Musikk og Hi-Fi Eurovisjon song conterst 2023 -hvem vinner?

Hvem vinner årets Eurovision?

  • Sverige

    Stemmer: 4 20.0%
  • Finland

    Stemmer: 8 40.0%
  • Ukraina

    Stemmer: 0 0.0%
  • Israel

    Stemmer: 0 0.0%
  • Norge

    Stemmer: 4 20.0%
  • Frankrike

    Stemmer: 3 15.0%
  • Spania

    Stemmer: 0 0.0%
  • Italia

    Stemmer: 1 5.0%
  • Storbritannia

    Stemmer: 0 0.0%
  • Østerike

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    20
  • Avstemningen er stengt .

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.925
Antall liker
8.233
Torget vurderinger
1
Forresten var låta i pauseinnslaget bidraget britene skulle ha deltatt med.
 

Norwegianwoodpecker

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2007
Innlegg
1.349
Antall liker
2.177
Sted
Nordland
Har sett HELE programmet for første gang siden… Må være slutten av 80-tallet🤔 Jepp ny kjæreste, utvider familie og nye rutiner🫣
Mye Mainnlort, ja😂 Her er det show som gjelder.
skal eg likevel tippe, går pokalen til jenta fra Israel🥳
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.925
Antall liker
8.233
Torget vurderinger
1
Avstemminga strax over.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.925
Antall liker
8.233
Torget vurderinger
1
Sverige starter sterkt.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.925
Antall liker
8.233
Torget vurderinger
1
Der var fagjuryene ferdig…
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.925
Antall liker
8.233
Torget vurderinger
1
Norge hadde tydeligvis ingen halvkvalt hamster. 5. plass.
 
A

aardappeleter

Gjest
Hah. Jeg hadde akkurat besøk, og vi spilte ABBA/Waterloo, fordi det er den dagen i året. Gjesten får velge selv om han vil gi seg til kjenne. Vi slang på Dancing queen med det samme, og jeg påstår hardnakket at Rutger Gunnarson var et j** geni av en bassist, på toppen av et par av de store låtskriverne i pophistorien, og i det hele tatt.
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.892
Antall liker
26.718
Sted
Oslo/Grebbestad
Hah. Jeg hadde akkurat besøk, og vi spilte ABBA/Waterloo, fordi det er den dagen i året. Gjesten får velge selv om han vil gi seg til kjenne. Vi slang på Dancing queen med det samme, og jeg påstår hardnakket at Rutger Gunnarson var et j** geni av en bassist, på toppen av et par av de store låtskriverne i pophistorien, og i det hele tatt.
:love:
Rip
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.656
Antall liker
15.753
Torget vurderinger
2
På tide å legge ned fagjuryen. Blir morsommere da.

Skjermbilde 2023-05-14 kl. 09.52.03.png
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.925
Antall liker
8.233
Torget vurderinger
1
Da er årets ESC-konspirasjonsteorier i gang...

 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.925
Antall liker
8.233
Torget vurderinger
1
Uansett, så var aller viktigste å få med seg kunsten å kjerne smør, en kunst som synes å være glemt blant mange. Gamle ferdigheter er viktige å ivareta for å kunne skape en bærekraftig utvikling. Trenger ikke dyr strøm en gang for å lage smør!

 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.378
Antall liker
4.025
Torget vurderinger
0
Fantastisk at Finland, Sverige og Norge - i den rekkefølgen - falt best i smak hos folk flest i Europa.

Hva er sannsynligheten for et slikt utfall (at Norden skal ta de tre øverste plassene i et sammendrag av 26 nasjoner)?

Heia Norden 🇫🇮🇸🇪🇳🇴 😎
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.752
Antall liker
13.241
Hva er sannsynligheten for et slikt utfall (at Norden skal ta de tre øverste plassene i et sammendrag av 26 nasjoner)?
1:650 (0.15%) om jeg har regnet korrekt, antar da 26 nasjoner totalt og 4 nordiske land med. Reelt er nok sannsynligheten noe større siden Sverige pleier å ha ganske bra dreis på dette.

