Politikk, religion og samfunn Evolusjonen, grunnkurs for "overtroende"

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
728
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Siden jeg har framstått i noen andre tråder som en "dum amerikansk kristennasjonalist" (er fortsatt litt besnæret av den dumskapen),
så ønsker jeg å omvende meg fra det. :):):):)
Bare for å si litt om kristennasjonalisme, så har jeg undersøkt litt om frontfigurer i den politisk religiøse retningen der i USA og funnet ut at de gutta der er Pling i Bolla.

Hva har dette med evolusjonen å gjøre??? Jo, jeg tror mangel på grunnleggende kunnskap om evolusjonen gjør at jeg kommer til kort ofte i samtaler med folk som ikke tror noen Gud eller romvesener skapte universet.
Jeg orker ikke lese en hel bok om fysikk, men en grunnleggende innføring i evolusjonslære. Kanskje det er derfor mye av det jeg skriver her på sentralen oppfattes som babbel fordi jeg har ikke den minste peil på evolusjonslæren og grunnleggende vitenskapelig metodikk. Jeg har store allmenne kunnskapshull fordi 2 år av ungdomsskolen var bare vås og prosjektskole. Dermed var jeg sjanseløs på videregående og lærerskolen.

Sist redigert:

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
728
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Det finnes vel knapt noe felt innen vitenskapen som er bedre forklart og bevist, enn evolusjonen.
Det er ikke noe fornuftig å si imot den påstanden utenom blank avfeiing og grov manipulasjon og det er ikke jeg tilhenger av. Eksempelvis å påstå at evolusjonen er feil, men "funnene" viser at alt stammer fra "samme fabrikk". Men det er ikke det bare bullshit?

Sist redigert:

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.360
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
evolusjonsteorien ja.. er vel ganske forenklet den som Darwin måtte jukse med funnene sine for å bevise.
Det er nok lurt å lese seg opp, men for guds skyld hopp bukk over alt som har med Darwin å gjøre.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Antall liker
10.642
Sted
Oslo
evolusjonsteorien ja.. er vel ganske forenklet den som Darwin måtte jukse med funnene sine for å bevise.
Det er nok lurt å lese seg opp, men for guds skyld hopp bukk over alt som har med Darwin å gjøre.
Selvfølgelig juksa han.
Det står jo skrevet i boken at for 5 - 7 tusen år siden skapte Gud verden og alle dens skapninger.
Alt annet er "fake news"

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.360
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Kan jo starte med å lese denne

What Darwin Got Wrong is a remarkable book, one that dares to challenge the theory of natural selection as an explanation for how evolution works--a devastating critique not in the name of religion but in the name of good science. Combining the results of cutting-edge work in experimental biology with crystal-clear philosophical arguments, Fodor and Piattelli-Palmarini mount a reasoned and convincing assault on the central tenets of Darwin's account of the origin of species. This is a concise argument that will transform the debate about evolution and move us beyond the false dilemma of being either for natural selection or against science.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Antall liker
10.642
Sted
Oslo
Det er en plate som heter Why 50 million Elvis fans can't be wrong.
innenfor alt right er det mere:
"how one scientist can prove all the other 50 million scientists to be wrong "

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
10.544
Torget vurderinger
2
Godt forsøk, men det endte fort i grøfta gitt. Evolusjonslæren var en gang almenkunnskap,. Men det lærer man jo ikke lengre sånt i norsk skole, så enhver sjarlatan kan alltids finne på sin divergerende «sannhet», og utgi bøker om også. Erik von Daniken tjente jo godt på slikt. At han ble dømt for svindel er ingen hindring

Ellers kan man begynne med et besøk på naturhistorisk museum, om man tror jorden er 5000 år gammel.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.773
Godt forsøk, men det endte fort i grøfta gitt. Evolusjonslæren var en gang almenkunnskap,. Men det lærer man jo ikke lengre sånt i norsk skole, så enhver sjarlatan kan alltids finne på sin divergerende «sannhet», og utgi bøker om også. Erik von Daniken tjente jo godt på slikt. At han ble dømt for svindel er ingen hindring

Ellers kan man begynne med et besøk på naturhistorisk museum, om man tror jorden er 5000 år gammel.
Sånn for å oppklare, tror du på en guddommelig skapelse eller tror du på evolusjon?

