Et par CM3a ble kjøpt inn for noen uker siden, jeg har jo småbrødrene til disse fra tidligere (altså CM2), men disse er vesentlig bedre og mer forseggjorte enn lillebrødrene.
Hva som skiller dem er mest av alt et mellomtone-element, der CM2 er toveis i mindre kasser så er disse treveis i vesentlig større kasser. De sier ganske mye mer enn småbrødrene i mellomtonen, og er derfor bedre stemmegjenngivere og gjengir også instrumenter mer realistisk. En annen ting som skiller dem er også at disse er lukkede kasser, mens lillebrødrene har port så de "puster", noe som gir to litt forskjellige bassgjenngivelser.
Foretrekker helt klart de største, årsaken til det er jo stemmegjenngivelsen først og fremst, nettopp derfor benyttes de også som TV-høyttalere, er jo mest tale de går i der og da er de utmerkede.
At de for alderen ser strøkne ut er bare et pluss, de ser vesentlig mye finere ut enn småbrødrene. Men er altså glad i begge parene, men er CM3a som vil bli benyttet og så får de minste bli stuet bort og eventuelt solgt dersom jeg vil rydde plass. Har i grunn nok av høyttalere med to alt for store par IMF'er, ingen av de to parene skal jeg noen gang kvitte meg med i alle fall, og ikke CM3a som jeg nå har dratt i hus heller.
Er heller slik at jeg vurderer å kjøpe den andre versjonen av CM3, altså versjonen med port nede i front av kassa, hadde vært artig å teste de to versjonene av CM3 opp mot hverandre. Fremtiden får vise hva som kommer...
Her er de i alle fall...