4/26 * 3/25 * 2 / 24
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.378
Antall liker
4.025
Torget vurderinger
0
1:650 (0.15%) om jeg har regnet korrekt, antar da 26 nasjoner totalt og 4 nordiske land med. Reelt er nok sannsynligheten noe større siden Sverige pleier å ha ganske bra dreis på dette.

4/26 * 3/25 * 2 / 24
Mgp er ikke bare musikk, men også en popularitetskonkurranse i videre forstand. Sånn sett tror jeg utfallet også representerer hvor populære de nordiske landene er blant andre europeere. De nordiske landene skårer høyest på stort sett det som er av kåringer (lykke, frihet, økonomi osv.), og vi som bor her har mye å verdsette.

At en musikkonkurranse gir samme bilde som mange andre kåringer, er litt artig.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.925
Antall liker
8.233
Torget vurderinger
1
Tåler man ikke i Sverige at folk flest liker oss best?
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
718
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Både Finland och Norge lika dåliga förlorare?🤔😉
Esc er som langrenn. Gullet står mellom Norge Sverige, Finnland og Italia og Russen er utestengt. Pluss noen tilfeldige utfordrere.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.396
Sted
Østfold
Jeg synes det var underlig at Sverige fikk delta med en låt som var så til de grader lik en låt de selv hadde vunnet med tidligere, med den samme artisten. Det burde være et visst krav til originalitet. Jeg finner det også noe påfallende at "fagjurien" nærmest belønner dette.
 
  • Liker
Reaksjoner: SAL

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Innlegg
3.481
Antall liker
3.602
Sted
Sunnmøre
Jeg synes det var underlig at Sverige fikk delta med en låt som var så til de grader lik en låt de selv hadde vunnet med tidligere, med den samme artisten. Det burde være et visst krav til originalitet. Jeg finner det også noe påfallende at "fagjurien" nærmest belønner dette.
Eg er i prinsippet einig, men konseptet «originalitet» er litt vanskeleg i den konkurransen. Det aller meste som er litt bra, minner openbert om noko anna.

Det som skil gode og dårlege bidrag er i stor grad om dei får til «det dei prøver på», og her tykkjer eg Frankrike, Portugal og Sverige var i særklasse i år. Kanskje eg er litt biased, for det har gått mykje i ny fransk popmusikk her heime siste halvåret (særleg Maëlle og Pomme). Det er mogleg at Noreg var der, også, men vikingpop irriterer meg så grenselaust at eg ikkje heilt greier å vurdera det.

Dersom originalitet skal vera ein del av miksen, var Spania høgt oppe. For så å seia alt det andre var det mange idear (som oftast kombinasjon av uoriginale element), men meir på skissestadiet; ideane var der, men det var ikkje samanføyd.

Det er underleg at det skal vera så mange dårlege bidrag når det trass alt vert laga så pass mykje bra popmusikk i Europa. Men slik har kanskje alltid denne konkurransen vore?
 
Sist redigert:

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.396
Sted
Østfold
Når vi først har en fagjurie synes jeg de burde fått med elementer som originalitet, musikalsk kreativitet, vokal dyktighet og andre rene musikktekniske faktorer i bedømmingen. Hvis ikke kan man ikke kalle dem en fagjurie.
 

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Innlegg
3.481
Antall liker
3.602
Sted
Sunnmøre
Eg er ikkje usamd.

Dessutan vil eg ha tilbake kravet om at bidraga må vera på offisielt språk eller anerkjent minoritetsspråk, med (nytt) tilleggskrav om at minoritetsspråk må vera hovudspråket i 1/3 av bidraga frå eit land over tid.

Esperanto hadde også vore kjekt å få inn, men den kampen er nok tapt, som dei fleste av kampane eg har valt å utkjempa.
 
