fra CD på 2V så er output fra 640P med andre ord ca. 16dB lavere. Du må med andre ord i de fleste tilfeller ord skru en del opp for å holde samme lydtrykk fra vinyl som fra CD.

mvh
KJ

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.230
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Der kom fakta på bordet :)
Men det burde fortsatt være nok til å spille høyt?

draapen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.02.2007
Antall liker
9
Har samme spiller,pu og riaa og det er en del forskjel mellom LP og cd men jeg får det høyt nok... :) men det kan dra med seg litt støy,dog ikke mye...
PU har foresten 4,5mV ut...

Mvh

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
509
Torget vurderinger
2
Hei,hadde samme RIIA og det funka fint helt til æ fant ut at æ hadde kjørt highoutput-MC(Goldring Eroica) på MC-inngangen.Når æ så testa en MM-PU på MM-inngangen skjønte æ ikkje nokka,blei jo jæ... lavt.Så testa æ MC-inngangen,det funka ikkje overhode,blei vel et impedansemessig problem :p Kjøpte så en Clearaudio Nanophono med variabel gain(maks 70dB på MC,minimum er 13dB lavere),da blei alt rett,kjøre nu med Denon DL103R med 0,3mV og har høyere nivå enn cd med gain på maks,skjønne f.. ikkje koffer justerbart gain (og impedanse evt) e standard på alle RIIA-trinn ??? Og Nanoen danke 640P ut så det hold,koste ikkje mange peng heller http://www.soundgarden.no/shop_item.cfm?path=206,209&id=614
mvh Filip

Teddy

Fersking
Ble medlem
10.06.2008
Antall liker
0
OK, så det er vel antageligvis ikke noe unormalt i output, bortsett fra at 640P'n helst skulle hatt litt høyere gain i mitt tilfelle. Det er ikke noe stort problem for meg (det største er vel om man hører på LP etter en våt kveld på byen, skal switche over på Sonosen og glemmer å senke volumet), det virket bare som om noe kunne være feil. 640P er uansett en midlertidig løsning, kommer nok til å bestille meg en Bellari VP129 ganske snart.

draapen: Hvordan var din erfaring med spilleren fra fabrikk? Var azimuth, VTA etc. stilt noenlunde optimalt, eller måtte du justere mye?

Takk til alle for meget gode svar! :)

draapen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.02.2007
Antall liker
9
Har ikke sjekket egentlig da jeg har ikke noe protractor vertøy eller noe som helst,men VTA ser bra ut og den spiller jo temmelig bra i mine ører,har egentlig null erfaring med platespillere siden den er min første...
Har tenkt å få hjelp senere med oppsett av en som kan det,tenkte at det blir når jeg bytter PU til noe bedre...

Kanskje jeg skulle sjekke mer nøye over azimut og VTA i kveld bare for moro skyld,og det er vel beroligende å vite at det jeg får gjort noe med er ok...

Mvh

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
Azimuth er rett eller gal i den forstand at det ikke er snakk om smak og behag, men å komme nærmest mulig en fasit. Dette kan måles elektrisk, du kan sjekke med ei lupe, eller lytte deg frem.
VTA skal også være mest mulig lik vinkelen som ble benyttet ved kutting av voksen, men personlig synes jeg vi i større grad snakker smak og behag her. Husk at i tilfelle du skal sjekke VTA så må du sjekke nålens, eller cantileverets, vinkel i forhold til vinylen. Det å sjekke vinkelen på armen i forhold til tallerken gir kun en grov indikasjon.

I første rekke hadde jeg droppet azimuth og konsentrert meg om offset (vinkelen i horisontalplanet, dvs hvordan pickupen står i headshellet). Deretter kan du leke litt med VTA.
Ikke start med alle justeringer samtidig, poenget er å lære seg hva som innvirker på hva.

draapen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.02.2007
Antall liker
9
Takk for godt svar fosse,har nok mye å lære ennå så det er greit å få tips av de lærde :)

Topp Bunn