Altså, Black Hat og White Hat? Er du 10 år gammel? Skjønner du ikke hvor patetisk det er å sette sånne merkelapper på sine meningsmotstandere?
Høres ut som min sønns referat fra en tegnefilm. "Først var han god, men så ble han ond".
Hvordan John Atkinson, bransjens mest kjente måler, er et problem er også uforståelig for meg, hvis det er målinger og dokumentasjon du ønsker deg.
OM CD STOPLIGHT:
«This stuff works! The cost per disc of this tweak is almost zero...it offers a big bang for the buck and can be confidently recommended!»
John Atkinson, Stereophile
Kilde:
https://www.musicdirect.com/equipmen...m-cd-stoplight
Hvorfor skal vi ta et blad seriøst når det hevder at en grønn tusj hever lydkvaliteten på CD?
Peter Aczel skrev følgende om Atkinson:
«John Atkinson (Stereophile)
Highly intelligent, extremely competent, transparently insincere. I don't know when the hypocrisy started; maybe in his earliest days at Hi-Fi News & Record Review in England he actually believed the tweako B.S. he now redacts and asseverates in Santa Fe; but I refuse to believe that he still believes it. He has been exposed to too much overwhelming scientific evidence to the contrary and he just can’t be that dense. (See also Issue No. 22, p. 10.) At this point he mechanically reiterates the party line and comes up with progressively more tortured sophistries to bolster it. Why? Because his job at Larry’s place requires it, and it’s a good job. The trouble is, he has too many readers who still take all that rubbish at face value».
Source: The Black Hats...
Denne historiske gjennomgangen er også av interesse:
STEREOPHILE
Fra lenken:
«Please consider these statistics carefully. As for myself, I focused on just two obvious and highly relevant details:
In the Summer 1971 issue, there were NO advertisements and 7 components were in "Class A". In the Fall 1985 issue, more than 14 years later, there were still only 9 components in "Class A", despite going from 0 to 47 pages of advertising. However...
J. Gordon Holt was still the Editor during all that time.
Then John Atkinson arrived on the scene.
In short order, there were profound changes, starting from the late 1980s and continuing through the entire 1990s. By April, 1992, there were already 30 components in "Class A". This was just a "warm-up"...
By October 2000, 14 years after Atkinson's arrival, there were 104 components in "Class A". Could there be any "innocent explanations" for this obvious trend? Well, three "excuses" have been used.»
Vi lever i en fake news-verden. Derfor er det viktig å gjøre en liten bakgrunnssjekk av dem man lytter til før man kjøper hifi-utstyr for store beløp.
Jaja, man kan diskutere i en evighet om anmeldere lar seg påvirke av annonsører, vennskap med folk i bransjen o.l. Det kan sikkert hende iblant at man er litt for snill på grunn av for tette bånd. Det er uheldig.
Men å anklage noen for å være fundamentalt uærlig og direkte lyve til sine lesere er noe ganske annet.
Jeg har ikke lest Stereophile tilbake til starten av 90-tallet, langt mindre 70-tallet.
Men før man sluker en slik statistikk rått, så må man også vurdere hvordan bransjen utvikler seg fra 1971 til 1992 eller 2000. Hvor stor er økningen i antall produkter/produsenter med "High end"-ambisjoner? Kan den tekniske utviklingen i samfunnet ha gjort det lettere å lage gode produkter?
Utviklingen har også gitt mye flere ulike kategorier av produkter, noe som i seg selv gir stor økning. CD-spillere, DAC'er, streamere, Surround-produkter, Hodetelefoner (som har blitt en stor bransje i seg selv) osv.
Skulle man hatt 7 eller 9 produkter i Class A i dag, så betyr det at det kun er plass til en eneste forsterker, ett eneste par høyttalere, en cd-spiller, en platespiller osv. Kun halvparten av de 16 kategoriene hadde hatt et Class A-produkt. Kanskje null hodetelefoner i Class A - synes du det virker fornuftig?
Du skjønner da vel at det er helt urimelig at Class A er uforandret fra 1971 til i dag?
Hva er liksom den ene høyttaleren som fortjener Class A? Har du navnet på den ene forsterkeren som er bedre enn alle andre? Hvilken pickup er verdens aller, aller beste? Det er ikke plass til to av hver om det skal være 7 eller 9 produkter i Class A.
Og om Stereophile eventuelt har endret litt på sine kriterier for Class A, så betyr jo ikke det at de er korrupte. Det kan lett forsvares å endre Class A fra å bety "verdens beste" til å bety "eksepsjonelt god". Det vil fort være relevant for mye følere om det ikke bare er de aller, aller beste og dyreste produktene som kan få Class A. Jeg blir jo ikke lurt til å tro at jeg kjøper verdens beste forsterker hvis jeg kjøper en av de tjue forstekerne på lista.
Jeg vil dessuten tro at de aller fleste produktene som er Class A i dag også hadde vært Class A om de kom ut i 1971. Verden går fremover. Det er lettere å lage et godt produkt i dag enn i 1971. Det er bedre/billigere tilgang på gode komponenter, 50 år med audio har gitt mange gode produkter som kan kopieres slik at ikke bare de geniale konstruktørene kan lage et godt produkt, osv osv.
Som en parallell - På 90-tallet ble de utgitt mer enn 10 ganger så mange "rockeplater" i USA som på 70-tallet. Da er det ikke urimelig om en anmelder fant bredden av gode (ikke nødvendigvis geniale) plater litt større.
I 1992 er musikkbransjen som helhet ufattelig mye større enn i 1971 - mye flere kunder kjøper plater og trenger dermed stereoutstyr. Større omsetning gjør det kanskje attraktivt for dyktige ingeniører å velge denne bransjen fremfor noe annet.
Å konkludere med at en person er korrupt på bakgrunn av de tallene dine fra Stereophiles Class A er bare helt ufattelig tynn suppe.