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Antall liker
10.642
Sted
Oslo
KI eller AI kan gjøre mange hjerner overflødige.
Sikkert bra det.
De fleste hjerner reproduserer stort sett gammal kunnskap.
Men kan den komme opp med noe nytt?
Om du ikke vet hva du leter etter, hvordan vet du at du har funnet det.
Og om du finner det, hvordan vet du at det var det du lette etter?

Blir som den verste/beste siste låta på lokkalet.
U2's: Still haven't found what I'm lookin for.
Da er Bette Midler's: You're my favourite waste of time
noe bedre!

Sist redigert:

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
728
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Selvfølgelig juksa han.
Det står jo skrevet i boken at for 5 - 7 tusen år siden skapte Gud verden og alle dens skapninger.
Alt annet er "fake news"
Jeg har sagt det før. Ikke ta alle religiøse under en kam. Ung-jord kreasjonismen er en liten bevegelse som kun baserer verdensbildet sitt på gen.1.1. "Alt annet er fake news". Den var fin fin!

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
728
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Sånn for å oppklare, tror du på en guddommelig skapelse eller tror du på evolusjon?
Det er ikke nødvendigvis motsetning. Evolusjonistiske trekk med mutteringer og tilpasninger til omgivelsene er udiskutable i mikrobiologien. Å tegne svart hvitt bilde, blir i minn verden religiøst. Ting er mer komplekst og det er ikke enkle svar. Men tilbake til Evolusjonen. Jeg trodde den var udiskutabel.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.865
Torget vurderinger
1
Jeg har faktisk doktorgrad i planetens historie (for å si de overforenklet). Det gjør at jeg ikke engang orker å diskutere evolusjon. Evolusjonen er like godt dokumentert som tyngdekraften, men bedre forstått....

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.360
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Det er jo mange som høyt utdannede som har påpekt feil og brister i teorien til Darwin, men det er vel bare kristne trump supportere det da eller?

Hvordan forklarer man feks horisontal gen overføring? Det passer vel ikke helt inn med livets tre
Eller oppdagelsen av arker som ligner bakterier men er forskjellige.

Altså, ikke misforstå, darwin teori har mye for seg, men det er huller og brister som gjør at det nettopp er en teori.
Det må forskes mer
Også bør vi stille oss et spørsmål rundt gen manipulering, hvilke følger har dette lenger ned i veien dersom det kun er de sterkeste som overlever?

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
728
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Jeg har faktisk doktorgrad i planetens historie (for å si de overforenklet). Det gjør at jeg ikke engang orker å diskutere evolusjon. Evolusjonen er like godt dokumentert som tyngdekraften, men bedre forstått....
Hva var den første årsak til universets opprinnelse?? Jeg håper du har et bedre svar en eventyrhistorien om eventyrhistorien i bibelen.
Alt har en årsak virkning har det ikke?

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.011
Torget vurderinger
16
Det er jo mange som høyt utdannede som har påpekt feil og brister i teorien til Darwin, men det er vel bare kristne trump supportere det da eller?
Har du hørt om vitenskapelig konsensus?

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Antall liker
10.642
Sted
Oslo
Man kan alltids finne en eller annen med en doktorgrad fra et eller annet obskurt universitet som støtter dine rare oppfatninger
Jeg forøvrig har ingen tro på at en dyne gjør at jeg sover varmere!

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.360
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Du mener gamle stabeist som tviholder på gammel vitenskap og nekter å drive forskningen videre?
Mener du seriøst at teorien som snart er 200år gammel ikke trenger noe supplement for å bli bedre?

