etterisolering av vegg

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.008
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
desverre ligger soverommet rett ved siden av stua og med en baby på vei er det vel en lurt ting å tenke på å etterisolere veggen mellom stua og soverommet.

tenkte meg å bygge opp en del og skru rett og slett panelplater på utsiden.
hva er da best som isolasjon? løse glavaplater (f.ex 10cm plater i en 10cm mellomrom) eller er det lurt å få så tett isolasjon som mulig? dvs hvis jeg bygger opp f.ex 10cm og bruker 15cm glava som jeg presser sammen når jeg fester platene.

hvilken tykkelse er det lurt å bruke? er 10cm nok? (ser ikke så ut at det er noe nevneverdig isolasjon i veggen i dag)

takk for hjelpen

M

Mr-T

Gjest
Isolasjon i veggen har ikke så mye effekt på lydisolasjonen i seg selv. Det du kan tenke på er tre ting:
1. Vekten på veggen, jo tyngre jo mer lydisolasjon (tips: flere lag gipsplate)
2. Tetthet. Den MÅ og SKAL være luft-tett. Gipsen må fuges og limes.
3. Separat stenderverk. Sett opp et nytt reisverk uavhengig av det gamle.

Og når man har gjort dette finner man ut at det lekker lyd via loft, gulv og gjennom dører.... :p

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.008
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
takk for tipset!

jeg har ikke planer om å få den 100% tett siden lyden vil, som du nevner, finner en annen vei-

tenkte bare hvis jeg klarer å få det noe bedre isolert enn det er per i dag sånn at jeg kan skru opp litt mer enn til "hviskevolum"

men hvis det er ikke særlig vits i å gjøre det på denne måten kan jeg trolig spare meg pengene og timene... gipsplater blir alt for mye styr og passer heller ikke inn i huset... ::)

8

8x12_TOM

Gjest
slartibartfast skrev:
takk for tipset!

jeg har ikke planer om å få den 100% tett siden lyden vil, som du nevner, finner en annen vei-

tenkte bare hvis jeg klarer å få det noe bedre isolert enn det er per i dag sånn at jeg kan skru opp litt mer enn til "hviskevolum"

men hvis det er ikke særlig vits i å gjøre det på denne måten kan jeg trolig spare meg pengene og timene... gipsplater blir alt for mye styr og passer heller ikke inn i huset... ::)
Isolasjon hjelper svært lite, kanskje ett par db maks. Fuging er mye viktigere og som Mr-T skriver, veggen bør ha tyngde

Tor

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.008
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
kan flere lag av møbelspon også være ett alternativ? det går ja også an å lime de sammen. i tillegg til skruing. og selfølgelig en slags fugemasse rundt kantene.

lettere å håndtere enn de jævlige gipsplatene

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.332
Sted
Nadadouro, Portugal
Stemmer også for gipsplater på hele veggen, og har du dør mellom stue og soverom kan en ny der sikkert hjelpe også.

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.008
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Mr-T skrev:
Og når man har gjort dette finner man ut at det lekker lyd via loft, gulv og gjennom dører.... :p

har gjort en liten regnestykke og fant ut at hele aksjonen kommer på rund 10k - da kan jeg få ett bra sett med hodetelefoner for... ::)

Nolfi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2006
Antall liker
22
Torget vurderinger
4
Stemmer for gips jeg og.
Er igang med oppussing av minstemann sitt nye rom og det blir 2*13mm gips på hver side av reisverk av 50 mm lekter. Ikke så tykk vegg, ikke mye isolasjon, men 5+ cm gips. Det virker.

Mvh.

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
3
slartibartfast skrev:
Mr-T skrev:

har gjort en liten regnestykke og fant ut at hele aksjonen kommer på rund 10k - da kan jeg få ett bra sett med hodetelefoner for... ::)
Eller et par hørselvern til babyen?? ;D

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
13.993
Sted
Smurfeland
Har hatt lignende tanker selv, om å lydisolere veggene mot naboene på begge sider, i rekkehus med teglsteinsvegger. Faren til samboeren er byggmester eller hva det heter, og hadde omtrent følgende å si om saken:

Bygg en ny vegg med 2x4" stendere noen centimeter ut fra den eksisterende veggen, det er alfa og omega at det er luft mellom ny og gammel vegg og at de ikke er i kontakt med hverandre på noen som helst måte. Lurer på om han sa 7 centimeters avstand. Bruk glava som isolasjon, og kle veggen med gipsplater som fuges med akryl. Ifølge han vil dette gi et fantastisk godt resultat med tanke på lydisolering, mye bedre enn å bare bruke gipsplater. Ulempen er at man "mister" rundt 18 centimeter av rommet.

Nitram

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2005
Antall liker
175
Torget vurderinger
5
blitzkrieg skrev:
Har hatt lignende tanker selv, om å lydisolere veggene mot naboene på begge sider, i rekkehus med teglsteinsvegger. Faren til samboeren er byggmester eller hva det heter, og hadde omtrent følgende å si om saken:

