Tja, JAS 39 Gripen er et flott fly det, som faktisk med tanke på konseptet kan være et godt alternativ i forsvar av Norge. Hvordan flyet fungerer sammenliknet med F-16 er egentlig med den info jeg har ikke helt lett å svare på. Men flyet er et slags moderne "Willy's Jeep" som skal kunne operes fra asfalterte og preparerte veier med verneplikte bakkemannskaper det ikke er behov for å ha mange av. Det at flyet har 1/3 av rekkevidden til Eurofighter er kanskje det som er det som begrenser flyet mest.
Hvis vi ser etter et fly som har flest mulig av egenskapene til F-16, er antagelig Eurofighter det beste alternativet, siden JSF har litt større begrensninger i forhold til luftforsvarsrollen, og dens rolle som jagerfly er litt mer begrensede i forhold til luftkamp m.t.p. climb-rate, aksellerasjon, max høyde og manøvrerbarhet. Da er det stealth som gjelder, og flyet har antagelig sin viktigste rolle som bakkeangrepsfly (..nå bomber vi dem igjen). Det er vel særlig i forhold til konseptet til USA at JSF fungerer best, med F-22 Raptor som på sikt vil utfase F-15 (selv om dette flyet nok vil være i drift i 10-15 år til og finnes i reservene). Disse to, F-22 og F-35 (JSF) vil nok erstatte F-117 på sikt, det er i alle fall estimater jeg har sett.
Sett i forhold til JSF, har Eurofighter Typhoon alle egenskapenene til F-16 i forbedret form minus de stealth egenskapene som JSF (og F-22 Raptor) vil ha/kommer til å ha. Sånn sett er det antagelig det mest avanserte multi-rolle flyet vi kan kjøpe, med mindre vi vil snike oss inn i Sverige en lørdags kveld.
Når det gjelder Gripen, så er dette et kostnadseffektivt fly vi allerede har sett på vingene noen år, og dette flyet vil oppgraderes i forhold til de versjoner Sverige nytter, med forbedrede kapasiteter på flere områder.
Mitt valg...
- med tanke på at JSF prosjektet har tatt såpass form og har vist seg såpass avansert og med mange av de egenskaper som er blitt lovd, så er det noen mangler med dette flyet når det gjelder suverenitetshevdelse i forhold til luftkamp. Nettopp pga. dette har man forsøkt å fordoble antallet F-22 Raptor i Kongressen i USA (i det minste bevilgningene) fordi JSF mot siste generasjon russiske jagerfly med oppdateringer har vist seg å være "agressive" selv mot F-15C...
Ære være JSF som neste genrasjon fly som vil bombe noen i midtøsten til de evige jaktmarker også de neste 30 år. Men Eurofighter fremstår mer og mer som det flyet som har de kapasiteter Norge har behov av. I tillegg snakker vi også om å få lov til å ta del i industrisamarbeidet med de andre eupeiske deltakerne i konsortiumet. Det teller ikke lite i seg selv. Men flyet har altså kapasiteter som ikke står tilbake for noen fly pr. i dag, med mindre vi snakker om egenskapene til amerikanernenes F-22 Raptor. Hvordan disse to klarer seg mot hverandre er vanskelig å svare på.
Da gjenstår det bare en "blå-svenske" i kampen, slik jeg ser det, som i likhet med F-16 og Eurofighter er et multirolle fly, og kan utføre slike oppdrag i en å samme misjon, ifølge Saab Industries. Og det gjør det nok også. Skal vi ha en haug med fly, minimum 48, så kan det hende vi får mer for pengene her. og et fly vi kan sende fra E6 i Trøndelag, eller lette fra Torget i Bergen...