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.011
Torget vurderinger
16
Du mener gamle stabeist som tviholder på gammel vitenskap og nekter å drive forskningen videre?
Mener du seriøst at teorien som snart er 200år gammel ikke trenger noe supplement for å bli bedre?
Jeg forstår at du forsøker å få litt oppmerksomhet her, men jeg tror også at du på et helt grunnleggende nivå har misforstått nesten alt.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.360
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Jeg forstår at du forsøker å få litt oppmerksomhet her, men jeg tror også at du på et helt grunnleggende nivå har misforstått nesten alt.
Jeg tror du har misforstått meg. Jeg sier ikke at evolusjon ikke er et fenomen, men at Darwin sin teori er full av hull og det oppdages ting som ikke passer inn.

Men det er jo typisk å hate her på forumet
Hatere vil hate

Peace

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.011
Torget vurderinger
16
Jeg tror du har misforstått meg. Jeg sier ikke at evolusjon ikke er et fenomen, men at Darwin sin teori er full av hull og det oppdages ting som ikke passer inn.

Men det er jo typisk å hate her på forumet
Hatere vil hate

Peace
Du tror vel ikke på alvor at det ikke er gjort forskning på evolusjonsteorien siden Darwin eller? Du er velkommen til å hoste opp en vitenskapelig teori det er forsket mer på enn evolusjonsteorien.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.360
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Er gjort mye forskning og man har funnet greier som ikke kan forklares med darwins teori.
Mistenker du tolker meg feil (sikkert pga mine meninger)

Les mitt første innlegg igjen:

Darwins teori er en ekstrem forenkling, jeg har aldri nektet for evolusjon.

Men ikke noe mer å diskutere
Sorry at helten din ikke var så helt allikevel, men det betyr ikke at evolusjonsteorien er død.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.011
Torget vurderinger
16
Er gjort mye forskning og man har funnet greier som ikke kan forklares med darwins teori.
Mistenker du tolker meg feil (sikkert pga mine meninger)

Les mitt første innlegg igjen:

Darwins teori er en ekstrem forenkling, jeg har aldri nektet for evolusjon.

Men ikke noe mer å diskutere
Sorry at helten din ikke var så helt allikevel, men det betyr ikke at evolusjonsteorien er død.
Okay troll-boy, nok oppmerksomhet fra meg.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
10.544
Torget vurderinger
2
Kanskje vi skulke diskutere mindre åpenbare ting enn evolusjonen,hvor siste kjente eksempel er feks Covid. La oss heller diskutere om jorden er rund eller om det finnes tektoniske plater , det er jo masse folk som har andre teorier om dette også og så mange kan ikke ta feil….Dessuten er det bevist at jorden ikke er helt rundt , så da kan den antagelig være flat istedet.. ,

Sist redigert:

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Antall liker
12.039
Kunne muligens vært en interessant meningsutveksling, men mulighetene forsvant dessverre allerede i innlegg #4 og #5.

Innlegg #1 viser en interesse for å sette seg inn i evolusjonsteorien, og hva passer vel da bedre enn denne boka?

Kan sikkert også lånes gratis på nærmeste bibliotek. Deretter kan trådstarter delta i debatten på lik linje (eller antakelig kunnskapsmessig en del over) som andre deltakere i tråden.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.011
Torget vurderinger
16
Jeg er ikke biolog og kan derfor ikke diskutere evolusjonsteorien utover å vise til forskning som er gjort av eksperter. Jeg forholder meg til vitenskapelig konsensus på områder hvor jeg kun skraper i overflaten. Jeg forstår ikke hvordan man kan uttale seg skråsikkert og mot etablert vitenskap om ting man egentlig ikke har greie på. Stupiditet blandet med arroganse, jeg burde ikke, men kjenner at jeg trigges litt.

Internett har gjort enhver nesgubbe til ekspert og kommentarfeltene flommer over av Stutum-visdom fra folk som knapt har fullført ungdomsskolen, men likevel har forstått hvordan alt henger sammen.

Sist redigert:

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.360
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Ja utrolig hva tilgang på all verdens informasjon døgnet rundt kan gjøre.
I gamle dager var det fagpersoner som endte diskusjoner, i dag ender de ofte avkledd.