Sist redigert:

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.925
Antall liker
8.233
Torget vurderinger
1
Jeg er ikke helt tilhenger at man skal tvinge bidragene til å bruke offisielt språk ol. ettersom dette skal være popmusikk (eller hva man nå måtte mene) -Norge kunne omså ha deltatt med en låt på svensk (gud forby...)
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.952
Antall liker
11.355
Sted
Ytterst i havgapet...
Nå er vel kanskje ikke de fleste sangene som presenteres påtenkt målgruppen "rustne herrer", men det er da fortsatt vitterlig en tekst/komponist-konkurranse, dvs det er melodi og evt tekst som skal vurderes og premieres. Jeg har egentlig bare fått med meg brøkdeler av de siste års konkurranser, - så også i år, men det virker da mest som at det er "freak show" som premieres.....
 

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Innlegg
3.481
Antall liker
3.602
Sted
Sunnmøre
@Bjørn.H, eg ser at dette ville favorisert UK og frankofone Europa.

Eg tenkjer at i eit Europa som har gjort kulturelt og språkleg mangfald til varemerke (EU er, same kva ein måtte meine om dei elles, temmeleg gode på dette), så hadde det vore topp å få fram meir av dette i ESC, og ikkje berre som krydder.

(OK, så er eg uvanleg glad i film og popmusikk på andre språk enn engelsk, også.)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.925
Antall liker
8.233
Torget vurderinger
1
@Bjørn.H, eg ser at dette ville favorisert UK og frankofone Europa.

Eg tenkjer at i eit Europa som har gjort kulturelt og språkleg mangfald til varemerke (EU er, same kva ein måtte meine om dei elles, temmeleg gode på dette), så hadde det vore topp å få fram meir av dette i ESC, og ikkje berre som krydder.

(OK, så er eg uvanleg glad i film og popmusikk på andre språk enn engelsk, også.)
Selv om nynorsk er lovpålagt bla. i opplæringen og i offentlig forvaltning, kan man ikke tvinge alle til å bruke nynorsk -jeg kan skrive på bokmål om jeg vil. Så kan man alltids problematisere hva det har å si, men nå er mye av popmusikken som konsumeres på engelsk, fransk, spansk og tysk er jo også mye i bruk. At engelsk har et fortrinn er det vel liten tvil om, men det handler jo også om å gjøre musikken i ECS mer relevant. Tenk på Abba, till exempel...
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.723
Antall liker
9.346
Sted
Trondheim
Nå er vel kanskje ikke de fleste sangene som presenteres påtenkt målgruppen "rustne herrer", men det er da fortsatt vitterlig en tekst/komponist-konkurranse, dvs det er melodi og evt tekst som skal vurderes og premieres. Jeg har egentlig bare fått med meg brøkdeler av de siste års konkurranser, - så også i år, men det virker da mest som at det er "freak show" som premieres.....
Det er vel egentlig en sang- og show-konkurranse. Jeg synes stemmesystemet er helt ok. Fagjuryen bedømmer sangen, mens folkejuryen bedømmer showet. Fjern fagjuryen og det blir en ren show-konkurranse. Forutsatt at fagjuryen faktisk gjør jobben sin da.
 

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Innlegg
3.481
Antall liker
3.602
Sted
Sunnmøre
Selv om nynorsk er lovpålagt bla. i opplæringen og i offentlig forvaltning, kan man ikke tvinge alle til å bruke nynorsk -jeg kan skrive på bokmål om jeg vil. Så kan man alltids problematisere hva det har å si, men nå er mye av popmusikken som konsumeres på engelsk, fransk, spansk og tysk er jo også mye i bruk. At engelsk har et fortrinn er det vel liten tvil om, men det handler jo også om å gjøre musikken i ECS mer relevant. Tenk på Abba, till exempel...
Dette med språket på bidraga har vore litt av og på, innført som “regel” fordi Sverige braut konvensjonen i 1965, og endeleg avskaffa 1999, og lag samtidig som kravet om live musikk vart stroke. Tilsvarande har det vorte innført krav om maks lengd, kor mange som kan vera på scena osb.

Eg tenkjer at det handlar mindre om fridom for artistane, og meir om kva konkurranse EBU vil ha.

Det er berre unntaksvis dei siste 50-60 åra denne konkurransen har greidd å få fram popmusikk som har nærma seg kvaliteten og populariteten til det bransjen greier sjølv. “Waterloo” og “Euphoria” er det einaste eg kjem på.
 
Topp Bunn