Bygg en ny vegg med 2x4" stendere noen centimeter ut fra den eksisterende veggen, det er alfa og omega at det er luft mellom ny og gammel vegg og at de ikke er i kontakt med hverandre på noen som helst måte. Lurer på om han sa 7 centimeters avstand. Bruk glava som isolasjon, og kle veggen med gipsplater som fuges med akryl. Ifølge han vil dette gi et fantastisk godt resultat med tanke på lydisolering, mye bedre enn å bare bruke gipsplater. Ulempen er at man "mister" rundt 18 centimeter av rommet.
Det blir sikkert veldig bra å gjøre det på den måten, men synes du tar skikkelig i med hensyn til dimensjoner og mål. Hva som er alfa og omega her er å unngå mekanisk kobling (fysisk kontakt) mellom den gamle veggen og det nye reisverket, men er det åpning så klarer det seg med 1 til 2 cm. Mellom golvet/taket og den nye veggen og mellom sideveggene og den nye veggen ville jeg lagt laftestrimmel (Glava har det vet jeg). Så isolerer du selve veggen med vanlig glassvatt og kler veggen med gips eller spon. Gips er "døest" m.h.t. lyd. Bruk helst to lag (da kan man jo gå litt ned på tykkelsen) lagt i forband (lagt slik at skjøtene ikke kommer rett over hverandre).
Til stenderverket til den nye veggen ville jeg valgt f.eks 48x68mm og lagt detn så langt fra den gamle veggen at du fikk plass til 10 cm isolasjon (som du godt kan, og vel skal, legge helt inntil den gamle veggen, isolasjonen transporterer ikke lyd.)
Legger ved en link som viser noe av lydisolering, både i vegger, tak og gulv.
Lykke til.
mvh. Martin
Ps. Hvis det ikke er isolasjon i den gamle veggen, ville jeg revet veggplatene på den og fylt den også med isolasjon, jo mere isolasjon jo bedre er det jo både m.h.t. både varme og lyd, og er den hul står den jo der som en skikkelig "resonanskasse". Noen nye plater på den veggen på de gamle veggen blir jo unødvendig.

http://www.dinside.no/837515/lydisolerings-abc

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.008
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
takk for tipsene!

kona foreslå å bruke en scene-/akustikkteppe (kanskje ikke i svart, da ;)) hvor effektive er de? noen som vet? da finns ja de riktig tunge med 4-5lag og opptil 1,6kg/m²

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
3
Har vært på noen prosjekt der det har vært laget møterom/kontor for maksimal lydgjennomtrenging, her har det vært brukt doble vegger av stålstendere med dobbel gips på , fuging med akryl, mellom veggene inni har det vært en luftspalte på ca 1 cm

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Julenissen skrev:
Har vært på noen prosjekt der det har vært laget møterom/kontor for maksimal lydgjennomtrenging
Ok, men her var det vel ønsket mindre lydgjennomtrenging!!? :)

Hvem ønsker støyfulle møterom/kontor?!

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.159
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Jeg personlig ville ikke gjort noe. De fleste barn sover veldig tungt med mindre de skvetter/blir skremt av plutselige lyder.
Tiden går uansett så fort at de er konfirmanter før du rekker å sparkle veggen :)

noen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2008
Antall liker
29
Griffenfeldt skrev:
Jeg personlig ville ikke gjort noe. De fleste barn sover veldig tungt med mindre de skvetter/blir skremt av plutselige lyder.
Tiden går uansett så fort at de er konfirmanter før du rekker å sparkle veggen :)
Enig.
Mitt barn er en måned og sover seg igjennom hva det skal være av lyder (og bevegelse) så lenge det ikke er akkurat i innsovningsperioden på ett par minutter.
Det er sikkert individuelle forskjeller, men jeg hadde prøvd å la barnet sove med bakgrunnslyder.
Min datter sov seg nettopp igjennom ett toårslag, i stuen der hvor barna var, med tilhørende kakespising og lek.

(Men det er ett godt påskudd for akustiske tiltak)

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
3
Birdman skrev:
Julenissen skrev:
Har vært på noen prosjekt der det har vært laget møterom/kontor for maksimal lydgjennomtrenging
Ok, men her var det vel ønsket mindre lydgjennomtrenging!!? :)

Hvem ønsker støyfulle møterom/kontor?!
ja, gikk litt fort der ;D ;D

M

Mr-T

Gjest
slartibartfast skrev:
takk for tipsene!

kona foreslå å bruke en scene-/akustikkteppe (kanskje ikke i svart, da ;)) hvor effektive er de? noen som vet? da finns ja de riktig tunge med 4-5lag og opptil 1,6kg/m²
Omtrent som å dra lua ned over øra. Med andre ord: fint lite.

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
noen skrev:
Griffenfeldt skrev:
Enig.
Mitt barn er en måned og sover seg igjennom hva det skal være av lyder (og bevegelse) så lenge det ikke er akkurat i innsovningsperioden på ett par minutter.
Det er sikkert individuelle forskjeller, men jeg hadde prøvd å la barnet sove med bakgrunnslyder.
Min datter sov seg nettopp igjennom ett toårslag, i stuen der hvor barna var, med tilhørende kakespising og lek.

(Men det er ett godt påskudd for akustiske tiltak)
Veldig enig her jeg også!

Ikke gjør deg selv den bjørnetjenesten å være stille når barnet sover, og la de våkne av den minste lyd resten av barndommen.

Hilsen bestefar som har sett det motsatte ;)

M

Mr-T

Gjest
Husker jeg satt barnevakt hos et vennepar en gang, og de sa jeg bare måtte spille musikk etter at unga hadde lagt seg. Jaja tenkte jeg, får spille litt lavt da. Etterpå fikk jeg vite at de ikke fikk sove for jeg spilte for lavt.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.257
Har pusset murvegg mot nabo på den ene siden av stuen i en leilighet vi har kjøpt. Vil det å gipse veggen, evt med to lag, være den billigste og beste løsning for å redusere lydlekkasjer også her?

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.008
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
har fått flere tips fra fagfolk og de sier alle nytt stenderverk som ikke er i kontakt med veggen og platene festet på den.

Topp Bunn