4-string

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2011
Antall liker
13.216
Sted
Interiore Simplicitate
Ja utrolig hva tilgang på all verdens informasjon døgnet rundt kan gjøre.
I gamle dager var det fagpersoner som endte diskusjoner, i dag ender de ofte avkledd.
Del gjerne noen eksempler på avkledde fagpersoner. Det at noen ikke skjønner at det er ferdig diskutert
betyr ikke at det er usikkerhet igjen.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.360
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Har ikke noen linker let tilgjengelig, men corona pandemien er et godt eksempel.
Det florerte av fagpersoner som mente det ene og det andre men tok feil gang på gang.

Videre kan vi jo ta fagpersoner rundt økonomi og politikk, er jo ikke alltid de forstår det store bildet eller treffer hverken på spådommer eller fakta.

Men det her er vel en avsporing
Tilbake til evolusjon

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.360
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Ja, utrolig hva tilgang til all verdens desinformasjon kan gjøre også... :rolleyes:
Ja det var mye enklere før når du måtte ta alt du fikk servert for god fisk :)

Det er selvsagt mye bullshit på nettet, men det er uansett en fordel å ha all verdens informasjon et tastetrykk unna.
Noe som før innebar å sette av tid til å dra til et bibliotek for å skumme igjennom bøker for å kanskje finne det du trenger kan du nå gjøre mye mer effektivt

Det er jo ikke som om bøker nødvendigvis er et stempel på kvalitet heller.

Så hva står vi igjen med da?

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.011
Torget vurderinger
16
Ja det var mye enklere før når du måtte ta alt du fikk servert for god fisk :)

Det er selvsagt mye bullshit på nettet, men det er uansett en fordel å ha all verdens informasjon et tastetrykk unna.
Noe som før innebar å sette av tid til å dra til et bibliotek for å skumme igjennom bøker for å kanskje finne det du trenger kan du nå gjøre mye mer effektivt

Det er jo ikke som om bøker nødvendigvis er et stempel på kvalitet heller.

Så hva står vi igjen med da?
Vi står igjen med at du ikke har brukt mange år på å studere biologi ved et akkreditert universitet og derfor ikke har ekspertise på området. Er du virkelig så dum at du tror surfing rundt på nettet gjør deg i stand til å avvise vitenskapelig konsensus med et fnugg av kredibilitet?

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.360
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Hva er du snakker om??
Jeg tror du må lese det jeg skriver igjen.
Men kan gjenta
Evolusjon finnes selvfølgelig og det forskes fortsatt på det, det er gjort mange funn opp igjennom tiden som har bygd på den mangelfulle teorien Darwin lanserte for 200år siden.

Mer forståelig nå eller skal du fortsette å være vriompeis?
Jeg syns mine svar er mye bedre for trådstarter enn de arrogante svarene som mange andre har gitt.
Men er jo typisk for dette forumet, en gjeng med vriompeiser som tror de sitter med all kunnskap fordi fagmiljøene sier det.
Det viser seg derimot at det ikke er så knapper og glansbilder og fagmiljøer er uenige. Det er dette og nysgjerrighet som fører til nyskaping og gjør at verden går fremover.
Ikke at man ser tilbake på gammel forskning og ser seg fornøyd med det.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.011
Torget vurderinger
16
Ikke at man ser tilbake på gammel forskning og ser seg fornøyd med det.
Fin stråmann, men kan du si noe om evolusjonsteori som vil være nyttig? Svaret på det er jo helt klart nei siden du ikke har noe kunnskap om evolusjonær utviklingsbiologi.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.360
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Så fint at alle andre bidrar i denne tråden da.
Svar som "dette er ikke noe å diskutere" er jo veldig nyttig for trådstarter
Har aldri sagt jeg er ekspert, men nå gidder jeg ikke å diskutere dette noe mer.

Ingen har noe gode svar på funnene som utfordrer teorien.

Møkkatråd

Topp Bunn